2020-09-28, 18:25
Medlem
Quietdrives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Det är över nu. Jag har släppt det och jag skulle föredra om det fick vara så. Att slita upp såren för att tidningarna ska sälja lösnummer, folk förfaras,.. för min skull? Nej tack. Tvärtom om jag får välja. Låt det bara vara.

Så tack, men nej tack.

Skiter fullständigt i vad du tycker. JAG vill veta sanningen, även fast det innebär att dykare är inne och gräver bland de döda.

Jag personligen skulle inte acceptera att min döda mamma ligger och flyter runt bland tax-freespriten as we speak. Just nu är det folk som ligger döda bredvid en helpall med estnisk öl. Värdigt?

Skäms du inte att du inte vill veta sanningen?
2020-09-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellikka
Absolut inte. Har naivt trott att det inte funnits något konkret bakom det hela. Man har bara spekulerat och ponerat. Det har du med all sannolikhet också gjort. Om ingen sanning finns vill man täcka över det hela vilket jag slutligen köpt. Notera att mina rader handlar om hur vår svenska korrupta regering behandlar ärendet idag när all ny bevisning kommit fram; Man vägrar ta emot material och man vägrar göra något åt saken. Det är Estland som kräver att ny utredning görs. Konstigt att så många svenskar där ute är obrydda trots dagens klockrena bevisning. När ska det här sovande folket vakna upp och begära svar?? Begära varje politikers avgång som på något vis varit involverad i att detta dolts under så många år!!!???

Du som många andra blint och naivt trott att dom där som ifrågasatte Estonia haft fel.

Välkommen ut i ljuset hotshot.
2020-09-28, 18:30
Medlem
Jagersros avatar
Vad är det egentligen som är bevisat nu ? Ta det lite piano
2020-09-28, 18:42
Medlem
Mona Sahlin visste allt om Estonia.Hon var en av de värsta drivande politiker som så snabbt som möjligt skulle täcka fartyget med betong.Naturligtvis visste hela regeringen om det.T o m vanligt folk hade sina misstankar men politikerna ville inte ge upp och stå till svars.Det enda de hade i sina huvuden var att betongbomba fartyget och påstå envist att det var för farligt att ta upp de döda.Svenska folket backade och accepterade allt.Resultatetagens Sverige som håller på att kollapsa.Vilka är skyldiga?Ju.Alla.
2020-09-28, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Är ju rätt uppenbart att dom satte locket på och eftersom ingen politiker vill uttala sig i media idag som var delaktig kan vi alla dra slutsatsen att sanningen skulle aldrig fram eftersom skeppet bärgades aldrig. Jag kan hoppas nu alla ansvariga kommer ställas till svars även om det har gått många år nu. Skit kommer alltid upp till ytan förr eller senare hur gärna regeringen än vill mörka det.

Ja, fast Mona Sahlin kommer med all säkerhet att uttala sig, hon älskar att stå framför kameran och har haft det jävligt tufft på sistone eftersom ingen ringer, ingen bryr sig om henne. Försökte gråta ut i något tv program hos sin kompisjournalist men det programmet fick inte många tittare.
2020-09-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Säkert var båten utsliten och manskapet var trötta pga stormen. MEN fakta var ju tydligen ändå att det hade väldigt lite med bogvisiret att göra.

Ta och läs boken om alla blixtinkallade möten och alla dokument som skulle förstöras snabbt.
Varför dem sedan bytte eller ändrade namn och gick under Transportstyrelsen.

Regeringen har mörkat då och dem mörkar nu.

Först skulle båten tas upp och bärgas. men efter söndagsmötet sent på kvällen kom statsministern och presidenten/premiärministern från Estland ut från samma möte och plötsligt hade de ändrat sig. Båten skulle inte bärgas utan täckas över med sten??

Vad var det man då egentligen försökte dölja?

Sverige smugglade rysk militär materiel som skulle överlämnas till USA. Estonia fraktade och USA hade en ubåt som skulle se till att ryssarna inte kom för nära. USAs ubåt rammade Estonia av misstag i någon manöver med eller utan ryssar. Ubåten med skador på fören fixades några veckor senare i Skottland. Fanns även en svensk ubåt med på ett hörn. Detta är iaf en av de mer plausibla förklaringarna till varför politikerna inte vill röra i detta. De vet inte riktigt vad som kan komma fram men inget är bra för dem även om bara hälften är sant. Därav locket på.
2020-09-28, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Sverige smugglade rysk militär materiel som skulle överlämnas till USA. Estonia fraktade och USA hade en ubåt som skulle se till att ryssarna inte kom för nära. USAs ubåt rammade Estonia av misstag i någon manöver med eller utan ryssar. Ubåten med skador på fören fixades några veckor senare i Skottland. Fanns även en svensk ubåt med på ett hörn. Detta är iaf en av de mer plausibla förklaringarna till varför politikerna inte vill röra i detta. De vet inte riktigt vad som kan komma fram men inget är bra för dem även om bara hälften är sant. Därav locket på.

Yes.
Så har jag också fått för mig att det gick till (angående smugglingen) Det var de som Regeringen inte ville skulle komma ut.

Om det nu stämmer eller inte stämmer. vem vet.
Jag tror dock på du är inne på rätt spår.
2020-09-28, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Jag tror inte utredningen kommer leda till något, om den ens blir av.

Att det är nåt fuffens och att svenska politiker på något sätt är inblandade har jag alltid varit övertygad om. Det finns ingen hållbar anledning att så frenetiskt lägga locket på. Bara det, om det nu stämmer, att det aldrig gjorts någon hyfsat grundlig undersökning av skrovet är ju helt sjukt. Båten ligger inte i Marianergraven precis.

Omkommer det ett par hundra personer i en flygolycka så undersöker man minsta lilla skruv tills man exakt vet orsaken, men Estonia tittar man inte ens på utan antar att bogvisiret har ramlat av och tjifftjoff så dog 800 pers. Nästa!

Då fattar man ju att någonting i den här historien stämmer inte.

Politikerna har en egen klubb dit skattebetalande människor inte når. Man kan bara föreställa sig vilka svinerier de har haft för sig genom åren.
När förslaget kom att de skulle hälla betong över fartyget då fanns det inte längre något tvivel hos mig att det som hände med Estonia absolut inte fick komma till allmän kännedom.
2020-09-28, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten

Finns det inte något lättare sätt att frakta varor på än packa de i liten rostig färja i Tallinn och sedan till nästa färja eller ubåt i Stockholm..och sedan... ?

Nej, tror inte på det. Att kaptenen eller manskapet smugglade både det ena och det andra är inte överraskande men att man skulle ha Nato ubåtar som följde Estonia är lite väl fantasifullt. Skulle inte andra båtar ha reagerat på att det i radarn dök upp mystiska fartyg / ubåtar som följde Estonia.
Senast redigerad av Frederica 2020-09-28 kl. 19:06.
2020-09-28, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Finns det inte något lättare sätt att frakta varor på än packa de i liten rostig färja i Tallinn och sedan till nästa färja eller ubåt i Stockholm..och sedan... ?

Nej, tror inte på det. Att kaptenen eller manskapet smugglade både det ena och det andra är inte överraskande men att man skulle ha Nato ubåtar som följde Estonia som en säkerhet är lite väl fantasifullt. Skulle inte andra båtar ha reagerat på att det i radarn dök upp mystiska fartyg / ubåtar som följde Estonia.

Och sedan amerikansk båt till USA.
Ubåtar syns inte på radar. Det var även i en farled så inte konstigt om båtar åker på rad. Skulle de åkt landvägen via Öresund så innebar det en massa gränskontroller plus färja eftersom bron inte fanns då. Färja direkt till Sverige är vettigt ur den aspekten. Plus att det dök upp en ubåt några veckor senare med skadad för.

Läs även här (FB) Ny granskning angående Estonia krävs - Skandal under uppsegling?
Senast redigerad av Kosegutten 2020-09-28 kl. 19:27.
2020-09-28, 19:17
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quietdrive
Skiter fullständigt i vad du tycker. JAG vill veta sanningen, även fast det innebär att dykare är inne och gräver bland de döda.

Jag personligen skulle inte acceptera att min döda mamma ligger och flyter runt bland tax-freespriten as we speak. Just nu är det folk som ligger döda bredvid en helpall med estnisk öl. Värdigt?

Skäms du inte att du inte vill veta sanningen?
Nej, jag skäms inte. Jag hoppas att du får den spänning du söker i andras smärta, och frid med det. Den dag du vet hur det känns så kommer du att förstå, tills dess finns det inget mer att säga. Du kan bara gissa.
2020-09-28, 19:23
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellikka
Jag vill åka till Rosenbad och kräva avgång. Kräva avgång för varje politiker som på något sätt varit involverad i denna härva. Först då kan jag se att alla offers familjer kan få den ro och samvete de faktiskt förtjänar efter 26 år.

Nämn en handfull politiker som tog avgörande beslut för 26år sedan som idag är aktiva.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in