2020-09-29, 17:54
Medlem
Då man läser besättningsmäns vittnesmål om olyckan så är den gemensamma nämnaren: Vatteninträngning genom bogporten.

Nu 25 år senare då man läser om orsaken till olyckan: Ubåtar, minor och bomber. Inte ett ord om det besättningen vittnat om: Vatteninträngning genom bogporten.
2020-09-29, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigHail
Skulle du kunna visa hur man sågar upp ett hål med laser under vatten, gärna när den delen låg under dyn?
Var Darth vader nere och lyfte upp hela skeppet med sina jedi krafter och sen använda sitt lasersvärd?

Ingen aning : )
Har faktiskt kommit fram till att hela den här historien är flopp, som Estland har kokat ihop i hopp om att vinna politiska påäng. Att påstå först att det är svensk ubåt är bara en taktiskt manöver, man vill inte peka ut det onda Ryssland på en gång men om några veckor börjar man vrida diskussionen åt det hållet.

Faktum är dock att hålet har varit känt för länge sedan och den uppstod när den tunga båten slog i havsbotten, den landade knappast snyggt och prydligt utan förmodligen den tyngsta delen tog smällen först vilket orsakade en sådan smäll typ böjning att sidoväggen gick upp där den var som svagast dvs där man hade svetsat ihop olika väggkonstruktioner.

Nu tror jag inte en sekund på att sanningen är viktig i sammanhanget, Estland har kämpat hård för att Sverige ovh Finland skall gå med i Nato, all material och bevis som Estland producerar är politiskt färgad.
Synd att inte Putin var i makten när Estonia sjönk, i så fall hade den eminenta dykande journalisten säkert hittat Putins plånbok och förmodligen även en flaska närvgift i det "nyupptäckta" hålet.
Senast redigerad av Frederica 2020-09-29 kl. 18:09.
2020-09-29, 18:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Då man läser besättningsmäns vittnesmål om olyckan så är den gemensamma nämnaren: Vatteninträngning genom bogporten.

Nu 25 år senare då man läser om orsaken till olyckan: Ubåtar, minor och bomber. Inte ett ord om det besättningen vittnat om: Vatteninträngning genom bogporten.

Men det förklarar inte att Mona Sahlin sitter inne på så mycket hemlig information.
2020-09-29, 18:31
Medlem
Needs.more.brandys avatar
För att besvara rubriken: Nej, Estoniakatastrofen orsakar inga starka känslor hos mig. Speciellt inte nu så här långt efteråt.
2020-09-29, 18:40
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Man har ju länge anat ugglor i mossen. Min far har en bekant som överlevde olyckan. Hans fru dog i densamma. Han har inte blivit hörd i utredningen en enda gång. Utredningens sammanfattning har han länge påstått ej stämmer överens med hur han upplevde det.

Har förövrigt en morbror som dök vid förlisningsplatsen ganska tätt inpå olyckan. Hans "team" blev sedan avhysta av kustbevakningen. Där var bekanta till de omkomna som var villiga att betala dyra summor för att de skulle bärga tillhörigheter. Han tog aldrig emot pengar.
2020-09-29, 18:53
Medlem
StigHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LisaLucky
PVL - SKÄRBRÄNNARE FÖR SKÄRNING MED SYRGAS UNDER VATTEN
PVL Gasbrännare för effektiv skärning med syrgas under vatten. PVL är en mycket effektiv gasbrännare för skärning under vatten. Används med propan och syrgas. PVL skär mycket snabbare än traditionella syrelansar och skär effektivt i stål, gjutjärn, brons, koppar och aluminium. Används bl.a. till hål för bultar, tidigare svetsade detaljer, räls, kätting och stålprofiler.

Källa: https://www.sodermalmsmaskin.se/cate...g-under-vatten

Självklart går det och skära hål i skrov under vatten, det va ”såga med laser” jag hade en invändning om.
2020-09-29, 19:01
Medlem
StigHails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Ingen aning : )
Har faktiskt kommit fram till att hela den här historien är flopp, som Estland har kokat ihop i hopp om att vinna politiska påäng. Att påstå först att det är svensk ubåt är bara en taktiskt manöver, man vill inte peka ut det onda Ryssland på en gång men om några veckor börjar man vrida diskussionen åt det hållet.

Faktum är dock att hålet har varit känt för länge sedan och den uppstod när den tunga båten slog i havsbotten, den landade knappast snyggt och prydligt utan förmodligen den tyngsta delen tog smällen först vilket orsakade en sådan smäll typ böjning att sidoväggen gick upp där den var som svagast dvs där man hade svetsat ihop olika väggkonstruktioner.

Nu tror jag inte en sekund på att sanningen är viktig i sammanhanget, Estland har kämpat hård för att Sverige ovh Finland skall gå med i Nato, all material och bevis som Estland producerar är politiskt färgad.
Synd att inte Putin var i makten när Estonia sjönk, i så fall hade den eminenta dykande journalisten säkert hittat Putins plånbok och förmodligen även en flaska närvgift i det "nyupptäckta" hålet.
Nu är jag inte heller säker på vad som hänt, men hela historien är märklig och man behöver gå till botten med vad som hänt.
Tror ju mer på det du skriver att den skulle stött i havsbotten, än att en ubåt skulle kört in i den.
Jag tyckte bara det lät lite lustigt när du skrev att ”såga med laser”. Inget illa menat!
2020-09-29, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Då får du visa mig en legitim källa på det. Annars tror jag inte på det. Jag tror inte du fattar vad man använder Alabama till, hur stor den är var den kan vara.
Ska försöka hitta. Var iaf en som utredde det 2014 iaf
2020-09-29, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acton
Ska försöka hitta. Var iaf en som utredde det 2014 iaf

Jag tror på det när jag får se det.
2020-09-29, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bitchniggaz
På Estonia var det en poliskonferens ang Palme.
Utöver det så smugglade Ericsson hem utrustning från forna sovjet med bakdörrar för avlyssning.
Fanns mao många skäl att sänka det skeppet för svenska djupa statens del.

Konspirationsteorier som är rent strunt. Fram med bevis för vad du påstår.
2020-09-29, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Hålet har uppstått efter att skeppet slagit i botten. Är ni helt jävla pantande?! Jävla iq befriade foliehattar.
Endast lera sediment idiot. Finns inget som kan göra ett 1.2x4m hål. Kraften som behövs motsvarar 600ton. Hade båten ingf motstånd ? Iq fiskmås
2020-09-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Nej, den var inte i farvattnet din idiot. Så stora ubåtar är helt bortkastade i grunda innanhav som Östersjön. Dessutom är det omöjligt för den att oupptäckt passera Öresund.
Större båtar har varit i östersjön.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-mot-ostersjon

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in