2020-10-01, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Även vid din lägsta uppskattning skulle sektion #5 och #6 på däck 1 vattenfyllts på ett par minuter. Ett sådant vatteninflöde kan omöjligen uppstått vid tidpunkten för smällarna, dvs runt 01:00, eftersom ett 20-tal passagerare dels lyckades fly fram till 01:15, dels inte såg några sådana vattenmängder forsa över däck 1.

För att ihop vatteninträngning från detta hål med vittnesuppgifterna måste hålet uppstått sent, efter att passagerarna flytt, men innan slagsidan. Detta innebär 01:15. Men passagerarna flyr ju pga ljud tidigare än så, och de ser ju en del vatten på däck 1 och ovanför på däck 2 (bildäck). Det går alltså inte ihop.

Vad baserar du det på? Och referera för f-n inte till JAIC:S Rapport igen?
Citera
2020-10-01, 07:02
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag vet inte exakt var Ångström fått sina uppgifter om intrång på bildäck ifrån. Han slår fast en teori (att någon öppnat rampen) som sanning. Det finns ju andra förklaringar till att sidoräckena slitits loss och ligger bredvid, t.ex. att rampen öppnats av vattenmotståndet och sedan stängts när fartyget landade. Enligt hans egen teori skulle räckena då fastna när rampen stängdes, eftersom den är skadad. Men jag vet inte, kanske har någon varit där.

Vad jag kan se har inte intrång på bildäck någon väsentligt betydelse på teorier om varför fartyget sjönk. I den här tråden diskuteras två huvudalternativ:
- vatten på bildäck pga bortslitet visir och öppen bogramp,
- hål i vattenlinjen midskepps.
Jag hävdar att det senare är en mycket osannolik förklaring.

Men om bogvisir/ramp är HUVUDORSAK borde dom inte undersökas? Nu har bara visiret kontrollerats fullt ut. Men även här finns tyvärr frågetecken. Varför är delar av fästena avsågade (efter bärgning) och flyttade till Karlskrona?

Hur har en kontroll av rampen gjorts ordentligt om man inte ens gått in på bildäck för att syna den på insidan?

Och som du senare i tråden säger: Visiret är borta men det sprutar in vatten RUNT rampen (som maskinisterna ser på CCTV). Hur mycket var det öppet? 20cm eller 5 meter?

Kan en undersökningen av rampens infästningar visa skador på cylinder/arm som uppstått pga att det varit öppet och i såfall hur mycket det varit öppet?

Jag anser att det finns för många frågetecken lämnade av haverikommissionen för att känna att jag ska kunna lita på att dom gjort ett fullgott arbete.
Citera
2020-10-01, 07:11
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Och om det skulle vara en stor sten där.. Vad kallas botten för då?

Att de säger moränlera innebär inte att det är 100% säkert att inga större stenar finns.

Likaså har du förmodligen en gräsmatta "med jord under" men likväl kan du stöta på en stor sten från ingenstans om du gräver en meter ned.

Jag säger inte moränlera, haverikommissionen säger moränlera.

Glöm inte det 5-25meter tjocka lösa sediment lagret ovanpå den.

Att moränlera har ca 1300kg/m2 bärkraft och att en 1x1 meter sten väger ca 2000kg/kubik är bra att ha i tanken. Det är så denna sten sakta men säkert kommer att sjunka längre och längre ner genom leran. (Den ligger alltså inte kvar på ytan)

Så för att, som alla andra, killgissa om djup: Inga större stenare förrns minst ett par meter ner i moränen.
Citera
2020-10-01, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayDee78
Men om bogvisir/ramp är HUVUDORSAK borde dom inte undersökas? Nu har bara visiret kontrollerats fullt ut. Men även här finns tyvärr frågetecken. Varför är delar av fästena avsågade (efter bärgning) och flyttade till Karlskrona?

Hur har en kontroll av rampen gjorts ordentligt om man inte ens gått in på bildäck för att syna den på insidan?

Och som du senare i tråden säger: Visiret är borta men det sprutar in vatten RUNT rampen (som maskinisterna ser på CCTV). Hur mycket var det öppet? 20cm eller 5 meter?

Kan en undersökningen av rampens infästningar visa skador på cylinder/arm som uppstått pga att det varit öppet och i såfall hur mycket det varit öppet?

Jag anser att det finns för många frågetecken lämnade av haverikommissionen för att känna att jag ska kunna lita på att dom gjort ett fullgott arbete.

Väl formulerat! Är ju inte riktigt bortom allt tvivel hur och varför den sjönk. Att inte bildäck undersöktes ens, att bevismaterial slängs bort, eller att viktiga dokument och videos "försvinner" när en så här stor katastrof ska utredas och nu ett stort j-ävla hål i skrovet, jisses vad det här är galet.
Citera
2020-10-01, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svart-Skalle
Stefan Löfvens uttalande "Sverige ljuger inte" väcker misstankar.

Var det ett svenskt/nordiskt eller en allierads skepp/ubåt som gjorde hål på Estonia - kanske genom en olycka? Genom att säga att att platsen är en gravplats så gör man det olagligt för någon att utreda det, och därmed kan staten mörka utan att bli påkomna.

Nu har de dock blivit påkomna och Stefan Löfven såg rädd ut i nyhetsinslaget, han har inga svar utan hänvisar till "experter".

Någon som är inne på den teorin?
Löfvén ljuger ju om att Sverige inte ljugit, då man i flera år ljög och mörklade att militära transporter förekom på Estonia och andra passagerarfärjor runt den här tiden. Oavsett om det förekom på olycksnatten och hade med själva saken att göra eller ej så hade det varit en viktig aspekt att belysa i den initiala utredningen. Sveriges trovärdighet i den här frågan är därför tyvärr inte särskilt hög.

Den kategoriska oviljan att ändra paragraf 2 i lagen om gravfriden för att kunna tillåta utredningar är också djupt besynnerlig. Varför undantagen inte också från början omfattar, av avtalsparterna, initierade utredningar kan man bara spekulera i.
Senast redigerad av pf10 2020-10-01 kl. 07:22.
Citera
2020-10-01, 07:25
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Ubåts teorin kan vi nog glömma. Ett vittne såg något stort och vitt flyta förbi. Det kan ha varit bogvisiret. Detta visir kan ha slagit i fartygssidan och orsakat hålet. Jag har varit i 15 meters vågor och det är stora krafter när ett fartyg kränger. Estonia var gammalt. Gamla fartyg kan brytas itu i dåligt väder. Visiret kan teoretiskt haft en luftblåsa och flutit längsmed fartygssidan och orsakat skadan.

Enligt professorn som simulerade skadan i sidan så kan det inte ha varit visiret.
Hålet har uppkommit med en större kraft och skada.
Frågan ställdes men han avvärjde den. Se sista delen i dplay dokumentären.
Citera
2020-10-01, 07:29
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Ubåts teorin kan vi nog glömma. Ett vittne såg något stort och vitt flyta förbi. Det kan ha varit bogvisiret. Detta visir kan ha slagit i fartygssidan och orsakat hålet. Jag har varit i 15 meters vågor och det är stora krafter när ett fartyg kränger. Estonia var gammalt. Gamla fartyg kan brytas itu i dåligt väder. Visiret kan teoretiskt haft en luftblåsa och flutit längsmed fartygssidan och orsakat skadan.
Luftblåsa? Visiret är pyramidformat med helt öppen bas, och vägen 20 ton... den "luft" som fanns skulle försvinna direkt när det kom ner i vatten. Skolgång? Nja.
Citera
2020-10-01, 07:36
Medlem
mjohan84s avatar
Hur ser uppbyggnaden ut på ett sånt här fartyg egentligen? Jag har ju en fritidsbåt och jämför lite med det, man har ju olika sektioner osv så att ett hål kan ta in vatten men vattnet kan inte gå vidare till hela skrovet... Nu vet vi ju inte hur djup skadan är på estonia.. det syns väldigt otydligt och det var synd att man inte kunde mäta djupet på den.

Sedan! om det är hål på ett ställe och vatten då forsar igenom ett hål och därmed försvinner ut genom ett annat för att tränga ut all luft... borde inte då en jävla massa grejer driva ut ? är det därför vi ser handduken där?

Jag googlade lite gällande vattentäta skott och fann denna :

"Ett vattentätt skott är en helt vattentät avgränsning i ett fartygs skrov, dessa kan förekomma både tvärskepps och längdskepps i konstruktionen. Kraven på vattentäta skott fastställas genom beräkningar med hänsyn till fartygets proportioner och speciella konstruktion samt de separata avdelningarnas läge och form, även vilken typ av fartyg och användningsområde styr beräkningen av skottens placering och konstruktion"
Citera
2020-10-01, 07:38
Medlem
Herostratoss avatar
Vittnet Bergm*rk (*=a) som säger sig ha sett hålet när han dök på vraket strax efter förlisningen, är han trovärdig?
Citera
2020-10-01, 07:38
Medlem
mjohan84s avatar
Handduken är intressant på något vis... handduken kommer ifrån färjan och har då antagligen sugits mot hålet i något skede... Frågan är om den hade sugits dit om hålet uppstod vid krashen mot botten?
Citera
2020-10-01, 07:41
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Vittnet Bergm*rk (*=a) som säger sig ha sett hålet när han dök på vraket strax efter förlisningen, är han trovärdig?

Jag vet inte när det gäller honom... Har googlat på honom och det finns de som påstår att allt kring honom är lögn... att han inte arbetat där han säger sig ha gjort och ha dykt på de ställena han påstår...

Mycket av det han påstår framstår som överdrivet... ska söka och se om jag hittar länken igen, det var några år sedan jag läste det... återkommer
Citera
2020-10-01, 07:43
Medlem
JayDee78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Luftblåsa? Visiret är pyramidformat med helt öppen bas, och vägen 20 ton... den "luft" som fanns skulle försvinna direkt när det kom ner i vatten. Skolgång? Nja.

50-65 ton är en mer riktig siffra...

Estonias väger väl 64ton om jag kommer ihåg exakt. (I dokumentären pratas det om 55 ton, men det kan vara så att 64 ton inkluderar rampen.)
Senast redigerad av JayDee78 2020-10-01 kl. 07:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in