2008-01-19, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epic767
Så till och med handelsfolk har svårt att få finansjobb nu? Som jag fått för mig(från hhs egna hemsida), så får ca 40% ett investmentbank jobb. Om det är svårt för HHS, vågar jag inte ens tänka på hur svårt det blir för övriga top 5 ekonomitubildningar i Sverige, särskilt som alla skolor I sverige förutom HHS har ett intetsägande rykte internationellt.

Det är inte "svårt". Bara "Svårare än tidigare". De stora bankerna är inte längre såpass hungriga efter lammkött att de sveper upp så många de bara kan, även de med medelmåttiga betyg, som de gjorde innan. Att hamna på Corporate Finance i Bulge Bracket är således svårare nu, men att hitta "finansjobb" i allmänhet är fortfarande lätt för handelsalumni. (Hur kul det nu kan vara att bli anställd på Backoffice hos SEB är en annan sak)

För övrigt är det här med 40% av HHS-folk som går in i Investment banking förmodligen ett tillfälligt fenomen som uppkommit tack vare högkonjukturen de gågna åren. Innan har Management Consulting alltid varit mest populärt (McKinsey hamnar högst upp bland listan på företag HHS-folk vill jobba på vartenda år).

Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Citi är trots allt världens största bank och de klarar sig nog, de har till exempel en rätt stor satsning på onlinevalutahandel på gång. och ja, jag jobbar i branchen.

Det är skillnad på komersiella banker som ger ut lån och dylikt till privatsparare, de påverkas naturligtvis, men investmentbanker rullar på som vanligt.

Nu är jag förvisso inte ens torr om stjärten (sitter fortfarande och gror på HHS), men den uppfattningen jag har fått är att "Investmentbankerna" egentligen är gigantiska finanshus med allehanda aktiviteter på gång, och inte bara investmentbanker (som väl skulle inskränka sig till endast M&A för att pitcha idéer och dra kunder, sales och trading för att hitta säljare och köpare för alla securities, och research som fixar all nödvändig statistik?). Skriverierna om Bear Stearns, Merrill Lynch och de dära stämmer väl rätt så bra överens med att I-bankernas advisory-funktion förvisso jobbar på som vanligt, men att många av de tidigare riktigt lönsamma delarna av företagen har gått och blivit sparkade i pungen pga subprime-grejjen?
Citera
2008-01-19, 16:53
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv

Nu är jag förvisso inte ens torr om stjärten (sitter fortfarande och gror på HHS), men den uppfattningen jag har fått är att "Investmentbankerna" egentligen är gigantiska finanshus med allehanda aktiviteter på gång, och inte bara investmentbanker (som väl skulle inskränka sig till endast M&A för att pitcha idéer och dra kunder, sales och trading för att hitta säljare och köpare för alla securities, och research som fixar all nödvändig statistik?). Skriverierna om Bear Stearns, Merrill Lynch och de dära stämmer väl rätt så bra överens med att I-bankernas advisory-funktion förvisso jobbar på som vanligt, men att många av de tidigare riktigt lönsamma delarna av företagen har gått och blivit sparkade i pungen pga subprime-grejjen?
Det beror väl på. Om det är en riktig investment bank (alltså att de är market makers) så är det tillsammans med portfolio management, det handlar om att få folk att handla med dig så att du får upp volymen helt enkelt. Men du har säkert rätt i att kringverksamheterna tar stryk. Jag vet inte, räntan är i min värld bara ett instrument till som man kan handla mot precis som alla andra.
Citera
2008-01-19, 18:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Är det C++ som används som programmeringsspråk i finansvärlden? (C++ är otroligt tråkigt föresten....)

Som whey sa så blir det mycket lättare att lära sig andra programmeringsspråk om man kan c++. Nu tänkte jag bygga ett eget mekaniskt system,samt resarcha hur olika strategier fungerar på historisk data antingen med hjälp av program som metatrader 4,neoticker,openquant eller tradestation och alla kräver någorlunda jobbiga programmeringskunskaper.

Weilöv: Du vet nog mycket bättre än mig om det här. Är nog förmodligen som du säger, får jag vet inte ett jota Men är backoffice på seb så dåligt? Hur ser lönerna,arbetsuppgifterna och tiden(hur många timmar i veckan) ut?

Visst jag siktar mot stjärnarna, men man kanske kommer bara kommer halvvägs. Nyligen har jag dock prioterat det här med tid. Gärna inte mer än 40 timmar i veckan så att man hinner daytrada.
Senast redigerad av epic767 2008-01-19 kl. 18:27.
Citera
2008-01-19, 22:52
Medlem
Sitter och klurar lite på universitetsutbildningar. Får med största säkerhet 20,0 (NA-linja) till våren, har läst tyska kurser på gymnasiet upp till steg 7 (Jag får alltså studera i tyskland) och även läst extra matematik på gymnasiet. Kommer då antagligen att söka HHS men har lite frågor ang. civ-ekonoms yrket.

Livet som i-banker verkar lockande men vilka andra möjligheter har man att känna bra med pengar efter färdig utbildning. Satsar på att jobba i tyskland, hur ser marknaden för i-bankers ut där och framförallt hur attraktiv är man där med en examen från HHS? Även fundersam över andra välbetalda civ-ekonom inriktningar... Bör man kanske läsa 3 år på HHS för att sedan läsa master i tyskland etc?
Citera
2008-01-19, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matfascisten
Livet som i-banker verkar lockande

Har du läst tråden? Eller typ.. alla dokumenterade förstahandsupplevelser som går att läsa på nätet och i böcker?

Citat:
men vilka andra möjligheter har man att känna bra med pengar efter färdig utbildning.

Management Consulting tillsammans med I-banking står för sådär 50-70% (beroende på hur man avgränsar kategorierna) av alla karriärsval för handelsalumni. MC ger inte lika mycket pengar (vi pratar fortfarande om oförskämt mycket pengar för snorvalpar i 20-årsåldern), men livet som sådan är nog mycket mer humant.

Citat:
Satsar på att jobba i tyskland, hur ser marknaden för i-bankers ut där och framförallt hur attraktiv är man där med en examen från HHS?

Det är rätt så stort tryck på folk som kan många språk (speciellt de som kan prata Ryska och Kinesiska står högt). Jag vet inte specifikt hur det är med Tyska, dock kan jag ej se hur det inte skulle ge någon slags fördel.

Har inte heller koll på hur det är med den tyska I-bankingssektorn (du får nog fråga Münchencalling för det), men det är nog säkert att anta att man hamnar i Frankfurt. Runt 30% av killarna från Handels åker till Europa utanför Sverige efter examen, och de flesta hamnar förmodligen i London. Placement report specificerar dock inte närmre än så.

http://www.hhs.se/NR/rdonlyres/7C9B85D3-6A89-423A-82BA-CDCF7593C435/0/Placement_Report_2007_HiRes_Printer.pdf

Citat:
Även fundersam över andra välbetalda civ-ekonom inriktningar... Bör man kanske läsa 3 år på HHS för att sedan läsa master i tyskland etc?

Du kan tillgodoräkna dig det som en merit om du läser kurserna 115 (Introduction to Business German) 116 (Business German) och 117 (Advanced Business German - CEMS accredited) på HHS. Speciellt den sista, som ger dig möjlighet att läsa en CEMS-master utomlands. CEMS är en såndära sammanslutning med en business school per land ("de bästa"), den tyska medlemmen är Universität zu Köln. Jag vågar inte svara på huruvida en tysk master är bättre än CEMS dock. CEMS inkluderar förvisso St.Gallen i Schweiz och WU Wien i Österrike också. Möjligen relevant då Zürich är rätt så stort inom vissa segment i finansbranschen (wealth management?)
Senast redigerad av Weilöv 2008-01-19 kl. 23:20.
Citera
2008-01-20, 16:42
Medlem
Då i-banking tycks vara en osäker bransch - d.v.s. man blir lätt av med jobbet - undrar jag hur möjligheterna ser ut för en sparkad i-banker. Får man lätt jobb på annat håll eller finns det risk att man slutar på bänken med en papptäckt spritflaska i handen? If you catch my drift
Citera
2008-01-20, 16:59
Medlem
Citat:
Då i-banking tycks vara en osäker bransch - d.v.s. man blir lätt av med jobbet - undrar jag hur möjligheterna ser ut för en sparkad i-banker. Får man lätt jobb på annat håll eller finns det risk att man slutar på bänken med en papptäckt spritflaska i handen? If you catch my drift

Om man är någorlunda framsynt lär man väl ha sparat in en bekväm buffert med sin lön och bonus. Att hitta lika välbetalda jobb under en lågkonjuktur är nog väldigt svårt. Däremot varar sådana rätt så kort tid, och när ekonomin går igång igen anställer bankerna lika frenetiskt som de sparkar folk när det kniper.
Citera
2008-01-23, 02:57
Medlem
Jag undrar hur Berkeley College står sig inom IB?

Om man ska ta en Bachelors Degree, vilken/vilka ämnen ska man ta det i?
Accounting, Business Administration, Financial Services, General Business, International Business?

Tips på andra skolor som helst inte är privatägda och som står sig bra som rykte inom IB?
Citera
2008-01-23, 11:07
Medlem
Pilsnerkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juuni

Om man ska ta en Bachelors Degree, vilken/vilka ämnen ska man ta det i?
Accounting, Business Administration, Financial Services, General Business, International Business?

Tips på andra skolor som helst inte är privatägda och som står sig bra som rykte inom IB?

Jag antar att du inte syftar på UC: Berkeley, utan Berkeley College i New York?

Jag skulle säga att den inte står sig alls inom IB. Verkar mest vara en specialskola för revanschsugna ghettokids.
Citera
2008-01-23, 11:08
Medlem
Citat:
?

Öhh... syftar du på UC Berkeley i... Berkeley eller menar du Berkeley College i New York/New Jersey? Jag vet inget om Berkeley College (Även om jag misstänker att det är lite väl mycket DeVry över det), dock är UC Berkeley förmodligen det bästa statliga universitetet i USA.

Citat:

Bra Public Universities (Namn på deras business schools inom parantes)

UC-Systemet. Främst UC Berkeley (Haas)
University of Michigan at Ann Arbor (Ross)
Unversity of Virginia (Darden)
University of Texas at Austin (McCombs)
College of William&Mary (Mason)
University of North Carolina at Chapel Hill (Kenan-Flagler)

Och så vidare. Du kan nog ta en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/Public_Ivy också. Kom dock ihåg att du nog måste ha något extra för att de ritkigt åtråvärda arbetsgivarna skall anställa dig istället för grads från Columbia, Penn , MIT, Harvard eller liknande.

Kom också ihåg att universitet i Storbritannien alla är "offentliga" (typ) och inte tar mer än ett par tusen pund i terminen i tuition från EU-medborgare. LSE, Oxford Said och Cambridge Judge är ju uppenbara på listan , men även Imperial-Tanaka, Warwick, Manchester, UCL, Cass osv är bra skolor.
Citera
2008-01-24, 05:49
Medlem
Outsides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weilöv
Öhh... syftar du på UC Berkeley i... Berkeley eller menar du Berkeley College i New York/New Jersey? Jag vet inget om Berkeley College (Även om jag misstänker att det är lite väl mycket DeVry över det), dock är UC Berkeley förmodligen det bästa statliga universitetet i USA.

Bra Public Universities (Namn på deras business schools inom parantes)

UC-Systemet. Främst UC Berkeley (Haas)
University of Michigan at Ann Arbor (Ross)
Unversity of Virginia (Darden)
University of Texas at Austin (McCombs)
College of William&Mary (Mason)
University of North Carolina at Chapel Hill (Kenan-Flagler)

Och så vidare. Du kan nog ta en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/Public_Ivy också. Kom dock ihåg att du nog måste ha något extra för att de ritkigt åtråvärda arbetsgivarna skall anställa dig istället för grads från Columbia, Penn , MIT, Harvard eller liknande.

Kom också ihåg att universitet i Storbritannien alla är "offentliga" (typ) och inte tar mer än ett par tusen pund i terminen i tuition från EU-medborgare. LSE, Oxford Said och Cambridge Judge är ju uppenbara på listan , men även Imperial-Tanaka, Warwick, Manchester, UCL, Cass osv är bra skolor.
Har ansökt till Indiana University (Kelley School of Business ) som var rätt bra ansedd enligt diverse rankingar. Är den mindre lämpad för IB eller är den sämre rent generellt än de skolor du listade? Eller orkade du helt enkelt inte lista alla jämnbördiga?
Senast redigerad av Outside 2008-01-24 kl. 06:16.
Citera
2008-01-24, 10:32
Bannlyst
Tog kontakt med forextradingusa förra veckan och de var imponerade över min kontohistorik på valutahandel som sträcker sig bakat tre år. De tyckte dock att det var bäst att jag tar min kanditat i ekonomi nu i sommar eftersom jag tar den om 4 månader. Kommer åka över i sommar och ha intervju.
Länk:

http://www.forextradingusa.com/hedge-fund-career.htm

Kan ju vara ett tips för andra som är intresserad av hedgefunding, att bli bra på valutahandel,eftersom hedgefunds diskuterats lite här.

Är du bra på på aktier(vilket jag inte är) så kan du ju också bli proprietary trader vilka är de som vanligtvis tjänar mest på bankerna.

Här är en bra guide till hur man blir det: http://www.trading-lab.com/forums/so_you_want_become_proprietary_trader-t133.html?

Obs: för att få en serie 7 licens måste man vara sponsrad av ett företag som är under tillsyn av NFA. Man ska alltså ha jobbat hos något sådant företag(vilket kanske inte alltid är lätt).Men jag vet att det finns vissa som tagit kontakt med mindre sådana företag, och fått internship utan lön och gjort mindre sysslor eller betalat hela licenskostnaden själva. Har man sen licensen är det ganska lätt att landa ett sådant jobb.
Senast redigerad av epic767 2008-01-24 kl. 11:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in