2006-08-14, 19:23
Medlem
Uncle Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbaerg
När ni pratar 100% VG, är det ett "Snitt-VG" på varje 20-poängare, eller är det VG på exakt varje enskild delkurs? Jag menar, man kan ju få VG i betyg på en hel kurs, även om man kör på en delkurs och bara får ett G på den.

På UU får vi inget helhetsbetyg på varje 20-poängare, utan ett eget betyg på varje delkurs. Statistik a, nek a & fek a består av två 10-poängare vardera, medan fek b är fyra 5p-kurser. I detta fallet måste man alltså få VG på alla tio tentor för att hålla 100%.

I t ex Örebro får dom ett snittbetyg för båda kurserna i t ex nek a. Det räcker alltså att få VG på ena delkursen och G på den andra för att få VG på hela 20-poängaren. Vet iofs inte om bara helhetsbetyget visas på betygspappret. I så fall är det ju inte konkurrens på lika villkor.
Citera
2006-08-14, 23:31
Medlem
fel, läs nästa istället
Citera
2006-08-14, 23:35
Medlem
MunchenCalling: Jävligt intressant tråd o kul att du delar med dig av dina erfarenheter. Efter att ha läst igenom den har jag ändå massa frågor som vore kul att få reda på, för att få mer inblick över yrket investment banker:

1. Exakt vad gör en investment banker? Jag hajjar att det är skillnad mot trader, broker, konsult etc, men när du säger "bygga en modell", exakt vad handlar den modellen om? Det låter nästan som att ni sysslar med programmering...?

2. Vad är "BB"? Alla pratar om det i den här tråden.

3. En högst seriös fråga: Om man nu jobbar 80-100h i veckan, mår man inte jävligt dåligt då? Inte bara psykist utan även rent fysiskt. Jag menar; alla behöver väl sömn, lite motion, och man kan ju inte bara leva på kaffe och snabbmat? För någon ordentlig mat hinner man väl inte laga, och när fan skulle man hinna träna, då blir man ju bara ännu tröttare, vilket ju inte funkar om man ändå bara har typ 4 timmars sömn per natt...?

4. Existerar yrket överhuvudtaget i Sverige? Vad är i så fall den svenska titeln på dessa bankmän? Med tanke på de arbetsförhållanden du beskriver lär det väl knappast vara godkänt enligt svensk arbetsrätt? Eller sitter det folk på huvudkontoren på bankerna i sthlm o jobbar så mycket?

5. Avslutningsvis vore det kul att veta vad du själv pysslar med för tillfället. Du hoppade av tåget eller? I så fall varför? Vore även kul o höra om din väg efter studenten till dit du är nu, om du har lust att berätta. Vilka skolor etc?Antar att du stack utomlands direkt? (Om du inte har lust att berätta så respekteras det.)
Citera
2006-08-15, 03:06
Medlem
Uncle Jimbos avatar
Stort tack för tipsen om Tyskland, Munchen! Tror du man kan ro hem nåt av dom där BO-jobben enbart med bra betyg och språkkunskaper samt om man lyckas göra ett bra intryck om man får komma på intervju? Mitt CV är annars lite slackerbetonat än så länge
Citera
2006-08-15, 10:29
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Jimbo
Stort tack för tipsen om Tyskland, Munchen! Tror du man kan ro hem nåt av dom där BO-jobben enbart med bra betyg och språkkunskaper samt om man lyckas göra ett bra intryck om man får komma på intervju? Mitt CV är annars lite slackerbetonat än så länge

Helt klart. Jag klarade av det ju även om jag hade bra betyg så var det inga topp betyg. Tyska kunskaperna var inte de bästa heller

Om du vill så kan du uploada ditt CV någonstans och pma mig så kan jag ta en titt och ge min åsikt. Tänk också på när du skriver CV, du behöver inte ljuga, men att modifiera eller inte berätta hela sanningen är en annan sak.

Om du jobbat som truckförare över en sommar eller något sånt, så kan du byta ut det till "distributionsansvarig"....men du måste ha bra svar om de frågar dig.

edit: Viktigt. Fokusera inte så mkt på din lön i början. Jag tackade nej till ett erbjuande från McKinsey trots att de betalade bäst, till förmån för något annat sämre betalt. Det är viktigt att du ser helhelten. Pengarna kommer sedan.
Citera
2006-08-15, 11:20
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moneylover
MunchenCalling: Jävligt intressant tråd o kul att du delar med dig av dina erfarenheter. Efter att ha läst igenom den har jag ändå massa frågor som vore kul att få reda på, för att få mer inblick över yrket investment banker:

1. Exakt vad gör en investment banker? Jag hajjar att det är skillnad mot trader, broker, konsult etc, men när du säger "bygga en modell", exakt vad handlar den modellen om? Det låter nästan som att ni sysslar med programmering...?

2. Vad är "BB"? Alla pratar om det i den här tråden.

3. En högst seriös fråga: Om man nu jobbar 80-100h i veckan, mår man inte jävligt dåligt då? Inte bara psykist utan även rent fysiskt. Jag menar; alla behöver väl sömn, lite motion, och man kan ju inte bara leva på kaffe och snabbmat? För någon ordentlig mat hinner man väl inte laga, och när fan skulle man hinna träna, då blir man ju bara ännu tröttare, vilket ju inte funkar om man ändå bara har typ 4 timmars sömn per natt...?

4. Existerar yrket överhuvudtaget i Sverige? Vad är i så fall den svenska titeln på dessa bankmän? Med tanke på de arbetsförhållanden du beskriver lär det väl knappast vara godkänt enligt svensk arbetsrätt? Eller sitter det folk på huvudkontoren på bankerna i sthlm o jobbar så mycket?

5. Avslutningsvis vore det kul att veta vad du själv pysslar med för tillfället. Du hoppade av tåget eller? I så fall varför? Vore även kul o höra om din väg efter studenten till dit du är nu, om du har lust att berätta. Vilka skolor etc?Antar att du stack utomlands direkt? (Om du inte har lust att berätta så respekteras det.)

1. Bygger finansiella modeler i excel. Ibland tar de 2 timmar att bygga i extremfall när man gör en fundmodel eller så kan det ta några veckor. Den värsta modellen jag byggde tog 2 månader att bygga. 770 mb och 32 sheets länkade till varandra. Men det var ett extremfall och tysklands största transaktion någonsin. Annars så gör du lite powerpoint presentationer, sitter med på möten och noterar. När du blir mer senior så har du mer kundkontakt och övervakar modelbyggande istället.

2. Bulge bracket. Här nämns några av dom http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601103&sid=aKMGwDM3Gk8Y&refer=us

3. Givetvis. Jag blev mest fysiskt utmattad (blev fet, slutade träna, åt middag kl 23.00 osv osv) Men psykiskt var det ok för mig. Mest pga jag var i ett bra team och jag hade roliga arbetsuppgifter. Men många ballar ur totalt. Det är ett påfrestande yrke, utan tvekan...synnerhet de första 5 åren. Men därför får man betalt också.

4. Jag vet att carnegie har någon investment banking avdelning, likaså har handelsbanken capital market som sköter M&A och liknande. Men det mesta sköts från london, synnerhet de stora transaktionerna. Smulorna lämnas till de svenska bankerna. Det där med arbetsrätt kan du glömma. Existerar inte inom investment banking. Du gör som de säger och när de säger till dig ”hoppa” så frågar du ”hur högt?”. Skulle du kräva 40 timmar arbetsdag och engagera dig fackligt så är dina dagar inom invesment banking räknade.

5. Just nu sysslar jag med private equity. Lite annorlunda, men i samma bransch. Bättre betalt och humanare livsstil. Efter jag muckat så läste jag nationalekonomi i Lund. Under min utbildning i Lund så åkte jag som utbytesstudent till tyskland och det var så det hela började. Skaffade lite kontakter här och var och till slut så fick jag napp.
Citera
2006-08-15, 11:56
Medlem
Ok tack för svaren! Verkar va ett spännande yrke men tror inte jag skulle klara av det fysiskt o psykiskt, får sikta på nåt mindre betalt men med mer life balance tror jag... =)
Citera
2006-08-15, 16:52
Medlem
Svinpälss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
/.../ 4. Jag vet att carnegie har någon investment banking avdelning, likaså har handelsbanken capital market som sköter M&A och liknande. Men det mesta sköts från london, synnerhet de stora transaktionerna. Smulorna lämnas till de svenska bankerna. Det där med arbetsrätt kan du glömma. Existerar inte inom investment banking. Du gör som de säger och när de säger till dig ”hoppa” så frågar du ”hur högt?”. Skulle du kräva 40 timmar arbetsdag och engagera dig fackligt så är dina dagar inom invesment banking räknade. /.../
Har inte även Hagströmer & Qviberg sådan verksamhet?
Citera
2006-08-15, 20:25
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinpäls

Carnegie, SEB Enskilda, Handelsbanken Capital Markets, Hagströmer & Qviberg , Erik Penser är väl alla mer eller mindre investmentbanker allihop eller har inslag av det
Citera
2006-08-15, 21:34
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:

Jo, de har de nog. Ska jag vara ärlig så är jag inte alls haj på svenska investment banker. Har tyvärr aldrig interesserat mig för dom.
Citera
2006-08-15, 21:35
Medlem
Svinpälss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Klänning
Carnegie, SEB Enskilda, Handelsbanken Capital Markets, Hagströmer & Qviberg , Erik Penser är väl alla mer eller mindre investmentbanker allihop eller har inslag av det
Hur ser kulturen ut inom dom svenska investmentbankerna jämfört med dom utomlands? Hur är lönen tex? Samma karriärsstege? Lika långa arbetspass? Kan man börja sin karriär på någon av dom för att sen försöka söka sig utomlands?

Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Jo, de har de nog. Ska jag vara ärlig så är jag inte alls haj på svenska investment banker. Har tyvärr aldrig interesserat mig för dom.
Då har du förmidligen inte heller svar på ovanstående? Att man tjänar mycket mindre förstår jag ju.

Edit igen, för dom som vill läsa mer om om HQ:s verksamhet finns det info på deras hemsida http://www.hq.se/
Citera
2006-08-15, 21:58
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Hur ser kulturen ut inom dom svenska investmentbankerna jämfört med dom utomlands? Hur är lönen tex? Samma karriärsstege? Lika långa arbetspass? Kan man börja sin karriär på någon av dom för att sen försöka söka sig utomlands?

Jag gissar att det är sämre betalt än london, vad gäller karriär är det nog så att man först jobbar utomlands för att senare söka sig hem på äldre dar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in