2006-12-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Edit: Wall street kan du glömma, men är du en någorlunda attraktiv kvinna är det ingen omöjlighet att hamna på sales i London utan några vidare meriter utöver examen från HHS Gbg Lund SU eller Uppsala. Som man får du förlita dig till betyg och relevant arbetslivserfarenhet.

Vad är det egentligen för skillnad på Wall Street och London enligt dig? En artikel i Times förkunnade väl t.o.m. för en tid sedan att London t.o.m. tagit över som världens ledande finansiella högborg. (Men Självklart bör man ställa sig skeptisk till medias förmåga att dra slutsatser) Ingen som vet mer om detta? Bara struntprat eller?
Citera
2006-12-16, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikdasick
Vad är det egentligen för skillnad på Wall Street och London enligt dig? En artikel i Times förkunnade väl t.o.m. för en tid sedan att London t.o.m. tagit över som världens ledande finansiella högborg. (Men Självklart bör man ställa sig skeptisk till medias förmåga att dra slutsatser) Ingen som vet mer om detta? Bara struntprat eller?

Tidningar överdramatiserar saker hela tiden. Faktum är att båda Börserna i New York har större kapitalisering än Londonbörsen var för sig. NYSE är alltjämnt världens största. Times artikel hade mer att göra med pyspunkan som finns på vissa marknader i USA (läs, fastigheter)
Citera
2006-12-17, 11:49
Medlem
Cabrons avatar
Tja, beror på om vi pratar börs eller finans i stort? Fx är naturligtvis London, börs NY. Men handlar du t ex repor på UST mot brittiska banker i London kan det hända att du får vänta till 1430 för att få ett pris.

Jag tror att det är svårare att få anställning på wall street av flera anledningar, men bl a beroende på att svensken är mer etablerad i London, och har ett gott rykte. Sedan finns en del praktiska hinder som är större vid flytt till USA än inom EU osv.
Citera
2006-12-17, 13:36
Medlem
Bogarts avatar
Skillnaden mellan Wall Street o London är att lönerna är bättre i London (tidskriften Economist brukar göra en årlig jämförelse mellan världens finanscentra, o åtminstone i fjol låg London i lönetoppen).
Citera
2006-12-17, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogart
Skillnaden mellan Wall Street o London är att lönerna är bättre i London (tidskriften Economist brukar göra en årlig jämförelse mellan världens finanscentra, o åtminstone i fjol låg London i lönetoppen).

Mja, det beror väl på just den specifika sysselsättningen. Jag vågar inte uttala mig om finansbranschen i stort, men vad jag erfar så tjänar mina kolleger på andra sidan Atlanten relativt sett mer än vad jag gör. Sedan är London dyrare att leva i än New York, både boende, transport och konsumtion.
Citera
2006-12-18, 12:55
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheexo
Mja, det beror väl på just den specifika sysselsättningen. Jag vågar inte uttala mig om finansbranschen i stort, men vad jag erfar så tjänar mina kolleger på andra sidan Atlanten relativt sett mer än vad jag gör. Sedan är London dyrare att leva i än New York, både boende, transport och konsumtion.

Ja. Det är poängen.
Det som spelar roll är hur mkt får du netto i börsen efter skatter, bostad och konsumtion. London är svindyrt och flera av mina vänner som flyttat dit från Tyskland vittnar om alla samma sak, högre lön men dyrare boende och leverne.

Citat:
Ursprungligen postat av vikdasick

London är den finansiella högborgen för hela europa, plus ryssland och plus en del av asien och mellanöstern. Alla amerikanske bolag/banker som satsar utanför USA sätter till 99% upp ett kontor i London.

Majoriteten av alla ipos sker i London också. Ett skäl till detta är de hårda redovisningsreglerna och andra krav från amerikanske security and exchange commission.

Fanns en interessant arikel om detta i Economist för 3 veckor sedan.
Citera
2006-12-18, 13:57
Medlem
Kan man kalla Venture Capital för Private Equity? Verkar närbesläktat.
Citera
2006-12-18, 15:45
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av koppsnopp
Kan man kalla Venture Capital för Private Equity? Verkar närbesläktat.

Visst, det är närbesläktat.. Både investeringar sker i onoterade bolag och är tidsbegränade.. Däremot brukar väl venture capital investeras i uppstart eller tidig utvecklingsfas, medan private equity investeras i senare faser i företagets utveckling?
Jag skulle inte kalla venture capital för private equity, fast jag vet att många blandar ihop detta.. (skrev min C-uppsats om riskkapital)
Citera
2006-12-18, 15:50
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Edit: Wall street kan du glömma, men är du en någorlunda attraktiv kvinna är det ingen omöjlighet att hamna på sales i London utan några vidare meriter utöver examen från HHS Gbg Lund SU eller Uppsala. Som man får du förlita dig till betyg och relevant arbetslivserfarenhet.

Någorlunda attraktiv kvinna..
Jag vet inte om jag skulle vilja ha ett jobb pga mitt kön.. Eller syftar du på att man som kvinna kan gå "sängvägen"?
(Deanna är kvinna, snart innehavare av en MSc in finance, dock från Handels i Umeå, bra betyg men inga större erfarenheter inom finans)
Citera
2006-12-18, 15:51
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Visst, det är närbesläktat.. Både investeringar sker i onoterade bolag och är tidsbegränade.. Däremot brukar väl venture capital investeras i uppstart eller tidig utvecklingsfas, medan private equity investeras i senare faser i företagets utveckling?

Stämmer bra.
Venture capital har högre krav på avkastning än private equity just pga högre risk och att många projekt går åt skogen.
Private equity köper nästan också bara företag med positivt kasseflöde medans VC firmor kan mkt väl köpa firmor med negativt kasseflöde.
Citera
2006-12-18, 15:55
Medlem
Citat:
Private equity is a broad term that refers to any type of equity investment in an asset in which the equity is not freely tradable on a public stock market. [...] Categories of private equity investment include leveraged buyout, venture capital, growth capital, angel investing, mezzanine capital and others.

http://en.wikipedia.org/wiki/Private_equity

Att investera "Venture Capital" ger ju ingen skuldtillgång och inte görs det på en publik marknad så ja det är private equity.
Citera
2006-12-18, 19:17
Medlem
Cabrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Någorlunda attraktiv kvinna..
Jag vet inte om jag skulle vilja ha ett jobb pga mitt kön.. Eller syftar du på att man som kvinna kan gå "sängvägen"?
(Deanna är kvinna, snart innehavare av en MSc in finance, dock från Handels i Umeå, bra betyg men inga större erfarenheter inom finans)
Jag har träffat ett antal salesreps från storbankerna i London. Det finns väldigt många söta tjejer bland dem, och väldigt många duktiga män...

Det handlar inte om att gå sängvägen, det tror jag är ytterst sällsynt. Men till syvende och sist är det försäljning bankerna syslar med, och ett fördelaktigt yttre och charmerande sätt att föra sig är sällan en nackdel vid sådan idkan.

"Standardparet" då man träffar salesreps är faktiskt en duktig ekonominörd (man) och en någorlunda attraktiv kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in