Citat:
Ursprungligen postat av moneylover
MunchenCalling: Jävligt intressant tråd o kul att du delar med dig av dina erfarenheter. Efter att ha läst igenom den har jag ändå massa frågor som vore kul att få reda på, för att få mer inblick över yrket investment banker:
1. Exakt vad gör en investment banker? Jag hajjar att det är skillnad mot trader, broker, konsult etc, men när du säger "bygga en modell", exakt vad handlar den modellen om? Det låter nästan som att ni sysslar med programmering...?
2. Vad är "BB"? Alla pratar om det i den här tråden.
3. En högst seriös fråga: Om man nu jobbar 80-100h i veckan, mår man inte jävligt dåligt då? Inte bara psykist utan även rent fysiskt. Jag menar; alla behöver väl sömn, lite motion, och man kan ju inte bara leva på kaffe och snabbmat? För någon ordentlig mat hinner man väl inte laga, och när fan skulle man hinna träna, då blir man ju bara ännu tröttare, vilket ju inte funkar om man ändå bara har typ 4 timmars sömn per natt...?
4. Existerar yrket överhuvudtaget i Sverige? Vad är i så fall den svenska titeln på dessa bankmän? Med tanke på de arbetsförhållanden du beskriver lär det väl knappast vara godkänt enligt svensk arbetsrätt? Eller sitter det folk på huvudkontoren på bankerna i sthlm o jobbar så mycket?
5. Avslutningsvis vore det kul att veta vad du själv pysslar med för tillfället. Du hoppade av tåget eller? I så fall varför? Vore även kul o höra om din väg efter studenten till dit du är nu, om du har lust att berätta. Vilka skolor etc?Antar att du stack utomlands direkt? (Om du inte har lust att berätta så respekteras det.)
1. Bygger finansiella modeler i excel. Ibland tar de 2 timmar att bygga i extremfall när man gör en fundmodel eller så kan det ta några veckor. Den värsta modellen jag byggde tog 2 månader att bygga. 770 mb och 32 sheets länkade till varandra. Men det var ett extremfall och tysklands största transaktion någonsin. Annars så gör du lite powerpoint presentationer, sitter med på möten och noterar. När du blir mer senior så har du mer kundkontakt och övervakar modelbyggande istället.
2. Bulge bracket. Här nämns några av dom
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601103&sid=aKMGwDM3Gk8Y&refer=us
3. Givetvis. Jag blev mest fysiskt utmattad (blev fet, slutade träna, åt middag kl 23.00 osv osv) Men psykiskt var det ok för mig. Mest pga jag var i ett bra team och jag hade roliga arbetsuppgifter. Men många ballar ur totalt. Det är ett påfrestande yrke, utan tvekan...synnerhet de första 5 åren. Men därför får man betalt också.
4. Jag vet att carnegie har någon investment banking avdelning, likaså har handelsbanken capital market som sköter M&A och liknande. Men det mesta sköts från london, synnerhet de stora transaktionerna. Smulorna lämnas till de svenska bankerna. Det där med arbetsrätt kan du glömma. Existerar inte inom investment banking. Du gör som de säger och när de säger till dig ”hoppa” så frågar du ”hur högt?”. Skulle du kräva 40 timmar arbetsdag och engagera dig fackligt så är dina dagar inom invesment banking räknade.
5. Just nu sysslar jag med private equity. Lite annorlunda, men i samma bransch. Bättre betalt och humanare livsstil. Efter jag muckat så läste jag nationalekonomi i Lund. Under min utbildning i Lund så åkte jag som utbytesstudent till tyskland och det var så det hela började. Skaffade lite kontakter här och var och till slut så fick jag napp.