2020-10-13, 23:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Expressen skämmer ut sig med sina artiklar gällande detta.

” En kopia på handlingen är överlämnad till Ebba Buschs advokat. Om den är juridisk hållbar i en rättegång är oklart. Den finns inte inregistrerad hos Lantmäteriet.

– Moraliskt råder det dock ingen tvekan om att brorsonen har rätten på sin sida, uppger en jurist som tittat på handlingen.”

https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/13-ar-gammalt-dokument-kan-bli-avgorande-i-braket/

Bara jag som tycker den där fjuttiga meningen tycks vara ryckt ur kontext? Man har alltså pratat med en jurist om detta dokument som plötsligt dykt upp, och det bästa man får med är att juristen uttalar sig om vad som är rätt moraliskt och inte juridiskt

Haha jo det är rent skrattretande. Utöver att detta var något som Ebba inte vetat om. Juridisk om gubben vill sälja kommer det inte att hålla. Men hur moraliskt är det om det finns fler berörda parter men allt ska bara tillfalla ett av brorsbarnen.
2020-10-13, 23:59
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Nyhetsvärdet verkar vara begränsat till Expressen. Inga tv team från 4an och framför allt ingen kritik från politiska motståndare. Hon kommer få rätt vld ev domstolsprövning, det vet de inblandade också, därför kör man med gråtvalsen.

Expressen används av klanen Bonnier för att trakassera politiska fiender.

Expressens varumärke är redan så nedsolkat att det inte fyller någon annan funktion. Hade det funnits någon som helst substans i den här storyn hade "fina" DN skrivit om det.
2020-10-14, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Saken är den att jag är moderat med rätt starka sympatier för Kristdemokraterna. Alltså en gammaldags konservativ med rätt hög moralisk hållning. Därför smärtar Ebbas tanklösa framfart mot en åldring extra mycket. Gillade henne innan detta.

En kommunist hade tvångskonfiskerat Esbjörns sommarstuga för länge sen och omvandlat det till politiskt omskolningsläger förstår du väl.

Du min herre är ingen sann moderat. Du är en kommunistfitta vare sig du vill konfiskera människors egendom eller inte. IDAG! För så funkar det. Du kan knulla runt bakom din partners rygg och blir du påkommen så heter det "vadå? Jag har inte knullat idag och du kan inte klandra mig för saker jag gjort, du förstår inte...)

Hela ditt inlägg luktar fisk...alltså är du en kommunistfitta.
Senast redigerad av Tankevurpan 2020-10-14 kl. 00:06.
2020-10-14, 00:09
Medlem
Satan vad dålig koll på verkligheten alla verka ha i tråden.

Jurisiskt är det glasklart.
Finns inget fall man kan ångra en försäljning, Oavsett om det är en fastighet eller en penna, så länge detta inte framgår i villkoren, vilket det ytters sällan gör o fastighetaaffärer, så säljaren kan ångra sig.
Även om det skulle vara inskrivet så "ångrar" man sig skriftligt. Inte över telefon.

OM man är sjuk och därmed inte i sina sinnes fulla bruk gäller förvisso inte kontraktet. Men detta behöver styrkas i så fall av "oberoende", vilket blir upp till en domstol att avgöra.

Hur kan man inte komma ihåg "när" man skrev under men man kommer ihåg att man dagen efter har ångrat försäljningen är för mig en gåta. Låter som demensen är bullshit, och ett väligt selektivt minne.

Tycker inte ens det är moraliskt fel att driva igenom affären, gubben verkar jue inte ens bo där.

Men jo eftersom EBT är den hon är så kan det självklart skada henne. Men är troligvis mest vänstersidan som skriker att dem inte kommer rösta på henne. Vilket dem inte hade gjort annars heller.
2020-10-14, 00:10
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
– Moraliskt råder det dock ingen tvekan om att brorsonen har rätten på sin sida, uppger en jurist som tittat på handlingen.”

Bara jag som tycker den där fjuttiga meningen tycks vara ryckt ur kontext? Man har alltså pratat med en jurist om detta dokument som plötsligt dykt upp, och det bästa man får med är att juristen uttalar sig om vad som är rätt moraliskt och inte juridiskt
Nej, det är inte bara du.
Att "ha rätten på sin sida" moraliskt är rappkalja. Troligen har Expressen snickrat ihop formuleringen själva utifrån ett längre samtal, för så där skulle ingen seriös jurist uttrycka sig.

I mina ögon är det tecken på att Expressen har hoppat i galen tunna i den här historien och nu desperat försöker rädda ansiktet med nya insinuationer.
2020-10-14, 00:15
Medlem
När man läser informationen som finns tillgänglig är det uppenbart att den hala lurendrejaren Esbjörn som fäller krokodiltårar försöker puddla eller rent av blivit betald av folk högre upp i makten som vill röja undan Ebba då hon varit kritisk till den svenska regimen. Ebba har handlat i godtro men Esbjörn har flera lik begravda i det ovårdade huset. Sen ser man en del av svenska regimens lakejer (vänstern) frenetiskt överdriva situation och försvara Esbjörn och visa av dessa vänsterpatrask är rent av besatta av att svartmåla Ebba som en mördare och våldshärskare likt Löfwen, Tegnell med flera samtidigt som de plötsligt är extremt empatiska gällande åldringar trots att flera av dessa skribenter här rent av skitit i att äldre dött i COVID-19 då de "ändå skulle dö". Svenskens dubbelmoral är astronomisk.
2020-10-14, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Att "ha rätten på sin sida" moraliskt är rappkalja. Troligen har Expressen snickrat ihop formuleringen själva utifrån ett längre samtal, för så där skulle ingen seriös jurist uttrycka sig.

I mina ögon är det tecken på att Expressen har hoppat i galen tunna i den här historien och nu desperat försöker rädda ansiktet med nya insinuationer.

Ser ut så. Esbjörn lär också gå på en egen mina om han ska styrka att han inte är i sina fulla sinnes bruk då han kommer omyndigförklaras och sättas i ett ålderdomshem samtidigt som Expressen med flera lär anmälas för förtal av Ebba.
2020-10-14, 00:20
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Satan vad dålig koll på verkligheten alla verka ha i tråden.

Jurisiskt är det glasklart.
Finns inget fall man kan ångra en försäljning, Oavsett om det är en fastighet eller en penna, så länge detta inte framgår i villkoren, vilket det ytters sällan gör o fastighetaaffärer, så säljaren kan ångra sig.
Även om det skulle vara inskrivet så "ångrar" man sig skriftligt. Inte över telefon.

OM man är sjuk och därmed inte i sina sinnes fulla bruk gäller förvisso inte kontraktet. Men detta behöver styrkas i så fall av "oberoende", vilket blir upp till en domstol att avgöra.

Hur kan man inte komma ihåg "när" man skrev under men man kommer ihåg att man dagen efter har ångrat försäljningen är för mig en gåta. Låter som demensen är bullshit, och ett väligt selektivt minne.

Tycker inte ens det är moraliskt fel att driva igenom affären, gubben verkar jue inte ens bo där.

Men jo eftersom EBT är den hon är så kan det självklart skada henne. Men är troligvis mest vänstersidan som skriker att dem inte kommer rösta på henne. Vilket dem inte hade gjort annars heller.

Hallå. Högersidan lämnar henne. Det egna partiet byter ut henne. Har ni noll koll. Hur ser KD’s kärnväljare ut?
2020-10-14, 00:21
Medlem
Knut-Annes avatar
Esbjörn vill sälja och Ebba vill köpa.
Finns dock släktingar, som inte vill att Esbjörn skall sälja och pressar honom att inte genomföra affären.
2020-10-14, 01:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren

Du missar det väsentliga. Vem klarar av mentalt att flytta in och bo i ett hus som man har köpt, om man vet att säljaren ångrar sig djupt och är väldigt ledsen för det och saknar sitt hus?
Det krävs känslokyla för det.

Det hade varit en annan sak om man själv har hunnit bli bofast i sitt nya hus, men så var inte fallet här.
Och om man lever sitt liv efter ordspråk som "sålt är sålt" och "bytt är bytt" mm, då är man empatistörd. Titta på Esbjörn istället, ser han ut att vara glad över att ha sålt sitt hus?
Nej, han ser ut att vara ledsen, och han säger också att han är ledsen. Och hur känns det?
Om det inte känns någonting alls, då är man empatistörd. Och det även om det skulle finnas tecken på att Esbjörn fejkar sina tårar och är lurendrejare, för de tecknena kanske är falska. Och då är man ännu mer empatistörd om man dessutom anklagar honom för att vara en lurendrejare när han redan är väldigt ledsen.

Men jag menar inte att Ebba är empatistörd, hon blev antagligen bara väldigt besviken efter att ha varit förväntansfull inför sitt nya hus, och så glömde hon kanske för en stund av hur Esbjörn kände. Och det bör man också ha förståelse för att hon reagerade så. Och nu har hon ju också sagt att hon inte kommer genomföra köpet om Esbjörn inte vill det. Så nu är allt bra tycker jag.

Att känna empati är alltså det moraliskt rätta. Men många i världen glömmer det. Och det är ett av skälen till att världen ser ut som den gör. Människor armbågar sig fram helt hänsynslöst och tar för sig. Inte bra alls.

Och lagen borde förstås ta hänsyn till att människor kan ångra sig, och så får köparen helt enkelt anpassa sig efter det och vänta med att flytta in och bli bofast. Men någon form av kompensation borde köparen kunna kräva vid ett uteblivet köp, annars är man ju känslokall mot köparen.

Jag tycker inte att Sverige ska ha empatistörda lagar, och jag tror och hoppas att Ebba håller med om det och gör något åt det.
Senast redigerad av eoku 2020-10-14 kl. 01:19.
2020-10-14, 01:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Du missar det väsentliga. Vem klarar av mentalt att flytta in och bo i ett hus som man har köpt, om man vet att säljaren ångrar sig djupt och är väldigt ledsen för det och saknar sitt hus?
Det krävs känslokyla för det.

Det hade varit en annan sak om man själv har hunnit bli bofast i sitt nya hus, men så var inte fallet här.
Och om man lever sitt liv efter ordspråk som "sålt är sålt" och "bytt är bytt" mm, då är man empatistörd. Titta på Esbjörn istället, ser han ut att vara glad över att ha sålt sitt hus?
Nej, han ser ut att vara ledsen, och han säger också att han är ledsen. Och hur känns det?
Om det inte känns någonting alls, då är man empatistörd. Och det även om det skulle finnas tecken på att Esbjörn fejkar sina tårar och är lurendrejare, för de tecknena kanske är falska. Och då är man ännu mer empatistörd om man dessutom anklagar honom för att vara en lurendrejare när han redan är väldigt ledsen.

Men jag menar inte att Ebba är empatistörd, hon blev antagligen bara väldigt besviken efter att ha varit förväntansfull inför sitt nya hus, och så glömde hon kanske för en stund av hur Esbjörn kände. Och det bör man också ha förståelse för att hon reagerade så. Och nu har hon ju också sagt att hon inte kommer genomföra köpet om Esbjörn inte vill det. Så nu är allt bra tycker jag.

Att känna empati är alltså det moraliskt rätta. Men många i världen glömmer det. Och det är ett av skälen till att världen ser ut som den gör. Människor armbågar sig fram helt hänsynslöst och tar för sig. Inte bra alls.

Och lagen borde förstås ta hänsyn till att människor kan ångra sig, och så får köparen helt enkelt anpassa sig efter det och vänta med att flytta in och bli bofast. Men någon form av kompensation borde kunna utkrävas av köparen vid ett uteblivet köp, annars är man ju känslokall mot köparen.

Jag tycker inte att Sverige ska ha sådana empatistörda lagar, och jag tror och hoppas att Ebba håller med om det och gör något åt det.

Gubbjäveln har knappt satt sin fot där på 20 år. Han har låtit stället förfalla. Så mycket är fastigheten värd för honom, rent känslomässigt.
2020-10-14, 01:33
Medlem
JohnDillingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du menar byggnaden/byggnaderna. Begreppet "fastighet" är marken inklusive eventuella byggnader som står på den marken. De räknas som fast egendom. Annat som står på marken, som bilar och möbler i husen etc ingår inte i fastigheten, de räknas som lös egendom. Finns också något som kallas "tredimensionell fastighet", men det gäller tex. ägandelägenheter.

Tack, lärde mig något nytt menade byggnaden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in