2020-09-23, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user0420
Jag tillhör väl minoriteten av oss som faktiskt uppskattar ullkepps och syltor. Men det låter intressant faktiskt. Får kolla upp den!
Ullkepps?
(sorry är från östra landshalvan)
Pälsmössa menar du väl inte?😁

Nåja, Torgny Lindgren råkar vara en av våra bättre författare och tillika hade han en stol i akademin likaså.
Så Han kunde nog sin pölsa iaf!
Senast redigerad av rantaplan 2020-09-23 kl. 23:49.
Citera
2020-09-24, 08:46
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idumea
Klart det finns finess i att skära upp en fisk! Rekommenderar dokumentären Jiro dreams of sushi som tar råvaruaspighet till en ny nivå.

Därmed inte sagt att indiska kryddblandningar inte är förfinade som fan.
Jo, jag har sett "Jiro dreams of fish" såklart.
Det är en bra liten film.

Och även om jag faktiskt gillar den rent kulturella, traditionalistiska aspekten av tex sushi-konsten, så tycker jag inte att det ens går att jämföra med riktig kokkonst.

Det finns riktig kokkonst i Japan också, som är minst lika bra som andra matkulturers runt om i världen.
Men sushi hör inte dit menar jag.

Framförallt visar väl sushi-konsten att, och hur, det kan gå att respektera och högakta det man ägnar sig åt, oavsett hur litet och oansenligt det än må vara. Att man närmast kan göra sitt liv och sitt arbete till något som närapå får rent religiöst värde.
Att låta varje akt man gör fövandlas till något som fyller en med lika stor vördnad som om det hade varit en nattvardsritual inför självaste Påven ... typ.

Men, maten är ju inget som sushi-kocken har gjort.
Fisken är ju inget som kocken har gjort.
Det är bara det att det sätt som shuchi-kocken närmar sig råvaran på, som skapar det så mycket större värdet.

Det går att jämföra med andra japanska traditioner som tex "te-ceremonierna."
Det är ju fortfarande bara små gröna torra söndermalda bitar av löv, som läggs i vatten.
Teet blir inte så mkt bättre i sig själv bara för att det serveras i en te-ceremoni.
Inte heller blir tonfisken så mkt bättre bara för att den serveras av Jiro.
Citera
2020-09-24, 09:02
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanchoo
Turkiska är underskattat. Osmanska riket var väldigt stort och tog många rätter med sig. Dock måste jag hålla med om att svensk husmanskost är riktig bra. Tyska är också väldigt bra.
Exakt.

Det sk turkiska köket är ju egentligen det Ottomanska köket.
Och eftersom Ottomanska riket inte längre finns, och många andra olika länder ploppat upp i dess ställe, så har vi fått en massa olika länder som numera slåss om rätten att få lov att kalla "sina" rätter för sina egna.

Ett sådant aktuellt exempel är ju Halloumi.
Som det bölades massor om i somras, eller när det var.

Men, hela östra Medelhavet använder, och producerar, den osten.
Det är inte bara på Cypern alltså
Detsamma med Feta, som inte på något sätt är en "grekisk" ost.

Falafel likaså.
Jag minns från början av 90-talet hur falafel serverades av grekiska restauranger här i Sverige.
Liksom arabiska, och turkiska.
Men falafel är ju något man gör och äter i, som sagt, hela östra Medelhavet.

Sen har vi grillat kött på spett, och det är samma sak där.

Dvs allt detta kommer från inget mindre än det stora vidsträckta Ottomanska riket.
Och i Istanbul blev hela rikets matkulturer koncentrerade till.
Där har man alltid vetat hur man ska duka upp till en riktig, rejäl, festmåltid.
Citera
2020-09-24, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jo, jag har sett "Jiro dreams of fish" såklart.
Men, maten är ju inget som sushi-kocken har gjort.
Fisken är ju inget som kocken har gjort.
Det är bara det att det sätt som shuchi-kocken närmar sig råvaran på, som skapar det så mycket större värdet.

Det går att jämföra med andra japanska traditioner som tex "te-ceremonierna."
Det är ju fortfarande bara små gröna torra söndermalda bitar av löv, som läggs i vatten.
Teet blir inte så mkt bättre i sig själv bara för att det serveras i en te-ceremoni.
Inte heller blir tonfisken så mkt bättre bara för att den serveras av Jiro.

Förstår vad du menar, men jag tror skillnaden är att Jiro har grym erfarenhet att välja ut de bästa råvarorna just då, till skillnad från kockar som inte har lika bred erfarenhet vid tillagning av fisk. Samma princip för de som plockar te-bladen för matcha.
Citera
2020-09-24, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Nja, vettefan. Finns surinamesiska restauranger i Amsterdam men de är inte direkt jättepopulära. Inget som imponerade på mig iaf.

Man måste veta vart man ska och så ska man köpa Roti kyckling eller Bami nudlar.
Citera
2020-10-11, 13:41
Medlem
Min uppfattning är att italiensk mat verkar vara populärt bland typisk svensk medelklass.
Citera
2020-10-12, 11:23
Medlem
trewqs avatar
Här hos oss skulle jag säga georgisk mat och georgiskt vin. Annat är det i före detta Sovjet - res till valfri industrihåla med 10000 invånare i norra Sibirien och och du kan vara säker på att det finns en georgisk restaurang där. Av alla regionala/etniska matkulturer i den rysktalande världen så verkar den georgiska uppskattas av alla, överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in