Citat:
Ursprungligen postat av svittigneger
Köper de de nya aktierna de nyss hjälpt till att emittera av företaget?
Om de sen sätter ett högre pris på börsen än vad de själv köpt för av företaget, är detta pris då mycket lägre introduktionspris än vad marknadsvärdet torde vara? För vill man ha in likvida medel snabbt som i detta fallet, då får man ju sänka rimligen värdet till i alla fall under genomsnittligt marknadsvärde, eller är jag fel ute?
Revisorer har som yrke att just värdera värdet vilket investmentfolk inte torde ha primärt. Möjligt att man outsourcar denna bit till just revisorer, vad vet jag. Men en investment bank har ju intressen av att köpa ett företags aktier billigt och då kan det vara lämpligt och frestande att nedvärdera företaget värde för stunden, vilket en revisor inte kan eller kommmer att göra, då de följer strikt lagen som jag förstår. Men som sagt, vad vet jag, kom gärna med information som ändrar min bild av läget.
Att söka kapital kan jag hålla med om att investmentbanker är just en institution för detta ändamål.
Om investmentbanken är med och rådger ett företag som ska emittera aktier kommer inte värderingen göras med hänsyn till vad investmentbanken kan tjäna på dealen. Mellan de som handlar på börsen och de som hjälper företag finns en såkallad chinese wall vilket innebär att information från insiders - bankers som jobbar med företaget - inte får läcka, inte ska läcka, och inte läcker till de på banken som jobbar med att köpa och sälja aktier.
Målet med emissionen är ju att dra in en mängd kapital till klienten. Om investmentbanken skor sig på klienten genom att prisa aktierna för lågt kommer man aldrig att få en kund igen.
Anledningen till att "revisorer" inte utför värdering av företag är enkel - revision är att kolla på hur företaget presterat, medan värdering till stor del handlar om vilka möjliga framtida vinster det finns. Investment bankers använder givetvis till stor del redovisningskunskaper i det arbetet, men också kunskaper om marknaden, marknadsutveckling i den relevanta industrin etc.
Angående din punkt 1: även efter börsnotering kan det finnas behov av ytterligare kapital. Det finns säkert tusentals sätt att få in pengar, men några av dem är att utställa ytterligare aktier, eller att utställa obligationer vilka kan jämföras med lån. När dessa ställs ut prisar investmentbanken obligationerna genom att se till vilken risk företaget dras med för att försöka säkerställa att lånet blir så attraktivt för investerare som möjligt.
Det du tänker på med att köpa företag och sälja dem dyrt kallas på finansspråk
private equity. Där har du företag som Investor, Ratos, Industrivärden och Blackstone. Traditionella investmentbanker heter bland annat Goldman Sachs, J.P. Morgan, Morgan Stanley och Merrill Lynch (numera Bank of America ML). Investmentbanker har teams som hjälper private equity-bolag precis som det finns teams som hjälper läkemedelsföretag eller gruvbolag.
Sales & trading kallas den del av investmentbanken som köper och säljer aktier, för egen del och för klienter. Den är som sagt helt separerad från det som kallas för
investment banking division eftersom det finns lagar som förbjuder insiderhandel.
Portföljmanagement är den del av banken som tar hand om rika människors förmögenheter. Dit går du om du är fotbollsspelare och drar in en jävla massa pengar men inte vet hur du ska placera dem för att uppnå dina mål (som kan vara att säkra en framtid för dina barn exempelvis).