2020-09-28, 13:49
Medlem
Mona Sahlin var ju inblandad så man kan ju inte bli förvånad. Att kropparna inte bärgades var ju en stor skandal. Man påstod att ingen skulle mentalt klara av att dyka och bärga alla lik. Det fanns en amerikansk firma som var van att ta upp lik efter fartygsolyckor men de fick aldrig uppdraget...
2020-09-28, 14:05
Medlem
Gabriel Knights avatar
Stulen militär utrustning från det gamla Sovjetblocket smugglades till Sverige/NATO på den båten. Bara detta är en orsak till att mörka hela händelsen.
2020-09-28, 14:10
Medlem
Ingen sanning har tyvärr framkommit annat än att ett hål har upptäckts. Som någon tidigare skrev känns det ju osannolikt att en ubåt gått upp till/mot ytan i den sjögången. Utifrån hålets form kan man konstatera att det ej är någon torped/explosion som orsakat hålet. Återstår alltså att fartyget stött emot sten på botten.

Håller dock med om att Sveriges politiker är förrädare och ynkryggar oaktat denna händelse.

Mvh / Grynet
2020-09-28, 14:18
Medlem
Skrilllexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrynetMolvig
Ingen sanning har tyvärr framkommit annat än att ett hål har upptäckts. Som någon tidigare skrev känns det ju osannolikt att en ubåt gått upp till/mot ytan i den sjögången. Utifrån hålets form kan man konstatera att det ej är någon torped/explosion som orsakat hålet. Återstår alltså att fartyget stött emot sten på botten.

Håller dock med om att Sveriges politiker är förrädare och ynkryggar oaktat denna händelse.

Mvh / Grynet

Läser du Aftonbladet står det att det är lerig botten inga stenar.

Sedan är det en smäll som hörs
och vittnen som sätt
Varför skulle inte en ubåt gå upp kanske i nödläge?
2020-09-28, 14:18
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Vad får dig att tro att det inte är sanningen som finns i rapporten från 1997? En mediekåt journalist som olagligen varit på plats och filmat?

Det finns fortfarande en hel del oklarheter kring transporterna av krigsmaterial.

Intressant läsning om bl.a. kretsen kring Ingvar Carlsson. Hirscfleldts utredning väcker frågor t.ex.:

https://kvartal.se/artiklar/den-mili...sEcqm9zwLlUMmM
2020-09-28, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det finns fortfarande en hel del oklarheter kring transporterna av krigsmaterial.

Intressant läsning om bl.a. kretsen kring Ingvar Carlsson. Hirscfleldts utredning väcker frågor t.ex.:

https://kvartal.se/artiklar/den-mili...sEcqm9zwLlUMmM

Och hur kopplar du transport av krigsmaterial till det hål i skrovet som enl expertis har tillfogats utifrån? Skulle någon avsiktligen åstadkommit detta hål för att komma åt krigsmaterialen eller menar du att man sänkt färjan pga att detta material fanns ombord?
2020-09-28, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrilllex
Läser du Aftonbladet står det att det är lerig botten inga stenar.

Sedan är det en smäll som hörs
och vittnen som sätt
Varför skulle inte en ubåt gå upp kanske i nödläge?

Ja, såg att det inte var dokumenterat som stenig botten men kan inte tänka mig att det utesluter att det ändå kan finnas någon sten där.

Nödsituation med ubåt har du rätt i men fasen känns långsökt ändå att den gått upp, krockat och sen spårlöst försvunnit.
2020-09-28, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Resan med Estonia sommaren 1993.

Citat:
Ursprungligen postat av Pellikka
700-800 döda och ingen bryr sig? Ja du, de som inte har större brister på empati för alla hundratals offers familjer har väl en gnutta omtanke. Det här är oskyldiga människor det rört sig om. Inte de som skjuts ihjäl i Norsborg eller Tensta var och varannan dag i egenskap av gängmedlemmar som glöms bort av allmänheten efter en dag eller två. Det här var totalt oskyldiga människor du syftar på. Men det är kvittot på det samhälle vi lever i. Där ingen bryr sig. Förståeligt och samtidigt förkastligt.

Jag bryr mig.

Hade fyra bekanta som omkom varav tre av kropparna kom att hittas.

Från allra första stund så visste man att det var något fuffens och att regeringen mörkade. Första tiden efter olyckan skulle färjan bärgas men sedan ändrades det beslutet snabbt.

Reste själv med Estonia sommaren 1993. Vad som förvånade mig var att det var i stort sett ingen av den mestadels estniska personalen som kunde någon som helst engelska. Den enda personalen som pratade engelska var den svenska personalen som skötte butiker av olika slag. Under vår t/r resa till Tallinn så hade vi en liten hytt längst ner i fartyget. Minns att jag tänkte att skulle en olycka ske så skulle man inte ha någon som helst chans att klara sig.
Senast redigerad av Skaraborg2 2020-09-28 kl. 14:39.
2020-09-28, 14:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Det gjordes en gemensam haveriutredning av både svenska, finska och estniska myndigheter. Slutrapporten avlämnades 1997. Där fastslås den sanning som vissa konspirationsteoretiker nu vill avfärda.
... Vilket är...? Har man sagt A får man säga B.
2020-09-28, 14:41
Medlem
Bryr mig inte om svenskar längre.
De har fått sin chans.
Men hoppas sanningen kommer fram.
2020-09-28, 14:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Och hur kopplar du transport av krigsmaterial till det hål i skrovet som enl expertis har tillfogats utifrån? Skulle någon avsiktligen åstadkommit detta hål för att komma åt krigsmaterialen eller menar du att man sänkt färjan pga att detta material fanns ombord?
Enligt vad folk berättat om hålet tycker jag det låter troligare med en torped än en ubåt.
2020-09-28, 15:29
Medlem
Det finns alltså två skador - dels bogvisiret som slitits av och dels ett mindre hål i vattenlinjen akteröver.

Det hålet ser inte så stort ut att jag kan tro det orsakat det snabba sänkningsförloppet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in