Citat:
Ursprungligen postat av
Grisbrottaren
Nej, det är inte bara du.
Att "ha rätten på sin sida" moraliskt är rappkalja. Troligen har Expressen snickrat ihop formuleringen själva utifrån ett längre samtal, för så där skulle ingen seriös jurist uttrycka sig.
I mina ögon är det tecken på att Expressen har hoppat i galen tunna i den här historien och nu desperat försöker rädda ansiktet med nya insinuationer.
Du missar det väsentliga. Vem klarar av mentalt att flytta in och bo i ett hus som man har köpt, om man vet att säljaren ångrar sig djupt och är väldigt ledsen för det och saknar sitt hus?
Det krävs känslokyla för det.
Det hade varit en annan sak om man själv har hunnit bli bofast i sitt nya hus, men så var inte fallet här.
Och om man lever sitt liv efter ordspråk som "sålt är sålt" och "bytt är bytt" mm, då är man empatistörd. Titta på Esbjörn istället, ser han ut att vara glad över att ha sålt sitt hus?
Nej, han ser ut att vara ledsen, och han säger också att han är ledsen. Och hur känns det?
Om det inte känns någonting alls, då är man empatistörd. Och det även om det skulle finnas tecken på att Esbjörn fejkar sina tårar och är lurendrejare, för de tecknena kanske är falska. Och då är man ännu mer empatistörd om man dessutom anklagar honom för att vara en lurendrejare när han redan är väldigt ledsen.
Men jag menar inte att Ebba är empatistörd, hon blev antagligen bara väldigt besviken efter att ha varit förväntansfull inför sitt nya hus, och så glömde hon kanske för en stund av hur Esbjörn kände. Och det bör man också ha förståelse för att hon reagerade så. Och nu har hon ju också sagt att hon inte kommer genomföra köpet om Esbjörn inte vill det. Så nu är allt bra tycker jag.
Att känna empati är alltså det moraliskt rätta. Men många i världen glömmer det. Och det är ett av skälen till att världen ser ut som den gör. Människor armbågar sig fram helt hänsynslöst och tar för sig. Inte bra alls.
Och lagen borde förstås ta hänsyn till att människor kan ångra sig, och så får köparen helt enkelt anpassa sig efter det och vänta med att flytta in och bli bofast. Men någon form av kompensation borde köparen kunna kräva vid ett uteblivet köp, annars är man ju känslokall mot köparen.
Jag tycker inte att Sverige ska ha empatistörda lagar, och jag tror och hoppas att Ebba håller med om det och gör något åt det.