Angående Berkeley College i New York som det har diskuterats en del kring;
Jag hade själv med detta som ett möjligt alternativ innan, men av vad jag har fått höra (dels här och dels på andra håll) så är jag mycket tveksam. En vän till mig som studerar i Santa Barbara har svenska kompisar på Berkeley College, och de tyckte tydligen att det var ett riktigt kasst ställe och avrådde starkt andra från att söka dit. Utbildningen var väl inte direkt i top-klass och exempelvis sprang råttor runt i studentbostäderna - mindre fräscht.
Jag var faktiskt på CIS mässa om utlandsstudier för ett tag sedan, och där höll berkeley-representanten i ett litet seminarie som jag lyssnade till. Givetvis var berkeley guld och gröna skogar enligt honom.
När vi ändå är inne på New York-spåret; Vilka andra business-skolor i regionen är bra? Jag har förstått att NYU Stern är bra, men exempelvis Pace University verkar anständig om man läser på deras sida (
www.pace.edu), och den är inte direkt billig. Någon som känner till denna? Och LIU, dvs Long Island University, hur står det sig? (inte nödvändigtvis för investmentbanker utan business-yrken i allmänhet)
En EC-relaterad fråga också; Hur står sig engagemang i politiska organisationer (syftar på ungdomsförbund)? Är det uppskattat eller ska man lämna sådant utanför?