2020-09-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Både du och jag vet vad som triggar gikt?

Alkohol, rött kött, skaldjur och fetma.

När jag känner att ett anfall är på gång brukar jag dra i mig en massa vatten, som späder ut den urinsyra som inflammerar lederna och är grundorsaken till gikt.

Jag skriver "massa vatten". Med det betyder det åtminstone en till två liter vatten extra per dygn.

Det är inte så farligt.

När jag fick min ”attack” för ca 2 veckor sedan, var det inget jag kände var ”på gång” tyvärr. När jag gick och la mig för att sova kände jag inget, 4 timmar senare vaknar jag av sjuk smärta, så inget jag kunde hindra med vatten där och då liksom. När man läser om gikt, så står det att det är öl, förutom som du skrev, övervikt och kött som triggar. Öl får man väl skippa nu då tyvärr, men kött blir tufft att sluta med helt. Får väl dra ner lite på det.
Citera
2020-09-28, 17:43
Bannlyst
Du skriver helt som doktorn ordinerar!

Gikt är en särdeles smärtsam sjukdom. Folk som inte haft det vet inte vad det handlar om. Och hur jävla ont det gör.

Jag gör tummen upp för dig! Fast Zack Wylde säger det lite bättre än mig när det gäller att supa lite för mycket, för ens eget bästa.

https://www.youtube.com/watch?v=e02qLQ2dKlM

Citat:
Ursprungligen postat av Lanbo
När jag fick min ”attack” för ca 2 veckor sedan, var det inget jag kände var ”på gång” tyvärr. När jag gick och la mig för att sova kände jag inget, 4 timmar senare vaknar jag av sjuk smärta, så inget jag kunde hindra med vatten där och då liksom. När man läser om gikt, så står det att det är öl, förutom som du skrev, övervikt och kött som triggar. Öl får man väl skippa nu då tyvärr, men kött blir tufft att sluta med helt. Får väl dra ner lite på det.
Senast redigerad av Kick88 2020-09-28 kl. 17:50.
Citera
2020-09-29, 14:12
Medlem
Gikt är intressant, fick det nu i fredags i stortån, är ett mysterium då man lever hyfsat hälsosamt (gift med en vegetarian). Motionerar regelbundet och det finns inte i släktet sen tidigare. Dricker knappt pga barn.

Så det blev ett mysterium för mig att jag fick det då jag inte anser att jag klassas in i det. Därför är det svårare också att pinpointa vad man skall ändra på. Enda så sätt är att man kan få det av fruktos också och de kanske är boven i mitt fall.
Citera
2020-09-29, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av delight
Gikt är intressant, fick det nu i fredags i stortån, är ett mysterium då man lever hyfsat hälsosamt (gift med en vegetarian). Motionerar regelbundet och det finns inte i släktet sen tidigare. Dricker knappt pga barn.

Så det blev ett mysterium för mig att jag fick det då jag inte anser att jag klassas in i det. Därför är det svårare också att pinpointa vad man skall ändra på. Enda så sätt är att man kan få det av fruktos också och de kanske är boven i mitt fall.
Var du hos läkare? Vad sa dom? Har du ont än?
Jag är fortfarande lite öm, efter exakt 2 veckor nu.
Citera
2020-09-29, 20:02
Medlem
Voltaren fungerar utmärkt, tyvärr krävs det numera recept!
Citera
2020-09-30, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanbo
Var du hos läkare? Vad sa dom? Har du ont än?
Jag är fortfarande lite öm, efter exakt 2 veckor nu.

Jo jag var hos läkare, undra egentligen bara om jag gilla öl och korv

Sen undra hon om någon i släkten hade det, vilket ingen har.

Sen sa hon att man istället kanske hade fallenhet för det rent kroppsligt. Men skrev ut antiinflammatoriskt och sa att kommer det igen så kan man få utskrivet recept som förebygger det.

Skulle det sen sitta i över 2v så skulle jag komma åter (jag var på akuten).
Citera
2020-09-30, 05:20
Bannlyst
Egentligen ska jag inte klaga, men när jag fick mitt första anfall så var jag tvungen att gå på kryckor. Jag kunde inte stödja på ena foten. Det gjorde för jäkla ont.

Jag kunde helt enkelt inte använda min ena fot, och blev stillasittande hemma.

Det gick ju över efter några dagar, men gikt är inget man ska skratta åt, för det är seriöst smärtsamt.

Jag kommer ihåg att jag tänkte att om den där smärtan håller i sig, kommer jag amputera stortån.

Citat:

Sen sa hon att man istället kanske hade fallenhet för det rent kroppsligt. Men skrev ut antiinflammatoriskt och sa att kommer det igen så kan man få utskrivet recept som förebygger det.

Senast redigerad av Kick88 2020-09-30 kl. 05:24.
Citera
2020-09-30, 17:27
Medlem
Citat:
Egentligen ska jag inte klaga, men när jag fick mitt första anfall så var jag tvungen att gå på kryckor. Jag kunde inte stödja på ena foten. Det gjorde för jäkla ont.

Jag kunde helt enkelt inte använda min ena fot, och blev stillasittande hemma.

Det gick ju över efter några dagar, men gikt är inget man ska skratta åt, för det är seriöst smärtsamt.

Jag kommer ihåg att jag tänkte att om den där smärtan håller i sig, kommer jag amputera stortån.

Nu när jag satt på akuten så satt jag inne i ett gipsrum och där hade de en såg till gips. Var ganska nära på att ta sågen och amputera tån.

Hur som helst så har mitt gått rätt fort, är inne på 4e dagen med antiinflammatoriska och kan gå på foten med lite känning. Man dör inte av smärta längre och räknar med att vara fit for fight fredag/lördag igen. Fick antiinflammatoriskt på söndagen.

Mina fötter har av någon anledning alltid blivit drabbade av märkliga saker och det här är ännu en märklig sak.
Citera
2020-09-30, 18:44
Bannlyst
Egentligen är ett giktanfall inte något man måste åka till akuten för. Det går över av sig själv efter några dagar.

Jag kan dock förstå att man, liksom jag själv, besöker sjukvården första gången man får ett anfall.

Citat:
Nu när jag satt på akuten så satt jag inne i ett gipsrum och där hade de en såg till gips. Var ganska nära på att ta sågen och amputera tån.

Hur som helst så har mitt gått rätt fort, är inne på 4e dagen med antiinflammatoriska och kan gå på foten med lite känning. Man dör inte av smärta längre och räknar med att vara fit for fight fredag/lördag igen. Fick antiinflammatoriskt på söndagen.

Mina fötter har av någon anledning alltid blivit drabbade av märkliga saker och det här är ännu en märklig sak.
Citera
2020-09-30, 18:51
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Egentligen är ett giktanfall inte något man måste åka till akuten för. Det går över av sig själv efter några dagar.

Jag kan dock förstå att man, liksom jag själv, besöker sjukvården första gången man får ett anfall.

Självklart ska man in till akuten! Får du det fredag/lördag natt så ska du ha helvetes ont och vara stillasittande hela Helgen, det är väl jävligt onödigt?! Bättre att åka in och få recept på kortison/diklofenak så blir man rörlig och smärtfri på några timmar.
Citera
2020-09-30, 19:00
Bannlyst
Jag vill inte käfta med dig. Men att söka sig in på akuten gör man bara vid livshotande tillstånd.

Det borde du förstå, om du befinner dig här på flashback. Gikt kan vara jävligt smärtsamt, men det är inte livshotande.

Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Självklart ska man in till akuten! Får du det fredag/lördag natt så ska du ha helvetes ont och vara stillasittande hela Helgen, det är väl jävligt onödigt?! Bättre att åka in och få recept på kortison/diklofenak så blir man rörlig och smärtfri på några timmar.
Citera
2020-09-30, 19:29
Medlem
Citat:

Ajdå, så du fick besöka akuten...
Mitt har pågått mer än 2 veckor nu, men iaf blivit bättre. Tydligen är 1-3 veckor vanligt. Ja det finns nån medicin som förebygger urinsyra har jag läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in