Citat:
Ursprungligen postat av
spoonmaster
Hej
Jag sade upp mitt ADSL hos Telia och slängde efter en månad routern. Sedan fick jag ett brev där Telia kräver att jag returnerar routern eller så kommer jag få betala 1200:- för en 10 år gammal router....
Jag förstår att Telia har rätt att kräva tillbaka en router de lånat ut men deras ersättningskrav på 1200:- finner jag helt absurt, de kräver dessutom originalförpackning! Jag har googlat lite och för två år sedan var deras ersättningskrav 400:- ! Så det känns rätt uppenbart att detta är något Telia insett de kan tjäna pengar på.. Jäkligt fult och jag förstår om folk tvivlar men det är så här det är tyvärr.
Vad har jag för möjligheter?
1) Har du koll på vad det är för modell du slängde?
2) Står det på retursedeln vilken modell det är?
3) Om inte, ring och fråga vilken modell det är du ska skicka tillbaka. Du har ju en stor hög med gammalt elektronikskrot, däribland flera routrar, på vinden och nu undrar du vilken du ska skicka tillbaka.
4) De har eventuellt inte detta uppskrivet. Men återkom efter att ha gjort detta. Har du tur så stryker de ärendet direkt. Har du otur så har de koll på den här tråden
Men i vilket fall, återkom med antingen modellen, eller deras svar, i tråden. Om du inte kan svara på någon fråga de ställer, spela dum.
Edit: om de inte vet, fråga vad modellerna BRUKAR heta. Och kom ihåg att du inte har möjlighet att gå upp till vinden och kolla just precis under samtalet för du lagar mat på spisen. Och om de säger "det står här uppskrivet att du har slängt den" så har du precis kommit på att den KAN finnas kvar, i den där högen på vinden.
Edit 2: Om de VET vilken modell de vill ha tillbaka, fråga om de har något serienummer på den "om du skulle råka ha flera likadana, jag har rensat efter min mamma också och hon hade också Telia förut". Avsikten är förstås att undersöka om du kan skicka tillbaka något annat.