2006-12-03, 12:20
Medlem
Jo, jag har läst lite i här i trådem och undrar om det inte finns något lite mer humant jobb inom finans. Anledningen att jag frågar är att jag inte har bestämt mig för vad jag ska läsa på universitetet. Jag funderar en del på handels, vilket jag tycker låter väldigt kul och spännande. Jag vill gärna bort från Sverige då jag tycker att det mesta är vill se något lite mer hippt. Så om vi säger att jag åker till NYC efter handels finns det inget lite mer humant jobb där då än 90h veckor. Jag menar inte att jag är lat men jag vill ändå kunna vara ute och röja på klubbar, springa runt på fester och annat skoj.

Sen så undrar jag om det finns bra karriärsmöjligheter med att inte jobba på en bank utan något större företag och hur lönerna där är, arbetstid osv.
Citera
2006-12-03, 21:22
Medlem
Kapten Klännings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskarpåkåken
Jag menar inte att jag är lat men jag vill ändå kunna vara ute och röja på klubbar, springa runt på fester och annat skoj.

Låter inte som banking är din grej, alla de grejer du nämner + familj/flickvän och fritid är det man byter bort mot pengar när man börjar på en investmentbank

Läs Liars Poker och Monkey Business så fattar du
Citera
2006-12-04, 19:59
Medlem
Ett litet tips.

Man bör lägga mer tid på att göra något vettigt för CV:t istället för att drömma sig bort i nätforum om man vill bli banker. Min bror har fått ett offer hos JPM med start i sommar. För tillfället tycker han att det ska bli skönt med 100h-veckor eftersom han just nu skriver exjobb på KTH och uppsats på HHS samtidigt som han jobbar extra 40h per vecka på Carnegie.
Citera
2006-12-04, 20:10
Medlem
silverblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Wadd
Den var underhållande.
Det bor nog en liten, liten slips & manschettknapps försedd kapitalist i mig

Filmtips?
Känner inte till några filmer som handlar om Investment Banking men däremot finns det ett par bra böcker som nämts tidigare i tråden.
Citera
2006-12-04, 20:16
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Jo, jag har läst lite i här i trådem och undrar om det inte finns något lite mer humant jobb inom finans. Anledningen att jag frågar är att jag inte har bestämt mig för vad jag ska läsa på universitetet. Jag funderar en del på handels, vilket jag tycker låter väldigt kul och spännande. Jag vill gärna bort från Sverige då jag tycker att det mesta är vill se något lite mer hippt. Så om vi säger att jag åker till NYC efter handels finns det inget lite mer humant jobb där då än 90h veckor. Jag menar inte att jag är lat men jag vill ändå kunna vara ute och röja på klubbar, springa runt på fester och annat skoj.

Sen så undrar jag om det finns bra karriärsmöjligheter med att inte jobba på en bank utan något större företag och hur lönerna där är, arbetstid osv.

Trading kanske.. Vi har haft det uppe tidigare, men det var ett tag sen. Har för mig att det är lite mer så att det finns nån slags mållinje varje dag och ingen stor obestämbar gröt av arbetstimmar som investmentbanking. Om jag förstått det rätt så handlar arbetstimmarna inom investmentbanking en hel del om att folk hela tiden ska se upptagna ut och få det att åtminstone se ut som om dom jobbar hela tiden. Alltså att man kanske helt enkelt inte går hem tidigt för att inte riskera att få sparken mer eller mindre...sen har dom naturligtvis väldigt mycket att göra det ska ingen sticka under stol med..men det är en viss kultur också.

Om jag minns rätt så stänger börsen en viss tid. Så om du är trader så kan du förmodligen inte utföra så mycket trading på en stängd börs
Däremot är det fruktansvärt hektiskt när du väl jobbar. Visserligen kanske de har lite analyser eller annat att titta på, men kulturen skiljer sig en hel del verkar det som. När Ibankern slösar bort sina pengar på lyx och fina bilar spelar tradern bort sina pengar på sjuka vad.

En grej till, en duktig trader kan tjäna fruktansvärt mycket pengar, ja mycket mer än Ibanksfolket också..
Citera
2006-12-04, 20:43
Medlem
silverblues avatar
Ja, proprietary traders kan ha allt från 5% till 10% av vinsten dom drar in i bonus. Vill man inte jobba 80 timmars veckor så finns det ett flertal andra områden inom branschen där arbetstiden är normal, Retail Banking, Private Equity, Mutual & Hedge Fund Management, etc.
Citera
2006-12-13, 23:52
Medlem
Times idag om Goldman & Sachs: http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2-2501336,00.html Någon kommentar till det här då, kommer alla andra i-banker följa Goldmans kostym?
Citera
2006-12-14, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Man bör lägga mer tid på att göra något vettigt för CV:t istället för att drömma sig bort i nätforum om man vill bli banker. Min bror har fått ett offer hos JPM med start i sommar. För tillfället tycker han att det ska bli skönt med 100h-veckor eftersom han just nu skriver exjobb på KTH och uppsats på HHS samtidigt som han jobbar extra 40h per vecka på Carnegie.

Det var verkligen inte dåligt! Är nog böjd att hålla med dig där. Inom vilken avdelning jobbar din bror, och vad har han för uppgifter? Är det som vilken vanlig anställning som helst eller mer springpojksbetonat? Han hinner väl inte gå på alltför många lektioner/föreläsningar, om han jobbar dagtid vill säga, men det är väl å andra sidan inte nödvändigt heller.

Är du lika ambitiös själv som din bror? =)
Citera
2006-12-14, 10:53
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vikdasick
Times idag om Goldman & Sachs: http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2-2501336,00.html Någon kommentar till det här då, kommer alla andra i-banker följa Goldmans kostym?

Kan bara intyga att bonusarna för alla investment bankers detta året kommer vara de största någonsin. Har en vän på Morgan Stanley i London som också intygar detta. Min egen bonus blev 50% högre än vad mina peers fick förra året.

Nästa år kommer också bli ett fint år...åtmistone på denna sidan av pölen.
Citera
2006-12-14, 10:58
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog

Din bror ska inte be om för mycket. Att han ber om +100h arbetsvecka vittnar bara om att han aldrig har jobbat en +100h vecka. Jag har gjort det och tro mig, det är inget någon önskar, inte ens en hungrig, girig arbetsmotiverad student. Att tro att man kan jobba +100h per vecka konstant med ett leende på läpparna är väldigt naivt men framförallt ger det ett oprofessionellt intryckt.
Citera
2006-12-16, 00:12
Medlem
Uncle Jimbos avatar
Uppdatering angående antagning till högre årskurs på Handelshögskolan i Stockholm:

"Inför Bologna:
HHS kommer att från och med 2009 anta studenter till vår masternivå. Mer information kommer att publiceras på webben under 2007.

Höstterminen 2009 startar HHS ett masterprogram med ett antal olika inriktningar. Programmet vänder sig till sökande som har en kandidatexamen inom ekonomi. Programmet och inriktningarnas specifika behörighetskrav kommer att presenteras under våren 2007."

http://www.hhs.se/MSc/Applying/sv_AntagningAr3.htm

Det är alltså inte- i motsats till vad vi tidigare konstaterade i denna tråd- kört för dom som nu läser någon annanstans och vill få ut en examen från HHS, men inte hinner söka till årskurs 3 på det nuvarande civilekonomprogrammet. Dock kan man ju hamna i ett glapp eftersom ingen antagning görs under 2008.
Citera
2006-12-16, 11:31
Medlem
Cabrons avatar
Citat:

Visst finns det det. Jobbar du med sales på en av storbankerna i London kan du utan problem komma undan med under 50 h/vecka, och naturligtvis inget helgarbete. Enda kruxet kan vara att du med stor sannolikhet hamnar på scandi sales vilket innebär tidiga morgnar, men blir du ledsen kan du trösta dig genom att titta på ditt senaste lönekuvert.

Det finns många som slänger sig med 100 h-veckor hit och dit som inte ens har beträtt ett handlargolv. Det finns som någon påpekade (i synnerhet i Sverige) en kultur där det är status att nämna antalet h/v du arbetar, och följdaktligen överdrivs och ljugs det hejvilt om detta.

Om du är ny på en M/A-firma får du slita hund, ja. Vad det nu skall vara att skryta om. Hamnar du inom trading/portfolio management har du i mitt tycke både ett mer stimulernade arbete, kortare arbetstid och oftast sinnessjuka bonusmöjligheter.

Vill du jobba nära marknaden, med bra lön och ok arbetstider skall du jobba inom sales.

Edit: Wall street kan du glömma, men är du en någorlunda attraktiv kvinna är det ingen omöjlighet att hamna på sales i London utan några vidare meriter utöver examen från HHS Gbg Lund SU eller Uppsala. Som man får du förlita dig till betyg och relevant arbetslivserfarenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in