• 1
  • 2
2020-10-07, 02:54
Medlem
Är i 25-års åldern. Har varit arbetslös i 1 och ett halvt år. Bor hemma. Inget körkort. Inte gjort nåt vettigt i livet sen jag slutade jobbet. Inte sökt ett enda jobb. Har planer på att jag vill skaffa jobb och nu har jag också blivit riktigt taggad på att ta körkort och ha det till nästa sommar. Vill ha dessa saker men förmår mig inte att jobba för dom... Kommer aldrig till skott med saker som är svåra eller jag tycker är jobbiga längre. Det är helt jävla omöjligt. Hittar alltid nåt annat ”roligt” att göra istället och bara skjuter upp såna här saker hela, hela tiden. Börjar må extremt dåligt över detta då jag känner att jag hamnar efter i livet med allt och känner mig som en redig luffare... Så hur i helvete gör jag för att få tummen ur röven och faktiskt börja göra saker även fast dom känns jobbiga eller svåra. Behöver verkligen tips och råd för att jag står inte ut att vara den jag är idag som inte kommer nånstans framåt i livet...
Citera
2020-10-07, 03:27
Medlem
Tomfrukosts avatar
Sök jobb.

"Jag vill ha saker men vill inte jobba för dem"

Hör du dig själv? Man får inget i livet om man inte jobbar för det. Rör på ditt lata arsle.
Citera
2020-10-07, 04:52
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Börja med att flytta hemifrån, det är en bra drivkraft till att dels hitta jobb för att betala hyran och räkningar och ger dig självförtroende att genomföra andra saker du vill uppnå. Du kan också ta csn lån för körkort om du uppfyller kriterierna.

https://www.csn.se/bidrag-och-lan/korkortslan.html

Klipp navelsträngen!
Citera
2020-10-07, 05:08
Medlem
Meanderbetraktarens avatar
Finns det nånting på komvux eller folkhögskola som kan intressera dig? Skulle du kunna lära dig något som är praktiskt som snickeri eller något skrivbordsarbete som programmering?
Citera
2020-10-07, 07:00
Medlem
Pungpuckels avatar
Körkort, bil lägenhet.. det är resultat av att man har ansträngt sig (såvida man inte har tagit ett luffarlån).

Du får ju ta ett steg i taget, börja med att skaffa dig en vilja för att sköta ett arbete.
Har du viljan så funkar allt sen.
Citera
2020-10-07, 07:05
Medlem
Pungsvings avatar
Skapa förståelse till varför saker är som de är. Att bara agera i blindo i ny riktning är meningslöst. När började det gå snett? Hur gick det snett? Vilka ursäkter tog du till för att låta det fortgå? Vad vann du på att låta det gå snett? Vad är du rädd för?

Börja skriv dagbok. Spela mindre datorspel. Börja hjälp till där hemma. Se att du kan göra skillnad.
Citera
2020-10-07, 07:07
Medlem
DaChiefs avatar
Livet kan alltid suga ännu hårdare. Och det kommer det att göra om du skjuter upp saker tills du tror att nu fan kan det inte bli värre.

Men då kommer du inse att det kan faktiskt suga ännu mer. Tills du dör.

Så du väljer själv, är du redo att det suger nu lite för att du är en loser som skjutit upp saker och är beredd att utstå lite obekväma känslor eller vill du vara i en ännu värre sits om ett år?

Hur som helst är första steget att bara görs något i rätt riktning. Sök körkortstillstånd.

Gå till nått ställe och säg att du söker jobb.

Få bollen i rullning.
Citera
2020-10-07, 07:10
Moderator
Maviels avatar
Har du alltid haft problem med att komma igång med saker eller är det något som kommit nu? Det är inte så att du har någon form av NPF? Eller kanske en depression som påverkar dig

Börja med en sak. T ex körkortet. Ta tag i det. Man kan inte förändra allt på en gång men ofta när man börjar gå i rätt riktning så följer annat med.

Jobbsitsen är ju svårare än innan pga corona.
Citera
2020-10-07, 08:09
Medlem
Jafattars avatar
Det är skitjobbigt när man tappat motivationen till allt, börja med små steg, umgås med vänner och gör saker du brukar tycka är kul.

Senare när det rullar på tar du nästa steg.
Citera
2020-10-07, 08:51
Medlem
Bestäm dig för att flytta hemifrån.

Den bästa motivationen för att ta dig själv i kragen är att du blir tvungen att göra det när ingen annan betalar din mat och hyra och tvättar din tvätt.

Flytta till en universitetsstad och börja studera inom ett område där jobben flödar eller kommer flöda. Det mest uppenbara är väl data eller eller programmering. Vill du kan du redan nu börja att lära dig grunderna via youtube. Finns EXTREMT mycket bra källor till inlärning om du bara söker på "how to".

Du kan redan idag sätta mål för dagen. Som Jordan Peterson brukar säga - målen ska vara lågt satta! De kan till och med vara löjligt lågt satta. Eftersom du idag gör INGENTING är en förbättring med 10 minuters arbete per dag en fantastisk utväxling. Så börja med det. Sätt dig 10 minuter per dag framför en youtube-serie där du lär dig en praktisk kunskap i en vecka. Nästa vecka kör du 20 minuter. Veckan därefter 30 minuter. På 3 veckor har du ökat din produktivitet med 200%. Tänk om du fortsätter så i flera år framåt? Då kommer du på nolltid ha vara den personen du VILL vara.

Om du lider av social oro behöver du inte känna någon press över att delta på sociala aktiviteter, på universiteten är de flesta runt 20 och som något äldre anses du inte konstig om du inte hänger med på allt.
Citera
2020-10-07, 09:27
Medlem
Börja med små saker.
När stiger du upp på morgonen?
1Börja bygga upp sunda vanor, ställ klockan. gå upp när den ringer,
2lägg till en morgonpromenad,
3Skriv listor som ska göras, börja bocka av, sätt upp små mål för dagen,
börja med 2 saker, en på förmiddagen och en på eftermiddagen.
4sätt upp ett mål för motion, gym, löpning, kampsport, spelar ingen roll vad, sikta på 2-3 ggr i veckan.
5bygg dina rutiner, lägg till saker som att fixa dina kläder så du känner dig snygg, fixa hår och rakning etc.
6Skriv en lista på vad du vill göra med ditt liv, grova drag, googla utbildningar, prata med folk om hur dom har gjort.
7 utmana dig själv, våga göra förändringar.
Citera
2020-10-07, 09:57
Medlem
Be dina föräldrar kasta ut dig eftersom du uppenbarligen inte lämnat på egen hand. Du är för gammal för att bo hemma.

Börja gå upp tidigt. Ut och träna din kropp. Det kommer förbättra ditt psykiska välmående långt mer än du tror.

Sök en grundutbildning i försvarsmakten så du lär dig lite disciplin och dessutom får mat, husrum och lite pengar. Vem vet, kanske du till och med blir vuxen och inte bara ett äldre barn på kuppen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in