Citat:
Ursprungligen postat av epic767
Så till och med handelsfolk har svårt att få finansjobb nu? Som jag fått för mig(från hhs egna hemsida), så får ca 40% ett investmentbank jobb. Om det är svårt för HHS, vågar jag inte ens tänka på hur svårt det blir för övriga top 5 ekonomitubildningar i Sverige, särskilt som alla skolor I sverige förutom HHS har ett intetsägande rykte internationellt.
Det är inte "svårt". Bara "Svårare än tidigare". De stora bankerna är inte längre såpass hungriga efter lammkött att de sveper upp så många de bara kan, även de med medelmåttiga betyg, som de gjorde innan. Att hamna på Corporate Finance i Bulge Bracket är således svårare nu, men att hitta "finansjobb" i allmänhet är fortfarande lätt för handelsalumni. (Hur kul det nu kan vara att bli anställd på Backoffice hos SEB är en annan sak)
För övrigt är det här med 40% av HHS-folk som går in i Investment banking förmodligen ett tillfälligt fenomen som uppkommit tack vare högkonjukturen de gågna åren. Innan har Management Consulting alltid varit mest populärt (McKinsey hamnar högst upp bland listan på företag HHS-folk vill jobba på vartenda år).
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Citi är trots allt världens största bank och de klarar sig nog, de har till exempel en rätt stor satsning på onlinevalutahandel på gång. och ja, jag jobbar i branchen.
Det är skillnad på komersiella banker som ger ut lån och dylikt till privatsparare, de påverkas naturligtvis, men investmentbanker rullar på som vanligt.
Det är skillnad på komersiella banker som ger ut lån och dylikt till privatsparare, de påverkas naturligtvis, men investmentbanker rullar på som vanligt.
Nu är jag förvisso inte ens torr om stjärten (sitter fortfarande och gror på HHS), men den uppfattningen jag har fått är att "Investmentbankerna" egentligen är gigantiska finanshus med allehanda aktiviteter på gång, och inte bara investmentbanker (som väl skulle inskränka sig till endast M&A för att pitcha idéer och dra kunder, sales och trading för att hitta säljare och köpare för alla securities, och research som fixar all nödvändig statistik?). Skriverierna om Bear Stearns, Merrill Lynch och de dära stämmer väl rätt så bra överens med att I-bankernas advisory-funktion förvisso jobbar på som vanligt, men att många av de tidigare riktigt lönsamma delarna av företagen har gått och blivit sparkade i pungen pga subprime-grejjen?
Men är backoffice på seb så dåligt? Hur ser lönerna,arbetsuppgifterna och tiden(hur många timmar i veckan) ut?
Har du läst tråden? Eller typ.. alla dokumenterade förstahandsupplevelser som går att läsa på nätet och i böcker?