2020-09-28, 15:58
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Hur jobbigt det än kan vara tror jag att anhöriga vill veta sanningen. Hur lång tid det än har gått.

Jag är anhörig. En av mina föräldrar försvann ner i djupet och återfanns aldrig. Det tog lång tid att bearbeta det hela; när det inte finns någon kropp så är det svårt att släppa hoppet. Även när hoppet är förbi sedan länge. Jag drömde om det i nästan tio år.. olika sätt som hon kom tillbaka på. Satt vid köksbordet när jag kom hem. Skrattade.

Det är över nu. Jag har släppt det och jag skulle föredra om det fick vara så. Att slita upp såren för att tidningarna ska sälja lösnummer, folk förfaras,.. för min skull? Nej tack. Tvärtom om jag får välja. Låt det bara vara.

Andra anhöriga kanske känner annorlunda men jag bryr mig inte om "sanningen". Sanningen är att hon dog. Sanningen är att människor dör varje dag, på ett eller annat sätt. Om det sedan var en ubåt, en bomb, guds verk eller en olycka.. det är inget jag grubblar över, inget jag bryr mig om. Hon är borta. Att se rubrikerna, inslagen och hela cirkusen som drar igång igen, det river runt, skapar oro, olust, rotar runt i minnen jag inte vill ha..

Så tack, men nej tack.
2020-09-28, 16:12
Medlem
ratanax2s avatar
Kan man inte tänka sig att Estonia blev torpederad eller att det hela är fake av en trollfabrik med något syfte.
2020-09-28, 17:19
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratanax2
Kan man inte tänka sig att Estonia blev torpederad eller att det hela är fake av en trollfabrik med något syfte.

Det man kan tänka sig är att Estonia tappade sitt bogvisir och tog in vatten i snabb takt på bildäck, vartefter alla bilar samlades på en sida tillsammans med vattnet och orsakade kraftig slagsida...

Resten gick fort som fan...

Ett hål i sidan hade inte sänkt fartyget så snabbt och bogvisiret ramlar inte av på grund av en ubåt som rammar sidan.
2020-09-28, 17:23
Medlem
swebarbs avatar
Är ju rätt uppenbart att dom satte locket på och eftersom ingen politiker vill uttala sig i media idag som var delaktig kan vi alla dra slutsatsen att sanningen skulle aldrig fram eftersom skeppet bärgades aldrig. Jag kan hoppas nu alla ansvariga kommer ställas till svars även om det har gått många år nu. Skit kommer alltid upp till ytan förr eller senare hur gärna regeringen än vill mörka det.
2020-09-28, 17:48
Medlem
I sånt här läge ska SD plocka upp bollen och kräva bärgning och ordentlig utredning. Kan bli politiskt sprängstoff.
2020-09-28, 17:54
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Och hur kopplar du transport av krigsmaterial till det hål i skrovet som enl expertis har tillfogats utifrån? Skulle någon avsiktligen åstadkommit detta hål för att komma åt krigsmaterialen eller menar du att man sänkt färjan pga att detta material fanns ombord?

Jag har inga svar. Tror du att jag är expert…? Det finns frågor som inte är besvarade när det gäller transporterna av krigsmateriel. Det är möjligen ett ämne för en annan tråd, men det och hålet talar för nya undersökningar. Eller anser du att artikeln jag länkat till är nonsens?
2020-09-28, 17:58
Medlem
Att det skulle komma fram nya rön är ingen direkt nyhet för mig. Har alltid trott att man (Socialdemokraterna) velat dölja något. Allt gick så fort och man ville snabbt avbryta dykningarna och räddningsarbetet, även om det bara var för att få hem liken och undersöka båten.

Verkligheten och sanningen kommer oftast fram ändå med tiden men för Socialdemokraterna är makten att styra Sverige den primära uppgiften.

Ju äldre man är, ju längre har man sett Socialdemokraterna använda makten till att tjäna sig själv. Det är därför svenska folket hatar detta parti och det är därför de vill fylla på landet med nya väljare som inte känner till deras historia.
2020-09-28, 18:07
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Jag är anhörig. En av mina föräldrar försvann ner i djupet och återfanns aldrig. Det tog lång tid att bearbeta det hela; när det inte finns någon kropp så är det svårt att släppa hoppet. Även när hoppet är förbi sedan länge. Jag drömde om det i nästan tio år.. olika sätt som hon kom tillbaka på. Satt vid köksbordet när jag kom hem. Skrattade.

Det är över nu. Jag har släppt det och jag skulle föredra om det fick vara så. Att slita upp såren för att tidningarna ska sälja lösnummer, folk förfaras,.. för min skull? Nej tack. Tvärtom om jag får välja. Låt det bara vara.

Andra anhöriga kanske känner annorlunda men jag bryr mig inte om "sanningen". Sanningen är att hon dog. Sanningen är att människor dör varje dag, på ett eller annat sätt. Om det sedan var en ubåt, en bomb, guds verk eller en olycka.. det är inget jag grubblar över, inget jag bryr mig om. Hon är borta. Att se rubrikerna, inslagen och hela cirkusen som drar igång igen, det river runt, skapar oro, olust, rotar runt i minnen jag inte vill ha..

Så tack, men nej tack.

Tack för att du tar dig tid att skriva och att du talar om vad du känner. Jag är ledsen att jag också kanske bidrar till att riva upp sår. Det vill jag inte och jag beklagar allt du upplevt. Jag har inga nära som omkom, men flera kring mig kände folk som var ombord. Jag bodde i Uppsala då, en av flera platser som drabbades.

Nej, att bara sälja lösnummer och upprepa det redan sagda är inget jag heller applåderar. Men OM det finns något som kan ha mörkats borde det redas ut. Men visst, vi rör oss i marker där obesvarade frågor och konspirationsteorier möts. Som något av Palme-spåren. Jag tycker ändå mycket i artikeln jag länkat till talar för att man borde vända på fler stenar.
2020-09-28, 18:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Lycka till. Du lär inte hitta många politiker i Rosenbad som var med då Estonia förliste. Möjligtvis Kenth Härstedt, men han var en av de överlevande. Vad gäller alla offers familjer så skulle de nog må allra bäst av att lägga detta bakom sig och förkasta alla konspirationsteorier och acceptera att det var en olycka.

Källa på det var en olycka?

Samt jag var på föreläsning av han som skrev boken och jobbade på dåvarande sjöfartsstyrelsen och han skulle nog inte heller hålla med dig mycket om det var en olycka.
Rekommenderar er läsa boken och får ni chansen så åk på en av hans föreläsningar.

Jag och han var båda rörande överens om sossar alltid varit ett mörkläggningsparti.

Författare: Stefan torsell
2020-09-28, 18:18
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
Källa på det var en olycka?

Samt jag var på föreläsning av han som skrev boken och jobbade på dåvarande sjöfartsstyrelsen och han skulle nog inte heller hålla med dig mycket om det var en olycka.
Rekommenderar er läsa boken och får ni chansen så åk på en av hans föreläsningar.

Jag och han var båda rörande överens om sossar alltid varit ett mörkläggningsparti.

Författare: Stefan torsell

Klart att det var en olycka. Två faktorer är avgörande, utslitet material och dåligt sjömanskap.
Att det finns ”författare” och filmare som pushar denna agenda förklaras ju av mammon.
2020-09-28, 18:19
Medlem
Sharm0tas avatar
Vem bryr sig? Det var så länge sen att det inte finns några huvuden kvar att rulla. Alla vet att media och politiker ljuger, Estonia gör varken till eller från i den frågan.
2020-09-28, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Klart att det var en olycka. Två faktorer är avgörande, utslitet material och dåligt sjömanskap.
Att det finns ”författare” och filmare som pushar denna agenda förklaras ju av mammon.

Säkert var båten utsliten och manskapet var trötta pga stormen. MEN fakta var ju tydligen ändå att det hade väldigt lite med bogvisiret att göra.

Ta och läs boken om alla blixtinkallade möten och alla dokument som skulle förstöras snabbt.
Varför dem sedan bytte eller ändrade namn och gick under Transportstyrelsen.

Regeringen har mörkat då och dem mörkar nu.

Först skulle båten tas upp och bärgas. men efter söndagsmötet sent på kvällen kom statsministern och presidenten/premiärministern från Estland ut från samma möte och plötsligt hade de ändrat sig. Båten skulle inte bärgas utan täckas över med sten??

Vad var det man då egentligen försökte dölja?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in