2007-09-14, 22:39
Bannlyst
Outsider: amerikansk fotboll ar verkligen dalig, speciellt pa collegeniva. Jag har sett pa nara hall o det var skrattretande. Sen sa ar faktiskt elevradsaktivitet ratt uppskattat och respekterat i USA. Jag tycker det en bra plan att du fortsatter plugga in SAT nu istallet i lugn ro och soker till nasta omgang istallet. Passa pa att skaffa dig nagot intressant EC som nagot volontarjobb utomlands eller utge en bok (no kidding).
Citera
2007-09-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boola
Vad jag har fått höra från diverse folk här är att företag gillar att rekrytera från de lokala och mindre prestigefyllda skolorna eftersom det är någon form av "investering i samhället"-metod. Men samtidigt lär du aldrig komma in på de stora bankerna (Goldman Sachs, Merill Lynch, Bear Sterns, Lehman Brothers osv.) om du inte kommer från en "target-school" och det är oftast the Ivies och de andra skolorna som också är högt rankade (Stanford m.fl.), andra skolor får inte ens ett besök av företaget i fråga.

Och om man lyckas ta sig in på dessa företag från en "non-target school" så är det med 99% säkerhet ett jobb i "back office" där man sköter mindre underhållande detaljer.

Men som jag skrev i mitt föregående inlägg, att börja på en lite sämre rankad skola här kan vara en stepping stone vidare till andra bättre rankade skolor.

That's my plan.

Tycker alla alltid överdriver svårigheten att komma in på GS osv, känner till två personer som läst vanliga skolor i Sverige som nu sitter på GS. En som analyst på Corp avdelning och en annan som nyligen nått ända till steget under partner, på bara ~3 år.
Citera
2007-09-15, 10:36
Medlem
Berkeley College

Angående Berkeley College i New York som det har diskuterats en del kring;

Jag hade själv med detta som ett möjligt alternativ innan, men av vad jag har fått höra (dels här och dels på andra håll) så är jag mycket tveksam. En vän till mig som studerar i Santa Barbara har svenska kompisar på Berkeley College, och de tyckte tydligen att det var ett riktigt kasst ställe och avrådde starkt andra från att söka dit. Utbildningen var väl inte direkt i top-klass och exempelvis sprang råttor runt i studentbostäderna - mindre fräscht.

Jag var faktiskt på CIS mässa om utlandsstudier för ett tag sedan, och där höll berkeley-representanten i ett litet seminarie som jag lyssnade till. Givetvis var berkeley guld och gröna skogar enligt honom.

När vi ändå är inne på New York-spåret; Vilka andra business-skolor i regionen är bra? Jag har förstått att NYU Stern är bra, men exempelvis Pace University verkar anständig om man läser på deras sida (www.pace.edu), och den är inte direkt billig. Någon som känner till denna? Och LIU, dvs Long Island University, hur står det sig? (inte nödvändigtvis för investmentbanker utan business-yrken i allmänhet)

En EC-relaterad fråga också; Hur står sig engagemang i politiska organisationer (syftar på ungdomsförbund)? Är det uppskattat eller ska man lämna sådant utanför?
Citera
2007-09-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Tycker alla alltid överdriver svårigheten att komma in på GS osv, känner till två personer som läst vanliga skolor i Sverige som nu sitter på GS. En som analyst på Corp avdelning och en annan som nyligen nått ända till steget under partner, på bara ~3 år.

Med tanke på att Goldman Sachs inte har varit ett Partnership sedan 1999 tyder på att du ljuger. jag kan säga dig att din vän omöjligen skulle ha gått från entry level (antingen Analyst eller Associate beroende på utbildning och erfarenhet) till Managing Director på tre år. Varför? Jo, För det har aldrig någonsin hänt. Någonsin. Speciellt inte om man "läst på vanliga skolor i Sverige". Glöm det.
Citera
2007-09-15, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ericksson

När vi ändå är inne på New York-spåret; Vilka andra business-skolor i regionen är bra?

Columbia, Princeton och Yale finns ju i närområdet...

Citat:
Ursprungligen postat av Ericksson
En EC-relaterad fråga också; Hur står sig engagemang i politiska organisationer (syftar på ungdomsförbund)? Är det uppskattat eller ska man lämna sådant utanför?

Om du varit treasurer eller liknande kan det vara en merit. Att ha varit medlem i lokala gruppstyrelsen som också råkar vara alla medlemmar i distriktet är inte värt så mycket.
Citera
2007-09-15, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Om du varit treasurer eller liknande kan det vara en merit. Att ha varit medlem i lokala gruppstyrelsen som också råkar vara alla medlemmar i distriktet är inte värt så mycket.

Personerna i USA som läser min ansökan har ju dock sannolikt ganska liten kännedom om hur stor min ort är osv. Man kan ju få allt att låta väldigt bra på pappret . Bara de inte frågar en massa.
Citera
2007-09-16, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Med tanke på att Goldman Sachs inte har varit ett Partnership sedan 1999 tyder på att du ljuger. jag kan säga dig att din vän omöjligen skulle ha gått från entry level (antingen Analyst eller Associate beroende på utbildning och erfarenhet) till Managing Director på tre år. Varför? Jo, För det har aldrig någonsin hänt. Någonsin. Speciellt inte om man "läst på vanliga skolor i Sverige". Glöm det.

Ja jag missuppfattade, han var VP. Ändå väldigt bra jobbat, eftersom han började som Analyst. Poängen var ju inte direkt vilken nivå de nått ändå, utan att det GÅR att komma in.
Citera
2007-09-16, 02:12
Medlem
daxmasters avatar
Intressant artikel

Hittade artikeln "Bye, Bye B-School" på NyTimes.com som gäller M.B.A. utbildningar.
Jag fann artikeln tämligen intressant.

Läs själva, länk: http://www.nytimes.com/2007/09/16/business/16mba.html?ref=business
Citera
2007-09-16, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daxmaster

Hittade artikeln "Bye, Bye B-School" på NyTimes.com som gäller M.B.A. utbildningar.
Jag fann artikeln tämligen intressant.

Läs själva, länk: http://www.nytimes.com/2007/09/16/business/16mba.html?ref=business

Nja, det där fenomenet har varit ett faktum i Europa under mycket längre tid. MBA fick fotfäste i Europa sent.
Citera
2007-09-20, 16:34
Medlem
-jOE!s avatar
JPMorgan - Investment Banking
http://www.youtube.com/watch?v=hnpbD3iKdqI
Citera
2007-09-26, 20:10
Medlem
Maseratis avatar
Mycket intressant läsning

Jag har tänkt att studera BA economics i Storbritannien nästa år, här är dem universitet jag tänkt söka till;

University of York
University of Birmingham / Loughborough (ej säker vilken av dem)
Royal Holloway
University of Essex
University of Aberdeen (MA Economics)

En bachelor of economics + flyttande inom 5 språk... Möjligt att få jobb på BB i London tro? Eller kommer jag behöva plocka en MBA från top 10 uni för att det ska funka?
Citera
2007-09-29, 19:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maserati
Mycket intressant läsning

Jag har tänkt att studera BA economics i Storbritannien nästa år, här är dem universitet jag tänkt söka till;

University of York
University of Birmingham / Loughborough (ej säker vilken av dem)
Royal Holloway
University of Essex
University of Aberdeen (MA Economics)

En bachelor of economics + flyttande inom 5 språk... Möjligt att få jobb på BB i London tro? Eller kommer jag behöva plocka en MBA från top 10 uni för att det ska funka?

De flesta skolorna i din lista är OK för banking, speciellt York, Aberdeen men make no mistake - du kommer behöva kämpa. Försök få toppbetyg och fixa relevanta internships, helst på en bank. Jag skulle även råda dig att byta ut Royal Holloway mot något annat, UCL, Kings, SOAS. Royal Holloway finns helt enkelt inte på kartan.

Alternativt tar du en MSc efter din BA vid antingen LSE, Oxford Saïd eller Cambridge Judge Business School.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in