2016-11-14, 22:37
Medlem
Gubbelisas avatar
Jag kan faktiskt inte det riktiga namnet på denna gryta, men om det är nån här som känner igen ingredienserna, så får ni gärna tala om vad den heter

Ta en större kastrull, smöra in botten och sidorna av kastrullen med smör.
Börja med att lägga skivad rå potatis i botten av kastrullen. Sen lägger ni köttfärs ovanpå potatisen(rå köttfärs).. sen skivade tomater på och sist lök.
Löken kan ni hacka så det blir som halva lökringar(halvmånar), brukar funka bra. Sen sist, så kan ni krydda med svartpeppar och salt.

Ni repeterar denna procedur med ingredienser tills ni kommer upp till kastrullens kanter, då lägger ni på locket och låter det stå och kokas ihop i ungefär en timme skulle jag tro. Man får väl känna lite på potatisen om den är mjuk

Min pappa är det som lärt mig detta. Och man ska inte ha vatten i för det blir så pass mycket vätska av tomaterna och de.
Det ska vara rejält med tomater, 6 stora tomater går åt. Och ungefär ett halvkilo köttfärs bör räcka!

Ja, smaklig måltid, ni som tänker testa detta, lovar att ni kommer tycka det är asgott om ni gör som jag sagt i tråden
Kanske redan nån här på flashback som ätit detta?
Citera
2016-11-14, 22:48
Medlem
m1ndCTRLs avatar
Jag kommer inte att testa din gryta (kul initiativ dock).

Hinner köttfärsen verkligen bli klar på en timme? Låter lite äckligt att ha rå köttfärs i grytan sådär. Spännande att se om någon provar!
Citera
2016-11-14, 22:50
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m1ndCTRL
Jag kommer inte att testa din gryta (kul initiativ dock).

Hinner köttfärsen verkligen bli klar på en timme? Låter lite äckligt att ha rå köttfärs i grytan sådär. Spännande att se om någon provar!

Synd, du går miste om en helt fantastisk gryta. En kompis till mig smakade den hos min morsa och han ville genast ha ingredienserna, han hade aldrig ätit den förr

Varför skulle inte köttfärsen bli klar inom en timme?
Citera
2016-11-14, 22:52
Medlem
appletimes avatar
Hur blir det då ? smaken osv. Blir det inte torrt ?
Citera
2016-11-14, 22:57
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appletime
Hur blir det då ? smaken osv. Blir det inte torrt ?

Torrt? det blir en riktigt vattnig gryta som är allt annat än torr. Det mesta av vätskan kommer ifrån tomaterna och när det kokas ihop i allting så blir det som i sin egen naturliga buljong.

Hur ska jag förklara smaken.. svårt att beskriva, om du slänger ihop alla ingredienser jag nämnt och försöker föreställa dig smaken på allt samtidigt, plus kryddorna(kan behöva saltas mer efter den är klar beroende på smak efter behag) .. vet inte hur jag bättre kan förklara smaken än så.. men det är lätt en av mina 10 godaste maträtter och så enkel att göra, och billig

Min kompis tänkte testa byta ut nötfärsen mot älgfärs och se hur det blir

Lycka till ni som testar!
Citera
2016-11-14, 23:17
Medlem
Om du inte kan beskriva smaken hur ska vi då kunna beskriva den?
Citera
2016-11-14, 23:22
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Om du inte kan beskriva smaken hur ska vi då kunna beskriva den?

Ni kanske kan förklara den bättre än mig när ni väl smakat? jag försökte ju förklara så gott JAG kan.
Citera
2016-11-14, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Jag kan faktiskt inte det riktiga namnet på denna gryta, men om det är nån här som känner igen ingredienserna, så får ni gärna tala om vad den heter

Ta en större kastrull, smöra in botten och sidorna av kastrullen med smör.
Börja med att lägga skivad rå potatis i botten av kastrullen. Sen lägger ni köttfärs ovanpå potatisen(rå köttfärs).. sen skivade tomater på och sist lök.
Löken kan ni hacka så det blir som halva lökringar(halvmånar), brukar funka bra. Sen sist, så kan ni krydda med svartpeppar och salt.

Ni repeterar denna procedur med ingredienser tills ni kommer upp till kastrullens kanter, då lägger ni på locket och låter det stå och kokas ihop i ungefär en timme skulle jag tro. Man får väl känna lite på potatisen om den är mjuk

Min pappa är det som lärt mig detta. Och man ska inte ha vatten i för det blir så pass mycket vätska av tomaterna och de.
Det ska vara rejält med tomater, 6 stora tomater går åt. Och ungefär ett halvkilo köttfärs bör räcka!

Ja, smaklig måltid, ni som tänker testa detta, lovar att ni kommer tycka det är asgott om ni gör som jag sagt i tråden
Kanske redan nån här på flashback som ätit detta?
Låter som en gammaldags Jägargryta, enkla ingredienser med ett rakt handlag. Man kan göra samma med hackad lövbiff och lite färre tomater dessutom med porter och soya. varning med för mycket porter, blir lätt lite för beskt då !
Citera
2016-11-14, 23:38
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Låter som en gammaldags Jägargryta, enkla ingredienser med ett rakt handlag. Man kan göra samma med hackad lövbiff och lite färre tomater dessutom med porter och soya. varning med för mycket porter, blir lätt lite för beskt då !

Hej! Sökte på jägargryta på google och kollade på de bilder jag såg och tyckte inte att det liknade "min" gryta.

Hoppas nån tänker testa och tillaga den imorgon.
Citera
2016-11-14, 23:50
Medlem
AndersM79s avatar
Grytan låter god. Får nog testa den någon regnig dag...
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbelisa
Min kompis tänkte testa byta ut nötfärsen mot älgfärs och se hur det blir
Älgfärs är ju mindre fet än nötfärs, och jag har för mig att den innehåller mindre vatten också... Tror du inte det är risk att den blir torr?
Citera
2016-11-15, 00:00
Medlem
Gubbelisas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Grytan låter god. Får nog testa den någon regnig dag...

Älgfärs är ju mindre fet än nötfärs, och jag har för mig att den innehåller mindre vatten också... Tror du inte det är risk att den blir torr?

Tro mig, den är god som fan! fattar inte varför folk inte vill testa, om de bara visste hur gott det är.
Jag har ingen aning hur det blir.. då kanske man får tillsätta vatten också?

Kan inte du vara den första att testa grytan imorgon? det är ju faktiskt ganska lätt att tillaga. Blev förvånad över att ingen känner igen den.
Citera
2016-11-15, 00:23
Medlem
Haha, ja jag tror den kan bli god iallafall.
Jag ska prova den, men först till helgen blir det dock
Enkla recept som ger god mat är de bästa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in