Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Mja, det beror väl på just den specifika sysselsättningen. Jag vågar inte uttala mig om finansbranschen i stort, men vad jag erfar så tjänar mina kolleger på andra sidan Atlanten relativt sett mer än vad jag gör. Sedan är London dyrare att leva i än New York, både boende, transport och konsumtion.
Ja. Det är poängen.
Det som spelar roll är hur mkt får du netto i börsen efter skatter, bostad och konsumtion. London är svindyrt och flera av mina vänner som flyttat dit från Tyskland vittnar om alla samma sak, högre lön men dyrare boende och leverne.
Citat:
Ursprungligen postat av vikdasick
Vad är det egentligen för skillnad på Wall Street och London enligt dig? En artikel i Times förkunnade väl t.o.m. för en tid sedan att London t.o.m. tagit över som världens ledande finansiella högborg. (Men Självklart bör man ställa sig skeptisk till medias förmåga att dra slutsatser) Ingen som vet mer om detta? Bara struntprat eller?
London är den finansiella högborgen för hela europa, plus ryssland och plus en del av asien och mellanöstern. Alla amerikanske bolag/banker som satsar utanför USA sätter till 99% upp ett kontor i London.
Majoriteten av alla ipos sker i London också. Ett skäl till detta är de hårda redovisningsreglerna och andra krav från amerikanske security and exchange commission.
Fanns en interessant arikel om detta i Economist för 3 veckor sedan.