Jag fick en flod av frågor när jag var borta från forumet så här är den ideala vägen in till investment banking:
Sök och bli antagen på en elitskola så som oxford, cambridge, LSE eller handels stockholm i första hand. I andra hand något redbrick universitet i storbritannien. I tredje hand lund, uppsala eller handels gbg....i fjärde hand whatever.
Ta en kandidatexamen med finansiell inriktning. Det spelar inte så stor roll om det är företagsekonomi med finansiell, redovisning, controlling, marknadsföring eller någon annan inriktining. Lär dig redovisning men du behöver inte ta examen i det.
Få jättebra betyg. Under 2:1 så kan du glömma in IB karriär...
Under sommarlovet så gör praktik på först en redovisningsfirma eller ett annat finansiell instutition och om du har möjlighet, på en investmentbank. Lyckas du få ett internship på en investment bank så har du halva inne.
Tänk på att du kommer konkurrera mot några av de smartaste och ambitiösaste studenter som finns, därför måste du stå ut från mängden. Lär dig ett tredje språk flytande (det räcker inte att du kan prata lite, utan antingen flytande eller inte alls). Var jätteduktig på en sport eller hobby. Ledarkunskaper och internationell profil är något som imponerar också.
Ni som har läst i Örebro, Halmstad, Brösarp eller liknande skola, tyvärr, ni har väldigt liten/noll chans.
Citat:
Ursprungligen postat av PhatCaT
München, jag tänkte ta tillfället i akt och ställe en fråga till dig jag länge fungerat över:
Varför verkar alla vilja ta den svåra vägen till London? Här i tråden har det ju gång på gång beskrivits hur svårt det är att ta raka spåret till London och göra standardkarriären som tidigare beskrivts.
Är det inte mycket enklare att inom en välkänd bank jobba sig upp inom IB i Sverige, och därefter få förflyttning till London (om man vill det) efter man visat framfötterna under en tid? Med det i bagaget känns det som att man dessutom har större skyddsnät och andra tjänster att falla tillbaka till vid lågkonjunktur (t ex i Sverige).
Förstår faktiskt inte poängen med att stressa till London som om det vores världens Mecka. Personligen tror jag att man vinner större mognad och kompetens på att ta det lite lugnt och bli hemmastadd i en bank innan man drar iväg på sin I-Want-To-Become-What-I-Once-Saw-In-That-Brooker-Movie-Resa.
Först och främst, det du lär dig i London på ett 2-3 årigt analystprogram kan du inte lära dig i sverige. Erfarenheten där slår allt och det väger tungt i din CV - och det är absolut det viktigaste. Du kommer också att jobba på de största dealsen i London.
För det andra, det erbjuds väldigt få analytikertjänster på investmentbanker i sverige.
Och för det tredje, du kommer tjäna mer i London och vad du lär dig där kommer öppna fler dörrar för dig.
Pengarna är inte det viktigaste när man är färsk, även om många tror det. Tro mig, det man tjänar som analytiker är piss när du tänker på hur mycket du kommer jobba och omkostnader som du kommer ha.
Du har också en stor möjlighet att komma in på ett MBA program om du gjort 2-3 år som analytiker på en investment bank, vilket du inte kommer ha om du jobbat på någon regional bank i sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av Itman
Nu bryter jag en smula mot 0.04 men:
Hur står sig inriktningen finansmatte på I-programmet + kandidat från HHS? Är det kaka på kaka? Och hur är möjligheterna att landa ett front office-jobb? Och om man nu väljer att läsa finansmatten + kandidaten, vad vore passande att rikta in sig på det tredje året av kandidaten?
Många frågor där, tänkte passa på nu när Munchen är i tråden

Förstår inte frågan riktigt. Jag vet inte vad i-programmet är. Generellt spelar det inte så stor roll om du läst nationalekonomi, företagsekonomi, matte eller vad det nu är. Huvudsaken är att du har en någorlunda inriktning på redovisning och är duktig med siffror.
Du har ingen nytta av hardcore-matte i vanlig m&a, utan det är mest om du satsar på kvant.
Samtliga investmentbanking job är front-office. Du behöver ingen utbildning för backoffice & support.