Citat:
Ursprungligen postat av
SudraBajen
Är i 25-års åldern. Har varit arbetslös i 1 och ett halvt år. Bor hemma. Inget körkort. Inte gjort nåt vettigt i livet sen jag slutade jobbet. Inte sökt ett enda jobb. Har planer på att jag vill skaffa jobb och nu har jag också blivit riktigt taggad på att ta körkort och ha det till nästa sommar. Vill ha dessa saker men förmår mig inte att jobba för dom... Kommer aldrig till skott med saker som är svåra eller jag tycker är jobbiga längre. Det är helt jävla omöjligt. Hittar alltid nåt annat ”roligt” att göra istället och bara skjuter upp såna här saker hela, hela tiden. Börjar må extremt dåligt över detta då jag känner att jag hamnar efter i livet med allt och känner mig som en redig luffare... Så hur i helvete gör jag för att få tummen ur röven och faktiskt börja göra saker även fast dom känns jobbiga eller svåra. Behöver verkligen tips och råd för att jag står inte ut att vara den jag är idag som inte kommer nånstans framåt i livet...
Dela upp det du ska göra i pyttesmå steg.
Säg inte till dig själv att söka jobb tex. Vilka steg har du vidtagit när jobbet väl är sökt? Skriv upp dessa i punktform, se till att stegen är så små att listan blir lång!
Gör minst en punkt på listan varje dag, se det som ett tvång! Fler än en punkt per dag gör du om du vill.
Sköt de dagliga, dygdiga rutinerna! Bädda sängen, håll snyggt, åta dig tex veckostädningen hemma, vissa matinköp och matlagning (om du inte redan gör detta). Även om dina föräldrar låter dig bo hemma så är du vuxen.
Att få tummen ur röven handlar om att sätta igång. Gör det med det lilla, så har du tillsist uppnått mycket.