2006-06-27, 20:27
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogart
Fan vad folk snackar om mba, du jobbar väl inte ens i branschen?! Själv gled jag in för mindre än ett år sedan, utan doktorshatt o utan nån jävla tomte-mba, så du ska nog se att mina tips är i allra högsta grad relevanta.

mba är ju till för att man skall frächa upp sina kunspaker efter några år i näringslivet, att snacka om det innan man är inne i branchen är
Citera
2006-06-30, 10:00
Medlem
var är tjejerna?

Jag vet att investment banking är ganska mansdominerat, men det finns ju tjejer som också är intresserade av branchen. Var är ni i denna tråd?

Fråga 2: Är det möjligt att få ett internship i t.ex London efter sitt andra år om man pluggar i Sverige? m man pluggar i t.ex England så är ju internship efter andra året, men där läser man ju oftast bara tre år..
Citera
2006-06-30, 11:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av darlink
Jag vet att investment banking är ganska mansdominerat, men det finns ju tjejer som också är intresserade av branchen. Var är ni i denna tråd?

Fråga 2: Är det möjligt att få ett internship i t.ex London efter sitt andra år om man pluggar i Sverige? m man pluggar i t.ex England så är ju internship efter andra året, men där läser man ju oftast bara tre år..

På fråga 2; ja, det är möjligt. Finns vissa som åker iväg på internship redan efter år 1 men de läser nog i snabbare takt med. Är du en tjej?
Citera
2006-06-30, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
mba är ju till för att man skall frächa upp sina kunspaker efter några år i näringslivet, att snacka om det innan man är inne i branchen är

Håller inte riktigt med. Majoriteten av de som har läst/läser/ska läsa till en MBA anser inte att de har gjort det främst för att "fräscha upp kunskaperna" utan för att nätverka och få en fin examen i bagaget och det är även den uppfattning som de flesta inom åtminstone ibanking industrin har.
Citera
2006-06-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
På fråga 2; ja, det är möjligt. Finns vissa som åker iväg på internship redan efter år 1 men de läser nog i snabbare takt med. Är du en tjej?

I am. Och visst, jag har inga problem med att arbeta i en mansdominerad branch.. Men det skulle ändå vara kul att höra vad tjejerna i branchen tycker...

Så rent teoretiskt kan man alltså hinna med två internships om man pluggar i Sverige?
Citera
2006-06-30, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogart
(har ingen aning om hur handels placerar sig på exempelvis FTslista över ekonomihögskolor).

http://rankings.ft.com/rankings/masters
http://rankings.ft.com/rankings/customProgrammes/rankings.html
http://news.ft.com/cms/89983eec-213d-11da-a603-00000e2511c8.pdf

Nu är jag inte ett dugg källkritisk och har inte kollat upp detta, men har för mig att HHS totalt på plats 15 i Europa i övrigt, finans 2:a efter HEC, Nek 4:a, 4:a på entreprenörskap och 7:a på löner för konsulter. Samt 7:a på det som i folkmun på HHS går under namnet "Org å led"
Citera
2006-06-30, 13:16
Bannlyst
Citat:
I am. Och visst, jag har inga problem med att arbeta i en mansdominerad branch.. Men det skulle ändå vara kul att höra vad tjejerna i branchen tycker...

Så rent teoretiskt kan man alltså hinna med två internships om man pluggar i Sverige?

Nice med en kvinnlig ibanker. Man kan nog hinna med två internships här i Sverige om man är tillräckligt driftig och beroendes på hur långt man planerade att studera. Velar du mellan två olika divisioner eller? Annars vore det ju bättre att säkra en plats och komma ut så fort som möjligt.
Citera
2006-06-30, 14:39
Medlem
ja, det tycker jag också men attityden från banker killar är ibland lite värre. en sa till mig att "han aldrig skulle kunna vara lika hård mot en tjej som mot andra kollegor och därför skulle det inte bli lika effektivt" Bullshit tycker jag, vad tycker ni andra?

SKa börja på Handels i höst och hade nog tänkt ta 4 år på mig. Kan det inte vara positivt att prova på olika banker alt divisoner?
Citera
2006-06-30, 16:56
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackstone
Håller inte riktigt med. Majoriteten av de som har läst/läser/ska läsa till en MBA anser inte att de har gjort det främst för att "fräscha upp kunskaperna" utan för att nätverka och få en fin examen i bagaget och det är även den uppfattning som de flesta inom åtminstone ibanking industrin har.

Väl inne i vilken bransch som hälst spelar inte din examen någon roll utan dina prestationer/kontakter o de kan den duktige skaffa sig utan att läsa någon jävla MBA, ett uttryck som det för övrigt gått otrolig inflation i och som idag inte har den status titeln en gång hade.

se till att ta dig in i branschen, jobba där i 5-10 år sedan kan vi snacka MBAs
Citera
2006-06-30, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Väl inne i vilken bransch som hälst spelar inte din examen någon roll utan dina prestationer/kontakter o de kan den duktige skaffa sig utan att läsa någon jävla MBA, ett uttryck som det för övrigt gått otrolig inflation i och som idag inte har den status titeln en gång hade.

se till att ta dig in i branschen, jobba där i 5-10 år sedan kan vi snacka MBAs

Jo i vissa branscher spelar MBA roll för att avancera uppåt, speciellt den bransch som vi pratar om i denna tråd. Visst finns det undantag men de är just undantag. För det andra så skulle nog de främsta duktiga nätverkarna ändå föredra HBS, WBS & Co. just eftersom de erbjuder en fin kontaktyta. Sen är det ganska krampaktigt att påpeka att man "först ska ta sig in i branschen innan man kan snacka", det här är ganska allmänt känt. Dessutom är det 3-4 år i branschen som gäller snarare än 5-10 innan man återgår till business school.

Den sortens MBA som det har gått "inflation" i är snarare online-MBA's och deltids MBA sk. Executive MBA.
Citera
2006-06-30, 21:42
Bannlyst
Citat:
ja, det tycker jag också men attityden från banker killar är ibland lite värre. en sa till mig att "han aldrig skulle kunna vara lika hård mot en tjej som mot andra kollegor och därför skulle det inte bli lika effektivt" Bullshit tycker jag, vad tycker ni andra?

SKa börja på Handels i höst och hade nog tänkt ta 4 år på mig. Kan det inte vara positivt att prova på olika banker alt divisoner?

Man ska nog inte låta sig påverkas av skillnader alls då man i slutändan måste prestera ett bra jobb i det dealteam man är i och då är det viktigt att kunna fungera ihop med olika personer och inte låta de ändra ens beslut/slutsatser till ett mindre bra. Alla tjänar på att köra seriöst och ärligt mot varann och inte ducka för att ge och ta kritik hur hård den än kan vara.

Jag kan inte svara på om det skulle vara positivt att prova på olika divisioner (fråga finanseleverna) men olika banker borde gå bra.

Handels säger du, kanske vi synes då
Citera
2006-07-04, 17:01
Medlem
Mike Wadds avatar
Hur är arbetet som associate jämfört med en analysts? Enligt länken som munchen(?) skickade om en ibankers dag så verkade associaten ge direktiv och uppgifter åt analysten men ändå inte lämna kontoret efter 10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in