• 1
  • 2
2020-09-27, 20:03
Medlem
Godkväll!
Jag har nyligen drabbats av gikt. Attacken varade i 12 dagar. Något av det värsta jag har genomlidigt. Nu är skiten borta, och jag är kluven hur jag ska leva nu. Har läst överallt på nätet. Tydligen är öl och kött stor bov i dramat, något som jag älskar. Men kommer nog aldrig våga dricka öl igen. Dock tänker jag inte bli vegetarian och sluta med kött helt. Ni som lever med gikt, går det att dricka alkohol överhuvudtaget och isåfall vad? Och hur har ni gjort med kött och allt annat som tydligen framkallar gikt? (Svamp, kyckling, fisk, m.m)
Citera
2020-09-27, 20:15
Medlem
Jag har alltså inte fått någon förebyggande medicin. (Första gången jag fått gikt) och är inte speciellt överviktig, några extra kilo bara, och 41 år. Vad kan man göra för att förebygga, utan att ta bort allt det goda i livet?
Citera
2020-09-27, 20:19
Medlem
kasperwolfgangs avatar
så du lever hellre med besvären än anpassar dig ?

du giillar att äta mycket och dricka alkohol.
det tänker du fortsätta med?!?

Grattis till portvinstån
Citera
2020-09-27, 20:48
Medlem
Kragoms avatar
SwebbTV:s gäst Lars Bern säger sig ha fått bukt på sin gikt genom att äta stora mängder C-vitamin fördelat över hela dygnet, runt 10 gram totalt per dygn
Citera
2020-09-27, 21:34
Medlem
Fyllefyllots avatar
Jag kör på i oförminskad takt och får ett giktanfall ungefär en gång per år i några dagar, anser att det är värt det.
Citera
2020-09-27, 22:09
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom
SwebbTV:s gäst Lars Bern säger sig ha fått bukt på sin gikt genom att äta stora mängder C-vitamin fördelat över hela dygnet, runt 10 gram totalt per dygn
Kan den mängden verkligen vara av betydelse? Man kissar ju ut överskottet då det är en vattenlösligt vitamin...
Citera
2020-09-27, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kragom

Har läst nånstans om det med c-vitamin, att d tydligen ska vara bra förebyggande.
Citera
2020-09-27, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllefyllot
Jag kör på i oförminskad takt och får ett giktanfall ungefär en gång per år i några dagar, anser att det är värt det.
Ingen medicinering iform av sänkning av urinsyran?
Dock vet man ju aldrig när det kan komma igen, en gång per år låter väl övervinnligt, men andra kanske får/har fått oftare.
Citera
2020-09-27, 22:34
Medlem
Fyllefyllots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanbo
Ingen medicinering iform av sänkning av urinsyran?
Dock vet man ju aldrig när det kan komma igen, en gång per år låter väl övervinnligt, men andra kanske får/har fått oftare.

Jag fick en ask antiinflammatoriskt och det har hänt att jag har tagit en tablett när jag känner att det kan vara på g, skulle väl tro att det händer en gång per kvartal eller något sånt.

Ja, visst är det så. Jag har haft gikt lite överallt, vissa ställen är enklare än andra. Jag hadeden där klassiska stortånssenan eller vad det heter för ett par tre år sedan, det var fruktansvärt, men det vet väl du.
Citera
2020-09-28, 00:18
Medlem
Kött orsakar inte gikt. Snarare tvärt om. Kött läker, Därav smärtan.
Citera
2020-09-28, 03:25
Bannlyst
Både du och jag vet vad som triggar gikt?

Alkohol, rött kött, skaldjur och fetma.

När jag känner att ett anfall är på gång brukar jag dra i mig en massa vatten, som späder ut den urinsyra som inflammerar lederna och är grundorsaken till gikt.

Jag skriver "massa vatten". Med det betyder det åtminstone en till två liter vatten extra per dygn.

Det är inte så farligt.
Senast redigerad av Kick88 2020-09-28 kl. 03:34.
Citera
2020-09-28, 09:08
Medlem
Kragoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Kan den mängden verkligen vara av betydelse? Man kissar ju ut överskottet då det är en vattenlösligt vitamin...

Ja precis, han Bern pratade om att det var därför han tog det spritt över dygnet och inte i en enda dos.

Men jag vet ej alls, han påstår dock att det har fungerat för honom
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in