2009-02-02, 20:33
Medlem
Bud Fluds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siss
Jag känner igen den där Handels-arbetsmarknads-defintitionen, hahaha: Det finns två branscher att arbeta i - Investment Banking eller Management Consulting.

Tycker du ska se beyond SSEs placement report lite dock, eftersom det finns mängder av andra intressanta jobb därute som inte syns i den rapporten. Världen är oändligt mycket större än investment banking och management consultig. Men volkov, du ville sikta på nånting som är lite likt IB..? MC är inte särskilt likt IB i mina ögon, inte ens nästan. (Och detta kommer från en investment banker som är sambo med en stratkonsult på en av de stora, så jag tänker att jag kanske har någon form av uppfattning om det i alla fall.) Jag vet dock inte riktigt vad som skulle vara likt IB, men jag får lura lite på det..

Men det viktigaste: Satsa på en "bra" (bättre) skola! Tror jag har sagt det förut i den här tråden, men lärosätesfåfängan är orubblig. Kommer du in på Handels, så gå på Handels. I andra hand kan du säkert plugga ekonomprogrammet i Lund. Eller Uppsala. Men jag rekommenderar verkligen en examen från Handels om det är renodlad ekonom du vill bli. Vilken halvtrött ingenjör som helst från KTH har skrapat ihop en examen från SU på sin lediga tid nuförtiden, så kör på Handels. Det var egentligen det jag ville säga... Skippa SU. Det kommer betala sig i jobbutbudet på lite sikt. Typ vid examen.
Är det svårare att ta en ekonomexamen från Uppsala ist för SU? Har hört att Uppsalas utbildningskvalité sjunkit rejält på senaste. Men SU är ju långt ifrån top-notch vad gäller kvalité, det medges. Men frågan är om Uppsala skulle vara så mycket bättre.
Citera
2009-02-02, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Flud
Är det svårare att ta en ekonomexamen från Uppsala ist för SU? Har hört att Uppsalas utbildningskvalité sjunkit rejält på senaste. Men SU är ju långt ifrån top-notch vad gäller kvalité, det medges. Men frågan är om Uppsala skulle vara så mycket bättre.

Jag vågar inte uttala mig om det... Jag har varken gått på SU eller UU. Sannolikt är det inte svårare i Uppsala om jag får gissa, men Uppsala är fortfarande ett någorlunda välrenommerat lärosäte. Stockholm känns som en stor dammsugare som suger upp allt möjligt... Kvalitétsmässigt är det inte säkert att det skiljer så mycket alls - och då är du bättre off ändå med att ha valt det "bättre" namnet. Lite (mycket) löjligt, men så är det.
Citera
2009-02-03, 08:25
Medlem
volkovs avatar
Eftersom jag inte har behörighet för Handels (gick teknik) så tycker jag inte att det är värt att läsa upp det heller bara för lärosätets skull. En nyexad från SU eller UU med toppbetyg kan ju knappast vara oaktraktiv på arbetsmarknaden. Att sedan ingenjörer från KTH glider igenom ekonomutbildningen på SU visar ju bara att linjen är lite vad man gör det till.
Citera
2009-02-03, 09:46
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volkov
Att sedan ingenjörer från KTH glider igenom ekonomutbildningen på SU visar ju bara att linjen är lite vad man gör det till.

Är inte det här bara ett av forumets mest upprepade substanslösa uttalanden? Du borde ha en ordentlig gentlemannaörfil för att du ens försöker svänga dig med dylikt utan att presentera någon form av källa, eller precisera närmre. Sannolikt är matematiken lättare för en F:are, men det betyder knappast att denne tar sig igenom tredje årets macro-kurser utan att plugga.
Citera
2009-02-03, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Är inte det här bara ett av forumets mest upprepade substanslösa uttalanden? Du borde ha en ordentlig gentlemannaörfil för att du ens försöker svänga dig med dylikt utan att presentera någon form av källa, eller precisera närmre. Sannolikt är matematiken lättare för en F:are, men det betyder knappast att denne tar sig igenom tredje årets macro-kurser utan att plugga.

Haha, oj.. Jag känner lite att jag kanske borde svara på det här givet att jag gav upphov till volkovs svar. Jag säger inte att en F:are tar sig igenom tredje årets makrokurser utan att plugga, märk väl. Jag säger att många KTH:are skrapat ihop till en SU-examen på sin lediga tid. Med detta inte sagt att man inte får plugga lite på sin lediga tid för att göra det. Man kan inte glida igenom som en oljad säl helt smärtfritt om man vill ha höga betyg.

Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara så substanslöst - jag kan inte presentera någon tillförlitlig statistiskt säkerställd undersökning, och är väl medveten om att de gäng man hängde i under universitetsåren inte med nödvändighet är respresentativ för samtliga studenter i landet i alla tider - men ni har mitt ord på att det inte behöver vara några större bekymmer att riva av en magisterexamen i ekonomi på sin fritid med vettiga betyg. Tyvärr säger jag - för det skulle säkert gynna alla, inte minst de renodlade ekonomerna, om utbildningen krävde större engagemang. Eller att betygen sattes på något sätt som kräver mer analyser och djupgående kunskaper, något som kanske bara är möjligt att skaffa sig genom mer förberedda och djuplodande diskussioner, seminarier etc utöver de mer formella kunskaperna.

Det är olyckligt att ordet "glida" har blivit så vedertaget bland civing-studenter som läser sin ekonomi, eftersom det vid något tillfälle, åtminstone på C- och D-nivån kräver visst mått av studier för att sätta höga betyg. Men i förhållande till det engagemang man lägger på kärnkurserna i matte, elektro, transformer, reglerteknik eller vad det nu kan vara i sina civing-studier, så bleknar ekonomistudierna i jämförelse. Så vi ska nog bespara volkov den där gentlemannaörfilen ändå... Jag kan ta den annars, om du fortfarande tycker den bör delas ut.
Citera
2009-02-03, 12:02
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Eftersom jag inte har behörighet för Handels (gick teknik) så tycker jag inte att det är värt att läsa upp det heller bara för lärosätets skull. En nyexad från SU eller UU med toppbetyg kan ju knappast vara oaktraktiv på arbetsmarknaden. Att sedan ingenjörer från KTH glider igenom ekonomutbildningen på SU visar ju bara att linjen är lite vad man gör det till.
Det är ju som alltid när folk som primärt pluggar annat läser ekonomi vid sidan om. De klarar att få godkänt på lägre nivåer utan att plugga särskilt mycket, men lyckas de få toppbetyg?

Jag har inte pluggat ekonomi själv men enligt alla jag känner som både pluggar ekonomi primärt eller upptill en annan utbildning är det lätt att få godkänt men en helt annan femma att få A. Att få godkänt på NEK/FEK A efter att man redan har studievanan inne efter tidigare högskolestudier är således knappast ett bevis för att det är en glidarutbildning.
Citera
2009-02-03, 12:19
Medlem
volkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN

Det fetstilade citatet var ett svar till:
Citat:
Vilken halvtrött ingenjör som helst från KTH har skrapat ihop en examen från SU på sin lediga tid nuförtiden, så kör på Handels.
Citera
2009-02-03, 13:08
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Det fetstilade citatet var ett svar till:

Det är alldeles uppenbart nu i efterhand att jag gjorde bort mig, my bad.

Citat:
Haha, oj.. Jag känner lite att jag kanske borde svara på det här givet att jag gav upphov till volkovs svar. Jag säger inte att en F:are tar sig igenom tredje årets makrokurser utan att plugga, märk väl. Jag säger att många KTH:are skrapat ihop till en SU-examen på sin lediga tid. Med detta inte sagt att man inte får plugga lite på sin lediga tid för att göra det. Man kan inte glida igenom som en oljad säl helt smärtfritt om man vill ha höga betyg.

Jag förstår inte riktigt vad som skulle vara så substanslöst - jag kan inte presentera någon tillförlitlig statistiskt säkerställd undersökning, och är väl medveten om att de gäng man hängde i under universitetsåren inte med nödvändighet är respresentativ för samtliga studenter i landet i alla tider - men ni har mitt ord på att det inte behöver vara några större bekymmer att riva av en magisterexamen i ekonomi på sin fritid med vettiga betyg. Tyvärr säger jag - för det skulle säkert gynna alla, inte minst de renodlade ekonomerna, om utbildningen krävde större engagemang. Eller att betygen sattes på något sätt som kräver mer analyser och djupgående kunskaper, något som kanske bara är möjligt att skaffa sig genom mer förberedda och djuplodande diskussioner, seminarier etc utöver de mer formella kunskaperna.

Det är olyckligt att ordet "glida" har blivit så vedertaget bland civing-studenter som läser sin ekonomi, eftersom det vid något tillfälle, åtminstone på C- och D-nivån kräver visst mått av studier för att sätta höga betyg. Men i förhållande till det engagemang man lägger på kärnkurserna i matte, elektro, transformer, reglerteknik eller vad det nu kan vara i sina civing-studier, så bleknar ekonomistudierna i jämförelse. Så vi ska nog bespara volkov den där gentlemannaörfilen ändå... Jag kan ta den annars, om du fortfarande tycker den bör delas ut.

DU, däremot.. En garde, slyngel!

Nåja, krigshets åsido, jag tänker inte bråka med dig om anecdotal evidence, men jag vidhåller likväl att det inte rimligen kunde vara så enkelt som att "riva av" en examen extra för varenda jävel. Naturligtvis finns det de som har disciplin, intresse och incitament nog att göra det... Nåväl, mina uttalanden är precis lika substanslösa och jag har otroligt bråttom.
Citera
2009-02-03, 13:13
Medlem
Einar Bergs avatar
Vad krävs egentligen för att komma in på en MS i finance på Oxbridge eller LSE?

Jag tar min bachelor från Lund nu till sommaren med ca 80% VG.
Jag har dessutom bra EC, bra CV och en utlandstermin i bagaget.
Jag räknar med att fixa över 650 på GMAT och klara TOEFL utan problem.
Rekommendationsbrev från lärare skall jag ordna inom kort.
Jag kommer ej ansöka om stipendie utan betala hela utbildningen själv.

Hur ser mina chanser ut att komma in tror ni?

PS. Är Imperial lättare att komma in på än ovanstående? DS.
Citera
2009-02-03, 14:38
Medlem
BasilFawltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einar Berg
Vad krävs egentligen för att komma in på en MS i finance på Oxbridge eller LSE?

Jag tar min bachelor från Lund nu till sommaren med ca 80% VG.
Jag har dessutom bra EC, bra CV och en utlandstermin i bagaget.
Jag räknar med att fixa över 650 på GMAT och klara TOEFL utan problem.
Rekommendationsbrev från lärare skall jag ordna inom kort.
Jag kommer ej ansöka om stipendie utan betala hela utbildningen själv.

Hur ser mina chanser ut att komma in tror ni?

PS. Är Imperial lättare att komma in på än ovanstående? DS.
Du är nog för sent ute för ansökningsprocessen (iaf till Oxbridge) om du tänkt börja i höst.
Citera
2009-02-03, 16:37
Medlem
Mercais avatar
Citat:
Någon som har sökt/fått spring internship/insight i år?

Vad har ni sökt och vilka svar har ni fått?

Som sagt, ingen som sökt? Vi är väl ett helt gäng som pluggar just nu?
Citera
2009-02-03, 16:46
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BasilFawlty
Du är nog för sent ute för ansökningsprocessen (iaf till Oxbridge) om du tänkt börja i höst.

Bara Oxford kan bli tight med tid. De andra har deadline längre fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in