2014-12-09, 22:06
Medlem
Suckpipes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Ah om du söker till research är mitt svar kanske inte lika relevant, har bara erfarenhet från S&T. Låter ju rimligt att du ska ha lite mer på fötterna om det gäller research, i synnerhet om det är equity research.

Citat:
Ursprungligen postat av 19109216
I princip varenda person som jag känner som har intervjuat för ER har behövt pitcha stocks.

Första AC:t var liknande det Bucketshop beskrev. Ett case där jag gavs all information och sen bads göra en rekommendation om några aktier utifrån det. Dock ingen som bad mig out of the blue att pitcha under en intervju. Blir intressant att se om det är liknande i de kommande AC:na. Tack för inputen i alla fall, uppskattas!
Citera
2014-12-10, 10:58
Medlem
Vänner,

vad säger ni om födelsedata på CV? Ja/nej?

Jag tycker det ser professionellt ut utan, är man kvalificerad så är man, regardless of age.

Hur och var skriver man det annars? Förslag?
Citera
2014-12-10, 13:49
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sharperatio
Vänner,

vad säger ni om födelsedata på CV? Ja/nej?

Jag tycker det ser professionellt ut utan, är man kvalificerad så är man, regardless of age.

Hur och var skriver man det annars? Förslag?

det är helt irrelevant
Citera
2014-12-10, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
det är helt irrelevant

jag vill hålla med dig. dock beror det väl lite på vilken typ av jobb man söker.
Citera
2014-12-10, 18:38
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
jag vill hålla med dig. dock beror det väl lite på vilken typ av jobb man söker.

Nej, spelar väl aldrig någon roll? Dock kan man ju rätt smidigt räkna ut utifrån dina erfarenheter ungefär hur gammal du är.
Citera
2014-12-11, 09:57
Medlem
Citat:
Nej, spelar väl aldrig någon roll? Dock kan man ju rätt smidigt räkna ut utifrån dina erfarenheter ungefär hur gammal du är.

ok! håller med. vilka personal facts tycker du SKA finnas med?

enligt mig bara (förutom namn som är självklart)

telenr
mailadress
postadress (dvs. var du är just nu)
Citera
2014-12-12, 16:49
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
ok! håller med. vilka personal facts tycker du SKA finnas med?

enligt mig bara (förutom namn som är självklart)

telenr
mailadress
postadress (dvs. var du är just nu)

Yes, egentligen är väl postadress i praktiken onödigt men verkar ändå alltid finnas med så det är väl lika bra att ha med det.

Meningslösa grejer som att du har körkort, kan prata grundläggande semesterspanska kan väl också skippas. Att du inte ska ha foto är väl också självklart.
Citera
2014-12-12, 20:02
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Meningslösa grejer som att du har körkort, kan prata grundläggande semesterspanska kan väl också skippas. Att du inte ska ha foto är väl också självklart.

Jag måste bara berätta en lustig (?) anekdot från min egen tid som CV-skannare när vi skulle leta interns. En filur hade skickat in ett CV där kanske 55-60% av en sida (A4-format) var fylld, och av denna redan begränsade area utgjordes vad jag minns nästan 20-25% av ett foto av vederbörande.

Resultat: En liten humorstund på min desk och inget internship åt filuren.
Citera
2014-12-15, 10:47
Medlem
Någon annan som ska köra summer på MS?
Citera
2014-12-16, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Jag måste bara berätta en lustig (?) anekdot från min egen tid som CV-skannare när vi skulle leta interns. En filur hade skickat in ett CV där kanske 55-60% av en sida (A4-format) var fylld, och av denna redan begränsade area utgjordes vad jag minns nästan 20-25% av ett foto av vederbörande.

Resultat: En liten humorstund på min desk och inget internship åt filuren.

haha det kan jag tanka mig. vad ar det enligt dig som fangar intresse, pa positivt satt, vid CV skanning?
Citera
2014-12-17, 20:16
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
haha det kan jag tanka mig. vad ar det enligt dig som fangar intresse, pa positivt satt, vid CV skanning?

Det kan vara rätt många olika saker. Just min desk hade ganska ingenjörsaktig inriktning på de konkreta arbetsuppgifterna och vi hade därför inga rena ekonomer i teamet. Eftersom vi arbetade rätt mycket med SQL-databaser och VBA-programmering så var konkreta kunskaper inom SQL och/eller VBA högt prioriterade, liksom i allmänhet en ingenjörsutbildning. Om man sedan som jag även hade en ekonomutbildning var det såklart ingen nackdel, men att ha dubbelexamen är en rätt specifikt svensk grej eftersom man i de flesta andra länder måste betala terminsavgifter för att plugga på högskola/universitet. Detta gör naturligtvis dubbelexamen betydligt mindre attraktivt ur studentens egen synvinkel (bortsett från den betydligt enklare variant av "dubbelexamen" som man kan få vid vissa utbytesprogram).

I största allmänhet så är ett högt betygssnitt och ett rimligt relevant huvudämne i studierna alltid ett bra första steg. Har man sedan vettiga extracurriculars och ovanpå det eventuellt lite rimligt relevant arbetserfarenhet så är man i princip i hamn vad gäller att få en första intervju. Klarar man sedan bara av att hålla sig koncentrerad utan att bli nervös och dessutom hålla sig ödmjuk inför faktumet att de som intervjuar en sannolikt har betydligt mer detaljerade kunskaper om arbetsuppgifterna än man själv har så skall det gå att få ett internship. Jag tror exempelvis inte att någon intervjuare skulle gilla en kandidat som försöker insistera på att ha rätt om något som intervjuaren sagt åt kandidaten att det inte riktigt stämmer. Just det upplevde jag i och för sig aldrig med någon av de jag intervjuade heller, utan ödmjukhet klarade de alla av galant.
Citera
2014-12-18, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det kan vara rätt många olika saker. Just min desk hade ganska ingenjörsaktig inriktning på de konkreta arbetsuppgifterna och vi hade därför inga rena ekonomer i teamet. Eftersom vi arbetade rätt mycket med SQL-databaser och VBA-programmering så var konkreta kunskaper inom SQL och/eller VBA högt prioriterade, liksom i allmänhet en ingenjörsutbildning. Om man sedan som jag även hade en ekonomutbildning var det såklart ingen nackdel, men att ha dubbelexamen är en rätt specifikt svensk grej eftersom man i de flesta andra länder måste betala terminsavgifter för att plugga på högskola/universitet. Detta gör naturligtvis dubbelexamen betydligt mindre attraktivt ur studentens egen synvinkel (bortsett från den betydligt enklare variant av "dubbelexamen" som man kan få vid vissa utbytesprogram).

I största allmänhet så är ett högt betygssnitt och ett rimligt relevant huvudämne i studierna alltid ett bra första steg. Har man sedan vettiga extracurriculars och ovanpå det eventuellt lite rimligt relevant arbetserfarenhet så är man i princip i hamn vad gäller att få en första intervju. Klarar man sedan bara av att hålla sig koncentrerad utan att bli nervös och dessutom hålla sig ödmjuk inför faktumet att de som intervjuar en sannolikt har betydligt mer detaljerade kunskaper om arbetsuppgifterna än man själv har så skall det gå att få ett internship. Jag tror exempelvis inte att någon intervjuare skulle gilla en kandidat som försöker insistera på att ha rätt om något som intervjuaren sagt åt kandidaten att det inte riktigt stämmer. Just det upplevde jag i och för sig aldrig med någon av de jag intervjuade heller, utan ödmjukhet klarade de alla av galant.

ok, och hur sågs det på kandidater som inte skrev ut betyg?

är det önskvärt från arbetsgivares håll att man kvantifierar saker man gjort? t. ex säljresultat från tidigare arbetsgivare, betyg, arbetsuppgifter etc? vad är din erfarenhet här?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in