Citat:
Ursprungligen postat av Kollarrunt
Tack för svaret och de goda råden Blackstone!
Jo, jag håller med dig i det du säger och jag har själv funderat på att välja lite "enklare" utbildningar vid dessa universitet men problemet som uppstår här är att ditt PS blir "fel".
Man får ju som sagt bara skriva ett PS som ska visa varför du vill plugga just den utbildningen. Av det jag har läst så är själva meningen med brittiska universitetsansökan att man ska välja >>en<< kurs och välja olika universitet.
Just därför så blir det svårt att få ihop ett PS som får med båda varför du vill plugga Land economy/PPE/government & economics. Sen är det ju även så att dessa Oxbridge och LSE nekar direkt ansökningar som de ser har en minsta lilla hint om att du även ansökt till "det andra" universitetet.
T.ex om du söker Government & economics på LSE och de ser i din PS att du beskriver PPE förstår de att du sökt till Oxford så kan du glömma att få ett offer...
Jo, jag håller med dig i det du säger och jag har själv funderat på att välja lite "enklare" utbildningar vid dessa universitet men problemet som uppstår här är att ditt PS blir "fel".
Man får ju som sagt bara skriva ett PS som ska visa varför du vill plugga just den utbildningen. Av det jag har läst så är själva meningen med brittiska universitetsansökan att man ska välja >>en<< kurs och välja olika universitet.
Just därför så blir det svårt att få ihop ett PS som får med båda varför du vill plugga Land economy/PPE/government & economics. Sen är det ju även så att dessa Oxbridge och LSE nekar direkt ansökningar som de ser har en minsta lilla hint om att du även ansökt till "det andra" universitetet.
T.ex om du söker Government & economics på LSE och de ser i din PS att du beskriver PPE förstår de att du sökt till Oxford så kan du glömma att få ett offer...
Jag fick uppfattningen av att du skulle ha lattare for att skriva ett mer engagerat political science PS an ett economics PS, baserat pa dina erfarenheter, men jag kan ha fel. Du bor ocksa veta att du inte kan soka till Oxford om du ansoker till Cambridge och vice versa, endast en skola per antagningsar for dessa tva skolor. En tumregel ar ju ocksa att inte hinta pa vilken skola man ar mest intresserad av utan fokusera allt pa amnet man soker, kurserna man vill lasa, hur man sj ar uppbyggd for att klara studierna etc.
Nu gav jag dig bara generella tips som vanligt da jag utgar ifran att du detaljplanerar sjalv men du har ratt i att ens PS maste vara anpassat for samtliga skolor man soker till. Speciell PPE ar faktiskt svar att gora en PS pa da det ska vara lika delar filosofi, politik och ekonomi som man ska ha med.
Ett mer ensidigt val kommer krava att du antingen kor political science eller econonomics vid samtliga unis. Vilken vag som passar dig bast kan endast du veta.