2013-02-28, 15:39
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LazardNYC
I motsats mot vad Ugglan säger så har detta självklart betydelse, oavsett om bonusnivåerna har gått ned. I stort alla som är på associate-nivå och uppåt lyfter mer än 100% i bonus, så att det skulle vara få som har såna bonusar är direkt felaktigt att säga.

Just denna bonus cap kommer endast beröra "code staff", så upp till MD-nivå (Analyst - Associate - VP) kan du nog räkna med oförändrade bonusbelopp. Hur detta kommer röra sig på makronivå kan jag inte uttala mig om.

Ja det var kanske lite väl pessimistiskt uttalande, men hos oss efter diverse Libor-smällar o.d. så ser det ganska mörkt ut för de flesta inom markets på lite lägre nivå , associates etc men även directornivå.

Många blir nog glada för en extra månadslön
Citera
2013-02-28, 17:32
Medlem
Eftersom jag har blivit intresserad av ekonomi på sistone så tog jag kontakt med en släkting från USA som håller på med IB/finans. Dock så har han inte någon examen inom business/finance utan har en ingenjörsexamen inom datateknik. När jag frågade honom hur han fick jobbet så svarade han "It's all just numbers". Hur går det till? Det borde iofs vara enkelt att lära en ingenjör om ekonomi då de är relativt duktiga på matematik.

Är ingenjörer mer attraktiva än ekonomer i finansvärlden?
Citera
2013-02-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Ja det var kanske lite väl pessimistiskt uttalande, men hos oss efter diverse Libor-smällar o.d. så ser det ganska mörkt ut för de flesta inom markets på lite lägre nivå , associates etc men även directornivå.

Många blir nog glada för en extra månadslön

Summa summarum: Dags att bli managementkonsult och arbeta 60h/vecka?
Citera
2013-02-28, 18:05
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abhz

Är ingenjörer mer attraktiva än ekonomer i finansvärlden?

Beror på område givetvis.

På min desk använder vi bara "engineering / maths / physics degree" i ev. platsannons.
Citera
2013-02-28, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Välkomna ut till Asien grabbar, här är det inga problem med bonusar. Mycket tuffare för juniorer dock..

Berätta ytterligare om din situation (arbetsuppgift, arbetsgivare, lön och ålder) samt din bakgrund (skola och yrkesverksamma liv) samt hur man tar sig dit (skola och arbete) samt vad man kan förvänta sig i arbetstimmar, lön och framtidsutsikter, snälla^^

Tacksamma hälsningar

beli3f
Citera
2013-02-28, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Beror på område givetvis.

På min desk använder vi bara "engineering / maths / physics degree" i ev. platsannons.
Område vet jag tyvärr inte. Vilket område är ingenjörer mest till nytta och attraktiva?
Citera
2013-03-01, 10:26
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Område vet jag tyvärr inte. Vilket område är ingenjörer mest till nytta och attraktiva?

trading, risk, strukturering, IT/kvant etc
Citera
2013-03-01, 14:59
Medlem
Här har ni en dokumentär som handlar om investment bankers: http://www.youtube.com/watch?v=oWjIdmNBBVA
Citera
2013-03-01, 15:29
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Här har ni en dokumentär som handlar om investment bankers: http://www.youtube.com/watch?v=oWjIdmNBBVA
Nej, den handlar om en trader som dessutom är en jävla fitta. Tror inte en enda investment banker figurerar i den.
Citera
2013-03-01, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Nej, den handlar om en trader som dessutom är en jävla fitta. Tror inte en enda investment banker figurerar i den.
Haha. Missledande jävla namn på videon i så fall. Varför tycker du att han är en jävla fitta?
Senast redigerad av abhz 2013-03-01 kl. 16:00.
Citera
2013-03-01, 16:03
Medlem
orkarNs avatar
Citat:
Haha. Missledande jävla namn på videon i så fall. Varför tycker du att han är en jävla fitta?
Har du sett skiten? En jävla självgod brittisk tomte som glorifierar sin egen gärning (jobba som parasit, ta sin sista bonus och sen sälja ut hela industrin i en bok som är fylld med överdrifter) och gråter över hur det går för samhället nu när han tagit pengarna och dragit.
Citera
2013-03-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN

Är han inte en aktieanalytiker (equity researcher)? Det var iaf den känslan jag fick när jag såg videon, som för övrigt är ganska gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in