När du säger "mycket bra status", menar du då världsklass, alltså Harvard, Princeton etc? Oavsett vilket så tror jag det viktigaste är att du förutom ett någorlunda intresseväckande cv kan visa upp ett intresse för finans. Se alltså till att lära dig lite basics om finans, typ Hull eller motsvarande. Många med en fysikutbildning plockar upp finanskunskaperna längs med vägen, men det kan ändå vara bra att känna till grundläggande begrepp etc.
Med den typ av bakgrund du har kommer du förmodligen inte ha några problem med kvantitativa frågor, så det du bör tänka på är nog mer att verka avslappnad o försöka ge intryck av att du skulle fungera bra ihop med den du intervjuas av.
Din ålder är helt ok, eftersom du ska in på associate-nivå o inte analyst. Du ska absolut INTE söka jobb inom research, eftersom din bakgrund då inte alls är meriterande o du kommer att få slita som excelslav i flera år utan att komma i närheten av ngn som helst intelligenskrävande uppgift. Du ska in på en kvantposition kort sagt, eftersom där kommer din bakgrund att vara dig till fördel.
Citat:
Ursprungligen postat av callocain
Till er som har koll, munchen mfl.: Inom ett ar ar jag klar med en doktorstitel inom berakningsfysik fran ett universitet med mycket bra status (inte svenskt). Jag har forut inte tankt alls ens funderat pa att jobba inom ekonomi men eftersom den akademiska varlden inte kan erbjuda speciellt mycket trygghet eller pengar funderar jag faktiskt pa att byta branch helt. Jag kommer inte att vara purung nar jag ar klar (29 ar) och har inga meriter alls inom ekonomi eller liknande. Hur skulle ni ga till vaga for att skopa hem en anstallning som researcher inom finanssektorn eller liknande jobb dar man har nytta av analytiskt tankande? Alltsa nagot liknande som beskrivs ovan.
Tack