2009-04-18, 21:52
Medlem
krippa9: Ifall du nu läser en kand. i ekonomi från SU så kan du väl försöka ta din master på HHS istället?
Citera
2009-04-19, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
krippa9: Ifall du nu läser en kand. i ekonomi från SU så kan du väl försöka ta din master på HHS istället?
Det har jag tänkt på, men grejen är att jag är mest intresserad av att läsa IE, då det ligger mer åt mitt intresse. Dock har jag 1 år kvar till mitt högskole/universitet val.
Hinner nog hända mycket på vägen såklart, ska bland annat till Canada nästa år och studera sista året på gymnasiet.
Men om jag nu skulle tänka om och välja en kand. i ekonomi istället, vilken högskola/universitet tycker ni FBare ger den bästa ekonomi utbildningen för fortsatta studier på HHS?
På SU finns det ju inget "rent" Kand. program i ekonomi, utan bara olika inriktningar på de olika kand. programmen.
Vilket skulle ni föredra, Matematik & Ekonomi, Nationalekonomi & Statistik, företagsekonomi med inriktning mot redovisning & finansiering, Ekonomi & IT eller civilekonom utbildningen?

OT, men vilket ger bäst chans till konsultjobb på någon av de mer ansedda firmorna, IE eller kand. + master på HHS? ( t.ex. McKinsey, BCG, Bain och Booze)
Såklart svårt att generalisera men vad tror ni?
Senast redigerad av krippa9 2009-04-19 kl. 02:15.
Citera
2009-04-19, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krippa9
Det har jag tänkt på, men grejen är att jag är mest intresserad av att läsa IE, då det ligger mer åt mitt intresse. Dock har jag 1 år kvar till mitt högskole/universitet val.
Hinner nog hända mycket på vägen såklart, ska bland annat till Canada nästa år och studera sista året på gymnasiet.
Men om jag nu skulle tänka om och välja en kand. i ekonomi istället, vilken högskola/universitet tycker ni FBare ger den bästa ekonomi utbildningen för fortsatta studier på HHS?
På SU finns det ju inget "rent" Kand. program i ekonomi, utan bara olika inriktningar på de olika kand. programmen.
Vilket skulle ni föredra, Matematik & Ekonomi, Nationalekonomi & Statistik, företagsekonomi med inriktning mot redovisning & finansiering, Ekonomi & IT eller civilekonom utbildningen?

OT, men vilket ger bäst chans till konsultjobb på någon av de mer ansedda firmorna, IE eller kand. + master på HHS? ( t.ex. McKinsey, BCG, Bain och Booze)
Såklart svårt att generalisera men vad tror ni?

En kandidatexamen är tre år lång och är absolut ingenting man väljer för att kunna läsa sin master på ett annat ställe. Sedan så är det inte hur lätt som helst att få en master på HHS, det kan ju gå åt skogen och då står du där med en ekonomiexamen från ett mindre ansett universitet, när du kanske kunnat läst IE och fått ett betydligt bättre jobb/liv. Som jag förstått det ska IE:arna ha bättre arbetsmarknad än samtliga svenska ekonomier förutom HHS-killarna.
Citera
2009-04-19, 13:06
Medlem
Liberaliss avatar
Hur länge klarar man sig i branschen?

Har en polare vars kontaktnät ligger delvis på Wall street. Han påstår att det är så mycket slit att de lätt blir utbrända och bränner pengarna för fullt på helger. Låter inte som den bästa livsstilen, även om pengarna finns.
Citera
2009-04-19, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis

Har en polare vars kontaktnät ligger delvis på Wall street. Han påstår att det är så mycket slit att de lätt blir utbrända och bränner pengarna för fullt på helger. Låter inte som den bästa livsstilen, även om pengarna finns.

Slita om dagarna, bränna pengar om helgerna och vakna upp på självaste Manhattan, NY? Inte den bästa livsstilen sa du?
Citera
2009-04-19, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liberalis

Läs "Monkey Business" om du är intresserad av hur livet på en inevstmentbank kan se ut under de första åren. Det är otroligt slitigt som analyst/associate. VP:s och MD:s har dock betydligt bättre betalt och mycket softare arbetstider!

Viktigt att komma ihåg är att Investment Banker sparkar analysts och associates OFTA, och när det händer, händer det snabbt. Så det gäller att börja networka tidigt, så att man alltid har möjligheten att byta investment bank snabbt.

Edit: det är fördelen med att plugga i London - att lära känna alla på LSE, Imperial, UCL etc. som troligen kommer få framstående roller i framtiden. På Handels blir kontaktnätet i princip begränsat till en liten, om än framstående, skolas studenter.
Senast redigerad av Matfascisten 2009-04-19 kl. 13:37.
Citera
2009-04-19, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Matfascisten
En kandidatexamen är tre år lång och är absolut ingenting man väljer för att kunna läsa sin master på ett annat ställe. Sedan så är det inte hur lätt som helst att få en master på HHS, det kan ju gå åt skogen och då står du där med en ekonomiexamen från ett mindre ansett universitet, när du kanske kunnat läst IE och fått ett betydligt bättre jobb/liv. Som jag förstått det ska IE:arna ha bättre arbetsmarknad än samtliga svenska ekonomier förutom HHS-killarna.
men tjejerna då?
Okej, men är det öht möjligt att byta från t.ex. Lund till HHS under sina studier?
Farsan bytte från umeå till SU, men det var ju ett tag sen och det är förmodligen långt ifrån samma sak som att byta till HHS, om det ens går.
Tror inte ett renodlat ekonomi program är något för mig endå.
Citera
2009-04-19, 16:16
Medlem
Liberaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odavidsson
Slita om dagarna, bränna pengar om helgerna och vakna upp på självaste Manhattan, NY? Inte den bästa livsstilen sa du?
Självklart är det kul.. ett tag. Men det sätter ju sig på hälsan.
Citera
2009-04-19, 16:19
Medlem
Nanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krippa9
men tjejerna då?
Okej, men är det öht möjligt att byta från t.ex. Lund till HHS under sina studier?
Farsan bytte från umeå till SU, men det var ju ett tag sen och det är förmodligen långt ifrån samma sak som att byta till HHS, om det ens går.
Tror inte ett renodlat ekonomi program är något för mig endå.

Det smidigaste är väl i sådana fall att köra kandidaten i Lund, fixa bra betyg, prestera bra på GMAT och sedan göra mastern på HHS.
Citera
2009-04-19, 20:06
Medlem
orkarNs avatar
Hörrni. Det här är INTE en samlingstråd för frågor om HHS. De två senaste inläggen hade inget över huvud taget med investment banking att göra och har raderats som OT.

/mod
Citera
2009-04-20, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matfascisten
Läs "Monkey Business" om du är intresserad av hur livet på en inevstmentbank kan se ut under de första åren. Det är otroligt slitigt som analyst/associate. VP:s och MD:s har dock betydligt bättre betalt och mycket softare arbetstider!

Det kan verka uttjatat att bli tipsad om den boken, men det är en väl underbyggd rekommendation. Boken är otroligt bra skriven, den förklarar hur det fungerar inom IB på ett bra sätt samtidigt som man är ackompanjerad av en rå & härlig ironi boken igenom. Det är en prisvärd investering för alla IB-aspiranter!
Citera
2009-04-21, 01:08
Medlem
Har letat igenom tråden i princip sida till sida, fr.o.m. någonstans i mitten.
Åldern 21-22 skulle vara den bästa att börja som... Gäller det efter kandidat då eller, för om man räknar med mastern låter det ju som en kort tid...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in