• 1
  • 2
2020-09-19, 11:12
Medlem
jag har redan en br idag, men jag undersöker möjligjeterna för ytterligare ett BR köp. Såg på bankernas hemsida att de lånar mig ytterligare 1.5 miljoner, så att jag kan köpa en till br i sverige.

Tanken är att hyra ut, och göra vinst, men den stora vinsten ska vara att man köper billigt, och säljer dyrt efter 1-2 år då man är bra på att förhandla. Problemet är att ja inte kan folkbokföra mig, men kan fråga min nuvarande förening om de är ok att ja folkbokför mig annanstans. Kan min flickvän stå som 0.1% ägare på den nya, och folkbokföra sig där?

Vad tror ni allmänt om iden/ För 2 mille får man ju köpa i en mindre tätort., så några.10k i hyra kan man glömma. Men säkert 1-3k plus... hade velat köpa i ett annat euland med större uppgångsprognos, men de tillåter.väl inte svenska banker?

Men såg att kvadratmeter priset i sydkorea, hongkong singapore är 150000kr kvadratern, så ja ser mer utrymme för ökningar här i sverige.
Senast redigerad av stroganof 2020-09-19 kl. 11:35.
Citera
2020-09-19, 11:15
Medlem
Ditt problem är inte folkbokföringen. Det är olovlig andrahandsuthyrning.
Men visst, det funkar tills du blir utsparkad ur föreningen.
Citera
2020-09-19, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Ditt problem är inte folkbokföringen. Det är olovlig andrahandsuthyrning.
Men visst, det funkar tills du blir utsparkad ur föreningen.

Ser ju många som hyr ut i andra hand, så verkar inte va så svårt att komma överrens med .ÄR nog bara lathet att ge upp redan här?
Citera
2020-09-19, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Ser ju många som hyr ut i andra hand, så verkar inte va så svårt att komma överrens med .ÄR nog bara lathet att ge upp redan här?

De som hyr ut i andrahand har köpt lägenheten för att själv bo där och sedan ett tag senare valt att hyra ut den av olika skäl. Du kan nog glömma att du får köpa en bostadsrätt då du endast planerar att hyra ut den.
Citera
2020-09-19, 11:26
Medlem
Skulle tro att de flesta brf kräver att du flyttar in där först..... Sedan kan du kanske få hyra ut i andra hand för studier, arbete på annan ort, arbete i utlandet etc... men det är oftast tidsbegränsat.
Citera
2020-09-19, 11:48
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
jag har redan en br idag, men jag undersöker möjligjeterna för ytterligare ett BR köp. Såg på bankernas hemsida att de lånar mig ytterligare 1.5 miljoner, så att jag kan köpa en till br i sverige.

Tanken är att hyra ut, och göra vinst, men den stora vinsten ska vara att man köper billigt, och säljer dyrt efter 1-2 år då man är bra på att förhandla. Problemet är att ja inte kan folkbokföra mig, men kan fråga min nuvarande förening om de är ok att ja folkbokför mig annanstans. Kan min flickvän stå som 0.1% ägare på den nya, och folkbokföra sig där?

Vad tror ni allmänt om iden/ För 2 mille får man ju köpa i en mindre tätort., så några.10k i hyra kan man glömma. Men säkert 1-3k plus... hade velat köpa i ett annat euland med större uppgångsprognos, men de tillåter.väl inte svenska banker?

Men såg att kvadratmeter priset i sydkorea, hongkong singapore är 150000kr kvadratern, så ja ser mer utrymme för ökningar här i sverige.

Det gäller att du hittar en BRF som gillar ditt koncept i så fall. Det blir inte lätt.
Citera
2020-09-19, 11:54
Medlem
Hur mycket har du i i kontantinsats och hur mycket har du i inkomst?

Att du redan har en bostadsrätt och att banken ska bevilja dig lån för köp av ytterligare en betyder att du tjänar jävligt bra.
Citera
2020-09-19, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Hur mycket har du i i kontantinsats och hur mycket har du i inkomst?

Att du redan har en bostadsrätt och att banken ska bevilja dig lån för köp av ytterligare en betyder att du tjänar jävligt bra.

65k brutto i månaden tjänar ja. Vet inte om det är en jävligt bra lön dock. Man får ut 40k netto, och alla ja kånner får ut mellan 28-50k efter skatt, så plus minus 10 netto har andra gentemot mig ungefär. 10k+- är ingen livstilsförändrare, då dom pengarna på plus sidan ändå går till sparkontot eller en extra resa på 4 stjärnigt istället för 3.

Finns det en politisk agenda bakom att folk tror att lönen är en grej och gör så jäkla stor grej med jobbidentitet o dylikt? Eller ja kanske bara är en normavvikare i tankar o värderingar.
Senast redigerad av stroganof 2020-09-19 kl. 12:51.
Citera
2020-09-19, 12:48
Moderator
Maviels avatar
De flesta föreningar är inte vidare nöjda med det upplägget så du kommer att ha svårt att bli godkänd som medlem och då går inte köpet igenom.
Citera
2020-09-19, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
De flesta föreningar är inte vidare nöjda med det upplägget så du kommer att ha svårt att bli godkänd som medlem och då går inte köpet igenom.

Så man låter sin tjej folkbokföra sig där och vara ägare i teorin. Kan man själv finansier allt, o få henne att max vara 1% ägare?
Citera
2020-09-19, 12:54
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Så man låter sin tjej folkbokföra sig där och vara ägare i teorin. Kan man själv finansier allt, o få henne att max vara 1% ägare?

Ja du kanske får igenom just den biten men sen har vi problemet med andrahandsuthyrning. Du behöver tillstånd från föreningen för det.
Citera
2020-09-19, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja du kanske får igenom just den biten men sen har vi problemet med andrahandsuthyrning. Du behöver tillstånd från föreningen för det.

Så istället för att min flickvän står som en 1% ägare så kan jag lägga ut en en annons på blocket o hyra ut en lägenhet, och låta denne vara 1% ägare, folkbokföra sig, medan jag finansierar allt.

Allt det borde funka i teorin, så länge jag har laglig rätt att sälja när ja vill bortsett från vanlig uppsägningstid? Vill ju inte va fast där, o inte kunna sälja br, för att 1% blockethyraren/ägaren inte vill flytta
Senast redigerad av stroganof 2020-09-19 kl. 13:02.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in