2010-07-01, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Urbanfest
Ibland köper banken aktierna sätter ett högre pris på börsen och sen säljer av det. De sätter alltså ett introduktionspris. Sen kan ju priserna eftersom gå upp eller ner.

Varför skulle revisorer vara bättre? Hur får de fram kapital?

Köper de de nya aktierna de nyss hjälpt till att emittera av företaget?

Om de sen sätter ett högre pris på börsen än vad de själv köpt för av företaget, är detta pris då mycket lägre introduktionspris än vad marknadsvärdet torde vara? För vill man ha in likvida medel snabbt som i detta fallet, då får man ju sänka rimligen värdet till i alla fall under genomsnittligt marknadsvärde, eller är jag fel ute?

Revisorer har som yrke att just värdera värdet vilket investmentfolk inte torde ha primärt. Möjligt att man outsourcar denna bit till just revisorer, vad vet jag. Men en investment bank har ju intressen av att köpa ett företags aktier billigt och då kan det vara lämpligt och frestande att nedvärdera företaget värde för stunden, vilket en revisor inte kan eller kommmer att göra, då de följer strikt lagen som jag förstår. Men som sagt, vad vet jag, kom gärna med information som ändrar min bild av läget.

Att söka kapital kan jag hålla med om att investmentbanker är just en institution för detta ändamål.
Citera
2010-07-01, 13:30
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svittigneger
Köper de de nya aktierna de nyss hjälpt till att emittera av företaget?

Om de sen sätter ett högre pris på börsen än vad de själv köpt för av företaget, är detta pris då mycket lägre introduktionspris än vad marknadsvärdet torde vara? För vill man ha in likvida medel snabbt som i detta fallet, då får man ju sänka rimligen värdet till i alla fall under genomsnittligt marknadsvärde, eller är jag fel ute?

Revisorer har som yrke att just värdera värdet vilket investmentfolk inte torde ha primärt. Möjligt att man outsourcar denna bit till just revisorer, vad vet jag. Men en investment bank har ju intressen av att köpa ett företags aktier billigt och då kan det vara lämpligt och frestande att nedvärdera företaget värde för stunden, vilket en revisor inte kan eller kommmer att göra, då de följer strikt lagen som jag förstår. Men som sagt, vad vet jag, kom gärna med information som ändrar min bild av läget.

Att söka kapital kan jag hålla med om att investmentbanker är just en institution för detta ändamål.
Om investmentbanken är med och rådger ett företag som ska emittera aktier kommer inte värderingen göras med hänsyn till vad investmentbanken kan tjäna på dealen. Mellan de som handlar på börsen och de som hjälper företag finns en såkallad chinese wall vilket innebär att information från insiders - bankers som jobbar med företaget - inte får läcka, inte ska läcka, och inte läcker till de på banken som jobbar med att köpa och sälja aktier.

Målet med emissionen är ju att dra in en mängd kapital till klienten. Om investmentbanken skor sig på klienten genom att prisa aktierna för lågt kommer man aldrig att få en kund igen.

Anledningen till att "revisorer" inte utför värdering av företag är enkel - revision är att kolla på hur företaget presterat, medan värdering till stor del handlar om vilka möjliga framtida vinster det finns. Investment bankers använder givetvis till stor del redovisningskunskaper i det arbetet, men också kunskaper om marknaden, marknadsutveckling i den relevanta industrin etc.

Angående din punkt 1: även efter börsnotering kan det finnas behov av ytterligare kapital. Det finns säkert tusentals sätt att få in pengar, men några av dem är att utställa ytterligare aktier, eller att utställa obligationer vilka kan jämföras med lån. När dessa ställs ut prisar investmentbanken obligationerna genom att se till vilken risk företaget dras med för att försöka säkerställa att lånet blir så attraktivt för investerare som möjligt.

Det du tänker på med att köpa företag och sälja dem dyrt kallas på finansspråk private equity. Där har du företag som Investor, Ratos, Industrivärden och Blackstone. Traditionella investmentbanker heter bland annat Goldman Sachs, J.P. Morgan, Morgan Stanley och Merrill Lynch (numera Bank of America ML). Investmentbanker har teams som hjälper private equity-bolag precis som det finns teams som hjälper läkemedelsföretag eller gruvbolag.

Sales & trading kallas den del av investmentbanken som köper och säljer aktier, för egen del och för klienter. Den är som sagt helt separerad från det som kallas för investment banking division eftersom det finns lagar som förbjuder insiderhandel.
Portföljmanagement är den del av banken som tar hand om rika människors förmögenheter. Dit går du om du är fotbollsspelare och drar in en jävla massa pengar men inte vet hur du ska placera dem för att uppnå dina mål (som kan vara att säkra en framtid för dina barn exempelvis).
Citera
2010-07-16, 00:43
Medlem
Kanske redan har tagits upp men hur fungerar spring week/spring internship och hur gör ni för att kombinera det med pågående studier?
Citera
2010-07-22, 21:40
Medlem
Apanalol001s avatar
Tänkte fråga vad som krävs av en för att få en tjänst hos en investment bank, London kontra Norden/resten av europa.
Jag själv har läst 60 poäng FEK på SU, tar civilekonomexamen när jag är 27 eller kandidatexamen när jag är 26 om jag väljer att byta till det.
Hittils har jag ungefär C snitt, kurser från Org och MF har dragit ner snittet. samtidigt som kurser ifrån Red och Fin dragit upp snittet.
1. Bör jag ge upp London redan nu? Är Norden redan kört för mig med?
2. Vad för betygsnitt bör man ha i A-Fx skalan för att bli antagen till London respektive Norden?
3. Vad för extrajobb ska man försöka kamma hem?
4. Vilka EC aktiviteter anses vara meriterande, utöver att starta företag?
5. Vilka praktikplatser/internships ska man söka och när under utbildningen ska man göra det?
6. Kandidat kontra civilekonom, 1 årig master, 2 årig master?
7. Ge mig realistisk tips om hur jag ska bära mig åt för att nå ut till en bank baserad i London eller Nordon med tanke på den informationen som du fått utav mig.
Citera
2010-07-22, 23:31
Medlem
Prodelins avatar
Till OP, har du kollat på filmen Snabba Cash eller?

Det är bara en dröm kan jag bara säga om du tror investment banker är något, du får slita som ett as och chefen kan ringa dig en söndags kväll när du har mysigt med tjejen hemma och säga att du ska jobba NU!

Slavarbete, been there done that och bytte bransch,.
Citera
2010-07-28, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanalol001
Tänkte fråga vad som krävs av en för att få en tjänst hos en investment bank, London kontra Norden/resten av europa.
Jag själv har läst 60 poäng FEK på SU, tar civilekonomexamen när jag är 27 eller kandidatexamen när jag är 26 om jag väljer att byta till det.
Hittils har jag ungefär C snitt, kurser från Org och MF har dragit ner snittet. samtidigt som kurser ifrån Red och Fin dragit upp snittet.
1. Bör jag ge upp London redan nu? Är Norden redan kört för mig med?
2. Vad för betygsnitt bör man ha i A-Fx skalan för att bli antagen till London respektive Norden?
3. Vad för extrajobb ska man försöka kamma hem?
4. Vilka EC aktiviteter anses vara meriterande, utöver att starta företag?
5. Vilka praktikplatser/internships ska man söka och när under utbildningen ska man göra det?
6. Kandidat kontra civilekonom, 1 årig master, 2 årig master?
7. Ge mig realistisk tips om hur jag ska bära mig åt för att nå ut till en bank baserad i London eller Nordon med tanke på den informationen som du fått utav mig.

1-7) Realistisk tips: avbryt din utbildningen och börja på Handels, med lite extrajobb under studietiden kan du nog få ett par intervjuer i London. Med den profil som du har idag kan du glömma London och drömma om Norden.
Citera
2010-07-31, 10:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Till OP, har du kollat på filmen Snabba Cash eller?

Det är bara en dröm kan jag bara säga om du tror investment banker är något, du får slita som ett as och chefen kan ringa dig en söndags kväll när du har mysigt med tjejen hemma och säga att du ska jobba NU!

Slavarbete, been there done that och bytte bransch,.

Jävlar! Har lsät att man kan jobba 100tim/veckan och sova lite. Vad är den typiska arbetsuppgiften? Kan man börja arbeta med detta om man har barn?

Finns det inga jobb som ekonom som är på 8 tim/dag och inte innebär hjärtattacker samtidigt som et inte är skitjobb som ekonomiassistent?

Vad jobbar du med idag och vad har du för karriärtips?
Citera
2010-07-31, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4570
Finns det inga jobb som ekonom som är på 8 tim/dag och inte innebär hjärtattacker samtidigt som et inte är skitjobb som ekonomiassistent?

Jo, finns fler sådana jobb som ekonom, än där man jobbar ihjäl sig. Dom är ju oftast inte lika häftiga att prata om, eftersom lönen givetvis inte kan bli lika hög, som om du jobbar dubbla jobb.

Själv är jag ingenjör, men jobbar tillsammans med ekonomer, har ett välbetalt jobb där jag jobbar 8h per dag (ibland längre, ibland kortare, som alla kontorsjobb).
Citera
2010-08-02, 12:20
Medlem
Om man börjar på HHS i höst, är det då lönt att söka och försöka komma in på oxbridge/lse eller i nödfall warwick eller liknande nästa år eller fortsätta och köra klart kandidaten på handels och hoppas att det räcker för en landa internship? Var för seg för att söka till UK i år och det blev därför HHS, därav frågan.

edit, kommer på i efterhand att denna borde vara i investment banking - utbildning
menmen, ny på fb så hoppas ni har överseende denna gång
Senast redigerad av plastigt 2010-08-02 kl. 12:26.
Citera
2010-08-02, 12:59
Medlem
Daskkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plastigt
Om man börjar på HHS i höst, är det då lönt att söka och försöka komma in på oxbridge/lse eller i nödfall warwick eller liknande nästa år eller fortsätta och köra klart kandidaten på handels och hoppas att det räcker för en landa internship? Var för seg för att söka till UK i år och det blev därför HHS, därav frågan.

edit, kommer på i efterhand att denna borde vara i investment banking - utbildning

Det är nog ganska ovärt att läsa ett år på HHS och sen dra till UK för att öka chanserna för IB. Känslan man får på skolan är att de flesta som verkligen vill ha IB-jobb (vilket oftast börjar med internship) och inte är totala oduglingar får det till slut. Så länge du har lite att visa på CV:t lär du nog kunna landa en intervju och väl där är det lika för alla. Det som spelar in mest på själva intervjun är vad som kallas "personality fit", dvs kan intervjuaren tänka sig att jobba med dig.
Citera
2010-08-02, 21:26
Medlem
någon som har koll på ingångslön för Sales & Trading (ala. Markets / Capital Markets ) i Sverige i år (2010)? Vi snackar om hela paketet, bas + bonus + andra förmåner... det är trading/sales position.

och när jag ändå är igång med frågor... Hur är möjligheterna för lateral hire i London om man jobbat i Sverige ett år? Blir det Graduate/Analyst program som gäller i ytterligare två år eller finns det möjlighet att komma in som senior analyst, dvs. med bara ett kvarstående år till associate?
Senast redigerad av infu 2010-08-02 kl. 21:29.
Citera
2010-08-03, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastigt

Ar malet med utbildningen IB sa skulle jag inte byta till England. Det ar inte vart ett extra ar for du kommer, om du ar driven och atminstone presterar over medel pa HHS, ha stora chanser att landa ett internship.

Dock kan jag se andra anledningar till att ga pa LSE/Oxford/Cambridge, men det verkar inte som att det var fragan riktigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in