Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
Tvartom ar det dina chanser storre en for en vanlig applikant eftersom du kommer raknas som en mature student (ifall du fyller 21 innan skolterminen borjar i september 2008). I ditt fall kanske du borde fundera mer over om du ska ta din masters vid LSE eller om du ska lasa bachelorn dar ocksa. Antagningschanserna ar i vart fall stora.
Oturligt nog fyller jag i oktober.
Det är just den frågan jag funderar på. Om det är värt att ta Bachelorn där, men å andra sidan kommer jag bara att "missa" ett år, då jag läser första året på ind. ek på chalmers nu. Sen känns det som att om jag nu kommer in på t.ex. LSE så kan det vara värt att bli klar med bachelorn/kandidaten ett år senare. Dessutom känns det svårare att komma in på Masters-programmen efter att ha gått på chalmers, chalmers känns rätt så.. blä?
Det förutsätter även att jag får 5: or i nästan alla kurser under min tid på chalmers, vilket iofs inte är omöjligt, men ändå.
För om jag inte vill bli teknolog, så är det väl i alla akademiska och karriärsavseenden bättre att läsa på LSE? Även om man eventuellt i framtiden vill jobba i Sverige?
Borde inte en LSE-examen väga tyngre än t.ex. chalmers kryddat med lite kurser på lanthandels, om man avser att söka de ledande managementkonsultfirmorna?
Sen en fundering till, hur mycket sämre för arbetsmarknaden i sverige är t.ex. Government and Economics jämfört med Economics på LSE. Jag har förstått hur de värderas i England, där economics självklart är bättre men G&E är "good enough".
Är nämligen intresserad av statsvetenskap och politik, skulle med andra ord gärna läsa det.
En annan intressant aspekt är väl att en B.sc. på LSE öppnar portar inom den akademiska världen, dvs ökar möjligheterna att komma in på t.ex. masterprogram på toppuniversitet i USA?
Hmm, mycket funderingar och frågor, all hjälp är uppskattad!