2020-09-22, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Tveksamt om det finns några orter i Sverige idag där man inte kan sälja en borätt. Skulle va i nån avfolkningsbyggd i inre Norrland men lycka till att hyra ut den.

Det är det jag säger, på de få ställen där det kan vara aktuellt kommer du inte hitta en hyresgäst.
Citera
2020-09-22, 19:11
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är det jag säger, på de få ställen där det kan vara aktuellt kommer du inte hitta en hyresgäst.

Att ingen vill köpa snordyra fulbyggen av ett pajasföretag som kanske gått i konkurs om en vecka får ändå ses som undantaget.
Citera
2020-09-22, 21:41
Medlem
Man köper en dyr lägenhet för att slippa ha arbetslösa alkoholister som grannar. Att då grannens lägenhet köps i vinstsyfte för uthyrning till dessa vill man definitivt inte. Därför kommer styrelsen i de flesta fall att vara mycket restriktiva. Om en lägenhet kostar flera miljoner kronor så krävs det åtminstone att man klarar av att arbeta...

Ibland så kan man tycka att andrahandsuthyrning på obegränsad tid vore befogat. Min granne blev sambo och i samband med det så övertogs lägenheten av hennes dotter. Styrelsen godkände bara uthyrningen i andra hand i typ ett år. I den sortens fall så kan jag tycka att man kan tillåta andrahandsuthyrning under obegränsad tid.

Ett annat tillfälle är att mormor köper en studentlägenhet (BR) i Uppsala så att barnbarnen kan plugga. Den typen av andrahandsuthyrning under obegränsad tid kan jag tycka är ok.

Men vill definitivt inte att grannens lägenhet blir en uthyrningslägenhet. Jag vill att mina grannar har de ekonomiska musklerna att kunna äga sin bostad.
Citera
2020-09-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Jäkligt smart ide måste jag säga. Dags att ställa sig i hyreskön. Vad kan man hyra ut ett fritidshus för?

Aa har nått 10 år i kön snart så om typ 4 år till så bör man väll kunna få en liten lägenhet i i en närförort till stockholm
Tänkte köper man ett fritidshus för 2 mille kanske tar ut i hyra utöver fasta kostnader o el typ 4 procent utav det totala beloppet borde vara en rimlig avkastning ungefär vad börsen ger i snitt då
Citera
2020-09-23, 22:02
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
jag har redan en br idag, men jag undersöker möjligjeterna för ytterligare ett BR köp. Såg på bankernas hemsida att de lånar mig ytterligare 1.5 miljoner, så att jag kan köpa en till br i sverige.

Tanken är att hyra ut, och göra vinst, men den stora vinsten ska vara att man köper billigt, och säljer dyrt efter 1-2 år då man är bra på att förhandla. Problemet är att ja inte kan folkbokföra mig, men kan fråga min nuvarande förening om de är ok att ja folkbokför mig annanstans. Kan min flickvän stå som 0.1% ägare på den nya, och folkbokföra sig där?

Vad tror ni allmänt om iden/ För 2 mille får man ju köpa i en mindre tätort., så några.10k i hyra kan man glömma. Men säkert 1-3k plus... hade velat köpa i ett annat euland med större uppgångsprognos, men de tillåter.väl inte svenska banker?

Men såg att kvadratmeter priset i sydkorea, hongkong singapore är 150000kr kvadratern, så ja ser mer utrymme för ökningar här i sverige.

Var kan man se uppgångsprognoserna för bostäder i olika EU länder???
Citera
2020-09-23, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Var kan man se uppgångsprognoserna för bostäder i olika EU länder???

Finns ju flera sidor som listar top 10. När de begav sig vare thailand, filipinnerna, brazilien osv
Citera
2020-09-23, 22:26
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Finns ju flera sidor som listar top 10. När de begav sig vare thailand, filipinnerna, brazilien osv

Detdär är i och försig inga EU länder, men tack för att du svarade!
Citera
2020-09-23, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Detdär är i och försig inga EU länder, men tack för att du svarade!

Berlin kanske

Here is the ranking of the best global cities for real estate investment in 2020:

Ranking Cities
1. Los Angeles
2. Paris
3. Boston
4. London
5. San Francisco
6. Tokyo
7. Seattle
8. Berlin
9. New York
10. Washington
Citera
2020-09-26, 08:07
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det finnns nya BRF som accepterar uthyrning.

Köp en andelslägenhet o gör som du vill

ELLLER

Köpa av Oscar Properities o se till att du får hyra ut i evig tid - O P lär acceptera detta

OP är inte ägare av en BRF. När den väl startas så är OP ute och de har ingen makt så klart längre.

Man får ge TS för att hen försöker. Men den ena idén är ju sämre än den tidigare.
Citera
2020-09-26, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
OP är inte ägare av en BRF. När den väl startas så är OP ute och de har ingen makt så klart längre.

Man får ge TS för att hen försöker. Men den ena idén är ju sämre än den tidigare.

I teorin ja, men i prsktiken har de makt då har OP tillsatt föreningens styrelse som styr föreningen tills de boende tar över och röstar in en egen styrelse.
Citera
2020-09-28, 02:48
Medlem
Citat:
Berlin kanske

Here is the ranking of the best global cities for real estate investment in 2020:

Ranking Cities
1. Los Angeles
2. Paris
3. Boston
4. London
5. San Francisco
6. Tokyo
7. Seattle
8. Berlin
9. New York
10. Washington

Jag tror inte på den där listan för fem öre - vart kommer den ifrån? De amerikanska städer du nämner är ju de marknader där priserna gått upp så in i bomben de senaste 20 åren, städer där priserna nu är så höga att folk börjar flytta därifrån. Jag är inte jätteinsatt i real estate men vad jag förstått så kommer priserna gå ner i Seattle, SF och NYC då folk nu jobbar hemifrån och på distans. LA flyttar folk i mängder ifrån pga cost of living.

Nej, jag tror mer på Dallas och Texas överlag när det gäller USA.
Senast redigerad av Harrywinston 2020-09-28 kl. 02:52.
Citera
2020-09-28, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag tror inte på den där listan för fem öre - vart kommer den ifrån? De amerikanska städer du nämner är ju de marknader där priserna gått upp så in i bomben de senaste 20 åren, städer där priserna nu är så höga att folk börjar flytta därifrån. Jag är inte jätteinsatt i real estate men vad jag förstått så kommer priserna gå ner i Seattle och NYC då folk nu jobbar hemifrån och på distans. LA flyttar folk i mängder ifrån pga cost of living.

Nej, jag tror mer på Dallas och Texas överlag när det gäller USA.

Ingen aning faktiskt över huvudtaget, då jag bara tog första bästa google resultat.

Ja jag läste på nyheter att folk jobbar distans, och därför har priserna också gått ner i london på liknande sätt. Det jag undrar är varför samma fenomen inte skett i sverige? London, seat medmera har ju ännu sämre ratoo sett till bostadapris i relation till disponibel inkomst, så kan ju va för att dom marknaderna har ännu mer överhettade marknader än sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in