Citat:
Ursprungligen postat av torskarpåkåken
Jo, jag har läst lite i här i trådem och undrar om det inte finns något lite mer humant jobb inom finans. Anledningen att jag frågar är att jag inte har bestämt mig för vad jag ska läsa på universitetet. Jag funderar en del på handels, vilket jag tycker låter väldigt kul och spännande. Jag vill gärna bort från Sverige då jag tycker att det mesta är vill se något lite mer hippt. Så om vi säger att jag åker till NYC efter handels finns det inget lite mer humant jobb där då än 90h veckor. Jag menar inte att jag är lat men jag vill ändå kunna vara ute och röja på klubbar, springa runt på fester och annat skoj.
Sen så undrar jag om det finns bra karriärsmöjligheter med att inte jobba på en bank utan något större företag och hur lönerna där är, arbetstid osv.
Visst finns det det. Jobbar du med sales på en av storbankerna i London kan du utan problem komma undan med under 50 h/vecka, och naturligtvis inget helgarbete. Enda kruxet kan vara att du med stor sannolikhet hamnar på scandi sales vilket innebär tidiga morgnar, men blir du ledsen kan du trösta dig genom att titta på ditt senaste lönekuvert.
Det finns många som slänger sig med 100 h-veckor hit och dit som inte ens har beträtt ett handlargolv. Det finns som någon påpekade (i synnerhet i Sverige) en kultur där det är status att nämna antalet h/v du arbetar, och följdaktligen överdrivs och ljugs det hejvilt om detta.
Om du är ny på en M/A-firma får du slita hund, ja. Vad det nu skall vara att skryta om. Hamnar du inom trading/portfolio management har du i mitt tycke både ett mer stimulernade arbete, kortare arbetstid och oftast sinnessjuka bonusmöjligheter.
Vill du jobba nära marknaden, med bra lön och ok arbetstider skall du jobba inom sales.
Edit: Wall street kan du glömma, men är du en någorlunda attraktiv kvinna är det ingen omöjlighet att hamna på sales i London utan några vidare meriter utöver examen från HHS Gbg Lund SU eller Uppsala. Som man får du förlita dig till betyg och relevant arbetslivserfarenhet.