Citat:
Ursprungligen postat av
Pellikka
700-800 döda och ingen bryr sig? Ja du, de som inte har större brister på empati för alla hundratals offers familjer har väl en gnutta omtanke. Det här är oskyldiga människor det rört sig om. Inte de som skjuts ihjäl i Norsborg eller Tensta var och varannan dag i egenskap av gängmedlemmar som glöms bort av allmänheten efter en dag eller två. Det här var totalt oskyldiga människor du syftar på. Men det är kvittot på det samhälle vi lever i. Där ingen bryr sig. Förståeligt och samtidigt förkastligt.
Jag bryr mig.
Hade fyra bekanta som omkom varav tre av kropparna kom att hittas.
Från allra första stund så visste man att det var något fuffens och att regeringen mörkade. Första tiden efter olyckan skulle färjan bärgas men sedan ändrades det beslutet snabbt.
Reste själv med Estonia sommaren 1993. Vad som förvånade mig var att det var i stort sett ingen av den mestadels estniska personalen som kunde någon som helst engelska. Den enda personalen som pratade engelska var den svenska personalen som skötte butiker av olika slag. Under vår t/r resa till Tallinn så hade vi en liten hytt längst ner i fartyget. Minns att jag tänkte att skulle en olycka ske så skulle man inte ha någon som helst chans att klara sig.