2008-01-17, 20:13
Medlem
hanssonss avatar
Kanske inte har just med det här forumet att göra men är det någon som vet vilka utbildingar man behöver för att bli aktiemäklare?

Väldigt tacksam för alla svar!
Mvh
Citera
2008-01-17, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hanssons
Kanske inte har just med det här forumet att göra men är det någon som vet vilka utbildingar man behöver för att bli aktiemäklare?

Mvh

Behövs inte någon direkt utbildning. Däremot måste du ha en licens. Sök på google på aktiemäklare och licens så lär du hitta vad du söker.
Citera
2008-01-17, 21:10
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:

Mvh
Licensen är meriterande men jag tror inte att det är ett måste att ha den då man söker, utan att den kan betalas av arbetsgivaren.
Citera
2008-01-17, 22:04
Medlem
Citat:

Mvh

Skulle säga att det bästa sättet är att vara svensk, klä sig rätt, tala god engelska men först och främst, ha kontakter, så är jobbet så gott som ditt.
Citera
2008-01-18, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven
Nu börjar det barka åt skogen. Fick precis ett avslag från Bristol (Economics & Finance).

Har fortfarande att höra från Exeter (BA-skit, vet inte varför jag sökte), Loughborough, York samt St. Andrews. Dock har jag börjat få kalla fötter.

Låt oss säga, teoretiskt sett, att jag kommer in på samtliga skolor. Vilket skulle då vara bäst för en framtida London-karriär (prop trader)? Själv gissar jag York eller St. Andrews.

Jag funderar även på basår och Teknisk fysik på KTH, inriktning finansiell matematik. Jag undrar i korthet om York/St. Andrews > KTH, eller tvärtom? Problemet i sådana fall, är tiden. Jag vore 26 då jag avslutar studierna.

Tackar.

Du gissar rätt angående skolor. De två skolorna, L och E, du nämnde som jag inte ens känner till är garanterat värre än KTH/Uppsala/Lund ang status.
Bättre att gå first tier i Sverige (dit KTH garanterat hör, och Uppsala och Lund beroende på ämne) än third i England.
Citera
2008-01-18, 01:55
Medlem
Vad har man för möjligheter att arbeta på investment bank efter 5-åring matematikubildning? Det finns möjlighet att rika in sig och göra sin master inom finansiell matematik. Jag menar, man har ju tusen gånger bättre analysförmåga än någon som har utbildat sig till ekonom!
Citera
2008-01-18, 02:30
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
Vad har man för möjligheter att arbeta på investment bank efter 5-åring matematikubildning? Det finns möjlighet att rika in sig och göra sin master inom finansiell matematik. Jag menar, man har ju tusen gånger bättre analysförmåga än någon som har utbildat sig till ekonom!
Matematisk analysförmåga

De är väldigt goda skulle jag påstå då bra matematiker alltid är en bristvara (om man nu har något hum om investmentvärlden vill säga, om man inte har det så är chanserna goda ändå då matematiker behövs inom de flesta områdena).

Trenden verkar till matematikernas favör då kvantitativa mått används och tillämpas mer och mer inom allt i stort sett.
Senast redigerad av Pancev 2008-01-18 kl. 02:33.
Citera
2008-01-18, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Matematisk analysförmåga

De är väldigt goda skulle jag påstå då bra matematiker alltid är en bristvara (om man nu har något hum om investmentvärlden vill säga, om man inte har det så är chanserna goda ändå då matematiker behövs inom de flesta områdena).

Trenden verkar till matematikernas favör då kvantitativa mått används och tillämpas mer och mer inom allt i stort sett.

Jag tänkte kanske plugga något på Handels också efter min examen för att fördjupa kunskaperna om hur saker och ting funkar i den världen. Om det inte blir så att jag doktorerar istället. Men det några år kvar så den som lever får se!
Citera
2008-01-18, 02:48
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baratemp
Jag tänkte kanske plugga något på Handels också efter min examen för att fördjupa kunskaperna om hur saker och ting funkar i den världen. Om det inte blir så att jag doktorerar istället. Men det några år kvar så den som lever får se!
På en stor bank är möjligheterna väldigt stora. Det är så många olika typer av kvantitativa modeller (tradingmodeller, värderingsmodeller, avkastning, benchmark, analyser etc), skapande av finansiella instrument (strukturerade produkter, optionstyper, warranter, syntetiska instrument etc), riskhantering, institutionell sales och merchant banking CRM mot storföretagskunder etc etc där allt handlar om kreativa intäktsgivande produkter som samtidigt ska passa kundernas behov. Det finns gott om möjligheter inom både själva skapandesidan (räknenisseriet) och kundsidan (sales, anpassning och teoretisk beskrivning). Jag skulle kunna rabbla vidare och vidare (riskanalys på kreditsidan, portföljer, banken som helhet etc).

Plugga inte ihjäl dig, ut och jobba istället. Det är där du lär dig!
Senast redigerad av Pancev 2008-01-18 kl. 02:50.
Citera
2008-01-18, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilsnerkorven
Nu börjar det barka åt skogen. Fick precis ett avslag från Bristol (Economics & Finance).

Har fortfarande att höra från Exeter (BA-skit, vet inte varför jag sökte), Loughborough, York samt St. Andrews. Dock har jag börjat få kalla fötter.

Låt oss säga, teoretiskt sett, att jag kommer in på samtliga skolor. Vilket skulle då vara bäst för en framtida London-karriär (prop trader)? Själv gissar jag York eller St. Andrews.

Jag funderar även på basår och Teknisk fysik på KTH, inriktning finansiell matematik. Jag undrar i korthet om York/St. Andrews > KTH, eller tvärtom? Problemet i sådana fall, är tiden. Jag vore 26 då jag avslutar studierna.

Tackar.

Får man fråga vad du fick för snitt, vad du sökte till och vilken linje du kommer ifrån?
Citera
2008-01-18, 09:35
Medlem
Reardens avatar
---

det ahde varit inntresant att veta.Är lite off topic, men är nyfiken på hur de svenska civilekonomutbildingarna skulle rangaordnas, nån som har hyfsad koll?
Citera
2008-01-18, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rearden
det ahde varit inntresant att veta.Är lite off topic, men är nyfiken på hur de svenska civilekonomutbildingarna skulle rangaordnas, nån som har hyfsad koll?

Beror väl egentligen på vad du tänker läsa och vilket yrke du siktar på. Det råder dock förmodligen inga större tvivel om att HHS ligger överst på de allra flesta arbetsgivares rangordningar. Sedan kommer det en odefinierbar klump med Lund, Göteborg, Uppsala, Linköping, Umeå, Stockholm, dvs riktiga universitet. I nedre halvan lär man väl hitta ställen som Södertörn, bluffuniversitet som Mälardalen och Örebro samt lanthögskolorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in