• 3
  • 4
2023-07-11, 09:16
Medlem
Lifewringers avatar
Prednisolonet verkar ha kuperat den värsta inflammationen, smärtan från tån / foten är ungefär som om någon har slagit in en rostig spik med hullingar i tåleden, sen drar man sakta fram och tillbaka i spiken...ett tag funderade jag på att gå till garaget och kapa tån med en vinkelslip för att slippa ifrån smärtan...men citodonet har kickat nu nu också...foten i övrigt är svullen
Citera
2023-07-19, 22:46
Medlem
DarkHeavenNetworks avatar
Käkar också Allopurinol á 100mg/dag och det hjälper. Det är mest när jag slarvat med att äta som jag får känningar. Konstigt nog växlar det mellan fötterna och även mellan ut och insida av foten.

Kan dock rekommendera Allopurinol. Första halvåret blir det värre men efter det kommer anfallen mer sällan.
Citera
2023-07-24, 12:52
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkHeavenNetwork
Käkar också Allopurinol á 100mg/dag och det hjälper. Det är mest när jag slarvat med att äta som jag får känningar. Konstigt nog växlar det mellan fötterna och även mellan ut och insida av foten.

Kan dock rekommendera Allopurinol. Första halvåret blir det värre men efter det kommer anfallen mer sällan.

Vad är det för mat som gör att du får känningar?
Citera
2023-07-24, 13:02
Medlem
Gikt gör överjävligt ont!!

Jag brukar hålla giktwn i schack genom att säkerställa att inte bli uttorkad, vilket är lätt hänt varma sommardagar.

Ser till att dricka mycket vatten för att släcka törsten och hålla vätskenivåerna uppe. Kan då unna mig ett par öl, när andan faller på.
Citera
2023-08-02, 00:02
Medlem
DarkHeavenNetworks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifewringer
Vad är det för mat som gör att du får känningar?

Det är mer när jag inte ätit alls jag får känningar. Om jag slarvar med att äta och eller dricka tillräckligt så kommer det som på beställning.
Citera
2023-08-02, 19:01
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Det är mer när jag inte ätit alls jag får känningar. Om jag slarvar med att äta och eller dricka tillräckligt så kommer det som på beställning.

Aha, prova att dricka mycket vatten då.

Själv verkar köttfärs och dylikt trigga mina besvär, Tacos exempelvis får bli vegetariska

Sen finns det visst medicinskt stöd för en liten Whisky varje dag, det sänker halterna av Urinsyra...

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12198370/

"Whisky has been found to have a property that decreases the serum uric acid level. Excretion of uric acid from blood is increased by 27% after drinking whisky."
Citera
2023-08-02, 19:13
Medlem
Citat:

100 mg är en väldigt låg dos, normalt titrerar man upp dosen till minst 300 mg och tar blodprov på urat värden.
Målvärde är att komma under 360 mikromol/l.

Själv tar jag 300 mg.
Citera
2024-01-10, 17:43
Medlem
Hirvis avatar
Jag har nu mitt tredje "anfall" på cirka 2.5 år. Otroligt irriterande.
Är överviktig men inte farligt mycket, tränar mycket, dricker inte öl särskilt ofta. Men jag äter väl för mycket och i synnerhet kanske för mycket kött.
Men det som utlöste det nu, tror jag, var ironiskt nog att jag körde 18/6-diet för att jag ville förebygga gikten och gå ner i vikt. Dricker c-vitamin i vatten nästan varje morgon.
När jag är hemma är det överkomligt, det gör ju ont och så men jag klarar mig. Men att få på sig skor och gå till affären är ett jävla hemskt projekt. Lyckligtvis kan jag jobba hemifrån annars hade jag fått sjukskriva mig.
Citera
2024-01-14, 00:37
Medlem
Extremeflys avatar
Hur blir er fot när gikten är aktiv? Jag har länge fått problem med smärta i foten i perioder. Det gör så pass ont att jag inte ens kan stödja på foten.
Får röda märken lite här och var på foten, typ båda sidor av hälen, yttersidan av stortån, mellan stortå och häl får jag också röda märken. Dessa märken är röda och väldigt varma. Får ni som har gikt röda varma områden lite här och var på foten?

Kan de vara gikt tror ni? Har väl haft detta i 5-6 år men ibland kommer det 4-5 ggr per år och ibland kan det komma mycket oftare. Just nu har jag problem och även feber och frossa utan förkylningssymtom.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in