2006-05-16, 16:46
Medlem
Inom dom stora internationella I-bankerna (MSI, ML, LB, SB, mfl) så finns det många olika områden man kan arbeta inom, inte bara CF.

Corporate Finance
Kapital Förvaltning, fonder, institutioner och privatpersoner
Mergers & Acquisitions (M&A)
Initial Purchase Offerings (IPO's)
Primary Banking Services
Trading / Execution (prop. desk)
Derivates, Quantative Finance
Bonds / Structured Products
osv.
Citera
2006-05-16, 17:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svarte Petter
Så de är egentligen ute efter en bunt naiva ungdomar utan livserfarenhet som de kan utnyttja och sedan göra sig av med.
Du missförstod mig och jag tror att andra även måste gjort detat så jag försöker utveckla det lite.

När ett företag tar in en handfull unga lovande för t ex ett trainee program är de fullt medvetna om att det är en, eller högst två som kommer bli något av dessa. En del kommer att ha klarat sig igenom maskorna trots att de inte har vad som krävs, en del kommer klappa ihop, andra komemr lämna bolaget efter avslutad "utbildning" osv. De som inte är riktigt rätt utnyttjar bolagen grovt och de får slita som djur tills de förstår att det är bäst att dra. De sparkar inte ut en person som de investerat tid, pengar och kontakter i. Men det är inte alla som blir antagna som klarar sig. De som gör det går dock vidare till en ofta lovande karriär.

Citat:
Ursprungligen postat av Svarte Petter
Hur går utbildningsvägen om man nu vill bli 'investment banker'?

Är det först en civilekonomsutbildning som gäller eller? (HHS att föredra om man vill studera i Sverige?) Och sedan, hur tar man sig vidare?
MunchenCalling vet nog detta bättre än jag då jag inte jobbar inom den fiansiella sektorn. Jag måste dock säga att en person som har problem med att få betygen i gymnasiet för att komma in på HHS bör lägga alla planer på att nå toppen i papperskorgen och satsa på mer realistiska mål. De som lyckas är ofta personer med en otrolig målfokusering kombinerat med en hög intelligens.

Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Det stämmer. Man behöver inte ha gått på en top notch skola. Jag själv läste i Lund. Har en bekant på Morgan Stanley och enligt honom så tittar de på CVs från Handels Sthlm, Handels Gbg, Lund och Uppsala. CV från övriga skolor går rätt ner i papperskorgen. Men detta varierar från bank till bank.
De flesta arbetsgivare som har de mest eftersökta jobben har listor med skolor som de anställer ifrån. De kan även ha vissa utbildningar från vissa skolor som de är intresserade av där endast den examen är intressant, alla andra kastas.
Citera
2006-05-16, 19:08
Bannlyst
kavalen

Är det verkligen detta du vill göra då, slita så mycket, först gå HHS och sedan ta dig vidare till London osv? visst kommer du tjäna bra osv men jämfört vad andra har skrivit om arbetsinsatsen så verkar det helt och hållet omänskligt.

För att varkligen klara av det hela så måste man ju verkligen vara 100% intresserad annars kommer man aldrig palla, något man är intresserad av kan man hålla på med dygnet runt men då gäller ju att man verkligen är det. Det är ju minst lika jobbigt att starta någe eget men då kan man ju iof direkt välja inriktning, leta investerare osv, istället för att inte veta om man ska få sparken dagen efter.
Citera
2006-05-16, 21:32
Medlem
På tal om skolor; undrar om HHS ser positivt på ens ansökan om man blivit antagen till Wharton men valt att inte gå dit? Comments, anyone?

On-topic: Klart som fan att man vill jobba inom ibanking. Skönare liv kan man inte ha. BB for life.
Citera
2006-05-16, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen
För att varkligen klara av det hela så måste man ju verkligen vara 100% intresserad annars kommer man aldrig palla, något man är intresserad av kan man hålla på med dygnet runt men då gäller ju att man verkligen är det.

Amen!

Jag tror att man måste ha en annan attityd än att "det verkar cooooolt med IB" osv. Antingen måste man vara grymt intresserad, sjukt jävla målinriktad och dedikerad. Eller så är man lite psykopat. Nu är det väl iofs så att många inom ib tycker om ryktena om att dom är supermänniskor osv och för därmed vidare allt galnare historier om arbetstider och bonusar.

Sen kan man ju också nämna att det är trevligt att jobba på en bank nu när börsen är så enormt högt värderad. Lite andra tongångar efter IT-krashen ska kanske nämnas.
Citera
2006-05-16, 23:41
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Du måste skilja på sales & trading, research och investment banking. Som investment banker fungerar du bara som rådgivare åt stora företag. Du har aldrig med privatpersoner att göra, dvs, inget som att sitta på en stol och ringa upp en massa folk och sälja aktier (se filmen Boiler Room och se karaktären Bud Fox i Wall Street, medans Gordon Gekko bara sysslar med LBOs)

Mellan ibanking och trading. Tja, du kan ju alltid gå till research eller sales.

Konsulterna har lägre lön och detta blir tydligare genom åren. En konsult med 5 års erfarenhet kan nog dra in 1.5mil per år, kanske 2.0mil. En investment banker med samma erfarenhet bör ligga runt 3.5mil till 5.0mil per år.
Konsulternas arbete är ganska annorlunda. De titta på hur man kan optimera rörelseresultatet (EBITDA), skriver businessplans, omstruktureringar omorganisationer och synnerhet effektiviseringar. Och de reser väldigt mkt. Gillar du det så är konsult definitivt något du kan satsa på. Jag tyckte det var kul i början med fina hotel och schyssta buféer men det blir tröttsamt i längden. De jobbar inte alls så mycket som ibankers. Ibankers är på en egen nivå.

Jo, det finns investment bankers i Sverige, men inte så många. Det mesta sköts från London. Det är just dessa scandi-bankers man ska undvika att bli, annars blir man fast i det för alltid. Men vad de tjänar och hur de jobbar har jag ingen aning om.

Tänk också på att konsulter, revisorer och liknande i sverige tjänar mycket mindre än vad de gör i utlandet...så räkna inte med några grymma löner om ni inte vill lämna svea rike.

Ja konsultjobbet verkar okej. Jag har inget emot att resa, så länge man inte har familj är det nog okej. Trevligt med lite fina hotell
Hursomhelst så lockar konsulting för det känns som om man måste träffa ganska högt uppsatta personer inom företaget man hjälper för att veta vad man ska göra. Mötena kanske är mer intressanta än vad de verkar vara inom Ibanking. Jag är mer intresserad av att göra lite vettigt, istället för att processa papper för deals som oftast går åt pipan ändå.
Du har alltså jobbat som konsult också?

Trading i Wallstreetfilmen känns bara som ett försäljarjobb i praktiken (dom är traders va?). Det som lockar där är snarare att hålla koll på vissa företag man tror på, räkna fram huruvida de är undervärderade osv. Ta reda på hur spekulationerna går osv. Lägga kvalificerade och genomtänkta "spel" hos en bookmaker nästan..fast på aktiemarknaden.
Citera
2006-05-16, 23:42
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalcolmtripleX
På tal om skolor; undrar om HHS ser positivt på ens ansökan om man blivit antagen till Wharton men valt att inte gå dit? Comments, anyone?

On-topic: Klart som fan att man vill jobba inom ibanking. Skönare liv kan man inte ha. BB for life.

Har du blivigt antagen till Wharton?
Citera
2006-05-17, 01:10
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:

Jag gick vidare till andra intervjun, missade tredje för ett jobb som inkluderade bl.a. var ett halvår på Kellog eller MIT...

Själv är jag inte jättesugen på att jobba som IB i London, inte värt det enligt mig. Kanske ska jobba i England ett halvår, men då med något helt annat. Annars har jag varit på intervjuer på ett par trevliga ställen runt stureplan men tyvärr inte fått något än.

Någon som har tips på vad man kan göra för att öka sina chanser? Har tyvärr inte gått på HHS, däremot pluggat utomlands ett år på skolor som slår HHS (tyvärr inte min examen därifrån )
Citera
2006-05-17, 01:14
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Bygg en presentation. Ska vara färdig morgonbitti.
Bygg en model. Ska vara färdig morgonbitti.
Förutom stress som jag hanterar rätt bra, vilka egenskaper är viktiga för de olika tjänsterna: T.ex. analytiker, konsult, trader och IB.
Citera
2006-05-17, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Har du blivigt antagen till Wharton?

Nej, har inte ens skickat ansökningarna än.
Citera
2006-05-17, 09:26
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zizacon
Ja konsultjobbet verkar okej. Jag har inget emot att resa, så länge man inte har familj är det nog okej. Trevligt med lite fina hotell
Hursomhelst så lockar konsulting för det känns som om man måste träffa ganska högt uppsatta personer inom företaget man hjälper för att veta vad man ska göra. Mötena kanske är mer intressanta än vad de verkar vara inom Ibanking. Jag är mer intresserad av att göra lite vettigt, istället för att processa papper för deals som oftast går åt pipan ändå.
Du har alltså jobbat som konsult också?

Trading i Wallstreetfilmen känns bara som ett försäljarjobb i praktiken (dom är traders va?). Det som lockar där är snarare att hålla koll på vissa företag man tror på, räkna fram huruvida de är undervärderade osv. Ta reda på hur spekulationerna går osv. Lägga kvalificerade och genomtänkta "spel" hos en bookmaker nästan..fast på aktiemarknaden.

Jag gjorde ett 6 månaders internship som konsult, men det var ej min grej. Även om IB var hårdare tempo, arbetsklimat och längre arbetstider så passade det mig bättre.

Vilken Wall street film syftar du på? I filmen Wall Street börjar bud fox som en broker, men sedan börjar han jobba för gordon gekko som sysslar med buy-outs, restructurings och arbitrage. Men det de sysslade med var olagligt och även om det finns idag så fungerar det inte så i verkligeheten för merparten.
I filmen boiler point så jobbar de som brokers/scammers. Men den var rätt loffig och orealistisk.
Broker så köper/säljer du aktier enligt dina kunders önskemål (de gör sällan några stora pengar). En trader kan få carte blanche av banken och göra vad han vill (dessa kilalr göra väldigt stora pengar).

Men det låter snarare som att equity trader eller research skulle passa dig bättre. Synnerhet research, men där kan du tyvärr inte göra de grova pengarna. Hedge fond kanske kan vara något för dig också.

Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Förutom stress som jag hanterar rätt bra, vilka egenskaper är viktiga för de olika tjänsterna: T.ex. analytiker, konsult, trader och IB.

Kan bara svara för IB.
Men där är mattematiska kunskaper och logiskt tänkande viktigt. Det är också viktigt att du lyssnar vad folk säger och inte bara hör vad de säger. Vidare så måste förstå vad folk menar men inte säger och vad folk säger men inte menar.
Jag själv hade problem med det sistnämnda då man har att göra med väldigt starka personligheter....och där är jag ändå diplomatiskt
Tänk på att dina chefer vill att det ska gå så välsmörjat som möjligt. Är det någon som har gjort fel och ditt arbete blir lidande av det, så skyll inte ifrån dig (jag hade och har fortfarande en tendens att göra det) utan försök istället att fixa till problemet. Det är bra om du kan hantera kritik bra också.
Men desto högre upp i hierakin du kommer desto mer politik blir det...men sådant slipper du som analyst.

Citat:

Om man kommer in på Wharton som vore det idiotiskt att säga nej och ta HHS istället. Wharton är THE SCHOOL om du vill komma in på den finansiella marknaden, ingen slår den.
Men skulle du mot mitt råd komma in men ändå säga nej och du kan motivera det för HHS så kommer de att se positivt på det. Givetvis måste du bevisa det på ett smart vis också.....särskilt så att HHS inte framstår som back-up

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen
Är det verkligen detta du vill göra då, slita så mycket, först gå HHS och sedan ta dig vidare till London osv? visst kommer du tjäna bra osv men jämfört vad andra har skrivit om arbetsinsatsen så verkar det helt och hållet omänskligt.

För att varkligen klara av det hela så måste man ju verkligen vara 100% intresserad annars kommer man aldrig palla, något man är intresserad av kan man hålla på med dygnet runt men då gäller ju att man verkligen är det. Det är ju minst lika jobbigt att starta någe eget men då kan man ju iof direkt välja inriktning, leta investerare osv, istället för att inte veta om man ska få sparken dagen efter.

Hålller med dig. Hade jag bara haft en bra affärsidé så hade jag lätt startat eget istället. Då är du din egen chef och inget är bättre än det.
Men nu har jag ingen bra affärsidé och går därför den långa vägen
Citera
2006-05-17, 10:29
Medlem
Citat:
om du vill komma in på den finansiella marknaden, ingen slår den.
Men skulle du mot mitt råd komma in men ändå säga nej och du kan motivera det för HHS så kommer de att se positivt på det. Givetvis måste du bevisa det på ett smart vis också.....särskilt så att HHS inte framstår som back-up

Saken är att det kommer bli saftig värre. Rättare sagt 1,3 mil. kr för dessa 4 år. Å andra sidan kommer man få välja och vraka bland BB firmorna så det lönar sig säkert på medellång sikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in