2007-10-21, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kollarrunt
Tack för svaret och de goda råden Blackstone!
Jo, jag håller med dig i det du säger och jag har själv funderat på att välja lite "enklare" utbildningar vid dessa universitet men problemet som uppstår här är att ditt PS blir "fel".

Man får ju som sagt bara skriva ett PS som ska visa varför du vill plugga just den utbildningen. Av det jag har läst så är själva meningen med brittiska universitetsansökan att man ska välja >>en<< kurs och välja olika universitet.
Just därför så blir det svårt att få ihop ett PS som får med båda varför du vill plugga Land economy/PPE/government & economics. Sen är det ju även så att dessa Oxbridge och LSE nekar direkt ansökningar som de ser har en minsta lilla hint om att du även ansökt till "det andra" universitetet.

T.ex om du söker Government & economics på LSE och de ser i din PS att du beskriver PPE förstår de att du sökt till Oxford så kan du glömma att få ett offer...

Jag fick uppfattningen av att du skulle ha lattare for att skriva ett mer engagerat political science PS an ett economics PS, baserat pa dina erfarenheter, men jag kan ha fel. Du bor ocksa veta att du inte kan soka till Oxford om du ansoker till Cambridge och vice versa, endast en skola per antagningsar for dessa tva skolor. En tumregel ar ju ocksa att inte hinta pa vilken skola man ar mest intresserad av utan fokusera allt pa amnet man soker, kurserna man vill lasa, hur man sj ar uppbyggd for att klara studierna etc.

Nu gav jag dig bara generella tips som vanligt da jag utgar ifran att du detaljplanerar sjalv men du har ratt i att ens PS maste vara anpassat for samtliga skolor man soker till. Speciell PPE ar faktiskt svar att gora en PS pa da det ska vara lika delar filosofi, politik och ekonomi som man ska ha med.

Ett mer ensidigt val kommer krava att du antingen kor political science eller econonomics vid samtliga unis. Vilken vag som passar dig bast kan endast du veta.
Citera
2007-10-21, 18:39
Medlem
Zous avatar
Tänkte flika in lite och fråga vad extra-curricular activities räknas som?
Kan det vara en om man seglat med i Tall ship race, sen har jag även jobbat som instruktör för kitesurfing?

Kan sånna här typer av saker vara något att komma med?
Citera
2007-10-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zou
Kan det vara en om man seglat med i Tall ship race, sen har jag även jobbat som instruktör för kitesurfing?

Ja det låter bra
Citera
2007-10-21, 18:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zou

Du far salta det lite och namna hur instruktor jobbet larde dig 'leadership qualities' etc. Tall Ship racingen hamnar nog mer under fritidsaktiviter, om inte du har en revolutionerande ide om hur du kan koppla det till att ha forbattrat din uppfattning om ett speciellt amne. Det en massa bullshit man far anvanda sig av vid college/uniansokan. Allt skit du namner maste dock vara verifierbart till viss del annars kommer nagon fatta att du saljer bad shit.
Citera
2007-10-21, 23:21
Medlem
Jag har fått ett offer av LSE för econ på ett PS skrivet för PPE/Oxford.
Så det som står ovan är, eller var i alla fall tidigare, felaktigt. Förövrigt kommer övriga institutioner i princip veta att du sökt oxbridge då deadline 15 oktober jämfört med 15 januari skiljer ut dessa ansökningar rejält, även om PS är för tex Econ på båda.
Om man vill bli banker kan det förövrigt vara vettigt att utöver Oxbridge/LSE/UCL/Warwick söka Imperial matte/fysik (eller vad som helst). Den enkla rangordningen i England för jobb är generellt
1.Oxbridge (Anrikt, fint, läs vad du vill och jobba med vad som helst sen, bara betygen är bra, i princip, en polare jobbade på morgan stanley med en tjej som läste franska på oxford )
Litet hål
2.LSE/Imperial (olika ämnen på skolorna, dessa skolors graduates tjänar bäst, men detta antagligen pga av avsaknaden av humanistiska ämnen. Läs ett svårt ämne och få bra betyg= jobb).
Lite större hål
3. UCL/Warwick (Läs ett bra ämne med bra betyg och få jobb)
Avgrund.....
Läs förslagsvis undergrad i Sverige och ta en master i England om du inte kommer in på någon av dessa. Inte värt pengarna annars.
Citera
2007-10-21, 23:37
Medlem
Hur pass mycket bättre är det att gå handels för att komma in på dessa skolor ni pratar om? Verkar ju endast bero på ens betyg och tidigare meriter? Vart kommer HHS in i bilden? Varför räcker det inte med att redovisa sina meriter från livet samt sina universitets betyg? Vad är det för skillnad på en elev med topp-betyg från karlstad, eller en elev med mediokra betyg från HHS?

Är militärtjänstgöring något som ses som en possitiv merit inom IB? Vid ansökan till skolor, samt till jobb i övrigt. SKulle vara trevligt om jag fick svar från folk som vet vad dom pratar om här. För det finns en tendens att dom som inte gjort lumpen säger att det är skit, och tvärtom.

Ifall jag söker till dessa skolor med bästa möjliga betyg från typ stockholms eller karlstad. Vad är skillnaden om jag söker med betyg från HHS?

Har ni tips på andra skolor i världen utanför england?

Mycket frågor, ja. Men en del saker har jag inte fått svar på.

Skulle vara trevligt om ni kunde ta er tid och svara på allt.

Tacl på förhand.
Citera
2007-10-22, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Test12375
Hur pass mycket bättre är det att gå handels för att komma in på dessa skolor ni pratar om? Verkar ju endast bero på ens betyg och tidigare meriter? Vart kommer HHS in i bilden?

De har skolorna gar man pa ISTALLET for att ga pa HHS. HHS kommer in i bilden i och med att det ar den skolan i Sverige som det ar lattast att fa jobb som investmentbanker fran.

Citat:
Varför räcker det inte med att redovisa sina meriter från livet samt sina universitets betyg? Vad är det för skillnad på en elev med topp-betyg från karlstad, eller en elev med mediokra betyg från HHS?

Skillnaden ar att bankerna rekryterar fran HHS men inte fran Karlstad. De gor det eftersom de anser att de basta studenterna kommer att soka till HHS. Dessutom sa ar investment banking till syvende och sist ett serviceyrke. Nar de ska fa ett foretag att kopa deras tjanster sa ar det lattare om alla ens anstallda kommer fran val ansedda skolor och darigenom kan forutsattas vara duktiga arbetare. Kvaliteten pa individuella studenter kan variera - Karlstadstudenten kan vara mycket battre an Handelsstudent - skillnaden ligger i hur utomstaende ser pa dem.

Citat:
Är militärtjänstgöring något som ses som en possitiv merit inom IB? Vid ansökan till skolor, samt till jobb i övrigt. SKulle vara trevligt om jag fick svar från folk som vet vad dom pratar om här. För det finns en tendens att dom som inte gjort lumpen säger att det är skit, och tvärtom.

Det korta svaret ar ja. Jag har anvant min militartjanstgoring ratt rejalt nar det galler att bade komma in pa skolor och fa jobb. Om du hade nagon form av befalsposition sa kan det hjalpa dig ratt rejalt.

Citat:
Har ni tips på andra skolor i världen utanför england?

-De amerikanska toppskolorna (Harvard, Princeton, Stanford, Penn, Yale och sa vidare)

-HEC i Frankrike

-Sciences Po

-Insead

-Indian Institute of Management i Ahmenabad

-Bocconi
Citera
2007-10-22, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Så det som står ovan är, eller var i alla fall tidigare, felaktigt. Förövrigt kommer övriga institutioner i princip veta att du sökt oxbridge då deadline 15 oktober jämfört med 15 januari skiljer ut dessa ansökningar rejält, även om PS är för tex Econ på båda.
Om man vill bli banker kan det förövrigt vara vettigt att utöver Oxbridge/LSE/UCL/Warwick söka Imperial matte/fysik (eller vad som helst). Den enkla rangordningen i England för jobb är generellt
1.Oxbridge (Anrikt, fint, läs vad du vill och jobba med vad som helst sen, bara betygen är bra, i princip, en polare jobbade på morgan stanley med en tjej som läste franska på oxford )
Litet hål
2.LSE/Imperial (olika ämnen på skolorna, dessa skolors graduates tjänar bäst, men detta antagligen pga av avsaknaden av humanistiska ämnen. Läs ett svårt ämne och få bra betyg= jobb).
Lite större hål
3. UCL/Warwick (Läs ett bra ämne med bra betyg och få jobb)
Avgrund.....
Läs förslagsvis undergrad i Sverige och ta en master i England om du inte kommer in på någon av dessa. Inte värt pengarna annars.

Jag sitter och funderar på om jag skall försöka en gång till, sökte nämligen förra året till Engineering på cambridge, men blev efter en minst sagt misslyckad intervju rejected. Däremot blev jag acceptad på Maths with economics på UCL, vilket för det första förvånade mig då mitt PS BARA var inriktat på cambridges ingenjörsutbildning och jag bara valde det för att "fylla"-ut platserna på UCAS.
Tänkte i år helhjärtat försöka satsa på att komma in på LSE, nu till problemet: Jag är rätt gammal, 87:a, vilket borde vara ett hinder inte sant? Dessutom har jag börjat läsa industriell ekonomi på chalmers, vilket kanske kan vara ett hinder? Hur motiverar jag något sånt i ett PS? Sen är frågan om det är värt att läsa på LSE istället för Ind ek + parallella studier på handels..
Annars har jag nog i grund och botten helt okej förutsättningar; gick ut med 20.0, extra aktiviteter som styrelseledamot i Unga aktiesparare, elitidrottat och dessutom jobbat vid sidan av studierna.
Är inte i huvudsak intresserad av IB-branschen, utan förmodligen mer åt managementkonsult-hållet. Är det värt att försöka söka till LSE, eller är jag för gammal?
Citera
2007-10-22, 01:50
Medlem
87a ar ingen alder. Oroa dig inte.
Citera
2007-10-22, 05:36
Medlem
Ser att ni skriver att su ekonomiutbildning rankas högre än uppsala? Det jag har blivit informerad är att su suger? Jag som tänkte pendla till uppsala och läsa där istället trots att jag bor i stockholm
Citera
2007-10-22, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ajs1
Jag är rätt gammal, 87:a, vilket borde vara ett hinder inte sant?

Tvartom ar det dina chanser storre en for en vanlig applikant eftersom du kommer raknas som en mature student (ifall du fyller 21 innan skolterminen borjar i september 2008). I ditt fall kanske du borde fundera mer over om du ska ta din masters vid LSE eller om du ska lasa bachelorn dar ocksa. Antagningschanserna ar i vart fall stora.
Citera
2007-10-22, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajs1

Annars har jag nog i grund och botten helt okej förutsättningar; gick ut med 20.0, extra aktiviteter som styrelseledamot i Unga aktiesparare, elitidrottat och dessutom jobbat vid sidan av studierna
Dina förutsättningar verkar vara extremt goda för en svensk. Betygen är perfekt, mycket relevant EC där du även haft en hög position och elituniversitet älskar elitidrott. Well done är allt jag har att säga.

Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M

Får man fråga vad dina förutsättningar var? Sökte du från ett universitet från Sverige eller efter gymnasiet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in