2007-12-10, 00:56
Medlem
Några som ska till London i Sommar?
Citera
2007-12-10, 17:00
Medlem
Om någon är intresserad av lönerna vid internship så vet jag numera att deutsche m&a betalar ca 52 000 kr i månaden (1000pund/vecka), då en kompis har skrivit på för dom i sommar. De andra stora bankerna borde ligga på motsv i front office.
Citera
2007-12-10, 18:55
Medlem
"I mitt tycke är aktiv handel på de finansiella marknaderna vad allt handlar om. Om det sedan rör sig om förvaltning av pensionsfonder, hedgefonder, fixed income, commodity trading, energihandel, futures trading eller vad det vara må, så finns det ingenting som går upp emot känslan av att ha en position ute strax innan kvartalsrapport/nyckeltal eller exempelvis tal över amerikansk oljeförbrukning."

Någon som jag vill syssla med. Alltså att göra analyser och aktivt handla på börsen. Vilken utbildning ska jag satsa på? Räcker det med ekonom programmet 3 år?

Om man tex jobbar på HQ Bank som trader, får man ha en privat portfölj vid sidan om?
Citera
2007-12-10, 23:30
Medlem
Var aktuell till en tjänst inom Client Relationship Management på en väldigt stor bank men det beslutades istället att anställa någon som jobbat med detta i några år. Kändes ju kul att det var det man föll på och inte att de andra nyexade i processen var bättre. Verkar vara ett väldigt roligt jobb faktiskt, ska nog söka fler sådana tjänster.
Citera
2007-12-10, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dignam
"I mitt tycke är aktiv handel på de finansiella marknaderna vad allt handlar om. Om det sedan rör sig om förvaltning av pensionsfonder, hedgefonder, fixed income, commodity trading, energihandel, futures trading eller vad det vara må, så finns det ingenting som går upp emot känslan av att ha en position ute strax innan kvartalsrapport/nyckeltal eller exempelvis tal över amerikansk oljeförbrukning."

Någon som jag vill syssla med. Alltså att göra analyser och aktivt handla på börsen. Vilken utbildning ska jag satsa på? Räcker det med ekonom programmet 3 år?

Om man tex jobbar på HQ Bank som trader, får man ha en privat portfölj vid sidan om?

kan den här utbildningen vara något att ha: http://www.studentum.se/Kandidatprogram_fastighet_och_finans_45463.htm?
Citera
2007-12-27, 13:31
Medlem
MunchenCallings avatar
hej,

som ni ser har jag inte varit aktiv på flashback på länge och jag har inga avsikter att komma tillbaka iheller.

jag har fått så många pm:s att jag inte kan svara på alla. Men läser ni hela tråden och mina inlägg där så får ni en bra bild av vads som krävs om ni vill bli investment bankers.

lycka till

/MC
Citera
2007-12-27, 16:42
Medlem
Jag skulle vilja fråga alla personer i denna tråd:

Hur duktiga traders är ni? Anledningen till att jag frågar är att det antagligen är den viktigaste egenskapen ni kan ha, och jag har inte sett så många av er inne i daytradingtråden.

Ni är fullt medvetna om att ni kan göra karriär utan formell utbildning om ni har en bra tradinghistorik? Det finns stora möjligheter, speciellt i dessa tider av börsoro, där ni kan "slå" index mycket lätt om ni är bra.

Sedan kan ni ju överväga att bli daytraders, vilket jag tycker verkar helt överlägset. Bättre arbetsmiljö (fullständig flextid, ledig när man vill, och man kan "svina" på jobbet, ingen chef), dessutom kan man ha ett annat jobb samtidigt. Tyvärr är det förbehållet de bästa, så är ni inte det är det inget alternativ.
Citera
2007-12-27, 22:36
Medlem
Bud Fluds avatar
Vilket program/språk är det som handlarna/förvaltarna jobbar med för att ta fram sina modeller. Matlab? Excel? Annat? Vad krävs för att klara av ett sådant jobb?
Citera
2007-12-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Jag skulle vilja fråga alla personer i denna tråd:

Hur duktiga traders är ni? Anledningen till att jag frågar är att det antagligen är den viktigaste egenskapen ni kan ha, och jag har inte sett så många av er inne i daytradingtråden.

Ni är fullt medvetna om att ni kan göra karriär utan formell utbildning om ni har en bra tradinghistorik? Det finns stora möjligheter, speciellt i dessa tider av börsoro, där ni kan "slå" index mycket lätt om ni är bra.

Sedan kan ni ju överväga att bli daytraders, vilket jag tycker verkar helt överlägset. Bättre arbetsmiljö (fullständig flextid, ledig när man vill, och man kan "svina" på jobbet, ingen chef), dessutom kan man ha ett annat jobb samtidigt. Tyvärr är det förbehållet de bästa, så är ni inte det är det inget alternativ.

Inte särskilt duktig som day-trader alls, jag har koll på hur det fungerar, men inget personlig erfarenhet av korttrading, men jag känner inte att jag har den tiden, att typ ta paus två år i livet för att lära mig trada hemma. Sen är finansbranschen så mycket mer än prop-trading.
Citera
2007-12-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Vilket program/språk är det som handlarna/förvaltarna jobbar med för att ta fram sina modeller. Matlab? Excel? Annat? Vad krävs för att klara av ett sådant jobb?

Handlare tar inte fram några modeller, modellerna utvecklas av ingenjörer/doktorander som inte direkt jobbar med själva handlandet.

Att ta fram en modell som handlar kan nog kopplas till Matlab, Quantlab eller om man skriver något fristående i typ C++.

Är nog inte mer än extremt simpla tradingstrategier som görs i Excel, men det förekommer nog också. Typ trading mellan A och B aktier eller något sådant.
Citera
2007-12-28, 01:04
Medlem
Man skall nog göra lite skilnad på att jobba som handlare, arbigatör och "portföljförvaltare".

Handlare handlar mycket om att köpa och sälja. Enligt mig det svåraste men absolut mest givande och lönsamma.

Arbigatör är verkligen ett bottennapp, stressigt och faktisk ganska olönsammt eftersom det inte är svårt.

Förvaltare skulle jag aldrig hålla på med. Att optimera portföljer är mer ett hantverk än en konstform. Det är långt ifrån så svårt som folk tror, en bra miniräknare, formelsamling och bra instruktioner så klarar man jobbet på några timmar. Visst kan du simulera utfall på en dator, men jag misstänker att det är absolut vanligast under utbildningen.
Citera
2007-12-28, 01:16
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Man skall nog göra lite skilnad på att jobba som handlare, arbigatör och "portföljförvaltare".

Handlare handlar mycket om att köpa och sälja. Enligt mig det svåraste men absolut mest givande och lönsamma.

Arbigatör är verkligen ett bottennapp, stressigt och faktisk ganska olönsammt eftersom det inte är svårt.

Förvaltare skulle jag aldrig hålla på med. Att optimera portföljer är mer ett hantverk än en konstform. Det är långt ifrån så svårt som folk tror, en bra miniräknare, formelsamling och bra instruktioner så klarar man jobbet på några timmar. Visst kan du simulera utfall på en dator, men jag misstänker att det är absolut vanligast under utbildningen.
Har du läst boken den här boken http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9189300203? Håller på med den nu och förstår ungefär vart tredje ord
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in