2007-01-22, 02:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Friar Tuck
OK....Så här är läget...Examen närmar sig och jag är mer än lovligt ambivalent... Konsultbolag vs. bank, trading vs. M&A. Fan, jag har I-landsproblem långt upp i halsen... De flesta dagar är det trading som jag känner mest för, men så poppar Christer Gardell upp i ekonominyheterna och plötsligt känner man att det kanske kan vara värt ett par års slit inom M&A för att få chansen att komma in på något VC eller PE bolag. Sen läser man lite i Liars Poker, skrattar, drömmer och är tillbaka på ruta ett

Hahah, sorry kan inte svara på din fråga men fan vilket garv jag fick mig där. Christer Gardell wannabe's är vi alla
Citera
2007-01-24, 13:47
Medlem
LiKaShings avatar
Intervjuhjälp

Hej på er, jag ska på intervju (final round) till en av de största (investment)bankerna för trading, sales & research. Har sagt att jag bara är intresserad av research och på frågan om jag ville ha FI eller Equities så sa jag tidigare att jag inte ville bestämma mig nu. Har Vault-guiderna osv, men jag undrar om någon varit på en research-intervju på riktigt.

Vad kan jag förvänta mig? Det är heldag.

Vault skriver att man ska presentera sin favoritaktie och göra en stock-pitch. Har nån stött på det? Vad förväntas man presentera och hur lång ska presentationen vara?

Vidare undrar jag hur redovisingstunga intervjuerna är. Vault skriver mycket om olika termer jag känner till, men inte alls är speciellt bra på. Hur viktigt är redovisning för research-tjänster? Jag har aldrig gått en kurs i redovisning, men har arbetet i branschen tidigare. Är det bättre för mig att säga att jag vill ha FI istället? Har läst nationalekonomi nämligen.

Tacksam för all hjälp.
Citera
2007-01-24, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LiKaShing
Hej på er, jag ska på intervju (final round) till en av de största (investment)bankerna för trading, sales & research. Har sagt att jag bara är intresserad av research och på frågan om jag ville ha FI eller Equities så sa jag tidigare att jag inte ville bestämma mig nu. Har Vault-guiderna osv, men jag undrar om någon varit på en research-intervju på riktigt.

Vad kan jag förvänta mig? Det är heldag.

Vault skriver att man ska presentera sin favoritaktie och göra en stock-pitch. Har nån stött på det? Vad förväntas man presentera och hur lång ska presentationen vara?

Vidare undrar jag hur redovisingstunga intervjuerna är. Vault skriver mycket om olika termer jag känner till, men inte alls är speciellt bra på. Hur viktigt är redovisning för research-tjänster? Jag har aldrig gått en kurs i redovisning, men har arbetet i branschen tidigare. Är det bättre för mig att säga att jag vill ha FI istället? Har läst nationalekonomi nämligen.

Tacksam för all hjälp.

Läs på detta forumet; www.ibtalk.com ladsen där skriver och delar med sig av frågor och dyl. som kommer upp på de olika intervjuerna.
Citera
2007-01-24, 14:04
Medlem
evolutes avatar
Kan någon förklara vad som menas med research i detta fall?
Citera
2007-01-24, 14:36
Medlem
callocains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Kan någon förklara vad som menas med research i detta fall?
Jag blev ocksa lite nyfiken sa jag kollade upp pa ibtalk.com:
"A global hedge fund is currently recruiting for junior quantitative researchers to join its already established team. The successful candidates will have exceptional academic backgrounds in statistics/ mathematics or another quantitative discipline such as physics, engineering etc. Any experience of using advanced statistical methods in the analysis of large data sets would be an advantage. This is an opportunity to work with some of the best researchers in the industry and apply your academic background to the world of finance. You will be involved in systematic buy-side strategies (statistical arbitrage etc.) within multi asset classes (FX or equity etc). You will have the opportunity to work with those who have developed some of the most successful systematic strategies to date. Ideally candidates will have an PHD/MSC /BSC from a top-tier institution."

Till er som har koll, munchen mfl.: Inom ett ar ar jag klar med en doktorstitel inom berakningsfysik fran ett universitet med mycket bra status (inte svenskt). Jag har forut inte tankt alls ens funderat pa att jobba inom ekonomi men eftersom den akademiska varlden inte kan erbjuda speciellt mycket trygghet eller pengar funderar jag faktiskt pa att byta branch helt. Jag kommer inte att vara purung nar jag ar klar (29 ar) och har inga meriter alls inom ekonomi eller liknande. Hur skulle ni ga till vaga for att skopa hem en anstallning som researcher inom finanssektorn eller liknande jobb dar man har nytta av analytiskt tankande? Alltsa nagot liknande som beskrivs ovan.

Tack
Citera
2007-01-24, 17:57
Medlem
N.Y.C Financials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av callocain
"A global hedge fund is currently recruiting for junior quantitative researchers to join its already established team. The successful candidates will have exceptional academic backgrounds in statistics/ mathematics or another quantitative discipline such as physics, engineering etc. Any experience of using advanced statistical methods in the analysis of large data sets would be an advantage. This is an opportunity to work with some of the best researchers in the industry and apply your academic background to the world of finance. You will be involved in systematic buy-side strategies (statistical arbitrage etc.) within multi asset classes (FX or equity etc). You will have the opportunity to work with those who have developed some of the most successful systematic strategies to date. Ideally candidates will have an PHD/MSC /BSC from a top-tier institution."

Till er som har koll, munchen mfl.: Inom ett ar ar jag klar med en doktorstitel inom berakningsfysik fran ett universitet med mycket bra status (inte svenskt). Jag har forut inte tankt alls ens funderat pa att jobba inom ekonomi men eftersom den akademiska varlden inte kan erbjuda speciellt mycket trygghet eller pengar funderar jag faktiskt pa att byta branch helt. Jag kommer inte att vara purung nar jag ar klar (29 ar) och har inga meriter alls inom ekonomi eller liknande. Hur skulle ni ga till vaga for att skopa hem en anstallning som researcher inom finanssektorn eller liknande jobb dar man har nytta av analytiskt tankande? Alltsa nagot liknande som beskrivs ovan.

Tack

Jag tror nog att du kanske kunde ro hem en quant-position. Eller vad säger München, Cheexo, Cabron m.fl?
Citera
2007-01-24, 17:57
Medlem
LiKaShings avatar
Nja, det här handlar mer om Equity Research eller Fixed Income Research. De följer bolag, marknader, räntor etc och försöker gissa vart kurserna är på väg. Ren Quantitative Research tror jag är lite annorlunda - önskar bara att jag vore säker...
Citera
2007-01-24, 18:00
Medlem
evolutes avatar
Ok, om det är vad research betyder så har jag nog en kompis som jobbar med det. Hans intervju(er) bestod delvis av en normal intervju utan tester och dels en flera timmar lång grillning inom matematik. De bad honom förklara och bevisa olika satser och sånt. Han har doktorerat i matematik och jobbar på en känd bank.
Citera
2007-01-24, 20:55
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:

Tack

Flera banker och hedgefonder söker bra folk med phd i fysik och matte så visst har du stora chanser, synnerhet om du kommer från ett bra universitet. Du måste läsa på mer om de olika yrkena så du vet vad de handlar om när du går sedan går på networking events och liknande.

kolla lite på efinancialcareers för vägledning

sorry att jag inte kan hjälpa dig mer
Citera
2007-01-25, 00:08
Medlem
Bogarts avatar
MBA vs CFA, slutord

Du har rätt, Cabron har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Detta är jag kritiskt till. En CFA är bra men knappast ett krav för att få ett jobb inom investment banking vilket MBA ofta kan vara. Dessutom är en MBA från en toppskola klart överlägsen en CFA...med hästlängder t.o.m, det är inte ens jämförbart. Vidare så kan i stort sett vem som helst ta en CFA men väldigt få kommer in på topp MBA-skolorna.

Min egen erfarenhet och med alla de jag har jobbat med så är det bara MBA som gäller. Vissa tar några executive education kurser som varar allt från några dagar till några månader men alla vet MBA är det som gäller när man ska satsa tid/pengar på en utbildning.
Citera
2007-01-25, 00:18
Medlem
Bogarts avatar
När du säger "mycket bra status", menar du då världsklass, alltså Harvard, Princeton etc? Oavsett vilket så tror jag det viktigaste är att du förutom ett någorlunda intresseväckande cv kan visa upp ett intresse för finans. Se alltså till att lära dig lite basics om finans, typ Hull eller motsvarande. Många med en fysikutbildning plockar upp finanskunskaperna längs med vägen, men det kan ändå vara bra att känna till grundläggande begrepp etc.

Med den typ av bakgrund du har kommer du förmodligen inte ha några problem med kvantitativa frågor, så det du bör tänka på är nog mer att verka avslappnad o försöka ge intryck av att du skulle fungera bra ihop med den du intervjuas av.

Din ålder är helt ok, eftersom du ska in på associate-nivå o inte analyst. Du ska absolut INTE söka jobb inom research, eftersom din bakgrund då inte alls är meriterande o du kommer att få slita som excelslav i flera år utan att komma i närheten av ngn som helst intelligenskrävande uppgift. Du ska in på en kvantposition kort sagt, eftersom där kommer din bakgrund att vara dig till fördel.

Citat:

Tack
Citera
2007-01-25, 06:12
Medlem
JPMorgan var på KTH i tisdags, var intressant att lyssna på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in