2007-02-01, 19:57
Medlem
Grooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Är det samma ställe som tidigare hette Merchant Banking?

I så fall kan jag inte förstå att man strävar efter att jobba där.

Men inom vilken sektor av de svenska bankerna ska man satsa på då?
Citera
2007-02-01, 23:34
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groom
Men inom vilken sektor av de svenska bankerna ska man satsa på då?

Alltså det är inte så att det bara är att välja och vraka, speciellt inte om man inte gått på handels i Stockholm, och inte ens där är det så att man bara hipp som happ kan välja M&A till exempel.
Citera
2007-02-02, 19:34
Medlem
Grooms avatar
MunchenCalling

Kan du tömma din inkorg? =) Tänkte PM dig en fråga.
Citera
2007-02-02, 19:57
Medlem
Groom: Varför vill du jobba i Sverige?
Citera
2007-02-02, 20:03
Medlem
Grooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddyMurchy
Groom: Varför vill du jobba i Sverige?

Av olika skäl. Jag älskar landet, har min familj och vänner här.

Men jag skulle absolut inte ha något emot att jobba i London eller USA.

Men det lär bli svårt att hitta jobb inom de länderna, dessutom behöver jag en lägenhet...
Citera
2007-03-11, 02:45
Medlem
m0ets avatar
Hejsan, tänke att det skulle bli kul att få liv i den här tråden igen.
Behöver lite hjälp, nu undrar jag ifall jag skulle kunna bli en trader om jag studerar inom Sverige. Vilken skola ska man välja? (säg inte HHS, kommer ej in där) Vilka target schools har de stora firmorna? Mitt mål är att jobba som trader i London vilket kan vara värt och tilläga.

Om ni skulle rekomendera att jag skulle studerar utomlands så skulle jag behöva tenta upp ämnen i omkring 6-12 månader för att få ett snitt på 18.XX vilket behövs till t.ex CASS... och därmed behöva söka till ett universitet 2009... Eftersom att dom har en deadline i Januari. Känns lite jobbigt :P Medans jag skulle kunna komma in till några av våra svenska univ nu till sommar om jag gör bra ifrån mig på HP eller till nästa år genom att tenta upp & hinna med att resa runt i världen.

Har iof ett säkert kort där jag kan studera till nu direkt efter sommaren på ESE - European School of Economics. Vilket är ett privat universitet...Men den planen har inte fått något bra bemötande...
Citera
2007-03-11, 11:35
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m0et
Hejsan, tänke att det skulle bli kul att få liv i den här tråden igen.
Behöver lite hjälp, nu undrar jag ifall jag skulle kunna bli en trader om jag studerar inom Sverige. Vilken skola ska man välja? (säg inte HHS, kommer ej in där) Vilka target schools har de stora firmorna? Mitt mål är att jobba som trader i London vilket kan vara värt och tilläga.

Om ni skulle rekomendera att jag skulle studerar utomlands så skulle jag behöva tenta upp ämnen i omkring 6-12 månader för att få ett snitt på 18.XX vilket behövs till t.ex CASS... och därmed behöva söka till ett universitet 2009... Eftersom att dom har en deadline i Januari. Känns lite jobbigt :P Medans jag skulle kunna komma in till några av våra svenska univ nu till sommar om jag gör bra ifrån mig på HP eller till nästa år genom att tenta upp & hinna med att resa runt i världen.

Har iof ett säkert kort där jag kan studera till nu direkt efter sommaren på ESE - European School of Economics. Vilket är ett privat universitet...Men den planen har inte fått något bra bemötande...
Ojoj. Inte helt lätt.

Jag känner en del folk från Lunds universitet som jobbar i London. Kan tänka mig att lanthandeln funkar också. Men du ska nog inte räkna med att få en traderposition i London en handvändning.

En tjänst som analyst eller på sales är mer realistiskt, därmed inte sagt att det ÄR realistiskt.

Tror en bättre väg hade varit att få en traderposition i Sverige, och därifrån ta steget över till London. Ta en CFA under tiden så ökar du dina chanser avsevärt.
Citera
2007-03-11, 13:13
Medlem
Tror ni man skulle kunna komma med en civ ing. i teknisk fysik samt en civ ek i nationalekonomi till en bank i london och få jobb där? Har på senare tid fått upp ögonen för den här branschen, men london slår ju allt vad stockholm har att erbjuda.
Citera
2007-03-11, 14:14
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskolnikov
Tror ni man skulle kunna komma med en civ ing. i teknisk fysik samt en civ ek i nationalekonomi till en bank i london och få jobb där? Har på senare tid fått upp ögonen för den här branschen, men london slår ju allt vad stockholm har att erbjuda.
Självklart, låter som en drömprofil.
Citera
2007-03-11, 14:46
Medlem
m0ets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Ojoj. Inte helt lätt.

Jag känner en del folk från Lunds universitet som jobbar i London. Kan tänka mig att lanthandeln funkar också. Men du ska nog inte räkna med att få en traderposition i London en handvändning.

En tjänst som analyst eller på sales är mer realistiskt, därmed inte sagt att det ÄR realistiskt.

Tror en bättre väg hade varit att få en traderposition i Sverige, och därifrån ta steget över till London. Ta en CFA under tiden så ökar du dina chanser avsevärt.

Okej, så det är Lund man ska satsa på då? Skulle Stockholms univ fungera ? Många från Swedbanks traders och analyster har i alla fall pluggat där. Men om jag nu skulle plugga i Sverige, då skulle min CV inte skilja sig från mängden direkt, kan väll va svårt även att få jobb hemma i Sverige då skulle jag kunna tänka mig? CFA låter i alla fall bra att ta, 4 års arbetserfarenhet krävdes va?
Citera
2007-03-11, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Självklart, låter som en drömprofil.

Kul att höra. Vad är den lättaste vägen till london? Att ta kontakt direkt med banker där eller jobba ett tag i sverige först för att sedan byta?
Citera
2007-03-11, 15:36
Medlem
Hej, här kommer jag med lite frågor.

Jag går tredje året på gymnasiet nu och kommer troligen att gå ut med ett snitt mellan 19-20. Jag har bestämt mig för att välja finansvärlden till arbetsplats men vet inte riktigt vad jag ska söka för skola. Handels är väll alltid ett säkert kort men helst vill jag gärna studera utomlands på en så internationell nivå som möjligt. Jag behöver väll inte skriva att jag vill jobba utanför Sverige också. Jag har läst en del i tråden och kommit kommit fram till att jag nog helst skulle vilja bli trader men det är svårt att säga. Jag kan inte dem olika yrkerna så bra. Investment banking låter väldigt spännande men jag tror att jag skulle ledsna på att jobba morgon till natt : jag vill ha lite fritid trots allt. Men det är inga bekymmer att slita lite i perioder. Skulle ni kunna tipsa om något intressant och utvecklande jobb så gör det!

Jag har kollat på lite bankers olika siter. Alla beskriver deras arbetsplatser som rena drömarbetsplatsen med unik laganda osv osv. Stämmer detta eller är det bara för att dra till sig folk? Hur tycker ni som jobbar att det är med arbetskamrater, finns det schysst folk som man kommer bra överens med eller är det "ensam är stark" som gäller? Finns det någon statistik över vilken som är den mest attraktiva banken?

edit : Kom på en till fråga: Hur mansdominerad är branschen ungefär? Någon kanske har statistik? Det skulle ju inte vara helt fel om man fick några snygga kollegor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in