Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Ja konsultjobbet verkar okej. Jag har inget emot att resa, så länge man inte har familj är det nog okej. Trevligt med lite fina hotell

Hursomhelst så lockar konsulting för det känns som om man måste träffa ganska högt uppsatta personer inom företaget man hjälper för att veta vad man ska göra. Mötena kanske är mer intressanta än vad de verkar vara inom Ibanking. Jag är mer intresserad av att göra lite vettigt, istället för att processa papper för deals som oftast går åt pipan ändå.
Du har alltså jobbat som konsult också?
Trading i Wallstreetfilmen känns bara som ett försäljarjobb i praktiken (dom är traders va?). Det som lockar där är snarare att hålla koll på vissa företag man tror på, räkna fram huruvida de är undervärderade osv. Ta reda på hur spekulationerna går osv. Lägga kvalificerade och genomtänkta "spel" hos en bookmaker nästan..fast på aktiemarknaden.
Jag gjorde ett 6 månaders internship som konsult, men det var ej min grej. Även om IB var hårdare tempo, arbetsklimat och längre arbetstider så passade det mig bättre.
Vilken Wall street film syftar du på? I filmen Wall Street börjar bud fox som en broker, men sedan börjar han jobba för gordon gekko som sysslar med buy-outs, restructurings och arbitrage. Men det de sysslade med var olagligt och även om det finns idag så fungerar det inte så i verkligeheten för merparten.
I filmen boiler point så jobbar de som brokers/scammers. Men den var rätt loffig och orealistisk.
Broker så köper/säljer du aktier enligt dina kunders önskemål (de gör sällan några stora pengar). En trader kan få carte blanche av banken och göra vad han vill (dessa kilalr göra väldigt stora pengar).
Men det låter snarare som att equity trader eller research skulle passa dig bättre. Synnerhet research, men där kan du tyvärr inte göra de grova pengarna. Hedge fond kanske kan vara något för dig också.
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Förutom stress som jag hanterar rätt bra, vilka egenskaper är viktiga för de olika tjänsterna: T.ex. analytiker, konsult, trader och IB.
Kan bara svara för IB.
Men där är mattematiska kunskaper och logiskt tänkande viktigt. Det är också viktigt att du
lyssnar vad folk säger och inte bara hör vad de säger. Vidare så måste förstå vad folk menar men inte säger och vad folk säger men inte menar.
Jag själv hade problem med det sistnämnda då man har att göra med väldigt starka personligheter....och där är jag ändå diplomatiskt
Tänk på att dina chefer vill att det ska gå så välsmörjat som möjligt. Är det någon som har gjort fel och ditt arbete blir lidande av det, så skyll inte ifrån dig (jag hade och har fortfarande en tendens att göra det) utan försök istället att fixa till problemet. Det är bra om du kan hantera kritik bra också.
Men desto högre upp i hierakin du kommer desto mer politik blir det...men sådant slipper du som analyst.
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
På tal om skolor; undrar om HHS ser positivt på ens ansökan om man blivit antagen till Wharton men valt att inte gå dit? Comments, anyone?
On-topic: Klart som fan att man vill jobba inom ibanking. Skönare liv kan man inte ha. BB for life.
Om man kommer in på Wharton som vore det idiotiskt att säga nej och ta HHS istället. Wharton är
THE SCHOOL om du vill komma in på den finansiella marknaden, ingen slår den.
Men skulle du mot mitt råd komma in men ändå säga nej och du kan motivera det för HHS så kommer de att se positivt på det. Givetvis måste du bevisa det på ett smart vis också.....särskilt så att HHS inte framstår som back-up
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen
Är det verkligen detta du vill göra då, slita så mycket, först gå HHS och sedan ta dig vidare till London osv? visst kommer du tjäna bra osv men jämfört vad andra har skrivit om arbetsinsatsen så verkar det helt och hållet omänskligt.
För att varkligen klara av det hela så måste man ju verkligen vara 100% intresserad annars kommer man aldrig palla, något man är intresserad av kan man hålla på med dygnet runt men då gäller ju att man verkligen är det. Det är ju minst lika jobbigt att starta någe eget men då kan man ju iof direkt välja inriktning, leta investerare osv, istället för att inte veta om man ska få sparken dagen efter.
Hålller med dig. Hade jag bara haft en bra affärsidé så hade jag lätt startat eget istället. Då är du din egen chef och inget är bättre än det.
Men nu har jag ingen bra affärsidé och går därför den långa vägen