2020-09-20, 21:07
Medlem
LiberalGuys avatar
När man tänker på matkultur och mat i världsklass så hamnar alltid Frankrike och Italien högst upp på listan bland befolkningen. Maten från dessa länder är enformiga, ingenting får ändras i recepten och maten i sig är inget imponerande om jämför med hypen.

Finns matkulturer där maten håller bättre klass. Framförallt asiatisk mat. Japansk, Thailändsk, Malaysisk, Koreansk är matkulturer som är underskattade i min mening.

Vilka anser ni är underskattade?
Citera
2020-09-20, 21:10
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
När man tänker på matkultur och mat i världsklass så hamnar alltid Frankrike och Italien högst upp på listan bland befolkningen. Maten från dessa länder är enformiga, ingenting får ändras i recepten och maten i sig är inget imponerande om jämför med hypen.

Finns matkulturer där maten håller bättre klass. Framförallt asiatisk mat. Japansk, Thailändsk, Malaysisk, Koreansk är matkulturer som är underskattade i min mening.

Jag fortsätter gärna på din lista och tillägger Singalesisk mat (Sri lanka).
Citera
2020-09-20, 21:12
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Kan börja med att hålla med dig.
Sen vill jag hävda att "svältmat" i många kulturer kan vara god i sin enkelhet.
Ta t.ex inlagd sill. Sicket mästerverk det har blivit.
Citera
2020-09-20, 21:13
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Brasiliansk, Argentinsk och Ungersk mat hör man sällan om.
Citera
2020-09-20, 21:14
Bannlyst
Citat:

Vad exakt är underskattade med dem? Japansk mat är väl känd som någon sorts alien-nivå på matlagning och övrig asiatisk mat är ofta kryddade grytor.

Fransk och italiensk mat skiljer sig på det viset att det är väldigt enkel mat som man med finess lyfter fram smaker i och genom olika metoder kan få tio olika resultat av samma sak, som i fallet med bechamelsås som har tre olika steg beroende på hur länge man väljer att bryna rouxn. Den mesta asiatiska maten däremot är mest att man rör samman en väldig massa ingredienser med hoisin, soya och ostronsås. Det finns inte så mycket finess i det, även om det är gott.
Citera
2020-09-20, 21:15
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Brasiliansk, Argentinsk och Ungersk mat hör man sällan om.

Ungersk glömde jag. Fantastisk mat! Riktig "höstmat" för mig.
Citera
2020-09-20, 21:15
Medlem
Retsinas avatar
Citat:

Det danska köket
Citera
2020-09-20, 21:17
Medlem
Svensk husmanskost är min personliga favorit.

Varför gå över ån efter vatten?
Citera
2020-09-20, 21:21
Medlem
LiberalGuys avatar
Spanska köket är rätt underskattat.
Citera
2020-09-20, 21:22
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Vad exakt är underskattade med dem? Japansk mat är väl känd som någon sorts alien-nivå på matlagning och övrig asiatisk mat är ofta kryddade grytor.

Fransk och italiensk mat skiljer sig på det viset att det är väldigt enkel mat som man med finess lyfter fram smaker i och genom olika metoder kan få tio olika resultat av samma sak, som i fallet med bechamelsås som har tre olika steg beroende på hur länge man väljer att bryna rouxn. Den mesta asiatiska maten däremot är mest att man rör samman en väldig massa ingredienser med hoisin, soya och ostronsås. Det finns inte så mycket finess i det, även om det är gott.

Italienska köket är extremt fyrkantigt. Italienarna är resistenta mot allt som heter förändring i matlagning.
Citera
2020-09-20, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WetAssP-word
Svensk husmanskost är min personliga favorit.

Varför gå över ån efter vatten?

Min gamla kontakt på ett japanskt företag, rödvinsfantast dessutom så han reste gärna till europa, ansåg att bra kokt svensk potatis och riktig gräddsås var helt underbart.
viltstek, köttbullar etc och rårörda lingon var det första som beställdes in när han var här.
Gubbröra på kavring enligt klassiskt recept uppskattades också.
Citera
2020-09-20, 21:27
Bannlyst
Citat:
Italienska köket är extremt fyrkantigt. Italienarna är resistenta mot allt som heter förändring i matlagning.
Och det gör deras matkultur dålig? Eller?

Det är fattigmansmat. Ägg, mjöl, tomater, ost, vin och något kött. De flesta kända rätterna härstammar från slutet av 1800-talet till mitten av 1900-talet, så speciellt gammalt är det inte. Och återigen handlar det om finess och hantverk. Det finns hundra olika sorters pasta för olika sammanhang, både form och recept för att gå ihop med olika typer av mat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in