• 7
  • 8
2020-09-28, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Ingen aning faktiskt över huvudtaget, då jag bara tog första bästa google resultat.

Ja jag läste på nyheter att folk jobbar distans, och därför har priserna också gått ner i london på liknande sätt. Det jag undrar är varför samma fenomen inte skett i sverige? London, seat medmera har ju ännu sämre ratoo sett till bostadapris i relation till disponibel inkomst, så kan ju va för att dom marknaderna har ännu mer överhettade marknader än sverige.

Ingen expert här som sagt men det som slår mig i Sverige är att det verkar billigt att bo i villa och BRF överlag pga låg ränta och inte så snabb amortering. Det verkar inte vara månadskostnaden som avgör hur fint hus man kan bo i utan snarare avgör banken hur mycket du får låna? I USA amorterar man ju av huset på 15 eller 30 år och räntan har ju fram till nyligen legat kring 4% på ett bostadslån. Så det har ju varit vanligt att betala typ 50 000-60 000 kr per månad för ett miljondollarhus. I Sverige betalar man väl kanske 15000 kr för samma?
Citera
2020-09-28, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Ingen expert här som sagt men det som slår mig i Sverige är att det verkar billigt att bo i villa och BRF överlag pga låg ränta och inte så snabb amortering. Det verkar inte vara månadskostnaden som avgör hur fint hus man kan bo i utan snarare avgör banken hur mycket du får låna? I USA amorterar man ju av huset på 15 eller 30 år och räntan har ju fram till nyligen legat kring 4% på ett bostadslån. Så det har ju varit vanligt att betala typ 50 000-60 000 kr per månad för ett miljondollarhus. I Sverige betalar man väl kanske 15000 kr för samma?

Oj visste inte att det kunde vara då dyrt där. Men då förstår jag att man flyttar långre ut för att få ner hyran om man kan för att man jobbar hemmifrån.
Citera
2020-09-29, 10:25
Medlem
polagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
I teorin ja, men i prsktiken har de makt då har OP tillsatt föreningens styrelse som styr föreningen tills de boende tar över och röstar in en egen styrelse.

Ja så fort (inom 2-3 månader) som inflyttning har skett så har styrelsen ersatts. Och då är det vanliga svenssons som bryr sig om värdet av sin brf och kvaliten på grannarna.

Dvs ingen makt för OP längre alls.
Citera
2020-09-29, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polagom
Ja så fort (inom 2-3 månader) som inflyttning har skett så har styrelsen ersatts. Och då är det vanliga svenssons som bryr sig om värdet av sin brf och kvaliten på grannarna.

Dvs ingen makt för OP längre alls.

Beror ju på när inflyttning sker i förhållande till räkenskapsåret såvida de boende inte begär en extrastämma. De avtal som den byggsnde styrelsen ingått upphör ju inte för att de boende tar över.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in