2021-07-15, 02:16
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundy
Om du tycker det där är regisserat så kommer ingenting i närheten av Haverikommissionen som förfalskar och manipulerat alt och lite till. Statliga Lögnmaskinen vinner överlägset på KO"

Man fraktade dit 400 000 kubikmeter sand och sten och man beslutade om gravfrid väldigt snabbt i februari 1995 när utredningskommittén fortfarande arbetade. Därefter försvann dykvideos från december 1994 och angående de kopior som gjorts offentliga så har SKL slagit fast att några av dem har blivit manipulerade, säger Margus Kurm till Eesti Päevaleht 25."

"Viktiga Estoniabevis kan vara försvunna för alltid. När SKL i Linköping ville titta på en videofilm så kunde ingen hitta den.- Nej, det är ett band som vi inte kan hitta, säger Sjöfartsverket i Norrköping."

"Heiwa Co har den 30/06/2006 och 02/07/2006 meddelat SKL följande uppgifter (se länkar i texten nedan och här och här) som SKL 02/07/2006 och 04/07/2006 bekräftat mottagande av (dnr 2006008866).

De första filmerna 4 och 8 innehåller betydande tidsavbrott då officellt ingen filmning sker enligt nedan figur (grön linje visar när filmning sker).

Det är märkligt eftersom enligt officiella uppgifter filmades hela förskeppet noga och utan visir (det var försvunnet) den 2 oktober. Tidsavbrotten uppstår när man filmar förskeppets styrbordssida, dvs det finns inga orginalfilmer av styrbords förskepp, där visiret kunde ha befunnit sig om det hängde kvar på förskeppet den 2 oktober! SKL noterar inte i sin rapport detta enkla faktum.

Den 9/10 oktober filmar man igen och först då filmar man styrbords förskepp, där ett stort sprängt hål kan ses på filmerna 12 och 6. JAIC uppger emellertid i sin slutrapport att förskeppet är oskadat där hålet verkligen kan ses. Det sprängda hålet blir aktuellt igen först i augusti 2000 när det filmas av Bemis/Rabe.
SKL:s svar. Att ett stort antal oklarheter kvarstår är klart men ingen bryr sig i vanlig ordning."

"Politiker och myndigheter i Linköping hindrar aktivt att vi får större klarhet kring Estonias förlisning. SKL digitaliserade Estonia-filmerna, men enligt dem själva, så raderades alla digitaliserade filmer ett par dagar efter att de släppte sin rapport 2008-03-03. Detta kräver en förklaring

Estonias fart och kurs kan inte fastställas då radarutskrifter saknas, trots att sådana borde finnas. Sonarbilder på botten är opublicerade. Rampens räcken finns bredvid fartyget, men detta rimmar illa med kommissionens slutsatser. Räckena visas inte, än mindre ges en förklaring.

En hårt kritiserad haverirapport har lagts fram. Haverikommissionen valde att slänga viktigt bevismaterial i havet (till exempel atlantlåset), publicerade suddiga videobilder, trots att det fanns kristallklara bilder bara några sekunder längre bort på filmerna. Haverirapporten saknar väsentliga data, som varför ser rampens indragningskrok ut att vara avskuren, vilket kan ses på dykfilmer. Varför behandlas inte den motoriserade ”man över bord”-båten (MOB-båten)?

"Allt från botten på styrbordssidan, från bryggan till skorstenen, har avsiktligt redigerats bort från filmerna från vraket", konstaterade Werner Hummel, utredare åt det tyska varv som byggde Estonia,

Spelade över" hålet med barnprogram
Att videobanden hade manipulerats bekräftades tio år senare även av SKL, Statens kriminaltekniska laboratorium, som efter att ha begärt in videobanden från Statens haverikommission skrev i en rapport att:

"Resultatet talar starkt för att material 12 har redigerats genom att ett tidigare råmaterial har spelats över och det överspelade materialet återfinns inte som kopia" (s. 18).

Närmare bestämt hade myndigheternas utredningsmaterial spelats över med "barnprogram" från tv, enligt SKL:s rapport (s. 14).

Men att manipulera videomaterial var inte de enda brott som Statens haverikommission har utpekats för i samband med utredningen. Även vittnesmål manipulerades och ströks, om de tydde på att området runt skadan var utsatt för vattentryck innan fartyget sjönk. Bland annat ströks uppgifter från vittnet Carl Övberg i hytt 1049, när han sade att han sett vatten spruta ur ventilationsrör från golvet när han befann sig på däcket ovanför skadan.

Fig. 11.4 ur delrapporten - en falsk bild tagen av en en okänd fotograf = 100% desinformation,Undervattensrobotar kan inte ta liknande bilder

Bra förklarat!
Om det inte är en olycka så vad är motivet till denna förlisning?
Vad fanns kanske ombord som inte fick nå nästa hamn?
Var det i så fall en person eller materiel som skulle "försvinna"?

Jag tycker detta luktar skit lång väg, var bekant med en person som förolyckades på denna resa. Torde varit en fruktansvärd död och att sedan att inte får någon reell förklaring eller upprättelse kring händelsen för anhöriga. Under all kritik!
Citera
2021-07-15, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nu har bogrampens gångjärn i alla fall gett sig och rampen trillat ned.

https://www.expressen.se/nyheter/haverikommissionen-sten--pa-havsbotten-runt-estonia/

Om det nu är så att rampen verkligen kilats fast av vågorna borde det vi vet sedan tidigare och ett förnyat studium av rampen och dess skador kanske kunnat visa det.
Enligt finska tidningar så har Sörman sagt att det fortfarande sitter fast i ett gångjärn och hänger ner på snedden, han har också sagt att den borde bärgas för att kunna jämföras direkt mot bogvisiret då det är svårt att se ordentligt i djupet.
Citera
2021-07-15, 03:10
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Enligt finska tidningar så har Sörman sagt att det fortfarande sitter fast i ett gångjärn och hänger ner på snedden, han har också sagt att den borde bärgas för att kunna jämföras direkt mot bogvisiret då det är svårt att se ordentligt i djupet.

Vi hade kunnat bärga skeppet ganska snart efter förlisningen, vilket inte skedde som bekant.
Hade det gjorts så hade vi inte haft många av dessa frågor idag.

Om skeppet tagits upp och lasten samt "skadorna" gåtts igenom så hade vi troligen haft svaret åtminstone, men det är inte för sent än att komma vidare i denna utredning.

Jag har upplevt att utredningen rörande bogvisirets infästningar borde redovisats bättre, kanske jag missat något men finns det åverkan på bogvisiret av sprängmedel?
Citera
2021-07-15, 03:24
Medlem
tedbundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Bra förklarat!
Om det inte är en olycka så vad är motivet till denna förlisning?
Vad fanns kanske ombord som inte fick nå nästa hamn?
Var det i så fall en person eller materiel som skulle "försvinna"?

Jag tycker detta luktar skit lång väg, var bekant med en person som förolyckades på denna resa. Torde varit en fruktansvärd död och att sedan att inte får någon reell förklaring eller upprättelse kring händelsen för anhöriga. Under all kritik!

Det som fanns ombord är avfyrningsalgoritmer/program för ryska kärnvapen. Hade USA fått dom hade dom kunnat göra alla robotar obrukbara.

Detta är ett arbete signerat MUST (Militärens underrättelsetjänst) så politiker mfl har inte haft någon som helst insyn i detta.

Direkt nyheten kom om olyckan så satt Sverige i krismöte med USA i Norrköping. MI6 var med på ett hörn i själva smugglingen, men folk där är rädda för att säga någonting då vissa kände av en stor hotbild.
Citera
2021-07-15, 03:30
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Det som fanns ombord är avfyrningsalgoritmer/program för ryska kärnvapen. Hade USA fått dom hade dom kunnat göra alla robotar obrukbara.

Detta är ett arbete signerat MUST (Militärens underrättelsetjänst) så politiker mfl har inte haft någon som helst insyn i detta.

Direkt nyheten kom om olyckan så satt Sverige i krismöte med USA i Norrköping. MI6 var med på ett hörn i själva smugglingen, men folk där är rädda för att säga någonting då vissa kände av en stor hotbild.

Om Sovjet ville få bort detta materiel så kan jag förstå att de vill att det försvinner.
Men logistiken, varför är känsligt materiel plötsligt på väg tillbaka emot ursprungskällan?
Citera
2021-07-15, 03:32
Medlem
Citat:
Vi hade kunnat bärga skeppet ganska snart efter förlisningen, vilket inte skedde som bekant.
Hade det gjorts så hade vi inte haft många av dessa frågor idag.

Om skeppet tagits upp och lasten samt "skadorna" gåtts igenom så hade vi troligen haft svaret åtminstone, men det är inte för sent än att komma vidare i denna utredning.

Jag har upplevt att utredningen rörande bogvisirets infästningar borde redovisats bättre, kanske jag missat något men finns det åverkan på bogvisiret av sprängmedel?
Rapporterade bara vad tidningar i Finland skrivit.
Jo jag vet att vi hade kunnat bärga det och eftersom båda herrarna Bildt och Carlsson stod och sa det redan tidigt på morgonen den dagen det hände så tycker jag att de också borde ha hållit fast vid det, även om jag själv redan då visste att så inte skulle bli fallet, Bildt ska ha lite cred för att han var mer återhållsam medan Carlsson stod och raljerade som om det bara varit en liten eka att ta upp.

Enligt vad jag just nu kommer ihåg så är det endast Jutta Rabe som haft påståenden om att det var spår efter sprängämnen vid infästningarna till visiret, har även för mig att hon tog prover på det som sedan visade att det inte var fråga om det, men jag kan komma ihåg fel var flera år sedan jag läste om hennes utredning.
Citera
2021-07-15, 03:47
Medlem
tedbundys avatar
Citat:
Jo jag vet att vi hade kunnat bärga det och eftersom båda herrarna Bildt och Carlsson stod och sa det redan tidigt på morgonen den dagen det hände så tycker jag att de också borde ha hållit fast vid det, även om jag själv redan då visste att så inte skulle bli fallet, Bildt ska ha lite cred för att han var mer återhållsam medan Carlsson stod och raljerade som om det bara varit en liten eka att ta upp.

Enligt vad jag just nu kommer ihåg så är det endast Jutta Rabe som haft påståenden om att det var spår efter sprängämnen vid infästningarna till visiret, har även för mig att hon tog prover på det som sedan visade att det inte var fråga om det, men jag kan komma ihåg fel var flera år sedan jag läste om hennes utredning.

Inga sprängladdningar, det var som magnesiumladdningar, ämnet är samma som i pansarbrytande granater, brinner i 3500 grader Celcius och har en brinntid på 19.2km/s. Man ser vid hållen att balkar sticker it och vissa kanter är som att något skurit hål. Dom gjorde laddningarna i Orange för att förvirra då MI6 brukar göra det.

Det fanns en bak i båten som aldrig brann av som även filmats, dagen efter när den skulle kollas upp var den borta.

Detta är små 4-5kg laddningar som fästes fast med magnet mot skrov, Hade inte allt mörkats så får alla passagerare som sett vit sken i vattnet svar på vad det va.
Citera
2021-07-15, 03:47
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Så långt jag vet var bogvisiret inte tillgänglig för allmänheten under en tid, förvarades på på någon marinbas, Muskö eller därikring.
Citera
2021-07-15, 03:50
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Inga sprängladdningar, det var som magnesiumladdningar, ämnet är samma som i pansarbrytande granater, brinner i 3500 grader Celcius och har en brinntid på 19.2km/s. Man ser vid hållen att balkar sticker it och vissa kanter är som att något skurit hål. Dom gjorde laddningarna i Orange för att förvirra då MI6 brukar göra det.

Det fanns en bak i båten som aldrig brann av som även filmats, dagen efter när den skulle kollas upp var den borta.

Detta är små 4-5kg laddningar som fästes fast med magnet mot skrov, Hade inte allt mörkats så får alla passagerare som sett vit sken i vattnet svar på vad det va.

Det du nämner kan stämma rent praktiskt, relativt små laddningar skapade för att "blåsa" hål i skrovet för att sänka fartyget.

Men om man är ombord vid det förfarandet, så åker man med eller?
Citera
2021-07-15, 04:17
Medlem
tedbundys avatar
Citat:
Det du nämner kan stämma rent praktiskt, relativt små laddningar skapade för att "blåsa" hål i skrovet för att sänka fartyget.

Men om man är ombord vid det förfarandet, så åker man med eller?
,

Alla estländare inkl kaptenen var först av båten, man kan säga att 2 maffior från baltländerna var lite delaktiga.

Sverige varnades 2gg för dessa smugglingsresor, Det finns folk i Sverige som sett ett brev där det förklarades
att båten kommer sänkas om inte smugglingen upphör och Sverige får ta alla liv på sitt samvete.

Sverige ignorerade totalt och ett bombhot ringdes in till Estline samma morgon men inget dom tog så hårt på , platsen är utvald då dom hämtade det som tillhörde dom omgående, När ingen visste vart Estonia
sjönk för Radar,Radio var utslagna av en militär jammer (radarstörare) som fanns på bildäck så meddelar tysk underrättelsetjänst exakta kordinaterna,

såg nyligen att någon svensk kvinna berättat att hon såg en sådan pryl på bildäck. Alla överlevande sattes med tystnadsplikt så ingen har sagt speciellt mycket. Var så illa att anhöriga som forskade för mycket och var jobbiga fick påhittade skatteskulder på 250.000kr och mer om dom inte läger ner.

Finns 20 saker till som mörkats rejält, tiden stämmer inte när båten sjönk, kan nästan säga att Mayday utropet skedde när båten redan ligger på botten. Satte fantastiskt hastighets rekord i förlisning. Den sjönk på 15 minuter.

Allt var så uträknat, nu var det en laddning som inte funkade, Hade den funkat hade det varit öppet fram,bak och på bägge sidor, Det var tvunget att gå fort annars hade båten kunnat flyta 24h till med känsliga saker ombord.
Citera
2021-07-15, 05:16
Medlem
Citat:

Jeltsin kan väl inte haft så långt framskriden alkoholdemens att han glömde att hämta hem dessa mackapärer till Ryssland? https://en.wikipedia.org/wiki/Estonia%E2%80%93Russia_relations#Withdrawal_of_Rus sian_troops
Citera
2021-07-15, 06:17
Medlem
Citat:
Så långt jag vet var bogvisiret inte tillgänglig för allmänheten under en tid, förvarades på på någon marinbas, Muskö eller därikring.
Det har rest runt lite först Hangö sedan Dalarö numera Muskö har aldrig varit tillgängligt för allmänheten. Proven som Jutta tog kom från båten där gångjärnen satt fast och förmodligen var det spår efter dykarna som hade skurit loss ett fäste till gångjärnen som hon trodde var spår av sot från någon sprängning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in