Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Jag vet inte exakt var Ångström fått sina uppgifter om intrång på bildäck ifrån. Han slår fast en teori (att någon öppnat rampen) som sanning. Det finns ju andra förklaringar till att sidoräckena slitits loss och ligger bredvid, t.ex. att rampen öppnats av vattenmotståndet och sedan stängts när fartyget landade. Enligt hans egen teori skulle räckena då fastna när rampen stängdes, eftersom den är skadad. Men jag vet inte, kanske har någon varit där.
Vad jag kan se har inte intrång på bildäck någon väsentligt betydelse på teorier om varför fartyget sjönk. I den här tråden diskuteras två huvudalternativ:
- vatten på bildäck pga bortslitet visir och öppen bogramp,
- hål i vattenlinjen midskepps.
Jag hävdar att det senare är en mycket osannolik förklaring.
Men om bogvisir/ramp är HUVUDORSAK borde dom inte undersökas? Nu har bara visiret kontrollerats fullt ut. Men även här finns tyvärr frågetecken. Varför är delar av fästena avsågade (efter bärgning) och flyttade till Karlskrona?
Hur har en kontroll av rampen gjorts ordentligt om man inte ens gått in på bildäck för att syna den på insidan?
Och som du senare i tråden säger: Visiret är borta men det sprutar in vatten RUNT rampen (som maskinisterna ser på CCTV). Hur mycket var det öppet? 20cm eller 5 meter?
Kan en undersökningen av rampens infästningar visa skador på cylinder/arm som uppstått pga att det varit öppet och i såfall hur mycket det varit öppet?
Jag anser att det finns för många frågetecken lämnade av haverikommissionen för att känna att jag ska kunna lita på att dom gjort ett fullgott arbete.