Citat:
Ursprungligen postat av Mike Wadd
Jag ska ta ingenjörsvägen in i finans/managmentbranschen och jag har några frågor som jag skulle behöva få besvarade innan det är dags att söka nu i vår.
Det blir en dubbelexamen med ekonomi, och eftersom att jag måste läsa fysik b för att få ing. behörighet så tänkte jag läsa 60p ekonomi första året för att sedan slå ut de resterande 120p över de 5 åren som injengörslinjen tar.
Nu till det svåra: Jag ska välja maskinteknik med inriktning indek. eller ska jag välja i-linjen direkt? Och vart ska man läsa? Valet står mellan Lund, Lith och KTH/SU. Det skulle vara kul att få höra folks åsikter om de olika skolornas för och nackdelar.
Jag läser Maskin med inriktning mot indek i Lund. Känns riktigt bra, sommarjobbar på ett välkänt internationellt företag i Sverige och som det ser ut nu får jag göra mitt ex-jobb där. Många säger att maskin är en skitutbildning, och vissa inriktningar gör det ryktet rätta. Men riktar du in dig mot ekonomihållet så kan jag lova dig att du är eftertraktad. Du blir riktig ingenjör till skillnad från I-arna, men har ändå en dos ekonomi i bagaget.
Angående skolorna är min åsikt att det spelar ingen roll var du går, så länge du väljer mellan KTH, LTH, CTH och LiTH. Resten är däremot skit.