Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Tycker inte det är konstigt i sak, men konstigt att du tycker så redan innan du tjänat en massa pengar och jobbat häcken av dig. Det är nämligen då man brukar omvärdera, stanna upp och bli buddhist (om det vill sig riktigt illa). Har iofs för mig att du jobbat tidigare och är mellan 25 och 30 (?).
Är själv redan klart mer intresserad av ökad fritid än ökad lön. Har absolut avtagande marginalnytta av pengar för att tala ekonomspråk. Kruxet är bara att intressanta arbeten inom finans är högavlönade (damn!) och "kravställande", dvs innebär relativt långa arbetsdagar. Jag skulle nog inte ha någon framgång med att be om halvtidstjänst, även om jag absolut skulle kunna klara mig fint på hälften av min lön. En trist sida av finansjobbet är också "timmarpervecka"-kulturen som frodas, där antal arbetade timmar fungerar som pittförlängare. Även om jag skulle kunna utföra ett nästan lika gott jobb på 35 h/v skulle jag uppfattas som extremt oseriös. Du måste göra dina face-hours helt enkelt. Vad du faktiskt presterar kan många gånger vara underordnat antal timmar på kontoret vilket naturligtvis är helt huvudlöst.
Mycket bra talat. Instämmer till 100%.
Denna "timmarpervecka" kultur är mycket mer utpräglad inom investment bankign och synnerhet på amerikanska banker. På vissa europeiska banker så är det betydligt mindre.
Goldman Sachs har t.o.m. en stämpelklocka (!)
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Då kanske jag har en chans då i invetsment banking-branschen?
Skulle kännas dumt att få jobb pga mitt biologiska kön.
Fast å andra sidan har jag inga större ambitioner att jobba i London, jag pysslar med ekonomi för att det är kul, inte för att jobba massor och tjäna massa pengar.
Att ha ett fördelaktig utseende frodar din karriär, både som man och kvinna men synnerhet som kvinna. Ambitiösa män i denna branschen finns det i tusentals, men väldigt få kvinnor, och de som finns är ofta fula eller feta eller har en väldigt manhaftig/hård stil. Om en kvinna och en man söker ett jobb (allt annat lika), så kommer kvinnan få jobbet.