Citat:
Ursprungligen postat av
baalzack
När det gäller överskattat så måste jag säga det spanska köket.
Ta den oerhört oklara ”maträtten” tapas. Blir alltid provocerad när någon föreslår att man ska äta tapas just för att det kan innebära vad som helst. Är i stort sett till sett bara råvaror tillagade rätt upp och ner.
Paella är nästan vulgärt. För många smaker och ofräscht och murrigt på något vis - på ett dåligt sätt. Korv, kyckling, räkor och musslor.. nej tack
Visst finns goda charkuterier men detta är knappast unikt för de spanska köket.
Bott i Spanien. Kan inte annat än hålla med, kanske världens mest överskattade mat.
- Bocadillos med serano. Torr baguette, smör, torr salt skinka med tuggummikonsistens.
- Paella. Spansk pyttipanna, smakar i 90% av fallen bara salt, blött ris och mosigt då de vet att turister äter skiten oavsett.
- Tapas, framförallt Pinxos som är katalanska tapas. Torr baguettebit, lite brieost och en kall korv fint ihoppsatt med en tandpetare.
Många spanjorer trycker ofta en bocadillo till lunch. De äter vitt bröd JÄMT. Till det dricks en urusel kaffe (Espresso) och man röker en cigg, kanske tar en bärs.
Detta äts på hörncaféer där det bara serveras kalla korvar, typ sardiner eller torra baguetter.
Det FINNS bra mat i Spanien. Men det är sällan det serveras. Den bästa maten jag ätit där har varit gjord sv utlänningar.
Annars är Portugisisk mat bättre, men jävligt tråkig med.
Smakar bara salt, finns aldrig sås heller.
Spansk mat är gott tre dagar, sen är du less och då finns det ingen återvändo.
Dessutom suger de flesta produkter du kan handla i varuhus, usel standard på matvarorna jämfört med Sverige, till samma priser.
Dessutom styckar de kött enligt annan modell än här i Sverige vilket gör att man måste hitta sin slaktare som kan stycka bra annars är köttet trådigt och jävligt.
Bra skaldjur har de, det kan jag ge spanjorerna.