2020-10-01, 20:49
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Försök tänka lite så ska du se att verklighetsuppfattningen din fungerar lite bättre.

Fler frågor?
Eftersom jag inte fick svar den första så varför ödsla mera tid på de regimtrogna.
Citera
2020-10-01, 20:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Samt gubben som bodde i Turkiet nu vittnade om detta.

vart fanns nya filmen om estonia att ladda hem fritt ?

måste gå tillbaka och kolla en grej ?
Citera
2020-10-01, 20:51
Medlem
Hexen666s avatar
Har sett en bit in på första avsnittet och det som slår mig är att vittnen berättar att dom får en relativt kraftig slagsida direkt efter smällen och att dom stannar i det läget. Jag finner det omöjligt att bogvisiret skulle kunna skapa en sådan reaktion på båten. Skulle en drös tunga fordon ha hamnat på ena sidan tack vare hård sjögång och tippat fartyget? Eller är det för låg vikt/fel tyngdpunkt?
Citera
2020-10-01, 20:51
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag har inget abonnemang på dplay. Men varje tidning visar filmsnutten med hålet i skrovet och bilder på var på båten hålet är från dokumentären.
En månad för 129 utan bindningstid och massor med annat på köpet. Estonia var värt det dubbla minst.
Citera
2020-10-01, 20:55
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Som nya zeeländaren i dokumentären sa, så samarbetade MI6 och SäPo i smugglingen. Smugglingen ska ha rört ytterst känslig missilteknik.

Calle räknade väl kallt med att ryssarna skulle låta skiten fortgå. Eller så körde en svensk ubåt in i skiten av misstag - då man eskorterade.

Jag tror att det behövs lite mer än en reva i skrovet och ett bortblåst bogvisir för att sänka en sådan flytande best på så kort tid.

Typ, skadade vattentäta skott. Exempelvis något man får om skiten torpederas så svetsfogarna spricker sönder av tryckvågen som slår in i skrovet av en briserad torped under midskepps.

Klart Calle lille ville profitera tillsammans med sina polare i underrättelsetjänsten. Kineserna hade betalt vad som helst för det hetaste inom militärt krimskrams.
Citera
2020-10-01, 20:56
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
..Vilket får mig att minnas en av filmvärldens bästa scener;
https://www.youtube.com/watch?v=9FnO3igOkOk

Faktiskt väldigt passande i sammanhanget Tidlöst! Såg den på bio med skolklassen,..så gammal har man blivit
Citera
2020-10-01, 20:56
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Eftersom jag inte fick svar den första så varför ödsla mera tid på de regimtrogna.

Du underskattar underhållningsvärdet. Stockholmssyndromet (de regimtrogna) är bästa sortens content.
Citera
2020-10-01, 21:01
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alima3342
vart fanns nya filmen om estonia att ladda hem fritt ?

måste gå tillbaka och kolla en grej ?

Finns på pirate...
Citera
2020-10-01, 21:03
Avstängd
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Har sett en bit in på första avsnittet och det som slår mig är att vittnen berättar att dom får en relativt kraftig slagsida direkt efter smällen och att dom stannar i det läget. Jag finner det omöjligt att bogvisiret skulle kunna skapa en sådan reaktion på båten. Skulle en drös tunga fordon ha hamnat på ena sidan tack vare hård sjögång och tippat fartyget? Eller är det för låg vikt/fel tyngdpunkt?

Denna "smäll" påtalad av flertal vittnen, är den verklig? Och i sådant fall, vad är anledningen till denna "smäll" som bl a fick sovande människor att ramla ur sängen..
Citera
2020-10-01, 21:03
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag har inget abonnemang på dplay. Men varje tidning visar filmsnutten med hålet i skrovet och bilder på var på båten hålet är från dokumentären.

Kanske värt att lägga en hunka på 1 mån abonnemang om du är intresserad av Estonia?
Citera
2020-10-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
En torpederad Estonia hade förstås väckt många obehagliga frågor för den nuvarande och före detta regimen med Calle lille i spetsen.

Några som tänkas kan väckas:

1. Varför torpederade ryssen Estonia?

2. Varför backade inte Calle lille när ryssen ville ha tillbaka sitt topphemliga militära krimskrams?

3. Vem gav Calle lille befogenheter att använda en civil färja och säkerligen svenska militära tillgångar för sina egenmäktiga förehavanden?

estonia blev ett militärt fraktfartyg den sekunden dem börja använde henne för att transporter vapen..
Rule of war..
Det här handlar om att rädda ansikte för svenska folket.
Citera
2020-10-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Inte för att vara petig, men det du länkar till är en grafisk rekonstruktion av sprickan/hålet. Oklart hur den skapats. Det är i vart fall inte ett foto, så vi bör vara försiktiga med långtgående slutsatser.
Farbror barbro. Jag har nu sett att du gått på den officiella haverikommissionens linje sedan 2005 här i flashback.
I alla år har du försvarat den officiella linjen och kallat andra för konspirationsteoretiker,haverister och dylikt.
Jag undrar vad som driver dig? Vilka motiv har du? En normal människa hade tröttnat efter så lång tid.
Är du avlönad? ( ja, jag är konspiratorisk ) Medietränad verkar du vara absolut, kan det retoriska+ härskarteknik.
Har du varit inblandad på något sätt?
Vem är du? ( fiskar inte efter att du ska outa dig) Du lyser en agenda av av att göra narr av folk som ifrågasätter den officiella bilden. Snälla svara på mina synpunkter annars kommer jag vara på dig och påminna dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in