2015-01-11, 10:00
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
Frågan rörde ingångslön inom svensk IBD, utomlands är det givetvis bättre betalt. Om din bank ger 50k och någon annan 40k så blir den lägsta ingångslönen 40k per definition, och det är det frågan ursprungligen rörde. På så vis behöver inte frågeställaren bli besviken om han får 39k+ bonus hos Carnegie eller Enskilda i Stockholm.

Fast lägsta lön i London säger ju inte så mycket. Om du går och kör M&A på mindre ställen som LLoyds , Dawia Capital, Macquarie är det ju inte helt orimligt att du får ännu mindre lön än 40k. Så det är såklart möjligt att få högre lön i sverige än i london, beroende på vilket ställe du får jobb på.
Citera
2015-01-11, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Fast lägsta lön i London säger ju inte så mycket. Om du går och kör M&A på mindre ställen som LLoyds , Dawia Capital, Macquarie är det ju inte helt orimligt att du får ännu mindre lön än 40k. Så det är såklart möjligt att få högre lön i sverige än i london, beroende på vilket ställe du får jobb på.

Ser inte vad din poäng är. Frågan va hur mycket man kunde räkna med att få inom IBD i Sverige. Och jag vet att det finns minst en aktör som inte ger över 40k de första sex månaderna (sen ökar det iofs hyggligt snabbt). Därmed blir det lägstanivån fram tills dess att någon annan kommer med en lägre siffra. Sen att man kan få 50k på GS Sverige är en annan femma, får då måste frågeställaren landa just det jobbet. Men givet alla svar som kommit i tråden så visar det sig att lönen är precis som allt annat, "det beror på"
Citera
2015-01-11, 15:30
Medlem
Columbias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cash
Ser inte vad din poäng är. Frågan va hur mycket man kunde räkna med att få inom IBD i Sverige. Och jag vet att det finns minst en aktör som inte ger över 40k de första sex månaderna (sen ökar det iofs hyggligt snabbt). Därmed blir det lägstanivån fram tills dess att någon annan kommer med en lägre siffra. Sen att man kan få 50k på GS Sverige är en annan femma, får då måste frågeställaren landa just det jobbet. Men givet alla svar som kommit i tråden så visar det sig att lönen är precis som allt annat, "det beror på"

Tveksamt om någon av storbankerna i Sverige ger över 40k. Går själv in på mid 30s på en av våra största IBD aktörer. Carnegie ger inte över 30k första sex månaderna (pratar nu extern rekrytering, vet inte om tidigare interns går in på högre). Swedbank hade 34k för något år sedan.
Citera
2015-01-11, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Columbia
Tveksamt om någon av storbankerna i Sverige ger över 40k. Går själv in på mid 30s på en av våra största IBD aktörer. Carnegie ger inte över 30k första sex månaderna (pratar nu extern rekrytering, vet inte om tidigare interns går in på högre). Swedbank hade 34k för något år sedan.

Där ser man
Citera
2015-01-12, 22:42
Medlem
hur stor chans har man för IB jobb i London med civ.ind.ek från LIU?
Citera
2015-01-13, 08:46
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MONEYHOESCLOTHES
hur stor chans har man för IB jobb i London med civ.ind.ek från LIU?
Helt lätt är det inte men långt ifrån omöjligt. Försök få så bra betyg som möjligt och åk på utbyte till typ ETH eller någon annan schysst skola så borde du ligga rätt okej till ändå.
Citera
2015-01-13, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
"Du köper det att som 2nd...". Vad baserar du det på? Vi kanske arbetar på olika banker som har olika löneläge helt enkelt.

Min bank har 100% bestämt sig för att ge 50k för 1st years numera. Och jag vet att i den senaste bonusen för 1st years fick den bästa analytikern 100% av årslön och bottenrankade fick runt 40-45%. Jag får se hur det går för mig själv i år, men får jag under 70% årslön är jag besviken.

Som tidigare namnt i traden baserar jag detta pa loner innan hojningen nu till sommaren som sker pa vissa banker. Da var 1st/2nd/3rd loner £45/50/55k per ar hyfsat standardiserat i london (speciellt pa top5 banker). Denna omvandlades hyfsat rakt av till c. SEK 45/50/55k i manaden i Sverige for dessa banker, det tal att sagas att det inte finns manga top5 banker som har stora kontor i Stockholm. Jag har ingen erfarenhet av samre rankade firmor men som tidigare namnt brukar dessa betala mer i base och mindre i bonus sa inte omojligt.

Jag motsatter mig in 50k for 1st years, detta ar fullt rimligt efter hojningen till sommaren, dock pratade jag hur det var i anstallningsrundan for start sommaren 2014. Sedan har inte alla banker bestamt sig for att hoja eller ens vad denna hojning ska bli. Sedan var det inte "basta lonen man kan fa i Sverige" som utfragades utan snarare vad man kan forvanta sig. Svenska banker far man rakna med SEK 30-40k i manaden.

Bonus for 1st years pa BB ar bara Juli-Dec och bestams i Jan, den ar darfor oftast pro-rata baserad som % av arslon, eftersom man inte riktigt kan prestera forsta halvaret. Vore mycket intressant att veta vilken bank som ger 100% bonus till 1st years pa ett ar som dessutom inte var grymt (pratar IBD nu, vet ej hur det ser ut pa S&T etc.). PM'a garna om du vill behalla anonymitet.

For att ge lite perspektiv kan jag saga att forra aret fick mid-ranked 1st/2nd/3rd year analysts c.40/45/50% av arslon pa en top3 BB. Far jag 70% springer jag segervarv runt svampen, ses dar!
Citera
2015-01-13, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Helt lätt är det inte men långt ifrån omöjligt. Försök få så bra betyg som möjligt och åk på utbyte till typ ETH eller någon annan schysst skola så borde du ligga rätt okej till ändå.
Kan göra så att jag läser kandidat i Liu och tar min master i KTH?
Citera
2015-01-13, 21:24
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ja, men varför inte läsa där från början?
Citera
2015-01-13, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Ja, men varför inte läsa där från början?
betyg räcker ej o ingen HP.
Citera
2015-01-14, 14:37
Medlem
Citat:
Citat:
betyg räcker ej o ingen HP.
Civilingenjörsutbildningen är mer eller mindre designad för att du ska gå hela 5 åren i ett och samma program. Visst går det att ta ut en kandidat efter tre år, tror dock att det bara blir en allmän teknologie kandidatexamen inriktning teknik (?). I vart fall blir åtminstone inte en "kandidat i ind.ek". Sedan ska du mecka ihop detta med en master på KTH, vet du att du har rätt behörighet då?

Jag hade valt mindre krångel och gått hela utbildningen på LiU eller KTH. Eller valt att läsa ekonomi i Lund eller något. Kan väl göra HP?
Citera
2015-01-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitorio
Civilingenjörsutbildningen är mer eller mindre designad för att du ska gå hela 5 åren i ett och samma program. Visst går det att ta ut en kandidat efter tre år, tror dock att det bara blir en allmän teknologie kandidatexamen inriktning teknik (?). I vart fall blir åtminstone inte en "kandidat i ind.ek". Sedan ska du mecka ihop detta med en master på KTH, vet du att du har rätt behörighet då?

Jag hade valt mindre krångel och gått hela utbildningen på LiU eller KTH. Eller valt att läsa ekonomi i Lund eller något. Kan väl göra HP?
har försökt med HP men tror att jag går LIU och sedan gör ett försök för IB. Gillar verkligen Liu även fast det framstås som att jag skulle välja KTH om jag kunde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in