2008-11-10, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhatCaT
Varför verkar alla vilja ta den svåra vägen till London? Här i tråden har det ju gång på gång beskrivits hur svårt det är att ta raka spåret till London och göra standardkarriären som tidigare beskrivts.

Är det inte mycket enklare att inom en välkänd bank jobba sig upp inom IB i Sverige, och därefter få förflyttning till London (om man vill det) efter man visat framfötterna under en tid? Med det i bagaget känns det som att man dessutom har större skyddsnät och andra tjänster att falla tillbaka till vid lågkonjunktur (t ex i Sverige).

Vad tror du själv? Pengar.... Den typiska IB personen skulle jag säga vill tjäna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt och då är det till London du ska.
Citera
2008-11-10, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Tja, jag är kvar på samma ställe fortfarande fast jag har inget att göra om dagarna. Jobbsäkerheten inom PE är betydligt bättre än inom IB. Bonusarna blir däremot mindre, om ens något i mars. Marknaden står helt still. Många hade väntat sig en slow-down men istället så har vi sprungit utför ett stup.

Här i tyskland är det få av mina vänner som har fått gå. I London är det en annan historia, där är det flera jag känner som har fått gå.

Jag vet inte om jag blir uppsagd, jag tror inte det men jag har ändå börjat förbereda mig - mentalt och praktiskt.

Mitt ego är inte så känsligt - jag kan säga att jag har jobbet i behåll - men jag förbereder mig också. Mentalt och praktiskt.

(Trodde nästan den här tråden dött, tänkte att ingen var så kåt på att bli bankster i dessa tider, men det känns fint att den återuppstått... Goda tider kommer och går ju.)
Citera
2008-11-10, 22:02
Medlem
MunchenCallings avatar
Jag fick en flod av frågor när jag var borta från forumet så här är den ideala vägen in till investment banking:

Sök och bli antagen på en elitskola så som oxford, cambridge, LSE eller handels stockholm i första hand. I andra hand något redbrick universitet i storbritannien. I tredje hand lund, uppsala eller handels gbg....i fjärde hand whatever.

Ta en kandidatexamen med finansiell inriktning. Det spelar inte så stor roll om det är företagsekonomi med finansiell, redovisning, controlling, marknadsföring eller någon annan inriktining. Lär dig redovisning men du behöver inte ta examen i det.

Få jättebra betyg. Under 2:1 så kan du glömma in IB karriär...

Under sommarlovet så gör praktik på först en redovisningsfirma eller ett annat finansiell instutition och om du har möjlighet, på en investmentbank. Lyckas du få ett internship på en investment bank så har du halva inne.

Tänk på att du kommer konkurrera mot några av de smartaste och ambitiösaste studenter som finns, därför måste du stå ut från mängden. Lär dig ett tredje språk flytande (det räcker inte att du kan prata lite, utan antingen flytande eller inte alls). Var jätteduktig på en sport eller hobby. Ledarkunskaper och internationell profil är något som imponerar också.

Ni som har läst i Örebro, Halmstad, Brösarp eller liknande skola, tyvärr, ni har väldigt liten/noll chans.

Citat:
Ursprungligen postat av PhatCaT
München, jag tänkte ta tillfället i akt och ställe en fråga till dig jag länge fungerat över:

Varför verkar alla vilja ta den svåra vägen till London? Här i tråden har det ju gång på gång beskrivits hur svårt det är att ta raka spåret till London och göra standardkarriären som tidigare beskrivts.

Är det inte mycket enklare att inom en välkänd bank jobba sig upp inom IB i Sverige, och därefter få förflyttning till London (om man vill det) efter man visat framfötterna under en tid? Med det i bagaget känns det som att man dessutom har större skyddsnät och andra tjänster att falla tillbaka till vid lågkonjunktur (t ex i Sverige).

Förstår faktiskt inte poängen med att stressa till London som om det vores världens Mecka. Personligen tror jag att man vinner större mognad och kompetens på att ta det lite lugnt och bli hemmastadd i en bank innan man drar iväg på sin I-Want-To-Become-What-I-Once-Saw-In-That-Brooker-Movie-Resa.

Först och främst, det du lär dig i London på ett 2-3 årigt analystprogram kan du inte lära dig i sverige. Erfarenheten där slår allt och det väger tungt i din CV - och det är absolut det viktigaste. Du kommer också att jobba på de största dealsen i London.

För det andra, det erbjuds väldigt få analytikertjänster på investmentbanker i sverige.

Och för det tredje, du kommer tjäna mer i London och vad du lär dig där kommer öppna fler dörrar för dig.

Pengarna är inte det viktigaste när man är färsk, även om många tror det. Tro mig, det man tjänar som analytiker är piss när du tänker på hur mycket du kommer jobba och omkostnader som du kommer ha.

Du har också en stor möjlighet att komma in på ett MBA program om du gjort 2-3 år som analytiker på en investment bank, vilket du inte kommer ha om du jobbat på någon regional bank i sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Nu bryter jag en smula mot 0.04 men:
Hur står sig inriktningen finansmatte på I-programmet + kandidat från HHS? Är det kaka på kaka? Och hur är möjligheterna att landa ett front office-jobb? Och om man nu väljer att läsa finansmatten + kandidaten, vad vore passande att rikta in sig på det tredje året av kandidaten?

Många frågor där, tänkte passa på nu när Munchen är i tråden

Förstår inte frågan riktigt. Jag vet inte vad i-programmet är. Generellt spelar det inte så stor roll om du läst nationalekonomi, företagsekonomi, matte eller vad det nu är. Huvudsaken är att du har en någorlunda inriktning på redovisning och är duktig med siffror.

Du har ingen nytta av hardcore-matte i vanlig m&a, utan det är mest om du satsar på kvant.

Samtliga investmentbanking job är front-office. Du behöver ingen utbildning för backoffice & support.
Citera
2008-11-10, 22:15
Medlem
Betygen

Vad motsvarar ett 2:1 = hälften VG eller what?

Om man inte har de allra högsta betygen är det helt omöjligt att nå ett IB jobb?

Jag kommer att vara 21 år gammal och ha en examen i nek o fek från lanthandels samt läst en eller två utlandsterminer på Harvard extension school.... jag vet inte om jag kommer ha toppbetyg eller inte men hur som helst är det omöjligt för mig att landa på någon investmentbank?
Citera
2008-11-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocaine--

Beror på betygsfördelningen på ditt lärosäte. Vi kan väl säga såhär; Andelen som utexamineras i UK med antingen 1st eller 2:1 degree honours brukar ligga runt hälften av alla studenter. Så uppenbarligen är betygen bara en allmän tröskel som inte ger dig någon fördel såvida du inte är bland de 10% som uppnår en 1st degree honour.
Citera
2008-11-10, 22:29
Medlem
Itmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Förstår inte frågan riktigt. Jag vet inte vad i-programmet är. Generellt spelar det inte så stor roll om du läst nationalekonomi, företagsekonomi, matte eller vad det nu är. Huvudsaken är att du har en någorlunda inriktning på redovisning och är duktig med siffror.

Du har ingen nytta av hardcore-matte i vanlig m&a, utan det är mest om du satsar på kvant.

Samtliga investmentbanking job är front-office. Du behöver ingen utbildning för backoffice & support.
Med I-programmet menar jag industriell ekonomi, det är alltså en civilingenjörsutbildning. "Finansiell matematik" heter inriktningen. Jag tror inte att det är tillräckligt hardcore för att konkurrera med phd grabbarna. Vad vad det jag fråga nu igen? Jo, industriell ekonomi (civ. ing) + HHS kandidaten, något att hänga i julgranen?
Citera
2008-11-10, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Beror på betygsfördelningen på ditt lärosäte. Vi kan väl säga såhär; Andelen som utexamineras i UK med antingen 1st eller 2:1 degree honours brukar ligga runt hälften av alla studenter. Så uppenbarligen är betygen bara en allmän tröskel som inte ger dig någon fördel såvida du inte är bland de 10% som uppnår en 1st degree honour.

Okej... jag har läst runt i andra trådar och som jag förstått det läser du på HHS. Satsar du på en entry i ib världen eller?
Citera
2008-11-10, 22:46
Medlem
OT..

Citat:
Okej... jag har läst runt i andra trådar och som jag förstått det läser du på HHS.

Ja. Ska dock börja plugga till läkare på KI till våren, och hade tänkt dra ner på takten i ekonomstudierna och ta ut min HHS-examen typ sådär... nångång (inom de 7 åren jag har på mig enl skolans stadgar).

Citat:
Satsar du på en entry i ib världen eller?

Förmodligen inte.. Var väl lite kåt på idén under första året, sedan insåg jag att det för det första verkade både tråkigt och slitigt, och att de extra pengarna inte motsvarade mernyttan jag skulle få t.ex i konsultsvängen eller som egen företagare. I London tjänar man visserligen svinigt bra, men arbetstimmarna är minst lika sviniga. Och I-bankers på stockholmskontoren tjänar inte nödvändigtvis mer än kursarna som går till konsultfirmor i samma stad.

Dessutom var jag på en hel del events och upptäckte att företagskulturen på många ställen var helt jävla UFO. Vad säger det när ABG Sundal Collier (smalltime nischad nordisk I-bank) i sin överpråliga lobby har en stor tavla gjord av förkromade metallfragment som ska föreställa ett manligt könsorgan i givakt i färd med att penetrera vad som bäst kan beskrivas som en blandning mellan en blomma och en fitta?
Senast redigerad av Weilöv 2008-11-10 kl. 22:49.
Citera
2008-11-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
OT..

Ja. Ska dock börja plugga till läkare på KI till våren, och hade tänkt dra ner på takten i ekonomstudierna och ta ut min HHS-examen typ sådär... nångång (inom de 7 åren jag har på mig enl skolans stadgar).

Ålrajt i see.

Förmodligen inte.. Var väl lite kåt på idén under första året, sedan insåg jag att det för det första verkade både tråkigt och slitigt, och att de extra pengarna inte motsvarade mernyttan jag skulle få t.ex i konsultsvängen eller som egen företagare. Dessutom var jag på en hel del events och upptäckte att företagskulturen på många ställen var helt jävla UFO. Vad säger det när ABG Sundal Collier (smalltime nischad nordisk I-bank) i sin överpråliga lobby har en stor tavla gjord av förkromade metallfragment som ska föreställa ett manligt könsorgan i givakt i färd med att penetrera vad som bäst kan beskrivas som en blandning mellan en blomma och en fitta?

Haha det var en jävla tavla du!
Receptionisten har en fin utsikt iaf =p
Citera
2008-11-10, 23:47
Medlem
Citat:

Om man inte har de allra högsta betygen är det helt omöjligt att nå ett IB jobb?

Jag kommer att vara 21 år gammal och ha en examen i nek o fek från lanthandels samt läst en eller två utlandsterminer på Harvard extension school.... jag vet inte om jag kommer ha toppbetyg eller inte men hur som helst är det omöjligt för mig att landa på någon investmentbank?

Nej det är inte helt omöjligt även om du inte har de allra högsta betygen - men du behöver generellt sett ha åtminstone bland de högsta/högre betygen. Däremot tror jag att din utbildning behöver spetsas lite. Av egen erfarenhet vet jag att det inte behöver vara förenat med någon större prestation att plocka ut nek- och fek-examen från lanthandels... (jag ber om ursäkt direkt om jag låter fruktansvärt arrogant nu när jag säger så...) Men faktum är att det är rätt enkelt, och det vet de flesta om och det kan således vara lite svårt att hävda sig i konkurrensen. Har du däremot högsta betyg i allt så ser det mycket bättre ut.

Harvard Extension School är nog ingenting som imponerar är jag rädd. Vad som däremot imponerar är om du landar dig något mer exklusivt utbyte (av typen HHS Wharton-utbyte (om det fortfarande existerar)). Det är något jag absolut tycker att du ska satsa på istället - någonting som betyder att du har visat att du presterat något som inte alla kan, något som utmärker dig och som gör dig speciell i högen av applications. Att ha betalat några skolavgifter på en skola öppen för vem som helst som kan läsa och skriva har inte den effekten... Bli inte blind av namnet Harvard. HBS är en jäkla merit - Harvard Extension är det inte. Jag slår vad om att det finns bra mycket bättre grejer du kan få in i CV:t.

Med tillräckligt fina andra meriter kan man dessutom göra lite avkall på betygskravet...
Citera
2008-11-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siss
Nej det är inte helt omöjligt även om du inte har de allra högsta betygen - men du behöver generellt sett ha åtminstone bland de högsta/högre betygen. Däremot tror jag att din utbildning behöver spetsas lite. Av egen erfarenhet vet jag att det inte behöver vara förenat med någon större prestation att plocka ut nek- och fek-examen från lanthandels... (jag ber om ursäkt direkt om jag låter fruktansvärt arrogant nu när jag säger så...) Men faktum är att det är rätt enkelt, och det vet de flesta om och det kan således vara lite svårt att hävda sig i konkurrensen. Har du däremot högsta betyg i allt så ser det mycket bättre ut.

Jag håller faktiskt med dig, det är väldigt enkelt att ta ut dessa två examen.
Men jag tänkte på att två är alltid bättre än en :P

Harvard Extension School är nog ingenting som imponerar är jag rädd. Vad som däremot imponerar är om du landar dig något mer exklusivt utbyte (av typen HHS Wharton-utbyte (om det fortfarande existerar)). Det är något jag absolut tycker att du ska satsa på istället - någonting som betyder att du har visat att du presterat något som inte alla kan, något som utmärker dig och som gör dig speciell i högen av applications. Att ha betalat några skolavgifter på en skola öppen för vem som helst som kan läsa och skriva har inte den effekten... Bli inte blind av namnet Harvard. HBS är en jäkla merit - Harvard Extension är det inte. Jag slår vad om att det finns bra mycket bättre grejer du kan få in i CV:t.

Okej.. men jag läser på hgu och frågan är då hur lyckas man ta sig in på någon bra skola därifrån för dom har vill inte utbyte med något av de finare lärosätena i världen?
Jag är inte sugen på att läsa min master direkt efter kandidaten utan vill hellre satsa på ib (om det är möjligt)

Med tillräckligt fina andra meriter kan man dessutom göra lite avkall på betygskravet...

Jag håller faktiskt med dig, det är väldigt enkelt att ta ut dessa två examen.
Men jag tänkte på att två är alltid bättre än en :P

Det stämmer nog bra det du säger att vem som helst kan läsa där.. men jag läser på hgu och frågan är då hur lyckas man ta sig in på någon bra skola därifrån för dom har vill inte utbyte med något av de finare lärosätena i världen?
Jag är inte sugen på att läsa min master direkt efter kandidaten utan vill hellre satsa på ib (om det är möjligt)

Jo det har jag läst om och satsar mycket på att dra igång en ny förening på skolan som har med IB att göra. Jag har även börjat handla valutor på cmc markets och läser mycket om det.
Sen kommer jag ha minst 4 månaders sommarpraktik på ett ställe som har med finans att göra.
Och tidigare i tråden (har för mig det var du som rekommendera den) så läste jag om http://www.swissfinanceacademy.org/overview.htm jag funderar fortfarande på om jag ska köra på den eller inte. Måste tänka på det mer om det är så mycket + som det låter, vill ju inte belasta min käre far med allt för stora utgifter under min studietid ;p
Öppnar detta upp åtminstone några dörrar för mig?

Jag förväntar mig inte att jag hamnar i London direkt efter examen. Men jag förväntar mig/hoppas på att jag kan hamna någonstans i europa iallafall, spelar ingen roll vart för min del bara jag blir i-banker/fx trader och kan jobba upp mig mot finansmecka!
Senast redigerad av cocaine-- 2008-11-11 kl. 14:06.
Citera
2008-11-11, 16:13
Medlem
Citat:
Det stämmer nog bra det du säger att vem som helst kan läsa där.. men jag läser på hgu och frågan är då hur lyckas man ta sig in på någon bra skola därifrån för dom har vill inte utbyte med något av de finare lärosätena i världen?

Stanford, Warwick, National University of Singapore funkar väl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in