2007-10-22, 19:37
Medlem
Nu är jag här igen.. Har en fråga ang att plugga till civil ekonom. Hur pass bra är denna utbildning när man söker jobb utomlands? Är det en fördel om man pluggar t.e.x pluggar till civil ek med en språklig inriktning. Tex Civil ek inrikt Franska eller Tyska. För av vad jag har förstått är detta civil ek utbildningen + språket. Så frågan är alltså, vanlig civil ek utbildning, eller civil ekonom utbildning + inriktning på ett språk.

Sen så undrar jag även. Om man pluggar till civil ekonom i Sverige. Vilka möjligheter finns det då att sedan plugga vidare utomlands? Inom vilka områden kan man plugga då för att bli mer eftertraktad på den internationella arbetsmarknaden? Vad krävs av en? Räcker det med att prestera på topp under sin universitets utbildning då? Eller kommer dom kolla ens gymnasie-betyg och liknande?
Citera
2007-10-22, 19:49
Bannlyst
Om man tar en magister på linköping seknomprogram...vilka universitet i England har man då goda chanser att kunna läsa en master i dubbeltakt? Brukar det krävas något mer..i form av toppbetyg? Är det helt kört om man inte skulle ha toppbetyg?

Eller är det bättre om man söker till master direkt efter sin kanditat? Blir det lättare eller svårare då?
Citera
2007-10-22, 22:58
Medlem
Sökte efter gymnasiet under värnplikt, dvs året efter gymnasiet.
Ett vg i betygen, men ett fantastiskt recommendation letter.
Citera
2007-10-23, 00:18
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Hur pissigt är City, egentligen? Jag känner att jag måste gardera min ansökan med ett idiotsäkert val, annars får jag ingen sömn om nätterna.

Måste man vara en superstjärna med ett vinnande leende (jag har sneda tänder ) för att fixa ett jobb, eller är ryktena överdrivna?
Citera
2007-10-23, 05:51
Medlem
Spinnacers avatar
Men fyfan va löjligt, hur kan det möjligtvis vara att relevant att man drivit ett obetydligt "företag" i gymnasiet (som var obligatoriskt?) och varit minigolfs-instruktör och massa andra titlar som egentligen inte fullt någon funktion alls?

"Jag höll hand om klasskassan från 1:an till 3:an & satt i elevrådet"

Skämtar ni?

Räcker det inte med utmärkta betyg och ett bra personal letter för t.ex Warwick. Det känns som att det är så mycket skitsnack och falskt ryggdunkande i den här tråden.

Ett ärligt svar nu tack; när är man för gammal för att börja som analyst?
"åldersdiskriminering" är enligt rykte vanligt förekommande.

Tacksam för svar
Citera
2007-10-23, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Men fyfan va löjligt, hur kan det möjligtvis vara att relevant att man drivit ett obetydligt "företag" i gymnasiet (som var obligatoriskt?) och varit minigolfs-instruktör och massa andra titlar som egentligen inte fullt någon funktion alls?

"Jag höll hand om klasskassan från 1:an till 3:an & satt i elevrådet"

Det spelar roll till viss del. Det visar pa ett deltagande utanfor den akademiska delen av skolan. Till exempel, att det var obligatoriskt att driva ett foretag ar klart intressant - varfor valde studenten det gymnasiet och sa vidare? Vad larde han eller hon sig av det?

Citat:
Skämtar ni?

Nej, det ar inget skamt. I i princip alla andra lander i varlden sa ar antagning till universitetet mer komplext an den rena numeriska formen vi anvander i Sverige. Vidga dina vyer lite.

Citat:
Räcker det inte med utmärkta betyg och ett bra personal letter för t.ex Warwick. Det känns som att det är så mycket skitsnack och falskt ryggdunkande i den här tråden.

Det spelar roll, och for i varje fall for amerikanska toppuniversitet sa racker det inte med utmarkta betyg och personal statement. Warwick rent specifikt kanner jag inte till narmare.

Citat:
Ett ärligt svar nu tack; när är man för gammal för att börja som analyst?
"åldersdiskriminering" är enligt rykte vanligt förekommande.

Jag vet folk som varit uppat 26-27 som borjat. Finns aldre ocksa, aven om det ar vanligare inom managementkonsultbranschen med folk med skumma bakgrunder.
Citera
2007-10-23, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C-O.M
Sökte efter gymnasiet under värnplikt, dvs året efter gymnasiet.
Ett vg i betygen, men ett fantastiskt recommendation letter.

C-O.M, jag känner igen ditt nick från the student room, har du varit aktiv där också? Gick du natur eller sam? Fick du göra Entrance examination?

Jag börjar personligen bli lite orolig för att det verkar som om LSE och andra UK Top Unis inte gillar svenska studenter så mycket...
Citera
2007-10-23, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollarrunt
C-O.M, jag känner igen ditt nick från the student room, har du varit aktiv där också? Gick du natur eller sam? Fick du göra Entrance examination?

Jag börjar personligen bli lite orolig för att det verkar som om LSE och andra UK Top Unis inte gillar svenska studenter så mycket...

Ja. Sam. Nej, unconditional.

Varför tror du inte att dom gillar svenska studenter? Eller inte svenska betyg? Det är sant att de flesta svenskar jag känner här har gått IB, men å andra sidan anger Oxbridge/LSE VG on average with MVG in relevant subjects som grundkrav, vilket är löjligt lågt.
Citera
2007-10-23, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
Tvartom ar det dina chanser storre en for en vanlig applikant eftersom du kommer raknas som en mature student (ifall du fyller 21 innan skolterminen borjar i september 2008). I ditt fall kanske du borde fundera mer over om du ska ta din masters vid LSE eller om du ska lasa bachelorn dar ocksa. Antagningschanserna ar i vart fall stora.

Oturligt nog fyller jag i oktober.
Det är just den frågan jag funderar på. Om det är värt att ta Bachelorn där, men å andra sidan kommer jag bara att "missa" ett år, då jag läser första året på ind. ek på chalmers nu. Sen känns det som att om jag nu kommer in på t.ex. LSE så kan det vara värt att bli klar med bachelorn/kandidaten ett år senare. Dessutom känns det svårare att komma in på Masters-programmen efter att ha gått på chalmers, chalmers känns rätt så.. blä?
Det förutsätter även att jag får 5: or i nästan alla kurser under min tid på chalmers, vilket iofs inte är omöjligt, men ändå.
För om jag inte vill bli teknolog, så är det väl i alla akademiska och karriärsavseenden bättre att läsa på LSE? Även om man eventuellt i framtiden vill jobba i Sverige?
Borde inte en LSE-examen väga tyngre än t.ex. chalmers kryddat med lite kurser på lanthandels, om man avser att söka de ledande managementkonsultfirmorna?

Sen en fundering till, hur mycket sämre för arbetsmarknaden i sverige är t.ex. Government and Economics jämfört med Economics på LSE. Jag har förstått hur de värderas i England, där economics självklart är bättre men G&E är "good enough".
Är nämligen intresserad av statsvetenskap och politik, skulle med andra ord gärna läsa det.

En annan intressant aspekt är väl att en B.sc. på LSE öppnar portar inom den akademiska världen, dvs ökar möjligheterna att komma in på t.ex. masterprogram på toppuniversitet i USA?

Hmm, mycket funderingar och frågor, all hjälp är uppskattad!
Citera
2007-10-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ajs1
För om jag inte vill bli teknolog, så är det väl i alla akademiska och karriärsavseenden bättre att läsa på LSE? Även om man eventuellt i framtiden vill jobba i Sverige?
Borde inte en LSE-examen väga tyngre än t.ex. chalmers kryddat med lite kurser på lanthandels, om man avser att söka de ledande managementkonsultfirmorna?

En annan intressant aspekt är väl att en B.sc. på LSE öppnar portar inom den akademiska världen, dvs ökar möjligheterna att komma in på t.ex. masterprogram på toppuniversitet i USA?

Ja och ja.
Citera
2007-10-23, 15:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
Om man tar en magister på linköpings eknomprogram...vilka universitet i England har man då goda chanser att kunna läsa en master i dubbeltakt(någon topp 5skola?)? Brukar det krävas något mer..i form av toppbetyg? Är det helt kört om man inte skulle ha toppbetyg?

Eller är det bättre om man söker till master direkt efter sin kanditat? Blir det lättare eller svårare då?

Kanske lite för svår fråga?(har ännu inte fått svar)...tids nog får man väl ringa univresitet själv och fråga..och höra med arbetsgivarna själv....men lite omständigt.
Citera
2007-10-23, 16:14
Medlem
Dubbeltakt pa en toppskolan kan bli problematiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in