Citat:
Ursprungligen postat av
sharperatio
haha det kan jag tanka mig. vad ar det enligt dig som fangar intresse, pa positivt satt, vid CV skanning?
Det kan vara rätt många olika saker. Just min desk hade ganska ingenjörsaktig inriktning på de konkreta arbetsuppgifterna och vi hade därför inga rena ekonomer i teamet. Eftersom vi arbetade rätt mycket med SQL-databaser och VBA-programmering så var konkreta kunskaper inom SQL och/eller VBA högt prioriterade, liksom i allmänhet en ingenjörsutbildning. Om man sedan som jag även hade en ekonomutbildning var det såklart ingen nackdel, men att ha dubbelexamen är en rätt specifikt svensk grej eftersom man i de flesta andra länder måste betala terminsavgifter för att plugga på högskola/universitet. Detta gör naturligtvis dubbelexamen betydligt mindre attraktivt ur studentens egen synvinkel (bortsett från den betydligt enklare variant av "dubbelexamen" som man kan få vid vissa utbytesprogram).
I största allmänhet så är ett högt betygssnitt och ett rimligt relevant huvudämne i studierna alltid ett bra första steg. Har man sedan vettiga extracurriculars och ovanpå det eventuellt lite rimligt relevant arbetserfarenhet så är man i princip i hamn vad gäller att få en första intervju. Klarar man sedan bara av att hålla sig koncentrerad utan att bli nervös och dessutom hålla sig ödmjuk inför faktumet att de som intervjuar en sannolikt har betydligt mer detaljerade kunskaper om arbetsuppgifterna än man själv har så skall det gå att få ett internship. Jag tror exempelvis inte att någon intervjuare skulle gilla en kandidat som försöker insistera på att ha rätt om något som intervjuaren sagt åt kandidaten att det inte riktigt stämmer. Just det upplevde jag i och för sig aldrig med någon av de jag intervjuade heller, utan ödmjukhet klarade de alla av galant.