2012-07-13, 12:51
Medlem
ugglans avatar
Går inte att säga så mycket om åldern, du får helt enkelt fråga en HR-person. Det låter väl dock rimligt att det kan bli svårare och svårare med åren som passerar efter 25. Under 25 troligtvis ingen skillnad
Citera
2012-07-15, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Går inte att säga så mycket om åldern, du får helt enkelt fråga en HR-person. Det låter väl dock rimligt att det kan bli svårare och svårare med åren som passerar efter 25. Under 25 troligtvis ingen skillnad

Okej. Menar du att jag kan fråga en HR-person på en IB eller någon informationsservice på något universitet?
Citera
2012-07-16, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN

Disclaimer: Jag är corp-bög så jag vet inte max om trading, men det är så FB funkar.

HAHAHA, made my day.

OnT:

Hard-core IB handlar om en sak, att tjäna ca$h. Det är viktigare än allt annat.
Gå över lik, jobba som en slav, snacka tugget, följ de sociala koderna etc.
Var smart och en doer.

Ta ett jobb i typ HR istället. Dra hem till villan kl 16 och lira boll med kidsen. Mkt softare. Men utan Ferarri...
Citera
2012-07-16, 10:19
Medlem
ugglans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gustaf123
Okej. Menar du att jag kan fråga en HR-person på en IB eller någon informationsservice på något universitet?

Vad tycker du själv verkar rimligast?
Citera
2012-07-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglan
Vad tycker du själv verkar rimligast?

Att fråga en HR-person på en IB. Men det jag undrar då är hur jag ska få tag i en sådan, de hänger väl inte ut sin mail på bankens hemsida? Har du något tips?

Mvh
Citera
2012-07-16, 13:22
Medlem
ugglans avatar
Jag skulle nog pröva hemsidorna på de företag du är intresserad av. Går det inte att utröna något där så skulle jag ringa växeln och fråga efter ett telefonnummer
Citera
2012-07-16, 13:25
Medlem
Håller med Ugglan. Ring växeln. De sänder dig till någon som har "HR" i sin profil.
Sen är det inte säkert den personen är rätt person, men kan säkert hjälpa dig vidare.

Gör den inte det är företaget antagligen loosers med dålig kultur.
Citera
2012-07-16, 16:43
Medlem
sckrz-krks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosoulini
Hur socialt är jobbet? Jag har lite sociala svårigheter i dagsläget som jag behöver lite tid att jobba bort. Det jag är mest nyfiken på om det är mest självständigt jobb eller grupparbete? Jag antar att man får träffa kunder (företag) mycket? Jag tänker i alla fall inte ge upp för att jag har lite problem med det sociala, men är nyfiken.

Jag har ingen aning mer än att det är ett av de få jobben som jag finner intressanta eftersom jag tror att det skulle kunna passa mig väldigt väl (jag har relativt bra sifferminne och har inget emot att viga mitt liv till jobbet, har hört att det kommer krävas en hel del slit minst sagt).

Är HHS det enda valet och bästa valet i Sverige? Jag är nyfiken hur någon annan ekonomie utbildning står sig på marknaden som Lund exempelvis? Eller Industriell Ekonomi vid Linköping/Lund?

Jag har förstått att så höga betyg på utbildningen som möjligt ju högre chanser har man rent generellt såklart, men är det verkligen omöjligt om man snittar medelmåttiga betyg rätt igenom?

Jag prioriterar utlandsjobb väldigt högt kan vara värt att tillägga.
Bumpar dessa frågor. Är också nyfiken!
Citera
2012-07-16, 16:57
Medlem
Jag gick i Lund och hade mycket bra betyg.

Var engagerad. Idrottade. Hade några halvrelevanta extrajobb.

Fick 1 (!) intervju på IB. Mina mediokra (betygsmässigt) HHS-polare fick minst 5-6 var.

Så ja, HHS är det enda alternativet.
(Lund var en väldigt bra utbildning akademiskt sett. Om du har lust på forsking etc inom finansiell ekonomi rekommenderar jag den starkt.)
Citera
2012-07-16, 18:06
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Austrianschool
Jag gick i Lund och hade mycket bra betyg.

Var engagerad. Idrottade. Hade några halvrelevanta extrajobb.

Fick 1 (!) intervju på IB. Mina mediokra (betygsmässigt) HHS-polare fick minst 5-6 var.

Så ja, HHS är det enda alternativet.
(Lund var en väldigt bra utbildning akademiskt sett. Om du har lust på forsking etc inom finansiell ekonomi rekommenderar jag den starkt.)
Network like a ninja! "Syns du inte finns du inte"-snacket känns rätt applicerbart på folk från non-target schools.

Hur många från din klass i Lund skulle du säga faktiskt försökte ta sig in inom IB, och inte bara pratade om det, om du skulle höfta fram en siffra?
Citera
2012-07-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomasRotmos
Network like a ninja! "Syns du inte finns du inte"-snacket känns rätt applicerbart på folk från non-target schools.

Hur många från din klass i Lund skulle du säga faktiskt försökte ta sig in inom IB, och inte bara pratade om det, om du skulle höfta fram en siffra?

Det är iof en relevant poäng. Det var kanske 5 (av 60?) som satsade stenhårt på IB. De kom väl i alla fall till typ Danske Bank...

Tror vi har en från vår kull som grunt i GS.

Mitt påstående var mer att på HHS kan du i stort sett glida dig fram till några intervjuer om du inte är ett totalt Mongo. (Typ på Enskilda)
Citera
2012-07-16, 21:10
Medlem
sckrz-krks avatar
Wow. Tack för snabba svar! Kände dock att jag behövde modifiera frågorna lite, för att förtydliga frågeställningen.
Citat:
Hur socialt är jobbet? Jag har lite sociala svårigheter i dagsläget som jag behöver lite tid att jobba bort. Det jag är mest nyfiken på om det är mest självständigt jobb eller grupparbete? Jag antar att man får träffa kunder (företag) mycket? Jag tänker i alla fall inte ge upp för att jag har lite problem med det sociala, men är nyfiken.

Jag har ingen aning mer än att det är ett av de få jobben som jag finner intressanta eftersom jag tror att det skulle kunna passa mig väldigt väl (jag har relativt bra sifferminne och har inget emot att viga mitt liv till jobbet, har hört att det kommer krävas en hel del slit minst sagt).

Jag är nyfiken på hur någon annan ekonomie utbildning (än HHS) står sig på marknaden som t.ex. Industriell Ekonomi vid KTH/Linköping?

Jag har förstått att så höga betyg på utbildningen som möjligt ju högre chanser har man rent generellt såklart, men är det verkligen omöjligt om man snittar medelmåttiga betyg rätt igenom?

Jag prioriterar utlandsjobb väldigt högt kan vara värt att tillägga. (Inte nödvändigtvis London, kan rikta mig mot Asien också [ifall det ens finns en marknad för det])
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in