Tackar för välskrivna och informativa svar.
Att hinna med SAT I plus tre SAT II går inte då jag bara hinner med 3 totala tillfällen innan ansökningen till Harvard stänger. Jag har dock kollat på fler skolor och Harvard verkar vara den enda hittills som kräver så många testresultat (Jag har bara kollat några andra för att få en uppfattning om systemet med 4 SATs är standard, vilket det inte verkar vara). Hursomhelst ska jag göra alla kommande SAT samt TOEFL för att ha så många alternativ som möjligt.
Blackstone, jag uppskattar att du erbjuder mig kontakt med deras fotbollstränare, men skulle tyvärr inte kunna kalla mig
riktigt duktig på fotboll. Jag spelade i landskapslaget när jag var runt 14-16 år, men inte satsat vidare hårt efter det. Att jag skulle komma in för att jag är exceptionellt bra är därför inte realistiskt, jag tänkte mer att standarden i USA är lite sisådär vad gäller fotboll, och att en okej fotbollsspelande europé skulle kunna ta plats i collegelaget vilket jag antar att skolan uppskattar. Hur hög är egentligen standarden på amerikansk collegefotboll (soccer)?
Jag undrar om de amerikanska skolorna är medvetna om hur Sveriges skolsystem fungerar jämfört med deras, i exempelvis School Governments och liknande. Även om jag varit med i elevråd och liknande har vi ju inte alls samma skolpolitiska kultur i Sverige med exempelvis Class President (Som verkar vara en betydligt mer viktig och formell titel än klassrepresentanter som vi har i Sverige). Det känns som att ansökningen skulle kunna ses med lite blidare ögon om de var medvetna om situationen, fast samtidigt så saknar man ju trots allt den erfarenheten som de amerikanska sökande har, så de bryr sig väl kanske inte om huruvida man fått "chansen" eller inte.
scar: Anledningen är att från hösten 2008 kräver HHS Moderna Språk steg 3, vilket känns lite väl svårt att hinna plugga innan sista ansökningsdatum.
boola: Intressant läsning, dock har man ju som konstaterat inte särskilt mycket(många?) EC att komma med i jämförelse, men vad förlorar man på att göra testerna och söka? (Mer än några hundra surt förvärvade dollares i test- och ansökningsavgifter :P)
Nu glider vi kanske lite ifrån topic lite, men jag tror säkert att fler som är inne på samma bana som jag kan ha glädje av den information som diskuteras.
Förresten, angående att söka till ett mindre prestigefullt college som jag, i och med nämnandet av Berkeley, och boola var inne på; Det skulle vara intressant att få lite mer synpunkter på det, exempelvis hur viktigt det är att vara nära New York för att kompensera prestigen med närhet till de större bankerna. USNews listar några businesskolor, men för mer detaljerad information kräver de medlemsskap. Jag läste någonstans i tråden att det fanns en bra lista med de 50 bästa undergraduateskolorna (business) i USA, men det är ett hästjobb att leta genom alla 60 sidor, någon som vet vilken jag menar?
Tack ännu en gång för bra och intressant respons!