• 1
  • 2
2020-09-25, 17:46
Bannlyst
Hej,

Själv har jag stagnerat. Det finns ju massor med saker att laga, men det blir mest spagetti och köttfärssås för mig. Visst är det fortfarande gott, och jag tror jag skulle kunna göra mina gamla inarbetade rätter bara för jag kan laga dom med ögonbindel om så skulle krävas.

I morgon blir det i alla fall kåldolmar som jag fick av min kära mor. Det ska verkligen bli ett välsmakande avbrott i min ganska trista värld av rätter som jag jämt lagar.

En ny sak iaf. Jag har bytt bröd. Jag bakar allt mitt bröd själv. Under lång tid +10 år har jag gjort två limpor lantbröd nästan varje vecka. Nu har jag börjat baka tekakor i stället. Jag äter inte så mycket bröd. Räcker det en vecka så är det helt okej!
Citera
2020-09-25, 18:22
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Hej,

Själv har jag stagnerat. Det finns ju massor med saker att laga, men det blir mest spagetti och köttfärssås för mig. Visst är det fortfarande gott, och jag tror jag skulle kunna göra mina gamla inarbetade rätter bara för jag kan laga dom med ögonbindel om så skulle krävas.

I morgon blir det i alla fall kåldolmar som jag fick av min kära mor. Det ska verkligen bli ett välsmakande avbrott i min ganska trista värld av rätter som jag jämt lagar.

En ny sak iaf. Jag har bytt bröd. Jag bakar allt mitt bröd själv. Under lång tid +10 år har jag gjort två limpor lantbröd nästan varje vecka. Nu har jag börjat baka tekakor i stället. Jag äter inte så mycket bröd. Räcker det en vecka så är det helt okej!
Det är inte så mycket mer jobb att göra english muffins, så vansinnigt mycket godare.
Citera
2020-09-25, 18:30
Medlem
Slå upp kartan - blunda och peka. Ta landet där fingret landar och sök efter nationalrätt land X. Inte bara lär man sig mycket om nya maträtter utan mycket om ingredienser och kultur.
Citera
2020-09-25, 18:30
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Hej,

Håller på att lära mig Chicken green curry som är en favorit. Du ska helst ha en wookpanna, jag gör en enkel variant med wookade grönsaker.

När grönsakerna och kycklingen är klara så tillsätter jag kokosmjölk, grön currypasta och currykrydda.

Låt grytan stå och koka ett tag i pannan så smakerna får sätta sig.

Serveras med ris.
Citera
2020-09-25, 19:12
Bannlyst
Tack!

Just ris som basmat är något som jag är lite dålig på att äta. Jag gillar det, men det blir inte ofta jag äter det.

Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Håller på att lära mig Chicken green curry som är en favorit. Du ska helst ha en wookpanna, jag gör en enkel variant med wookade grönsaker.

När grönsakerna och kycklingen är klara så tillsätter jag kokosmjölk, grön currypasta och currykrydda.

Låt grytan stå och koka ett tag i pannan så smakerna får sätta sig.

Serveras med ris.
Citera
2020-09-25, 19:30
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Ångkokt hamburgare ala white castle.
USAs äldsta hamburgarkedjas vinnare.
The slider.
Citera
2020-09-25, 19:49
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Provat att göra några soppklassiker? Eller grytor?
Koka egen ärtsoppa, kålsoppa, grönsakssoppa, köttsoppa ellee varför inte en mustig fisksoppa. Lite vitt vin, grädde och valfri fisk + valfria grönsaker och kryddor så är du hemma.

Eller koka en smarrig sjömansbiff, kalops, ängamat eller kanske en chili con carne?

Lycka till i köket! Ditt bröd kommer vara ett utmärkt tillbehör till samtliga rätter jag nämnde ovan
Citera
2020-09-25, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Ska du göra kåldolmar så kommer jag gärna förbi och äter några. 😆

Nästan så att jag är på med. Kan TS laga sin mammas recept? Annars är kåldolmar en utmärkt rätt att laga tillsmanas med några väl valda flashbackare över ett par sju öl.
Citera
2020-09-25, 19:53
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Nästan så att jag är på med. Kan TS laga sin mammas recept? Annars är kåldolmar en utmärkt rätt att laga tillsmanas med några väl valda flashbackare över ett par sju öl.
Jag kan tyvärr inte laga mat, men äter gärna maten.
En öl eller två kan jag nog dricka.
Citera
2020-09-25, 20:09
Medlem
Aigiss avatar
Av diverse skäl lagar jag inte så mycket mat just nu men i höst hoppas jag kunna bocka av lite olika sorters paj. Känns som en underskattad matform som borde passa utmärkt till matlådor.
Citera
2020-09-25, 20:54
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyMasterPiece
Ja jag lagade en brödrost häromdagen.

Till ts, av veckogamla ris kan du alltid steka pytt av
Citera
2020-09-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Jag kan tyvärr inte laga mat, men äter gärna maten.
En öl eller två kan jag nog dricka.

För helvete Ichwill. Det är bara att (efter att en slagit upp ett recept, köpt ingredienser) dörna på en ramstienplatta, följa receptet medan en dricker öl och fördelar uppgifterna med de närvarande i rummet. random flashbackare 1 får skiva löken, random flashbackare 2 får hacka vitlöken, random flashbackare 3 får se till att bärsen är kalla och servera vid behov, samt slå upp en snapps när tillfälle bjuds. random flashbackare 4 får skiva köttet och steka det. etc etc.

Matlagning är "enkelt" om en bara lär av någon annan och vågar ha kul med andra och försöka! misslyckas kan en göra också men då är det viktigt att ha gott om öl hemma
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in