2013-05-15, 00:24
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quinqq
Så en amerikansk toppskola = glida bekvämt på en räkmacka in i branschen?

Nej. Du måste fortfarande anstränga dig. Men det öppnar dörrar.
Citera
2013-05-15, 00:25
Medlem
TreDs avatar
Citat:
Så en amerikansk toppskola = glida bekvämt på en räkmacka in i branschen?

Glida på en räkmacka blir det väl aldrig men du kommer att ha en klar fördel jämfört med många andra om du går på tier 1 skola, speciellt Wharton, Harvard, LSE etc.

Står en del matnyttigt på M&I:
http://www.mergersandinquisitions.com/get-a-banking-job/ (läs runt lite där)

Lite roligt att du har ett nyfunnet intresse för finans och signatur från WS
Senast redigerad av TreD 2013-05-15 kl. 00:30.
Citera
2013-05-15, 00:38
Medlem
Citat:
Hej alla IB-are! Jag har tänkt bryta mönstret och gå mot strömmen i familjen genom att inte bli något inom teknik utan finans passar mig bättre. Pointera att man innehar en undergrad i finans från en top skola på andra sidan Atlanten (som t.ex. Harvard eller Wharton), hur är bästa vägen att ta sig in i ib-branschen (dock hellre på köpsidan men det kanske är en avlägsen dröm) i New York och innan dess landa ett internship?

Tack på förhand!

En sådan toppskola kan sägas ta dig in i branschen men väl på plats måste du fortfarande prestera, vilket inte är lätt, speciellt under de grymma timmarna.
Citera
2013-05-15, 08:50
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreD
Glida på en räkmacka blir det väl aldrig men du kommer att ha en klar fördel jämfört med många andra om du går på tier 1 skola, speciellt Wharton, Harvard, LSE etc.

Står en del matnyttigt på M&I:
http://www.mergersandinquisitions.com/get-a-banking-job/ (läs runt lite där)

Lite roligt att du har ett nyfunnet intresse för finans och signatur från WS

Tackar!

Abgående signaturen tycker jag att citaten är så grymma eftersom att de passar in på så mycket saker, har du t.ex. läst fysik så känner du säkert igen energiprincipen som är identisk om du bytr ut "money" mot "energi"!

Jag är uppvuxen i en familj där jag har fått köpa exalt det jag vill så länge jag själv har sparat till saken. På så sätt har jag också utvecklat en grym förmåga att få pengar att växa och tycker att det är grymt spännande!

Sedan har man haft tur att vara född i en akademisk släkt där många gått på sådana skolor men inom andra ämnen så man blev som barn tvingad att lära sig en massa matte och dylikt som har hjälpt en till topp betyg och den ekonomiska möjligheten till den ekonomiska möjligheten till att gå på sådanna skolor.

Jag hoppas att jag kommer in, dock går jag fortfarande i 2an på gymnasiet och IB-programmet och ska läsa sista året i USA så att jag får ett få ett High School Diploma och öka chanserna till lycka!

Sorry för en wall of text men det är min dröm och man måste få drömma lite!
Citera
2013-05-15, 11:27
Medlem
Citat:
Tackar!

Abgående signaturen tycker jag att citaten är så grymma eftersom att de passar in på så mycket saker, har du t.ex. läst fysik så känner du säkert igen energiprincipen som är identisk om du bytr ut "money" mot "energi"!

Jag är uppvuxen i en familj där jag har fått köpa exalt det jag vill så länge jag själv har sparat till saken. På så sätt har jag också utvecklat en grym förmåga att få pengar att växa och tycker att det är grymt spännande!

Sedan har man haft tur att vara född i en akademisk släkt där många gått på sådana skolor men inom andra ämnen så man blev som barn tvingad att lära sig en massa matte och dylikt som har hjälpt en till topp betyg och den ekonomiska möjligheten till den ekonomiska möjligheten till att gå på sådanna skolor.

Jag hoppas att jag kommer in, dock går jag fortfarande i 2an på gymnasiet och IB-programmet och ska läsa sista året i USA så att jag får ett få ett High School Diploma och öka chanserna till lycka!

Sorry för en wall of text men det är min dröm och man måste få drömma lite!
Attityden är det viktigaste. Det är inte din talang eller din intelligens som får dig att komma till toppen, utan din vilja. Klyschigt, men sant. Jobba hårt så får du se. Lycka till med dina drömmar. Du kommer att stöta på många hinder och misslyckanden på vägen dit, men ge dig aldrig.

Alltid kul att läsa om folks drömmar. Jag har själv planer på att jobba inom finansbranchen om några år.
Citera
2013-05-15, 11:35
Medlem
Tja

Vid inte om det är rätt forum men vet någon något om ingångslöner för riskanalytiker på en storbank i Sthlm? Analyserna är riktade mot likviditetsrisker för banken och dess investeringar. Tacksam för alla möjliga funderingar samt om någon "vet" eller tror om möjlig löneutveckling.
Citera
2013-05-15, 12:37
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yamero
Attityden är det viktigaste. Det är inte din talang eller din intelligens som får dig att komma till toppen, utan din vilja. Klyschigt, men sant. Jobba hårt så får du se. Lycka till med dina drömmar. Du kommer att stöta på många hinder och misslyckanden på vägen dit, men ge dig aldrig.

Alltid kul att läsa om folks drömmar. Jag har själv planer på att jobba inom finansbranchen om några år.

Tackar! Jag ogillar den svenska jantelagen och har alltid haft höga drömmar och gör allt för att uppfylla de!

Jag hoppas träffar på dig någon gång i frmatiden på "gatan" i Staterna! Dröm stort nu och skit i vad folk tycker om dina drömmar!
Citera
2013-05-15, 12:38
Medlem
Quinqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffy86
Tja

Vid inte om det är rätt forum men vet någon något om ingångslöner för riskanalytiker på en storbank i Sthlm? Analyserna är riktade mot likviditetsrisker för banken och dess investeringar. Tacksam för alla möjliga funderingar samt om någon "vet" eller tror om möjlig löneutveckling.

I Stockholm blir det säkert inte så mycket tillskillnad från USA/UK
Citera
2013-05-15, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffy86
Tja

30-34, lycka till!
Citera
2013-05-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
30-34, lycka till!
Tack för svaret men tror du så mycket alltså? Jag hade räknat med 25tkr
Citera
2013-05-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
30-34, lycka till!

Exkl. eventuell bonus antar jag? Bonus som historiskt utgjort ganska stor del av "lönen". Nu är bonusarna givetvis mindre, men men.
Citera
2013-05-15, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beli3f
Exkl. eventuell bonus antar jag? Bonus som historiskt utgjort ganska stor del av "lönen". Nu är bonusarna givetvis mindre, men men.
Någon mer som vet något??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in