Citat:
Varvet gör naturligtvis också matematiska och modellbaserade beräkningar. De vet hur RoRo-färjor funkar och räknar naturligtvis utifrån de parametrarna. Sen kan de ha fel i vissa parametrar, det säger jag ingenting om, men likväl förbannat finns där ett hål precis där de antog att de pekade på att det borde finnas ett hål.
Nu är det ju flera som vittnar om någon form av smäll/oljud/skrapljud osv. Det är svårt att hävda att något sådant inte förekommit. Att vissa missar detta kan kanske bero på att de sov, var berusade, helt enkelt inte upmärksamma ectetera. Sen gör inte människor alltid kopplingen att det ett helt fartyg kommer att gå under av bara en smäll och eftersom saker och ting sedan gick väldigt snabbt - hur sanbbt råder det väldigt delade meningar om - så kanske de inte hajade till förens det var för sent. Så visst, en del av detta talar emot att hålet uppkom då men samtidigt vet vi att hålet finns där.
Sen är jag ganska övertygad att om hålet uppstod innan Estonia förliste så hände det mycket nära inpå att bogvisiret lossnade. Med detta är rena spekulationer.
Nu är det ju flera som vittnar om någon form av smäll/oljud/skrapljud osv. Det är svårt att hävda att något sådant inte förekommit. Att vissa missar detta kan kanske bero på att de sov, var berusade, helt enkelt inte upmärksamma ectetera. Sen gör inte människor alltid kopplingen att det ett helt fartyg kommer att gå under av bara en smäll och eftersom saker och ting sedan gick väldigt snabbt - hur sanbbt råder det väldigt delade meningar om - så kanske de inte hajade till förens det var för sent. Så visst, en del av detta talar emot att hålet uppkom då men samtidigt vet vi att hålet finns där.
Sen är jag ganska övertygad att om hålet uppstod innan Estonia förliste så hände det mycket nära inpå att bogvisiret lossnade. Med detta är rena spekulationer.
Jag förnekar inte att det har förekommit 2-3 smällar kort innan slagsidan. Det är jag övertygad om. Men återigen, Estonia kan inte ha vattenfyllts via hålet för att sedan tappa bogvisiret pga förlig trim osv. Att vattenfylla utrymmena under bildäck för att ge slagsida tar ju en liten stund eftersom det inte är öppna ytor där, som på bildäck.
Jag ser det som mer eller mindre uteslutet just pga folk måste ha märkt att vatten kommer in hyttutrymmen. Det ligger ju hytter precis där hålet nu är funnet. Nu vet jag iofs inte om det bodde folk där eller inte.
Stena Jutlandica blev 2015 påkörd av ett annat fartyg och fick två stora hål, ett under vattenlinjen. 1220 kubikmeter vatten strömmade in i fartyget på kort tid. Ingen slagsida uppstod.
https://www.expressen.se/gt/vattnet-forsar-in-i-farjan---larmar-inte/
Hålet finns där, det är helt riktigt. Och det vi vet med säkerhet har slagit emot fartyget är botten. Och det var ju ganska många tusen ton som skulle lägga sig till rätta på botten och det finns ju faktiskt ett hål till. Det hålet verkar alla acceptera utan några problem, vilket är intressant.