2007-09-11, 13:03
Medlem
jumpcuts avatar
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/4420411.stm

En artikel om (bland annat) min förra flickvän. Hon jobbar enligt rykten på stan numer med just investment på JP Morgan nu, men är inte säker. Sist jag talade med henne var hon involverad i equities. Kanske är samma sak, vad vet jag. Hon tjänar tillräckligt bra för att bo själv i en schyst tvåa i zone 1... Man kanske ska ta den snabba vägen genom ett community college?
Citera
2007-09-11, 16:06
Medlem
Tack för svaren.

Så Umeå universitet kan vara ett alternativ om jag inte fixar högskoleprovet?
Citera
2007-09-12, 20:43
Bannlyst
Jumpcut, ECM och IBD ar inte samma sak.
Citera
2007-09-13, 00:30
Medlem
Outsides avatar
Har äntligen läst klart hela tråden, och har några frågor som jag naturligtvis skulle uppskatta om jag kunde få relevanta svar på. Min situation ser ut som följer:

Jag gick ut Teknikprogrammet med mediokra betyg (drygt 17) och kommer med stor sannolikhet att skriva 2.0 på något av de två nästkommande HP. Jag sökte till Ind. Ek till höstterminen som precis har börjat, men valde att avstå platsen för att studera finans hösten 2008. Det jag helst skulle vilja göra är att studera på någon av Ivy League-skolorna. Eftersom betygen inte räcker undrar jag om ett maxresultat på HP är något att komma med? Ett alternativ är att skriva SAT, finns det i Sverige, kanske finns möjlighet att skriva på amerikanska ambassaden annars? Betygen går att tentera upp, dock inte till max, dock runt ~19.90, är det värt det eller är det bara 20.0 som är intressant i dessa sammanhang?

Jag har spelat fotboll i princip hela mitt liv, är det något som är värt att ta med? Medlemsskap i Mensa? Dessa extra "meriter", är det bara för att sålla
maxbetygen från varandra eller kan de väga upp framför högre betyg? Är såna här aktiviteter ens värdefulla när man söker till undergraduate, eller är det bara när man sedan ska söka jobbintervju?

Har man större chans att bli antagen om man söker utan finaid? Är skillnaden i så fall marginell eller kan det ha stor betydelse?

En kille i tråden (N.Y.C. om jag inte minns fel) hade planer på att söka till Berkeley NYC, vilket fick ett visst medhåll av Munchen. Läste några poster efter att Berkeleystudenterna endast fick slavande och underbetalda (relativt branchen) gruntjobb, något jag inte är särskilt intresserad av. Är detta en nidbild, dvs kan det vara lönt att söka till denna skola ändå?

Civilekonomprogrammet i Lund ser jag som en sista utväg. Då jag är fast besluten att emigrera permanent (eller ett tiotal år framåt i varje fall) misstänker jag att det är bättre att försöka hitta en motsvarande skola i USA istället (UK är inte intressant). Berkeley exempelvis måste väl vara bättre än Lunds universitet om man vill in på den amerikanska finansmarknaden' även om jag inte vill ringakta Lund.

Kortfattade frågeställningar:
*Ivy League - Bara att glömma pga taskiga gymnasiebetyg? Vad ska jag satsa på om det finns en chans?
*Lunds Univ./Amerikanskt dito i andra hand?
*Övrig info som kan vara relevant i mitt fall?

Jag vill inte ge intrycket att jag tar er hjälp för givet i och med sista frågan. Jag har stor respekt för många personers erfarenhet och kunnande i den här tråden, och uppskattar varmt alla kontruktiva tips jag kan få.

Många av er blir säkert trötta på att behöva se massa inlägg liknande det här och blir irriterade över den naivitet som anas när man vill till en toppskola efter skitbetyg. Jag ber er att bortse från detta, om betygen i sig omöjliggör det jag vill så förstår jag det, att jag kommer att klara utbildningen om jag kommer in är en annan fråga, och den frågan kan bara jag svara på.

Tack på förhand!
Citera
2007-09-13, 03:17
Medlem
Outsides avatar
Kan inte editera föregående inlägg, efter närmre research ser jag man kan göra SAT 6 gånger per år i Sverige utan att behöva blanda in ambassaden som jag nämnde. Har jag rätt i att HP blir mer eller mindre värdelöst när man kan göra SAT?
Citera
2007-09-13, 03:42
Medlem
boolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outside
Har äntligen läst klart hela tråden, och har några frågor som jag naturligtvis skulle uppskatta om jag kunde få relevanta svar på. Min situation ser ut som följer:

Jag gick ut Teknikprogrammet med mediokra betyg (drygt 17) och kommer med stor sannolikhet att skriva 2.0 på något av de två nästkommande HP. Jag sökte till Ind. Ek till höstterminen som precis har börjat, men valde att avstå platsen för att studera finans hösten 2008. Det jag helst skulle vilja göra är att studera på någon av Ivy League-skolorna. Eftersom betygen inte räcker undrar jag om ett maxresultat på HP är något att komma med? Ett alternativ är att skriva SAT, finns det i Sverige, kanske finns möjlighet att skriva på amerikanska ambassaden annars? Betygen går att tentera upp, dock inte till max, dock runt ~19.90, är det värt det eller är det bara 20.0 som är intressant i dessa sammanhang?

Jag har spelat fotboll i princip hela mitt liv, är det något som är värt att ta med? Medlemsskap i Mensa? Dessa extra "meriter", är det bara för att sålla
maxbetygen från varandra eller kan de väga upp framför högre betyg? Är såna här aktiviteter ens värdefulla när man söker till undergraduate, eller är det bara när man sedan ska söka jobbintervju?

Har man större chans att bli antagen om man söker utan finaid? Är skillnaden i så fall marginell eller kan det ha stor betydelse?

En kille i tråden (N.Y.C. om jag inte minns fel) hade planer på att söka till Berkeley NYC, vilket fick ett visst medhåll av Munchen. Läste några poster efter att Berkeleystudenterna endast fick slavande och underbetalda (relativt branchen) gruntjobb, något jag inte är särskilt intresserad av. Är detta en nidbild, dvs kan det vara lönt att söka till denna skola ändå?

Civilekonomprogrammet i Lund ser jag som en sista utväg. Då jag är fast besluten att emigrera permanent (eller ett tiotal år framåt i varje fall) misstänker jag att det är bättre att försöka hitta en motsvarande skola i USA istället (UK är inte intressant). Berkeley exempelvis måste väl vara bättre än Lunds universitet om man vill in på den amerikanska finansmarknaden' även om jag inte vill ringakta Lund.

Kortfattade frågeställningar:
*Ivy League - Bara att glömma pga taskiga gymnasiebetyg? Vad ska jag satsa på om det finns en chans?
*Lunds Univ./Amerikanskt dito i andra hand?
*Övrig info som kan vara relevant i mitt fall?

Jag vill inte ge intrycket att jag tar er hjälp för givet i och med sista frågan. Jag har stor respekt för många personers erfarenhet och kunnande i den här tråden, och uppskattar varmt alla kontruktiva tips jag kan få.

Många av er blir säkert trötta på att behöva se massa inlägg liknande det här och blir irriterade över den naivitet som anas när man vill till en toppskola efter skitbetyg. Jag ber er att bortse från detta, om betygen i sig omöjliggör det jag vill så förstår jag det, att jag kommer att klara utbildningen om jag kommer in är en annan fråga, och den frågan kan bara jag svara på.

Tack på förhand!

Det är alltid värt ett försök, och provar du aldrig så får du inte veta. Vad du måste ha i åtanke vid ansökan till Ivy league-skolorna är att du konkurrerar med först och främst Amerikaner som har siktat in sig på de här skolorna sedan barnsben, och har således perfekta betyg, perfekta resultat på SAT (I och II) alternativt ACT samt väldigt imponerande extracurricular activities. I den internationella kvoten så konkurrerar du med asiater, indier och andra européer som också har en tung resumé i bagaget och en intelligens som inte kvalificeras som medelmåttig.

Ditt resultat på högskoleprovet är meningslöst i USA, det säger inte dem ett dugg. Är du väldigt duktig på fotboll så är det definitivt en väg att utforska eftersom det kan leda till stipendium och även en enklare väg in.

En annan väg är att ansöka till en enklare statlig skola med billigare undervisningsavgift och ta din undergraduate där, och sen eventuellt göra en transfer därifrån eller ta din examen och ta en MBA på ett "finare" universitet. Där finns väldigt många bra statliga skolor som har högt rankade businessprogram, kolla rankningen på USNews.

Men som sagt, där finns uppenbarligen svenskar på Harvard, Princeton och Yale bland annat så det är nog inte omöjligt - bara jävligt jävligt svårt.

Glöm förresten inte bort att göra TOEFL-testet, men det är väldigt enkelt så det ska nog inte vara några problem.

Lycka till!
Citera
2007-09-13, 16:45
Bannlyst
Till Outside,

Du ar uppenbarligen ambitios, verkar val artikulerad och har ett okey betygssnitt sa det finns inget naivt med dina planer pa att soka till Ivies.

Det du behover vara medveten om ar foljande:

Ansokningstiden till HYPS eller colleges overhuvudtaget i USA ar normalt 1:a Januari (ex. for antagning HT-08 soker du 1 Jan -08). Kruxet ar daremot att du behover gora en hel del SATs och om du ska hinna plugga in och bli fardig med samtliga sa maste du satta igang snarast. Registrera dig pa www.collegeboard.com och boka upp dig for proven i Sthlm. Jag tror dock att det kommer bli fullbokat har i Sverige, sjalv blev jag tvungen att aka till England for att gora mitt SAT I. Forutom det provet (som ar generellt och tacker eng, matte) sa ska man aven gora ett par 3 st subject tests; SAT II. Mer om det hittar du pa Collegeboard.

Konkurrensen for HYPS ar extrem precis som boola har uppe namnde men samtidigt sa ar Ivy-leagueskolorna valdigt mana om att ta in intressanta och unika studenter. En san sak som att vara svensk kan vara unikt darborta. Det maste erkannas att du ligger efter vad galler Extracurricular activities; manga HYPS studenter ar faktiskt underbarn som ar aktiva i valdigt manga organisationer (oftast ledare) etc. Du namnde daremot att du spelat fotboll under lang tid; om du verkligen ar bra pa den position du har och har vunnit nagra priser eller masterskap sa borde du ta upp det. Jag har direktmail och faxnummer till Harvard Colleges fotbollstranare; skicka PM om du ar redo att aka over och visa upp dig for de anordnar "try-outs" varje ar for ca 60 spelare. Harvard brukar ta emot 2 studenter/ar fran dessa training camps. Knappa marginaler men sen far man komma ihag att amerikaner inte kan spela fotboll.

For ovrigt om du verkligen vill bli banker ser jag inte varfor du soker till toppskolorna i UK ocksa.

FYI sa pluggar jag inte i USA, har bara stor erfarenhet fran den tid jag tankte soka till skolorna dar.
Citera
2007-09-13, 18:59
Medlem
em krejs avatar
Har läst några sidor nu, och det är något som jag tycker är väldigt märkligt.
Lönen verkar vara det som lockar folk till att bli investment banker, frågan är bara vad tusan man ska göra med alla pengar när man ändå jobbar dynget runt. Man kan köpa en riktigt dyr lägenhet, grymma bilar, båt osv. Men man kommer aldrig få något nöje utav sakerna eftersom jobbar hela tiden. När man är 50+ kanske man kan jobba 40h veckor, men då har man redan slösat bort sitt liv.

Det är ganska korkat att man som investment banker inte tänker på detta, vilket är lite lustigt eftersom man måste vara väldigt intelligent för jobbet.
Citera
2007-09-13, 19:03
Medlem
Outside: Varför Lund och inte HHS??
Citera
2007-09-14, 03:29
Medlem
boolas avatar
Citat:

[..]

Här är en artikel som du förhoppningsvis kan få lite inspiration från.
Citera
2007-09-14, 05:30
Medlem
Outsides avatar
Tackar för välskrivna och informativa svar.

Att hinna med SAT I plus tre SAT II går inte då jag bara hinner med 3 totala tillfällen innan ansökningen till Harvard stänger. Jag har dock kollat på fler skolor och Harvard verkar vara den enda hittills som kräver så många testresultat (Jag har bara kollat några andra för att få en uppfattning om systemet med 4 SATs är standard, vilket det inte verkar vara). Hursomhelst ska jag göra alla kommande SAT samt TOEFL för att ha så många alternativ som möjligt.

Blackstone, jag uppskattar att du erbjuder mig kontakt med deras fotbollstränare, men skulle tyvärr inte kunna kalla mig riktigt duktig på fotboll. Jag spelade i landskapslaget när jag var runt 14-16 år, men inte satsat vidare hårt efter det. Att jag skulle komma in för att jag är exceptionellt bra är därför inte realistiskt, jag tänkte mer att standarden i USA är lite sisådär vad gäller fotboll, och att en okej fotbollsspelande europé skulle kunna ta plats i collegelaget vilket jag antar att skolan uppskattar. Hur hög är egentligen standarden på amerikansk collegefotboll (soccer)?

Jag undrar om de amerikanska skolorna är medvetna om hur Sveriges skolsystem fungerar jämfört med deras, i exempelvis School Governments och liknande. Även om jag varit med i elevråd och liknande har vi ju inte alls samma skolpolitiska kultur i Sverige med exempelvis Class President (Som verkar vara en betydligt mer viktig och formell titel än klassrepresentanter som vi har i Sverige). Det känns som att ansökningen skulle kunna ses med lite blidare ögon om de var medvetna om situationen, fast samtidigt så saknar man ju trots allt den erfarenheten som de amerikanska sökande har, så de bryr sig väl kanske inte om huruvida man fått "chansen" eller inte.

scar: Anledningen är att från hösten 2008 kräver HHS Moderna Språk steg 3, vilket känns lite väl svårt att hinna plugga innan sista ansökningsdatum.

boola: Intressant läsning, dock har man ju som konstaterat inte särskilt mycket(många?) EC att komma med i jämförelse, men vad förlorar man på att göra testerna och söka? (Mer än några hundra surt förvärvade dollares i test- och ansökningsavgifter :P)

Nu glider vi kanske lite ifrån topic lite, men jag tror säkert att fler som är inne på samma bana som jag kan ha glädje av den information som diskuteras.

Förresten, angående att söka till ett mindre prestigefullt college som jag, i och med nämnandet av Berkeley, och boola var inne på; Det skulle vara intressant att få lite mer synpunkter på det, exempelvis hur viktigt det är att vara nära New York för att kompensera prestigen med närhet till de större bankerna. USNews listar några businesskolor, men för mer detaljerad information kräver de medlemsskap. Jag läste någonstans i tråden att det fanns en bra lista med de 50 bästa undergraduateskolorna (business) i USA, men det är ett hästjobb att leta genom alla 60 sidor, någon som vet vilken jag menar?

Tack ännu en gång för bra och intressant respons!
Citera
2007-09-14, 06:33
Medlem
boolas avatar
Citat:
Tackar för välskrivna och informativa svar.

Att hinna med SAT I plus tre SAT II går inte då jag bara hinner med 3 totala tillfällen innan ansökningen till Harvard stänger. Jag har dock kollat på fler skolor och Harvard verkar vara den enda hittills som kräver så många testresultat (Jag har bara kollat några andra för att få en uppfattning om systemet med 4 SATs är standard, vilket det inte verkar vara). Hursomhelst ska jag göra alla kommande SAT samt TOEFL för att ha så många alternativ som möjligt.

Blackstone, jag uppskattar att du erbjuder mig kontakt med deras fotbollstränare, men skulle tyvärr inte kunna kalla mig riktigt duktig på fotboll. Jag spelade i landskapslaget när jag var runt 14-16 år, men inte satsat vidare hårt efter det. Att jag skulle komma in för att jag är exceptionellt bra är därför inte realistiskt, jag tänkte mer att standarden i USA är lite sisådär vad gäller fotboll, och att en okej fotbollsspelande europé skulle kunna ta plats i collegelaget vilket jag antar att skolan uppskattar. Hur hög är egentligen standarden på amerikansk collegefotboll (soccer)?

Jag undrar om de amerikanska skolorna är medvetna om hur Sveriges skolsystem fungerar jämfört med deras, i exempelvis School Governments och liknande. Även om jag varit med i elevråd och liknande har vi ju inte alls samma skolpolitiska kultur i Sverige med exempelvis Class President (Som verkar vara en betydligt mer viktig och formell titel än klassrepresentanter som vi har i Sverige). Det känns som att ansökningen skulle kunna ses med lite blidare ögon om de var medvetna om situationen, fast samtidigt så saknar man ju trots allt den erfarenheten som de amerikanska sökande har, så de bryr sig väl kanske inte om huruvida man fått "chansen" eller inte.

scar: Anledningen är att från hösten 2008 kräver HHS Moderna Språk steg 3, vilket känns lite väl svårt att hinna plugga innan sista ansökningsdatum.

boola: Intressant läsning, dock har man ju som konstaterat inte särskilt mycket(många?) EC att komma med i jämförelse, men vad förlorar man på att göra testerna och söka? (Mer än några hundra surt förvärvade dollares i test- och ansökningsavgifter :P)

Nu glider vi kanske lite ifrån topic lite, men jag tror säkert att fler som är inne på samma bana som jag kan ha glädje av den information som diskuteras.

Förresten, angående att söka till ett mindre prestigefullt college som jag, i och med nämnandet av Berkeley, och boola var inne på; Det skulle vara intressant att få lite mer synpunkter på det, exempelvis hur viktigt det är att vara nära New York för att kompensera prestigen med närhet till de större bankerna. USNews listar några businesskolor, men för mer detaljerad information kräver de medlemsskap. Jag läste någonstans i tråden att det fanns en bra lista med de 50 bästa undergraduateskolorna (business) i USA, men det är ett hästjobb att leta genom alla 60 sidor, någon som vet vilken jag menar?

Tack ännu en gång för bra och intressant respons!

Vad jag har fått höra från diverse folk här är att företag gillar att rekrytera från de lokala och mindre prestigefyllda skolorna eftersom det är någon form av "investering i samhället"-metod. Men samtidigt lär du aldrig komma in på de stora bankerna (Goldman Sachs, Merill Lynch, Bear Sterns, Lehman Brothers osv.) om du inte kommer från en "target-school" och det är oftast the Ivies och de andra skolorna som också är högt rankade (Stanford m.fl.), andra skolor får inte ens ett besök av företaget i fråga.

Och om man lyckas ta sig in på dessa företag från en "non-target school" så är det med 99% säkerhet ett jobb i "back office" där man sköter mindre underhållande detaljer.

Men som jag skrev i mitt föregående inlägg, att börja på en lite sämre rankad skola här kan vara en stepping stone vidare till andra bättre rankade skolor.

That's my plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in