2020-09-23, 01:07
Medlem
Charlemanges avatar
Lite höjd och nivå. Afrika är ingen nivå alls i mina ögon , som de äter ur samma fat eller skål med fingrar från alla deltagare mm mm. Vidare mellanöstern arabländer märkliga kryddor lite kött snuskigt ohygieniskt. Däremot västra Syd-Amerika. Som Peru där är det stort just nu och har varit så ett bra tag. Varför då säger ni jag svarar havet så klart. Peru har en av världens största fiske flottor. Havets frukter är enormt stort här. Vilket man gillar om man är från Sveriges framsida Västkusten. Så mitt bidrag är just västra Syd-Amerika.
Citera
2020-09-23, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Lite höjd och nivå. Afrika är ingen nivå alls i mina ögon , som de äter ur samma fat eller skål med fingrar från alla deltagare mm mm. Vidare mellanöstern arabländer märkliga kryddor lite kött snuskigt ohygieniskt. Däremot västra Syd-Amerika. Som Peru där är det stort just nu och har varit så ett bra tag. Varför då säger ni jag svarar havet så klart. Peru har en av världens största fiske flottor. Havets frukter är enormt stort här. Vilket man gillar om man är från Sveriges framsida Västkusten. Så mitt bidrag är just västra Syd-Amerika.

Peruanskt är också nice. Det är ganska likt sydostasiatisk mat med koriander och lime o grejer, men inte lika starkt.
Det bor mycket japaner i Peru också
Citera
2020-09-23, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baalzack
När det gäller överskattat så måste jag säga det spanska köket.

Ta den oerhört oklara ”maträtten” tapas. Blir alltid provocerad när någon föreslår att man ska äta tapas just för att det kan innebära vad som helst. Är i stort sett till sett bara råvaror tillagade rätt upp och ner.

Paella är nästan vulgärt. För många smaker och ofräscht och murrigt på något vis - på ett dåligt sätt. Korv, kyckling, räkor och musslor.. nej tack

Visst finns goda charkuterier men detta är knappast unikt för de spanska köket.

Bott i Spanien. Kan inte annat än hålla med, kanske världens mest överskattade mat.

- Bocadillos med serano. Torr baguette, smör, torr salt skinka med tuggummikonsistens.
- Paella. Spansk pyttipanna, smakar i 90% av fallen bara salt, blött ris och mosigt då de vet att turister äter skiten oavsett.
- Tapas, framförallt Pinxos som är katalanska tapas. Torr baguettebit, lite brieost och en kall korv fint ihoppsatt med en tandpetare.

Många spanjorer trycker ofta en bocadillo till lunch. De äter vitt bröd JÄMT. Till det dricks en urusel kaffe (Espresso) och man röker en cigg, kanske tar en bärs.
Detta äts på hörncaféer där det bara serveras kalla korvar, typ sardiner eller torra baguetter.

Det FINNS bra mat i Spanien. Men det är sällan det serveras. Den bästa maten jag ätit där har varit gjord sv utlänningar.

Annars är Portugisisk mat bättre, men jävligt tråkig med.
Smakar bara salt, finns aldrig sås heller.

Spansk mat är gott tre dagar, sen är du less och då finns det ingen återvändo.
Dessutom suger de flesta produkter du kan handla i varuhus, usel standard på matvarorna jämfört med Sverige, till samma priser.

Dessutom styckar de kött enligt annan modell än här i Sverige vilket gör att man måste hitta sin slaktare som kan stycka bra annars är köttet trådigt och jävligt.

Bra skaldjur har de, det kan jag ge spanjorerna.
Senast redigerad av vossibop 2020-09-23 kl. 02:33.
Citera
2020-09-23, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Mongolisk BBQ är Taiwanesisk mat. Mongoler äter inte BBQ.

Jag har inte ens påstått något annat? Jag använde mig av begreppet "mongolisk BBQ" eftersom det är känt som just det. Det är inte direkt känt för Taiwan BBQ eller något liknande. Jag sa aldrig något om ursprungsland eller vilka som äter maten, eller ej.
Senast redigerad av Amberfly 2020-09-23 kl. 07:49.
Citera
2020-09-23, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Mongolisk BBQ är Taiwanesisk mat. Mongoler äter inte BBQ.
Wu Zhaonan bodde visserligen i Taiwan, men han var faktiskt född i peking.

Men det stämmer att det inte har något med mongoler att göra.
Citera
2020-09-23, 11:52
Medlem
Symptms avatar
Taiwan har helt galen matkultur!

Danmark skulle jag vilja se mer av också!
Citera
2020-09-23, 12:20
Medlem
Pekka-s avatar
Jamaica har otroligt bra mat, jerk chicken, curry goat och mycket fina hummerrätter. Maten är helt otroligt god! Finns dessvärre inget utanför Stockholm. (Ej provat deras mat i Sverige)

Indiskmat är också med på topplistan.
Citera
2020-09-23, 13:25
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
När man tänker på matkultur och mat i världsklass så hamnar alltid Frankrike och Italien högst upp på listan bland befolkningen. Maten från dessa länder är enformiga, ingenting får ändras i recepten och maten i sig är inget imponerande om jämför med hypen.

Finns matkulturer där maten håller bättre klass. Framförallt asiatisk mat. Japansk, Thailändsk, Malaysisk, Koreansk är matkulturer som är underskattade i min mening.

Vilka anser ni är underskattade?

Rumänska köket. Säkert en mix från Balkan och omkringliggande länder.

Men satan så gott. Åkte runt med en matälskande rumänsk kollega som visste exakt var man skulle äta. Charkuterier, ost, fett. Mmm. Tsuika, deras hemkörda variant av plommonbrännvin. Fabulöst elegant.
Citera
2020-09-23, 13:51
Medlem
johnthedickholmess avatar
Åsikter om Cajun? Något som varit mycket runt New Orleans och provat genuin Cajun lagat av mästerkockar? Kan tänka mig det skiljer en del om man käkar home-made style på något motell och cajun fine dining. Ungefär som med de svenska klassikerna och vår egen husmans.
Citera
2020-09-23, 20:14
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Jag dissar inte Italiensk mat och deras kultur. Däremot anser jag att de tror att deras mat, kläder, bilar, glass, vin, korvar, mm ja allt Italienskt är det bästa och det enda som duger. Att deras sätt att tillreda maten är bäst och så vidare. Jamie gjorde bättre mat än deras egen som ett exempel. Att vara så förbaskat självgod luktar illa. Det finns god mat på de flesta platser i världen, om den är vällagad.
Däremot är själva den högre kokkonsten från Frankrike. Det som är själva grunden för gastronomi. Före det var det ju i princip husmanskost med grytan och soppan i olika former. Alla goda ostar korvar och skinkor är en annan sak. Men just kokkonsten är och förblir i sin vagga startad i just Frankrike. Den högre skolan nu då inte husmanskosten eller lokala rätter. Pizza var en brödbit som var varm för fattiga samma med pajen i England som gruvarbetarna hade i fickan idag en helt annan innebörd. I Italien har de inte pizza med sås på som här så kallad Bea eller Kebab-sås på pizzan. Ej heller jordnötter eller skivad banan. Men en god smörsås till färsk sparris kan de inte laga i Italien heller. Peru har ett kök som är jätte inne förtillfället, mycket god mat därifrån. Samma med Chile dock inte mängder med chilifrukter i maten tvärtom.
Om du motiverar väl så behöver du inte ta åt dig. Syftar mer på vissa formuleringar vissa gör där man marginaliserar italienska köket till att det skulle vara smaklöst eller att man föredrar vår egen turkpizza. Det kan man givetvis göra, men med lite ödmjukhet och inte påstå att maten i Italien inte skulle vara god. Fransk mat är visst mest gastronomisk och mest sofistikerad (i Europa iaf) och italiensk mat hade fram tills nyligen ganska dåligt rykte. Men det går inte komma ifrån att italiensk mat har lyckats med konsten att både göra enkel men jävligt smakrik mat som erövrat världen. Klassiska rätter som deras pizza och pasta är extremt populära globalt och går att variera i all oändlighet. Och det är bara ett litet axplock. Och sen att Jamie skulle göra godare italiensk mat än italienarna är ett jättekonstigt påstående. Han kanske är en bättre kock än gemene man men tror knappast att han behärskar italiensk mat bättre än en motsvarande italiensk kock.

Mat är dessutom en stor del av den kultur och historia det kommer ifrån så det är mer som spelar in än smaksensationer. Sen älskar jag enkelheten i deras pastarätter som "Cacio e Pepe", "Spaghetti all'amatriciana". Ett fåtal ingredienser som skapar en magisk och delikat smaksensation som jag vill ha om o om igen när jag är i Italien. Världsklass.
Citera
2020-09-23, 20:17
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baalzack
När det gäller överskattat så måste jag säga det spanska köket.

Ta den oerhört oklara ”maträtten” tapas. Blir alltid provocerad när någon föreslår att man ska äta tapas just för att det kan innebära vad som helst. Är i stort sett till sett bara råvaror tillagade rätt upp och ner.

Paella är nästan vulgärt. För många smaker och ofräscht och murrigt på något vis - på ett dåligt sätt. Korv, kyckling, räkor och musslor.. nej tack

Visst finns goda charkuterier men detta är knappast unikt för de spanska köket.
Tycker snarare att spanska köket är överskattat. Tapas i Sverige är mer ett koncept men ett genialt sådant. Många smårätter = många smaker. Folk är trötta på att äta fyrkantigt som en trerätters. Med tapas kan man variera i all oändlighet. Spansk mat handlar dessutom om råvaran. Något så enkelt som pinchos är superenkelt och supergott. Har ätit väldigt mycket goda pinchos och tapas i Spanien men visst, många syltor serverar alldeles för oljig mat.
Citera
2020-09-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Temujin56
Vad äter man i västafrika?
Har testat kongolesisk mat i Holland en gång. Det var inge vidare. Testade dock bara en rätt.

Persisk mat är riktigt gott

Det kan vara fried rice, jollof rice eller olika grytor. Eller friterade kokbananer. Bönkakor eller peppersoup som är väldigt starkt men otroligt nyttigt. Kan också vara nudlar med ägg och olika grönsaker.
Dem har också en egen variant av kebab som heter ”suya” finns mycket mer också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in