2020-09-25, 21:05
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
För helvete Ichwill. Det är bara att (efter att en slagit upp ett recept, köpt ingredienser) dörna på en ramstienplatta, följa receptet medan en dricker öl och fördelar uppgifterna med de närvarande i rummet. random flashbackare 1 får skiva löken, random flashbackare 2 får hacka vitlöken, random flashbackare 3 får se till att bärsen är kalla och servera vid behov, samt slå upp en snapps när tillfälle bjuds. random flashbackare 4 får skiva köttet och steka det. etc etc.

Matlagning är "enkelt" om en bara lär av någon annan och vågar ha kul med andra och försöka! misslyckas kan en göra också men då är det viktigt att ha gott om öl hemma
Ja vi får ta nån helg och försöka oss på nån rolig maträtt.
Citera
2020-09-25, 21:09
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Ska du göra kåldolmar så kommer jag gärna förbi och äter några. 😆

Citat:
Jag kan tyvärr inte laga mat, men äter gärna maten.
En öl eller två kan jag nog dricka.

Citat:
För helvete Ichwill. Det är bara att (efter att en slagit upp ett recept, köpt ingredienser) dörna på en ramstienplatta, följa receptet medan en dricker öl och fördelar uppgifterna med de närvarande i rummet. random flashbackare 1 får skiva löken, random flashbackare 2 får hacka vitlöken, random flashbackare 3 får se till att bärsen är kalla och servera vid behov, samt slå upp en snapps när tillfälle bjuds. random flashbackare 4 får skiva köttet och steka det. etc etc.

Matlagning är "enkelt" om en bara lär av någon annan och vågar ha kul med andra och försöka! misslyckas kan en göra också men då är det viktigt att ha gott om öl hemma

ursäkta eventuellt flummig felcitering (är lite småfull).

Ichwill, du kan ju i ett första skede var random flashbackare nr 3 som serverar öl, men det blir roligt om du lär dig i processen.
Har samlat ett gäng polare några gånger och kokat både sjömansbiff, texas chilli och andra långkok som kräver en öl, en skvätt sprit och några härliga människor i köket. det är skit kul.

samma princip kan implementeras på jävligt mycket mat, en polare ska bjuda hem mig och några till och laga någon indisk rätt snart som jag inte kommer ihåg namnet på, men jag hoppas hinna lära mig hur den tillagas innan jag blir för berusad
Citera
2020-09-25, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Hej,

Själv har jag stagnerat. Det finns ju massor med saker att laga, men det blir mest spagetti och köttfärssås för mig. Visst är det fortfarande gott, och jag tror jag skulle kunna göra mina gamla inarbetade rätter bara för jag kan laga dom med ögonbindel om så skulle krävas.

I morgon blir det i alla fall kåldolmar som jag fick av min kära mor. Det ska verkligen bli ett välsmakande avbrott i min ganska trista värld av rätter som jag jämt lagar.

En ny sak iaf. Jag har bytt bröd. Jag bakar allt mitt bröd själv. Under lång tid +10 år har jag gjort två limpor lantbröd nästan varje vecka. Nu har jag börjat baka tekakor i stället. Jag äter inte så mycket bröd. Räcker det en vecka så är det helt okej!

har du provat gubbelisas gryta?
Citera
2020-09-25, 21:35
Bannlyst
Nej, men det låter gott! Skriv gärna ner receptet här så får alla prova!

Citat:
har du provat gubbelisas gryta?
Citera
2020-09-25, 21:37
Medlem
Knucklehugss avatar
Japp provade att göra Zwiebelkuchen med federweißer åh ack så läckert och gott.
Citera
2020-09-25, 22:00
Bannlyst
Det finns en för mig legendarisk tråd här i matlagning. Det var ganska länge sedan.

En kille frågade om findus färdiga rätter som julmat.

Då var det en annan snubbe här i kanalen som erbjöd sig att bjuda på och käka julbord tillsammans på Scandic hotell. Och det gjorde dom.

Jag kommer aldrig att glömma det!

Citat:
Ska du göra kåldolmar så kommer jag gärna förbi och äter några. 😆
Senast redigerad av Kick88 2020-09-25 kl. 22:03.
Citera
2020-09-25, 22:02
Medlem
Citat:
Nej, men det låter gott! Skriv gärna ner receptet här så får alla prova!
(FB) Gubbelisas receptdiskussioner. (Rubrik ändrad. /Mod) smaklig spis
Citera
2020-09-25, 22:06
Bannlyst
Det verkar kanongott. Tack för receptet!

Citat:
(FB) Gubbelisas receptdiskussioner. (Rubrik ändrad. /Mod) smaklig spis
Citera
2020-09-25, 22:24
Medlem
Citat:
Det verkar kanongott. Tack för receptet!

Finns så mycket kul mat att laga Vill du ha fler tips finns flashback här för dig!
Citera
2020-09-25, 22:26
Medlem
TinFoilHats avatar
En för mig ny rätt som jag börjat laga här hemma är en indisk qourngryta med rödvin.

1-2 st gröna paprika som bryns lite lätt i ghee och sen läggs åt sidan.
2-3 st gula lökar (hackade efter eget tycke) som steks/fräses i ghee på låg värme tills det börja karamelliseras.
I med lite mer ghee (ganska mycket faktiskt) å sen ner med div valfria kryddor man hittar hemma, så som malen kardemumma, kanel, ingefära, malen koriander och ex gurkmeja (jag kör med en thaiversion på gurkmejan) - låt fräsa några minuter.
Nästa grej ner i grytan är en burk Pataks madras paste som även den får fräsa med sen några minuter.
Ner med en burk krossade/passerade tomater (kör själv Mutti eller Petti).
Ner med 2-4 stycken pureade morötter (kör dom själv med en mixerstav).
Fyll på med rödvin tills önskad konsistens uppnåtts.
In i ung med lock ca 100-125 grader i minst en timme men gärna 2 eller 3 timmar.
Kolla så att konsistensen på såsen är som man önskar - fyll på med mer vin alt reducera utan lock på spisen.
Stjälp ner quornen (köper quornfileer som delas i 4 bitar per file) samt peta ner paprikan.
Låt allt bli genomvarmt och servera med ris, naan och yogurt.

Om det görs rätt så bör mängden vin hamna på ca 3-5 dl, kanske lite till.

Givetvis går det byta ut qournen mot kyckling eller kött men då petar man med fördel ned detta så det får stå i ugnen och koka någon timme eller så.

Purea inte morötterna för tidigt då morotspuren har en tendens att bli brun om den står framme ingen smakmässig skillnad men det ser mindre gott ut (om det nu finns någon matkritiker i köket som står och följer arbetet).

Brukar även trycka ner lite röda chiliflakes samt toppa med färsk koriander och/eller persilja men det är valfritt.

Åsådehär med ghee dåra... Har inte hittat det i någon butik här omkring så det har blivit som så att man gör det själv. Klart enkelt, bara smälta osaltat smör i en kastrull och låt småkoka runt 1 timme. Sila av genom kaffefilter och ner i en glasburk - Klart! Ghee kan som vanliga oljor stå framme i rumstemperatur under lång tid så länge burken är försluten så passa på att köra 0,5 eller 1 kg i ett svep så klarar man sig några månader.
Citera
2020-09-25, 22:26
Bannlyst
Det finns många duktiga kockar här i Flashback... utan tvekan!

Citat:
Finns så mycket kul mat att laga Vill du ha fler tips finns flashback här för dig!
Citera
2020-09-25, 22:39
Medlem
Citat:
Det finns många duktiga kockar här i Flashback... utan tvekan!

Har du svängt ihop en sjömansbiff någon gång?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in