Jag kan faktiskt inte det riktiga namnet på denna gryta, men om det är nån här som känner igen ingredienserna, så får ni gärna tala om vad den heter
Ta en större kastrull, smöra in botten och sidorna av kastrullen med smör.
Börja med att lägga skivad rå potatis i botten av kastrullen. Sen lägger ni köttfärs ovanpå potatisen(rå köttfärs).. sen skivade tomater på och sist lök.
Löken kan ni hacka så det blir som halva lökringar(halvmånar), brukar funka bra. Sen sist, så kan ni krydda med svartpeppar och salt.
Ni repeterar denna procedur med ingredienser tills ni kommer upp till kastrullens kanter, då lägger ni på locket och låter det stå och kokas ihop i ungefär en timme skulle jag tro. Man får väl känna lite på potatisen om den är mjuk
Min pappa är det som lärt mig detta. Och man ska inte ha vatten i för det blir så pass mycket vätska av tomaterna och de.
Det ska vara rejält med tomater, 6 stora tomater går åt. Och ungefär ett halvkilo köttfärs bör räcka!
Ja, smaklig måltid, ni som tänker testa detta, lovar att ni kommer tycka det är asgott om ni gör som jag sagt i tråden
Kanske redan nån här på flashback som ätit detta?