Citat:
Ursprungligen postat av Flikka
Text
Nu är jag inte i branchen och ingen expert så jag bara spekulerar.
Då det gäller I-banker i just London så har jag förstått att kulturen är lite annorlunda där. Det spelar större roll
vart du har läst än
vad samt att du ska jag väldigt bra betyg. Tex en sökande med examen i litteraturvetenskap från välkänt universitet går före en sökande med ekonomiexamen från mindre känt universitet. Hur Göteborgs Universitet rankas i London har jag ingen koll på.
Problemet är ju det att det är en sådan enorm konkurrens om platserna. Jag vet inte om dom kommer att kolla dina gymnasiebetyg. Har hört att vissa konsultfirmor gör detta (tex Bain, McKinsey). Självklart spelar din personlighet en enormt stor roll, men hur ska du kunna visa upp den om du inte ens blir kallad till intervju?
Sen då det gäller olika vägar in så är det efter vad jag har läst vanligare på sales/trading-sidan. På i-bankingsidan tror jag det är lite mer elitism där betyg och lärosäte spelar större roll. Jag skulle våga säga att på dom stora bankerna så har den absoluta majoriteten en examen från ett känt universitet och därtill bra betyg även om undantag sjävklart finns.
Man kan "lyckas med det omöjliga" men det är ju inget man ska räkna med. Det gäller att skapa dom bästa förutsättningarna man kan här och nu. Se till att få bra betyg, engagera dig utöver studiera och försök ordna relevanta extrajobb/interships så kan det mycket väl gå vägen!
Kände att det har inlägget mest blev flum men hoppas jag iaf kunde bringa lite klarhet.
Kan även för ordningens skull nämna att mina gymnasiebetyg inte är något man visar upp på släktmiddagen och jag kommer själv att läsa ekonomi på ett "lägre rankat" universitet så jag försöker inte racka ner på någon. Ifall någon uppfattade det så.